handdator

Visa fullständig version : Skämmas med bollen? Ryggproblem


MacLeod
2005-03-08, 02:22
Jag har rätt trista problem med för korta höftböjare. Ryggskotten kommer o går, smärtan är oftast grym vilket bidrar till missad träning.
Har fått för mig att den där töntiga bollen är min sista utväg, men jag vet inte riktigt hur jag ska utföra övningarna som stärker samt strechar böjen.
Måste jag skämmas på mitt gym där ingen tränar med bollen, eller finns det andra övningar jag kan köra?

Och när jag ändå skriver så har jag en bestående smärta i romben, o har även där blivit tillsagd att bollen är vapnet för mig. Samma frågor där med alltså, hur gör jag för den delen av ryggen?

(Naprapaten är inte svaret, har besökt flera stycken. Utlåtandet är att jag har en bra muskeluppbyggnad men saknar stabilitet)

Johnny
2005-03-08, 06:54
Om flera naprapater har sagt samma sak kanske det ligger något i det? Med stabilitet tror iaf jag att dom menar bålstabilitet. Kanske träna lite med sånt?

z_bumbi
2005-03-08, 08:09
Vanliga situps med låsta fötter, då tränar man höftböjarna och efter det så kan man ge sig på dem rejält med stretching.

Är det ryggskott så hur mår quadratus lumbago? Två mindre muskler som sitter på vardera sidan om ryggraden i länden, det går ganska lätt att känna om de är ömma själv eller att be någon försiktigt trycka på dem. (Och många missar dem tydligen vid behandlingar.)

Diagonallyft brukar funka på för mig (Även kallad Superman om det känns mer manligt.). Stå på alla fyra, lyft och sträck ut vänster ben och höger arm, håll någon sekund, sänk byt ben- och armpar. Rörelsen ska ske rakt bakåt respektive rakt framåt. Här tränas även övre ryggen.
(Alla som har tränat gympa känner igen övningen..)

Rombrodd
Kör en kort rörelse i en kabelrodd, det ska gå från framsläppta skulderblad till fullt ihoptryckta och sen inte mer. Samma typ av övning går att köra i en latshiss för att komma åt musklerna från en lite annan riktning

Lillgrabben
2005-03-08, 18:39
Många som har problem med nedre ryggen har (ofta) väldigt korta hamstring samt stel gluteus.


Jag har själv haft det problemet då jag var yngre.



MVH

Allan
2005-03-08, 19:49
Vi har en del "bollänkar" i Länkskafferiet (swissball). Annars vet jag kompisar med ditt beskrivna problem som tränat en variant som heter Poweryoga, och helt klart blivit hjälpta av det. Och har man ont är det bara att ge fan i vad andra tycker - själv stod jag på en sån där balansplatta i flera veckor på gymet....


allan

Mental
2005-03-08, 22:43
Köp hem en boll, skruva igen persiennerna och dämpa belysningen (så ingen kan se på skuggorna vad du gör)

Öva sedan i smyg


:p

MacLeod
2005-03-09, 00:38
Skönt med lite feedback o vettiga förslag.
Poweryoga? Är det nån slags yoga med typ karateslag i luften i snabbare takt än vanlig yoga? Det är väl i grund o botten väldigt många stretchövningar samlade under ett långt pass?

Att köra superman ser ju nästan löjligare ut än att köra bollen, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och köra på antar jag för att bli bra. Vart utför du dina supermans Bumbi?

Vad jag vet har jag ingen smärta i quadratus lumbago. Måste nog tyvär be någon att känna åt mig, obehagligt bara det.

Ska köra på och återkomma med resultaten. Har gått med rombskadan från o till i snart 2 år. Ryggskotten har kommit o gått ungefär lika länge.

z_bumbi
2005-03-09, 09:31
Att köra superman ser ju nästan löjligare ut än att köra bollen, men det är väl bara att bita i det sura äpplet och köra på antar jag för att bli bra. Vart utför du dina supermans Bumbi? .


På stretchmattan i gymet, kommentarerna brukar flöda men å det bjuder jag på.

Åse Columbus
2005-03-09, 22:18
Köp hem en boll, skruva igen persiennerna och dämpa belysningen (så ingen kan se på skuggorna vad du gör)

Öva sedan i smyg


:p

Hahahaha!

Jag har en sån boll!..den e bara bäst!


Jag min inneboende och min sambo använder den!..Maken till magträning finns ingen annanstans!

