handdator

Visa fullständig version : Smith maskin för knäböj...


baldrick
2005-03-07, 16:58
Är det ok att använda Smith stång för dessa övningar?

Jag tycker det känns betydligt mycket tryggare att köra lite tyngre vikter om jag
använder Smith-maskin. Men ju mer jag tränat, nu är det ju några år, desto mer maskinovänlig har jag blivit.

_Alla_ skador, smärtor och annat klödd som jag fått sedan jag börja styrketräna har varit när jag använt maskiner. Har aldrig fått ont eller problem när jag använt fria vikter.

Nu är knäböj, latsdrag och sittande rodd i praktiken de enda övningar jag kör i maskin.

Så är Smithmaskin okej för knäböj?

jwzrd
2005-03-07, 17:07
Jag tycker inte du ska köra böjen i smithmaskinen. Övningen är inte lika effektiv som "vanlig" knäböj och jag undrar vad dom vinklarna och den belastningskurvan gör med knän och rygg osv. Sen suger det fan att köra böj i smithen, det funkar inte lika bra helt enkelt :D

Bjorne
2005-03-07, 17:10
Du tappar ju många fördelar, så som balansträning om du kör i smith, skulle påstå att det blir en helt annan övning.

z_bumbi
2005-03-07, 17:21
Kör man en "bra" böj i smithmaskin så funkar det ett tag, det är däremot ingen ren ersättare till vanlig knäböj då det är skilda övningar (Om man inte är så kort att man kan köra något som liknar vanlig böj i en smith dvs väldigt, väldigt kort.).
Har man ingen som kan lära ut vanlig böj, ingen som passar eller inget powerrack (eller liknande) så är böj ingen höjdare tyvärr att börja köra då det lätt blir fel (Gäller iofs även vid smithböjar.).
Om det ligger till så tycker jag man ska lägga ner energin på att få lära sig köra vanliga böj på något sätt, finns det ingen på gymet som kan lära ut det så är det kanske en indikation på att man ska byta gym någon gång i framtiden eller i alla fall köra ett antal benpass någonstans där det finns möjlighet att lära sig.

Personligen skulle jag hellre köra benpress än att försöka böja i en smithmaskin men det kan vara just för mig som en smith inte alls funkar i den övningen.

pellepedal
2005-03-07, 20:08
Jag har förstört min rygg genom att köra tunga knäböj i smithen tidigare i mitt liv...

Allan
2005-03-07, 20:10
Jag har skrivit vad jag tycker - här! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993)

allan

baldrick
2005-03-07, 20:56
Ok.

Jag har läst era inlägg och det Allan hade skrivit i Best of..

Jag skall om det finns någon lösning på gymmet förutom smith för
att göra knäböj lite säkrare, annars får jag nog stryka den övningen från
de jag kör. Det finns ju en benpress där på gymmet och den fungerar bra.

Typiskt sätt så vill man ju ha något sätt att "lägga" av vikten om det inte
går bra. Har ingen större lust att ge mig själv en rejäl skada som hindrar mig helt från att träna. Bättre byta övning då.

Tack för inputen.

Bjorne
2005-03-07, 21:54
Öva lite på att kasta av skivstången från rygghöjd :p, se till att ha helt fritt bakom dig när du kör. Fråga någon på gymmet som verkar trevlig ifall han/hon kan passa dig när du ska köra tungt.

bubbe
2005-03-07, 21:55
jag tycker det är skitsvårt att köra i smith, belastningen på nedre korsryggen blir helt annan, trycket från stången, balansen. fattar inte att alla nybörjare skall instrueras att köra i den.

bubbe
2005-03-07, 21:56
Öva lite på att kasta av skivstången från rygghöjd :p, se till att ha helt fritt bakom dig när du kör. Fråga någon på gymmet som verkar trevlig ifall han/hon kan passa dig när du ska köra tungt.

passning är klart bättre. Det händer att folk dumpar stången på korsryggen/röven när man inte hinner undan/är för slut i benen.

baldrick
2005-03-20, 12:19
Har provat att köra fria knäböj nu ändå. Hittade en schysst ställning på gymmet,
som nog lär blockera stången så att om jag ramlar så fastnar den där. No harm done.

