handdator

Visa fullständig version : Vill bli av med förkylning snabbare än kvickt!


hammer95
2005-03-07, 18:33
Med min vanliga tur så har jag råkat ut för febersjukan igen!
Alltså jag har feber och jag var tvungen att lämna återbud till fotbollsträningen idag och jag vill bli bra tills imorgon så jag kan träna igen.
Någon som vet något bra sätt mer än vila för att återhämta sig från febern?

Jolene
2005-03-07, 18:34
drick mycket vatten

hammer95
2005-03-07, 18:35
Hur är det med varma drycker, så som grönt the?

turbocalle
2005-03-07, 19:13
Återhämtade mig på en dag efter feber för bara ett tag sedan.. Jag vilade och sova hela tiden.. i stort sett.. Sov ca 14-15 timmar under natten.. Drack vatten kanske 3 liter på några timmar.. Iofs spydde jag sedan.. Men om det hade med vatten drickande eller ej att göra vet jag inte..

MvH Carl

King Grub
2005-03-07, 19:15
Med min vanliga tur så har jag råkat ut för febersjukan igen!
Alltså jag har feber och jag var tvungen att lämna återbud till fotbollsträningen idag och jag vill bli bra tills imorgon så jag kan träna igen.
Någon som vet något bra sätt mer än vila för att återhämta sig från febern?

Har du feber i dag skall du inte träna i morgon. Vila och låt det ta sin tid. Det tjänar du på i stället för att bryta ned kroppen och återfå sjukdomen och riskera liv och hälsa.

hammer95
2005-03-07, 19:29
Men om jag inte har feber imorgon så kan jag väl träna?
Visst det håller jag med om att vila är nog det bästa imorgon, men jag är litet utav en träningsnarkoman, dvs. jag måste gå på avgiftningsanstalt snarast för att bli botad.
Kommer jag att bryta ner kroppen om jag tränar imorgon, då är det nog bäst att vila.

King Grub
2005-03-07, 19:30
Har du en infektion i kroppen är den inte fux flux borta samma minut som kroppstemperaturen sjunker under 37 grader.

hammer95
2005-03-07, 19:35
Imorgon är det träning inomhus och då är det inte lika farligt, som att träna i flera minusgrad utomhus eller?
Om jag hoppar fotbollsträningen imorgon kan jag styrketräna på onsdagen?

pellepedal
2005-03-07, 19:58
Mot feber vet jag ej, men nåt som funkar väldigt bra mot förkylning för mig är c-vitaminbrus blandat med Glutamin... En sådan drink var tredje timme och förkylningen är borta på en dag.

Fatalist
2005-03-07, 20:26
Imorgon är det träning inomhus och då är det inte lika farligt, som att träna i flera minusgrad utomhus eller?
Om jag hoppar fotbollsträningen imorgon kan jag styrketräna på onsdagen?

Det är inte temperaturen som är farlig utan infektionen du har..!

Din kropp är redan ansträngd nog med att föröska bli av med skiten så träna skulle bara göra det värre.

Jag brukar vila åtminstonde en vecka efter en ordentlig förkylning (med feber och rubb) för att garantera att jag kan börja träna regelbundet igen efter viloperioden

TommyBoy
2005-03-07, 20:44
Kan Jang tycker jag fungerar bra. Det förkortar sjukdomstiden med hälften enligt mina erfarenheter. Zink ska också stärka immunförsvaret.
Jag håller dock med de ovan som rekommenderar vila tills symptomen är borta och helst någon dag extra.

hammer95
2005-03-07, 21:01
Det är inte temperaturen som är farlig utan infektionen du har..!

Din kropp är redan ansträngd nog med att föröska bli av med skiten så träna skulle bara göra det värre.

Jag brukar vila åtminstonde en vecka efter en ordentlig förkylning (med feber och rubb) för att garantera att jag kan börja träna regelbundet igen efter viloperioden
Visst är det inte temperaturen som är det farliga, men vid minus grader försvagas väl immunförsvaret?
Vid skidtävlingar är gränsen 16- grader sedan ställer de in tävlingen, men jag har själv spelat fotboll vid 20- grader och det var inte så bra...

King Grub
2005-03-07, 21:26
Visst är det inte temperaturen som är det farliga, men vid minus grader försvagas väl immunförsvaret?
Vid skidtävlingar är gränsen 16- grader sedan ställer de in tävlingen, men jag har själv spelat fotboll vid 20- grader och det var inte så bra...