Åse

Åse Columbus
2005-03-09, 22:21
Vanliga situps med låsta fötter, då tränar man höftböjarna och efter det så kan man ge sig på dem rejält med stretching.

Är det ryggskott så hur mår quadratus lumbago? Två mindre muskler som sitter på vardera sidan om ryggraden i länden, det går ganska lätt att känna om de är ömma själv eller att be någon försiktigt trycka på dem. (Och många missar dem tydligen vid behandlingar.)

Diagonallyft brukar funka på för mig (Även kallad Superman om det känns mer manligt.). Stå på alla fyra, lyft och sträck ut vänster ben och höger arm, håll någon sekund, sänk byt ben- och armpar. Rörelsen ska ske rakt bakåt respektive rakt framåt. Här tränas även övre ryggen.
(Alla som har tränat gympa känner igen övningen..)

Rombrodd
Kör en kort rörelse i en kabelrodd, det ska gå från framsläppta skulderblad till fullt ihoptryckta och sen inte mer. Samma typ av övning går att köra i en latshiss för att komma åt musklerna från en lite annan riktning

Quadratus lumbago ..o problem i området är vanligare än man tror !
Fler har det än de som vet att de har det!

Kolla nästa gång du e hos en naprapat...frågar han varför ..så tycker jag att man går till en annan naprapat!

Åse

MacLeod
2005-03-16, 01:13
Går det lika bra att köra rombrodden i maskin som med kabel? Tycker mig få dåligt flyt och utförande på kabelövningar. Kan det bero på stabiliteten kanske?
Sen förstod jag inte vad du menade med "och sen inte mer" ?
Bara ett set? Eller bara ett lite tyngre reps?




Rombrodd
Kör en kort rörelse i en kabelrodd, det ska gå från framsläppta skulderblad till fullt ihoptryckta och sen inte mer. Samma typ av övning går att köra i en latshiss för att komma åt musklerna från en lite annan riktning

z_bumbi
2005-03-16, 08:12
Det går att köra den i en maskin, i ditt fall där du även har problem längre ner i ryggen kan det vara jobbigt att få till det i kabel. Senare kan du försöka gå över till kabel just för att det ger lite bättre stabiligtetsträning.

Inte mer= inte längre rörelse.
Det är bara en fjuttrörelse jämfört med de flesta andra man utför och med tanke på att vikten bör vara låg så känner man hela tiden att man kan göra mer, det kan man inte utan att fuska. :)
Man kan få byta/variera greppvidden för att se om det träffar bättre men axelbrett eller bredare är nog att föredra.

Johnny
2005-03-16, 10:36
Sådana där bollar är underskattade. Gör underverk för bålmuskulaturen. Testa att köra med bollen ett tag, jag tror ni kommer få rätt överraskande resultat. Ger ffa lite mer funktionell styrka i bålen, och det kommer att göra er starkare i många andra övningar.

Om kommentarerna på gymmet blir för många, köp en egen och träna hemma. Kostar runt 200:-, lite drygt. Om någon har ett jobb där ni sitter vid dator eller skrivbord rent allmänt. Testa att byta ut er stol med en boll, som ni istället sitter på. Kanonträning!

Sen tänkte jag vara petig så heter muskeln quadratus lumborum, och lumbago betecknar ett smärtande tillstånd i ländryggen. Men att muskeln ofta är inblandad i diverse besvär är verkligen sant.

MacLeod
2005-03-17, 00:25
Tack. Jag fortsätter bekämpa smärtan och kör vidare tills det löser sig. Det måste bara gå.

z_bumbi
2005-03-17, 07:15
Sen tänkte jag vara petig så heter muskeln quadratus lumborum, och lumbago betecknar ett smärtande tillstånd i ländryggen. Men att muskeln ofta är inblandad i diverse besvär är verkligen sant.

:em:
Jag skyller på ont i ryggen. :cryout:

Tolkia
2005-03-17, 07:36
Många som har problem med nedre ryggen har (ofta) väldigt korta hamstring samt stel gluteus.
Med betoning på de sista. Samt att många som faktiskt går till massör/naprapat har en tendens att vilja "dribbla bort" just denna muskel, eftersom det känns lite pinsamt att låta någon undersöka, för att inte tala om behandla. Hm.

Jolene
2005-03-17, 10:02
Poweryoga? Är det nån slags yoga med typ karateslag i luften i snabbare takt än vanlig yoga? Det är väl i grund o botten väldigt många stretchövningar samlade under ett långt pass?
Läs här:

www.poweryoga.nu

MacLeod
2005-03-18, 02:08
Det står att gifter och fria radikaler frigörs genom poweryoga. Luktar gojja. Men annars verkar det ju vara en bra form av streching som man tydligen även kan utföra själv när man lärt sig övningarna.

