handdator

Visa fullständig version : Framsida lår mot Baksida lår?


Timme
2005-03-07, 20:26
Tjenare alla hårt tränande!

Jag är ny här och jag tänkte ställa en fråga angående ben träning.

Hur hårt eller hur många set bör du köra på baksida lår förhållandes vis till framsida lår? Är det bäst att köra lika många set på baksidan som på framsidan eller behöver framsidan mer set eftersom det är en större muskel grupp än baksidan av låren?

/Timme

Fatalist
2005-03-07, 20:38
De flesta kör nog fler set på framsidan därför att framsidan som du säger är en större muskelgrupp. Något förhållande tänker jag inte uttala mig om, man hittar snabbt själv ett lagom set-antal att lägga sig kring på varje muskelgrupp efter ett tag tycker jag

Timme
2005-03-07, 20:50
Tack för ditt svar och du har nog rätt i att man ska se vad som passar en själv bäst.

En grej till angående olika övningar för hamstrings.

Är liggande ben curl den bästa övningen eller är stela marklyft bättre för utveckling av baksida lår? Vad tycker ni? Bör man köra båda två för att nå bästa resultat eller räcker det men en av dem?

BessahWizzah
2005-03-07, 20:59
Bra fråga... jag undrar samma sak. Och hur gör man för att verkligen få hamstrings att jobba och inte bara korsrygg. Oftast när jag kör marklyft, så är det först efteråt som jag känner mig trött i hamstringsen, men när jag kör har jag svårt att få kontakt (förutom stretchen då'rå).

Synpunkter på mitt benpass:

Stående vadpressar på ett ben 4 x 12
Knäböj 10 reps, 7 reps, 2 reps (ökar vikten med 10kg/set)
Marklyft 3 x 6-8
Liggande lårcurl 3 x 8-12
Benspark 3 x 8-12

Jorgen
2005-03-07, 21:04
Är liggande ben curl den bästa övningen eller är stela marklyft bättre för utveckling av baksida lår? Vad tycker ni? Bör man köra båda två för att nå bästa resultat eller räcker det men en av dem?
Man bör köra båda två.

//Jörgen

Timme
2005-03-07, 21:04
Jag är ju inte någon expert på ben träning (som ni redan vet efter som jag startade denna trådden) men jag tycker att ditt benpass ser ganska bra ut fast jag gillar knäböj så jag kör lite fler set på böjen och lite färre på bensparken.

BessahWizzah
2005-03-07, 21:10
ok...

Själv tycker jag knäböjarna är så fruktansvärt tråkiga och jobbiga och jag mår bara illa av att köra dem, men jag gör det ändå, eftersom de ger så jävla mycket.

Allan
2005-03-07, 21:14
Är det bäst att köra lika många set på baksidan som på framsidan eller behöver framsidan mer set eftersom det är en större muskel grupp än baksidan av låren?

/Timme


Tre framsida två baksida är en normalfördelning. Efter ett par år. Själv tycker jag nog att de flesta klarar sig med knäböj och benspark för framsidan, och bencurl eller raka mark för baksidan.


allan

Timme
2005-03-07, 21:22
Det låter bra allan :thumbup: Tack så mycket.

Så hur många set kör ni på era quadriceps och hur många set blir det för hamstrings?

Själv så kör jag mellan 8-10 set för framsida och 5-8 för baksida. Ser det bra ut eller tycker ni att det är dåligt fördelat, för lite, för mycket? Vad tycker ni funkar bäst för er angående set och fördelning mellan fram och baksida.

Jag vet att vi alla är olika och det som funkar för en viss person kanske inte funkar för en annan men jag skulle gjärna gämföra med vad ni kör med.

Allan
2005-03-07, 21:38
Det låter bra allan :thumbup: Tack så mycket.

Så hur många set kör ni på era quadriceps och hur många set blir det för hamstrings?

.... men jag skulle gjärna gämföra med vad ni kör med.

Senast blev det runt tjugo set framsida och tolv set baksida....


allan

Timme
2005-03-07, 21:42
OH SHIT! 20 set phuuuu då kan du inte gå på två veckor...men det är väl så det ska va inte sant :thumbup: Kör du alltid 20 set för quadriceps eller?

Allan
2005-03-07, 21:45
Visst får jag träningsvärk, men det har jag lärt mig att leva med. Kom ihåg att styrketräning är en bransch där det tar lång tid att lära sig träna hårt. Vi som tränat i tjugo år eller mer kör garanterat inte som de som tränat i ett par månader.


allan

RobbeliRobban
2005-03-07, 21:49
Så hur många set kör ni på era quadriceps och hur många set blir det för hamstrings?

.

5set knäböj, sen orkar jag inte mer
För hamstrings blir det 0set specifika övningar, men en hel del mark (3set) och (nästan)rakbensfrivändningar (4set)

bubbe
2005-03-07, 21:50
OH SHIT! 20 set phuuuu då kan du inte gå på två veckor...men det är väl så det ska va inte sant :thumbup: Kör du alltid 20 set för quadriceps eller?

ja just det, du har inte hunnit läsa hur allan tränar ben, kan vara värt att kolla upp.....

vi andra icke-springa-och-spy-i-papperkassen-människorna kör lågset typ 6-10 set för quads, dvs nästan ingen träning alls för benen....

Timme
2005-03-07, 21:53
Jo det har du nog rätt i Allan och din stora ben talar nog för sig själva :cool:


edit

Var kan jag läsa hur allan tränar sina ben? Blir väldigt nyfiken :D

bubbe
2005-03-07, 21:59
Jo det har du nog rätt i Allan och din stora ben talar nog för sig själva :cool:


edit

Var kan jag läsa hur allan tränar sina ben? Blir väldigt nyfiken :D

här finns det lite inspiration http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=34851

Diana
2005-03-07, 22:02
Allan> ja har allti undrat va du tycker om frontisar i förhållande till vanliga böjjar?
lite OT kanske men de handlar ju om benträning iaf :)

Timme
2005-03-07, 22:15
Tack så mycket bubbe :)

Big_Vik
2005-03-07, 22:32
Kör just nu 8-10 set framsida, 4-6 set baksida (om jag räknar utfall som framsida) övningar böj, benpress, utfall, sit.lårcurl.

Har tråkigt, såhär set det ut:
Knäböj: 4-5x3-6 (ev.avlsuta med någon 1x10-12reppare)
Benpress: 1x6-12 (Single set. Föraktar benpress så ett set får vara bra)
Utfallsgång: 2-3x5-8

Sedan körs magen för att bli lite piggare inför baksidan:
Sit. Lårcurl: 4-6x5-10

drkrupp
2005-03-08, 01:10
Jag brukar köra 5-8 set för framsidan och 2-4 set för baksidan.

AnimalGen
2005-03-08, 11:41
Nu kör jag 16 för Quads och 12-14 för hamstringen. Den bästa hamstring övningen enligt mig är enbens lårcurl.

jwzrd
2005-03-08, 11:50
Jag kör just nu två benpass i veckan,
pass 1:
5 set böj
3-5 set mark

pass 2:
3-5 set frontböj
5 set good mornings

Bara arbetsset uppräknade. Antalet set beror på om jag kör 3x5 eller 5x3.

När jag kör ett benpass i veckan blir (blev det sist) det.

3-5 set böj
3-5 set frontböj
5 set good mornings

Övningarna som ger bäst resultet för mig är: frontböj för framsidan, vanlig böj för totalutveckling av låren, raka marklyft för baksidan.