handdator

Visa fullständig version : Träna serratus anterior


Elajt
2005-03-08, 01:11
Efter att jag upptäckte det roliga namnet så googlade jag runt lite, och kom fram till att muskeln måste vara de små som gömmer sig under vingarna? men som sticker fram lite om man slår en dubbel bicceps? d.v.s om man är biff, mina syns inte, dom är för små helt enkelt?

Nu till min fråga : Hur tränar jag serratus anterior? *flex*
om det finns någon speciell övning, eller om dom kommer automatiskt med stora magmuskler och/eller stora vingar,

Edit: Jag förstår själv att man inte kan ha 20% bf om dom ska synas :naughty:

AndersHermansson
2005-03-08, 01:40
Jag tränade upp mina serratus för att under lång tid töjt ut dem genom att luta mig mot stolar med skulderbladen ovanpå stolsryggen =).

Det som kändes bäst för mig var att köra samma ställning som armhävning, men med raka armar. Jag sjönk ned så långt det gick och tröck upp så långt det gick, med raka armar hela tiden. När det blev lätt lade jag extra vikter på ryggen.

King Grub
2005-03-08, 06:25
http://www.exrx.net/AnimatedEx/SerratusAnterior/SMInclineShoulderRaise.gif

http://www.exrx.net/AnimatedEx/SerratusAnterior/CBOneArmInclinePush.gif

abjorn
2005-03-08, 08:11
jag tycker pullovers tar ganska bra i den trakten.

jwzrd
2005-03-08, 09:26
Förr trodde man (och fortfarande några verkar det som) att serratus tränades av ryggövningar, märkligt eftersom ryggövningar roterar skulderbladen åt andra hållet. Serratus tränas av alla pressövningar, muskeln som sådan roterar ut skulderbladet så som man gör i en latspread och line-up pose. För mig svider axelpressövningar och tex dips mest i serratus (dagen efter då).

Allan
2005-03-08, 19:41
Straight arm pulldown


allan

jwzrd
2005-03-08, 19:56
Straight arm pulldown


allan

Vilket är en intressant övning eftersom den endast tränar serratus om du kör övningen med triceps så att skulderbladen dras mot överarmen istället för in mot mitten av ryggen. Drar du inte ihop skulderbladen när du kör den? Serratus fäller ut skulderbladen..

Sverker
2005-03-08, 20:09
Jag körde cablecrossen för bröstet genom att böja mig framåt i höften och hålla överkroppen parrallelt med golvet.
Fördelen blir att skulderbladen inte trycks mot någon bänk utan kan röras helt fritt och följa med armen i rörelsen. Borde, borde ge en bra aktivering av serratus ? Någon som vet ? Jag tränar rörelsen för att bygga bröst och serratus.

Fungerar det så här ?

Shadow Warrior
2005-03-08, 21:40
Stående Enhandshantelpress tycker jag tar utmärkt på serratuss, samma med hantelpullover.

Elajt
2005-03-08, 23:06
Tack så mycket! *kissass*

Fatalist
2005-03-09, 01:59
Stående Enhandshantelpress tycker jag tar utmärkt på serratuss, samma med hantelpullover.

Varför just enhands, är det så stor skillnad gentemot tvåhands?

Sheogorath
2005-03-09, 13:13
Specifika serratusövningar är faktiskt mest bara skit annat än i rehab-syfte, då den extrema överbelastningen som behövs för att hamna i ett vettigt repetionsintervall gör att lederna (främst handlederna) får ta alldeles för mycket stryk. De övningar som gett mig träningsvärk i serratus är militärpress och push-press, dvs. tradiotionell press över huvudet utan och med benpush. Alla pressövningar för axlarna torde vara likvärdiga.

Shadow Warrior
2005-03-09, 17:04
Varför just enhands, är det så stor skillnad gentemot tvåhands?

Ja det är stor skildnad... får mycket sällan träningsvärk i serratus av vanliga pressar, enhands tar fint på triceps med ;)

ops
2005-03-09, 23:30
Straight arm pulldown


allan
Jag röstar på ditt förslag, "Gironda"dips och pullover
*yourock*