Cinna
2005-03-18, 09:26
Poweryoga är super för att stärka kroppen, å då framförallt bålpartiet. Tyvärr tycker jag att det är för mycket fokus på andning och avslappning. Detta gör passen fruktansvärt sega å tråkiga (den mentala avslappningen är inte anledningen varför jag är där).

Men ett tips är att lära dig vissa av strechövningarna, sedan kan utföra dessa på valfri plats å så länge som du har lust att hålla på. Vanliga poweryogapass är runt 60 min vilket jag tycker är lite för långt. Ifs avslutas allt med ca 10 min vila där man bara ligger å slappnar av. Men att hålla fokus så länge i bålen bli tufft.

Vissa av strechövningarna har dock gjort underverk för min dåliga ländrygg. Samma gäller för bollen ... fånig men jag hade aldrig blivit bra utan den :)

Jolene
2005-03-18, 16:38
Poweryoga är super för att stärka kroppen, å då framförallt bålpartiet. Tyvärr tycker jag att det är för mycket fokus på andning och avslappning. Detta gör passen fruktansvärt sega å tråkiga (den mentala avslappningen är inte anledningen varför jag är där).

Men ett tips är att lära dig vissa av strechövningarna, sedan kan utföra dessa på valfri plats å så länge som du har lust att hålla på. Vanliga poweryogapass är runt 60 min vilket jag tycker är lite för långt. Ifs avslutas allt med ca 10 min vila där man bara ligger å slappnar av. Men att hålla fokus så länge i bålen bli tufft.

Vissa av strechövningarna har dock gjort underverk för min dåliga ländrygg. Samma gäller för bollen ... fånig men jag hade aldrig blivit bra utan den :)
Jag tror iofs att det beror på vart man går nånstans. De klasser jag brukar gå på är 75 min, 2 ggr/v. Jag tycker att det är rätt mkt fokus på just bålstabilitet och balans och mindre på den rena avslappningen.
Jag tror att det är bra att testa ett par ggr innan man bestämmer sig för om man tycker om yogan eller inte eftersom det är mkt att tänka på de första gångerna.

obesogen
2005-03-20, 00:15
om du f.ö vill stretcha quadratus lumborum själv kan du stretcha den som du stretchar tensor fascia latae dvs stå med benen i kors och luta dig + lägga armen över huvudet på samma sida som benet du har bakom,(kroppen som ett C framifrån) mkt bra stretchövning för just den muskeln

Lizard
2005-03-20, 09:56
Redan i inledningen av tråden har du fått kvalificerade råd som jag tror du skulle bli hjälpt av, bara du klarar av att inse att ett sätt att närma sig och avdramatisera underliga företeelser för många är att skojja om det. Det är alltså inte liktydligt med att din person är utsatt utan snarare att den som skojjar som känner sig generad. Tänk dig att Ronnie Coleman kommer på gästbesök på gymmet. Tänk dig sen att han kör en stund rehab med lite diagonallyft och schweitzerbollen. 130 kilo muskler och ådror som kromar sig runt i fem minuter och nästa dag lovar jag dig att varenda en som såg honom kommer att ligga där i minst en timme med samma övningar.
Det handlar, som det mesta här i livet, hur du ser dig själv - som lika viktig som Ronnie Coleman eller som någon som man med ett skratt kan ta alla självkänsla från. You choose.

Hypotetiskt så har alla människor för svaga och ostabila ryggar beroende på att vår upprätta gång tillkommit vadande i vatten och inte, som man tidigare trodde, för att blicka över savanner. Med detta i åtanke är vattenterapi ingen dum idé - synd bara att den mesta vattenterapin som står att finna inte inriktar sig på rehab av överrörliga ryggar utan på överviktiga pensionärer. Men du kan faktiskt jaga runt själv, har du tur så finns det något som passar. Tycker du det känns omanligt kan du ju skicka ett mejl till Evander Holyfield som lagt avsevärd tid i vattentanken och tala om vilken sizzy han egentiligen är..... ;)

