Visa fullständig version : Om man inte orkar
Bra tips om man inte riktigt orkar slänga ihop något seriöst är att koka upp lite fullkornspasta och stek två ägg och lägg över. Passade faktiskt förvånadsvärt bra ihop ;) :eating:
Själv kör jag med ketchup och parmesanost, men det är ju upp till var och en.
Har ni några andra tips på supersnabba måltider? Helst utan kött och fisk.
En burk makrill och ett par fullkornssmörgåsar :)
Ja, äter man fisk så är det säkert nice.
Jag tänkte varmrätter dock ;) Smörgåsar äter jag så många redan.
Kaboffastar
2005-03-07, 18:28
Ja, äter man fisk så är det säkert nice.
Jag tänkte varmrätter dock ;) Smörgåsar äter jag så många redan.
Förutsätter att du käkar räkor ;)
Risotto med räkor och chevre
Tillagningstid: 30 minuter
Antal portioner:2 KALORIER PER PORTION : 568 ( om du drar ner ltie på den där jävvla osten så hamnar du bra mkt lägre i kaloriväg )
Det här behöver du:
25 gram finhackad gul lök
1 tsk olivolja
1,5 dl ris
3 dl grönsaksbuljong
150 gram broccoli i buketter
100 gram zucchini i tärningar
1 klyfta vitlök, pressad
0,5 msk olivolja
200 gram skalade räkor
50 gram mild chèvre
finhackad citronmeliss (ganska mycket)
6 st svarta oliver i vatten
2 skiva grovt lantbröd
Så här gör du:
Fräs löken i olivolja i en kastrull. Rör ner riset och späd med buljongen, lite i taget. Låt risotton koka ca 20-25 minuter. Rör då och då.
Fräs under tiden broccoli, zucchini och vitlök i lite olja i en stekpanna.
Blanda ris, grönsaker, räkor, chevre, citronmeliss och oliver i en vacker skål. Servera bröd till.
Nej, räkor käkar jag inte.
Men det är ju bara till att byta ut räkorna mot något vegetabiliskt, så som nån sojaproteinsprodukt eller nåt.
Lät smarrigt! Skriver upp det i min receptlista ;)
MyungChul
2005-03-08, 21:35
quorn? :) och varför inte skaldjur/fisk/kött, vegeterian? fast blev lite fundersam över äggen.. fast finns ju olika sorters vegeterianer, även om jag inte kommer ihåg vad dom heter :em:
quorn? :) och varför inte skaldjur/fisk/kött, vegeterian? fast blev lite fundersam över äggen.. fast finns ju olika sorters vegeterianer, även om jag inte kommer ihåg vad dom heter :em:
Ja, quorn (svampprotein) är ju ett annat alternativ. Dock inte lika mycket eller lika bra protein som i sojaprodukterna. Quorn är iofs oftast godare, men man får ju variera lite också. Ett annat alternativ kan ju vara tofu (ostprotein).. det brukar passa bra till ris ju.
Ja, jag är vegetarian, men äter ägg- och mjökprodukter. Lakto-ovo-vegetarian, som det så snitsigt heter ;)
MyungChul
2005-03-08, 22:19
ok :) har ingen större koll på dom där grejjerna. köpte quorn förra gången jag va och handla, fast har inte testat den än.. och tofu har jag heller ingen aning om.. va smakar tofu? :)
ok :) har ingen större koll på dom där grejjerna. köpte quorn förra gången jag va och handla, fast har inte testat den än.. och tofu har jag heller ingen aning om.. va smakar tofu? :)
Det finns i olika konsistenser. Smakar typ.. hrm. Inte så mycket faktiskt. Men kör man det i en gryta så blir det bra!
Vad köpte du för nån quornprodukt?
TommyBoy
2005-03-08, 23:13
Quorn är iofs oftast godare, men man får ju variera lite också. Ett annat alternativ kan ju vara tofu (ostprotein).. det brukar passa bra till ris ju.
Vet inte om du skrev fel eller....
Tofu är sojaprotein
Vet inte om du skrev fel eller....
Tofu är sojaprotein
Ja just det. Nu blandar jag ihopa saker och ting. Tack för rättelsen! :thumbup:
Tofu brukar ligga bland ost i butikerna, och benämns ofta som sojaost. Det var nog därför saker och ting blandades ihopa i min skalle *screwy*
MyungChul
2005-03-09, 12:13
Det finns i olika konsistenser. Smakar typ.. hrm. Inte så mycket faktiskt. Men kör man det i en gryta så blir det bra!
Vad köpte du för nån quornprodukt?
quornbiffar av något slag tror jag.. fortfarande inte testat, kanske blir middagen idag eller nåt :)
Arnesson
2005-03-09, 12:19
Gröt och en prottedrink funkar bra som måltid tycker jag. Vill du ha mer fett är det bara skvätta i lite rapsolja i drinken.
Snabbt och enkelt att tilllaga. ingredienser som iaf jag alltid har hemma.
Gröt och en prottedrink funkar bra som måltid tycker jag. Vill du ha mer fett är det bara skvätta i lite rapsolja i drinken.
Snabbt och enkelt att tilllaga. ingredienser som iaf jag alltid har hemma.
Allright! Låter som en utmärkt frukost. Har fortfarande inte kommit loss och införskaffat något rent proteintilskott dock *slap*
..PowPOw
OffT-info: Tofu görs visserligen av sojabönan (sojabönsskal tom?), men smakar inte alls som andra soja-produkter från ex. Hälsosport. Tofu är det vidrigaste som finns. Quorn är dyrt, men är verkligen himmelriket när man tröttnat på vita bönor, eller ja, baljväxter överhuvudtaget. Smakar som kyckling, typ.
Omelett? Snabbt och enkelt iallafall.
Omelett? Snabbt och enkelt iallafall.
:thumbup:
Vad brukar du ha i omeletten? Förutom ägg, alltså.
Själv brukar jag steka ner lite svamp också.
Svamp och lök passar bra ihop att ha i. Sen skiva lite tomat att lägga ovanpå när omeletten nästan är klar.. :eating: Ibland har jag i ost i omelettsmeten inbillar mig att den blir godare då.
Man kan ju ha i det mesta i omelett, rester av kokt potatis, pasta, fetaost, spenat, broccoli..etc.
Min personliga favorit är att göra en svampstuvning att hälla ovanpå omeletten när den är klar.
Ja, ost har jag testat några gånger.
Pasta? Låter inte så passande. Men jag ska ge det ett försök (=
Pasta är ju sånt som ändå brukar bli över, så det är ju perfa.
Att bara ha i pasta är kanske inte så gott, men om man har i pasta, svamp och lök, tex. Sen går det ju inte att jämföra med nån riktig gourmetmåltid, men helt klart ätbart.
MyungChul
2005-03-10, 22:57
något som är väldigt gott är också att göra en omelett"smet", steka lite potatis, köttbullar, korv.. vad man nu vill ha. sedan ha på omelettsmeten och steka klar den. det blir :thumbup: om du lyckas. vet iofs inte hur en misslyckad smakar :laugh:
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.