Vi pratar om din kroppstemperatur...

hammer95
2005-03-08, 07:10
Vi pratar om din kroppstemperatur...
Japp, men om det är t ex 10 minus ute, då kommer väl också kroppstemperaturen att sjunka?

Rataxes
2005-03-08, 07:39
Vart vill du komma hammer95? Att träna när du är sjuk är rent vansinne oavsett hur varmt det är ute. Ja, det kommer antagligen kännas värre att träna utomhus i vinterkyla än inomhus, men det betyder inte att inomhusträningen på något sätt är ok så länge du har sjukdomssymptom. Det har redan sagts, men lägg av med alla former av intensiv aktivitet tills minst 3-4 dagar efter att du har blivit helt symptomsfri, du kommer garanterat ångra dig om du inte gör det.

King Grub
2005-03-08, 07:43
Kroppen är mycket bra på att hålla sin temperatur inom en snävt intervall; är det kallt kontraherar blodkärlen så blodflödet till huden reduceras för att spara kroppsvärme, och huttrande är ett ofrivilligt, snabbt kontraherande av muskulatur för att öka kroppstemperaturen så den hålls uppe. Rör man inte på sig och kroppstemperaturen sjunker för lågt till abnormt låga nivåer (hypotermia) och normala kroppsfunktioner inte räcker till för att upprätthålla den kan det t o m vara livshotande.

hammer95
2005-03-08, 09:13
Okej...
Tack för ert stöd!

hammer95
2005-03-08, 09:14
Okej...
Tack för ert stöd!


Idag har jag inte längre någon feber och träningen blir nog av idag!
Men bara en sak till... Om man har feber och tränar vid minus grader, måste det vara värre än att träna vid 20+?

Olsson
2005-03-08, 11:03
Idag har jag inte längre någon feber och träningen blir nog av idag!

Du förstod inte vad nån här i tråden har skrivit va?

hammer95
2005-03-08, 11:17
Jodå, jag Förstod allt...
Det är bara det att jag vet att det är idioti att träna idag, men jag vill så gärna. Förstår du vad jag menar?

hammer95
2005-03-08, 11:19
Det kanske låter imbecillt, men jag vill finna en bra bortförklaring till att inte vila.

Rataxes
2005-03-08, 11:20
Jodå, jag Förstod allt...
Det är bara det att jag vet att det är idioti att träna idag, men jag vill så gärna. Förstår du vad jag menar?
Jag kan förstå att du är väldigt sugen på att träna, men jag kan inte förstå hur du kan prioritera detta sug framför din hälsa. Du fattar väl ändå att om du tränar innan du är helt återställd är det en ganska stor risk att du kommer missa ännu fler träningspass? Det finns ingen bra bortförklaring till att träna innan man är återställd, det är bara idiotiskt.

hammer95
2005-03-08, 11:24
Just precis! Det är där man kan säga så här att när man är ung och dum fattar man oftast idiotiska beslut.
Jag har flera exempel på detta t ex en sträckning i ljumsken. Jag tränade trotts att jag hade ont och det gick som det gick!

King Grub
2005-03-08, 13:41
Vad är du ute efter med din träning?

Få positiva resultat och gå framåt? Vila när du är eller just varit sjuk.

Bryta ner dig och riskera att förvärra och förlänga infektionen? Träna på för all del.

Big_Vik
2005-03-08, 13:47
Sen måste man kunna skilja på halsont och förkylning också. Skulle jag vila varje gång jag har lite ont i halsen skulle jag utan att överdriva knappt tränat alls på ett halvår. :nono:

hammer95
2005-03-08, 14:45
Vad är du ute efter med din träning?

Få positiva resultat och gå framåt? Vila när du är eller just varit sjuk.

Bryta ner dig och riskera att förvärra och förlänga infektionen? Träna på för all del.

Det är helt riktigt det du säger King Grub och jag ska göra som du säger att jag ska göra.
Jag har väldigt höga ambitioner med träningen och jag tror att jag kan uppfylla de.

autowah
2005-03-08, 16:58
Jag är inte ens sjuk, men känner av en infektion i kroppen, jag är tröttare än vanligt. Jag skulle inte komma på tanken att gå och träna nu, jag lyssnar på kroppen och tänker börja lugnt när jag känner mig pigg igen. Vila (och något gott att äta, förstås) är det enda som hjälper när man känner sig hängig.

Schture
2005-03-08, 17:55
Mot feber vet jag ej, men nåt som funkar väldigt bra mot förkylning för mig är c-vitaminbrus blandat med Glutamin... En sådan drink var tredje timme och förkylningen är borta på en dag.


L-Glutamin då eller? Är det det du menar, skulle ta och testa det isof.