En variant av z_bumbis utmärkta råd är diagonaldrag; dvs du står vid cablecrossen, drygt halvvägs ut, vänd mot magasinet och håller ett handtag som är fäst i nedre trissan. En fot framför den andra (vänster fot fram om du håller med höger hand och vice versa), och rörelsebanan hämtar nedifrån fästet och vrider torson och höften bakåt/uppåt tills armbågen pekar mot det bakre magasinet. En slags diagonalt bakåt/uppåtslungande rörelse mao. Vikterna behöver inte vara särdeles märkvärdiga och farten skall vara kontrollerad i båda riktningarna.
Ett eller två set om 10-15 och avsluta med knäböj med ryckfattning (tom stång brukar vara max för de flesta :) ).
Avsluta med att ligga på mattan, båda axlarna i golvet och vrid över med lätt böjda knän 30 sk i varje riktning för att sträcka ut.
De här övningarna lär både stärka quadratus lumborum och din självkänsla.

Lizard

Doctor Snuggles
2005-03-20, 10:05
Någon som har lite mer tips på övningar för att stärka quatratus lumborum?

obesogen
2005-03-20, 22:30
Det finns massor med övningar för quadratus lumborum, bara fantasin som hindrar. I ryggresaren kan du köra på sidan istället för framåt om du förstår vad jag menar, då får quadratus jobba. Många tror att detta är bra för sneda bukmuskulaturen vilket är helt fel. Du kan även ligga på sidan och lyfta upp höften och stödja på armbågen, typisk "jympa" övning. Kort sagt alla övningar som har med lateralflexion i ryggen att göra. Quadratus fäster nämligen på de posteriora revbenen och lumbalkotornas processus costales och urspringer på bakre delen av bäckenets kam (crista iliaca) och har som som funktion att just sänka och framförallt lateralflextera bålen.

Doctor Snuggles
2005-03-21, 00:34
Man tackar, då kanske jag äntligen har en vettig anledning till att göra just sidebends i magstolen. :D

Bodylotion
2005-03-21, 00:50
Det står att gifter och fria radikaler frigörs genom poweryoga. Luktar gojja. Men annars verkar det ju vara en bra form av streching som man tydligen även kan utföra själv när man lärt sig övningarna.


Gifter...mjölksyran tex, vilket man har mycket av om man utför anaerobträning som vid styrketräning. Avlappningen i yoga är där för att påverka nervsystemet vi har ut till våra muskler så musklerna "övas" till att inte vara spända. Du verkar ha många spända "korsettmuskler. I yoga kan DU påverka dem alla.

Andningskontrollen gör bla att du kan få bättre bukpress i styrketräningen..

Bodylotion
2005-03-21, 01:12
[B]Hypotetiskt så har alla människor för svaga och ostabila ryggar beroende på att vår upprätta gång tillkommit vadande i vatten och inte, som man tidigare trodde, för att blicka över savanner.


I dessa filosoferingar kan man hitta mkt smått o gott från kroppens uppbyggnad sett. Vi är verkligen "tänkta" en gång för massa miljoner år sen att gå som apor! Bara det att en av våra största muskler, Gluteus Maximus, knappt används vid upprätt gång! Att vi är starkare på framsidan, bröstmusklerna som vi behövde va vid 4 "bent" gång. Att ländryggen slappnar av när vi sitter på huk. Att tarmfunktionen fungerar bättre vid framåtlutning av överkroppen då inga organ ovanifrån trycker på...

Lite att tänka på... :smokin:

MacLeod
2005-03-22, 01:40
Tidigare har mina ryggskott "lagt sig" efter ett tag , dvs att smärtan inte finns kvar efter låt säga 2 veckor. Nu verkar smärtan från ländryggen iof försvunnit, men nu krampar det i ischias som fan. Det är som att jag ramlat ned några pinnar från stegen igen, o plötsligt har svårigheter att resa mig ur sittande positioner samt väldigt svårt att efter jag vaknat på morgonen gå en promenad.
Smärtan drar från häcken o ned över hela baksida lår, samt nästan ned till övre vaden. I söndags var smärtan så stor att jag fick ilningar i magen o mådde illa.

Antar att det är nån nerv som kommit fel o att det är dags för återbesök hos naprapaten.

Pez
2005-03-22, 01:56
Tidigare har mina ryggskott "lagt sig" efter ett tag , dvs att smärtan inte finns kvar efter låt säga 2 veckor. Nu verkar smärtan från ländryggen iof försvunnit, men nu krampar det i ischias som fan. Det är som att jag ramlat ned några pinnar från stegen igen, o plötsligt har svårigheter att resa mig ur sittande positioner samt väldigt svårt att efter jag vaknat på morgonen gå en promenad.
Smärtan drar från häcken o ned över hela baksida lår, samt nästan ned till övre vaden. I söndags var smärtan så stor att jag fick ilningar i magen o mådde illa.

Antar att det är nån nerv som kommit fel o att det är dags för återbesök hos naprapaten.
Kan ingen bota den här jäveln nu en gång för alla, så jag har nån att träna med igen... *slap*

obesogen
2005-03-22, 08:32
Tidigare har mina ryggskott "lagt sig" efter ett tag , dvs att smärtan inte finns kvar efter låt säga 2 veckor. Nu verkar smärtan från ländryggen iof försvunnit, men nu krampar det i ischias som fan. Det är som att jag ramlat ned några pinnar från stegen igen, o plötsligt har svårigheter att resa mig ur sittande positioner samt väldigt svårt att efter jag vaknat på morgonen gå en promenad.
Smärtan drar från häcken o ned över hela baksida lår, samt nästan ned till övre vaden. I söndags var smärtan så stor att jag fick ilningar i magen o mådde illa.

Antar att det är nån nerv som kommit fel o att det är dags för återbesök hos naprapaten.

Piriformis!!!!! Det finns en muskel som heter piriformis som urspringer på laterala sacrum och fäster på trochanter major. Den har dubbla funktioner, fungerar som utåtrotator över ca 80 grader och som innåtrotator under 80. Ischiasnerven går igenom piriformis och är den stram är det mycket vanligt att den klämmer ischiasnerven och man får ont. Det första man på en patient med dina symptom är att stretcha den och kolla om det går över. För att stretcha den som utåtrotator (vanligaste problemet) lägger du dig på rygg och för upp ena benet lite över 90 grader och lägger andra benets fot på första benets knä och trycker ner andra benets knä rakt framåt.

Prova detta innan du kontaktar naprapat så kanske du slipper besöket.
Lycka till!

Dogge
2005-03-22, 09:06
Helt klart piriformis!!

Tänkte bara ge ett till ex på stretch.
Stå upp och lägg upp underbenet på ett bord 90g i knät och vrid in bäckenet.

Lizard
2005-03-22, 10:26
Att jag inte tänkte på det!?
Så klart, tack obesogen. Är ju jättevanligt och i synnerhet bland idrottare.

Lizard

obesogen
2005-03-22, 11:07
Att jag inte tänkte på det!?
Så klart, tack obesogen. Är ju jättevanligt och i synnerhet bland idrottare.

Lizard

Varsågod :) Det var först efter MacLeods andra inlägg jag kom att tänkta på piriformis, på det första inlägget pratar han inte om smärtor i benen så det är inte konstigt att du inte kom på det.

MacLeod
2005-04-04, 23:33
Liten uppföljning.
Har köpt en boll och lärt mig att det finns olika storlekar. Jag behövde givetvis den största som tar mest plats, men det får man ju ta.
Instruktioner hittade jag på www.balansboll.nu

Det mest genanta var väl när jag satt vid fönstret o handpumpade upp bollen med vad som ser ut att vara en penispump i en sexuell rörelse.
Sen drog jag för fönstret o körde igång mitt pass.
Tack för hjälpen än så länge.

MacLeod
2005-05-24, 23:27
Vidare uppföljning. Övre delen av ryggen börjar bli bättre, ländryggen börjar även den kännas bra. Dock har smärta från gluteus och ned i benet fortsatt trots bahandling. Var iväg i måndags hos naprapaten och rekommenderades en mrt-scan. Tydligen kunde det vara så att en disk har pajjat, dvs diskbråck.
Mindre skoj är det, och ont gör det verkligen.
Löpträningen är det bara att lägga ned, det får bli promenader.
Och har jag jävligt otur så blir jag stelopererad och kommer väl antagligen då få problem att kunna genomföra kickboxningsträning som planerat.

core
2005-05-25, 12:42
Var kan man beställa en sån där balansboll?

Vidare är jag övertygad om att om jag köper en sådan så kommer den att bli min död...

obesogen
2005-05-25, 15:31
Var kan man beställa en sån där balansboll?

Vidare är jag övertygad om att om jag köper en sådan så kommer den att bli min död...

Man får ju inte länka till andra försäljningsidor. Men bollen heter bobathboll, så sök o du skall finna....

MacLeod
2005-05-26, 00:16
kolozzeum säljer ju inga balansbollar iof. Jag hade köpt en i butik, intersport är ett bra tips. Tänk på att välja rätt storlek till din längd, det finns 3 olika.
Tipsar igen om www.balansboll.nu