Det kändes faktiskt väldigt bra. Mycket bättre än i Smith.

Mccartney
2005-03-20, 17:47
Beror ju lite på varför du tränar.....är det för att bli stor...så är det fristång som gäller ....men variation är alltid det bästa.

Tränar du bara för att hålla formen kan du klara dig på smith...bara genom att hålla musklerna i gång.

Fristång,benpress och smith ...kör allihopa så får du en bra variation.

Smith tycker jag duger mest om jag skall kör snabbastyrka. (70%av sitt max)

Tungt kör jag alltid på Fristång.

Officer
2005-03-20, 17:56
Garv, vilket skitsnack! Ni (särskilt Mccartney här) får det att låta som om Smith var ett djävulens vapen där det inte går att bygga muskler. Skitsnack deluxe! Går minst lika bra att bygga där, om inte bättre (t ex bröstpress då man kan koncentrera sig på att lyfta med brösten istället för att ligga och hantera balansen samtidigt). För att inte gå miste om stabilisatorerna kör man fria vikter som komplement om man så vill, men kom inte och säg att smith är för att "hålla formen"!

Allan
2005-03-20, 18:01
Vad hände med folks uppfinningsrikedom? Vaddå jag kan inte köra böj för vi har ingen powerrack? Ställ dig mellan två bänkar då - det är ju inte meningen att man - kaboom - ska kasta skiten i backen. Den ska bara glida ner med ett kvidande och då kan den lika gärna stanna på bänkarna som att fortsätta ner i golvet. Eller skaffa fram två upplagsbockar ( 90 spänn på brädgårn ) eller slå ihop ett par reglar till ett upplag - det finns massor av lösningar på problemet.

allan

Mccartney
2005-03-20, 18:47
Garv, vilket skitsnack! Ni (särskilt Mccartney här) får det att låta som om Smith var ett djävulens vapen där det inte går att bygga muskler. Skitsnack deluxe! Går minst lika bra att bygga där, om inte bättre (t ex bröstpress då man kan koncentrera sig på att lyfta med brösten istället för att ligga och hantera balansen samtidigt). För att inte gå miste om stabilisatorerna kör man fria vikter som komplement om man så vill, men kom inte och säg att smith är för att "hålla formen"!

Självklart är smith ett alternativ...men jag tror ändå att fristång är ändå grunden för att få ut det bästa av ben träningen.

Inget ont om smith jag använder "maskinen" själv. Jag pratade om benen ....inget om bröstet.......

skall jag köra bröst....då tycker jag ändå att bäst ger hantelpress och vanlig bänkpress. smith kör jag mest när jag kör snedbänkpress.

Smith är däremot utmärkt om man är skadad eller inte hanterar tekniken med fristång. Allting är upp till var och en!!

Metal_boy_
2005-03-20, 19:18
kör alltid i smith, knäböj, utfall, skivstångsrodd (håller med Anala Protein)

Officer
2005-03-20, 19:35
Mccartney - du fick det tydligt att låta som att du ansåg smith endast varaen en "hålla-formen"-maskin, dvs inget muskelbygge. Därav min reaktion.

Jag kör böj/bänk i både smith och fristång beroende på hur jag känner mig, men det brukar oftast bli så att jag kör smith fem-sex veckor för att sedan varva med frivikt någon vecka för att inte tappa stabilisering helt och hållet, och hittills har det fungerat alldeles utmärkt.
Detta är naturligtvis en smaksak men jag hanterar både böj och bänk i fristång likväl smith, och jag tycker att smithen har gett överlägset bäst resultat när det gällre isolering av muskler. Nu snackar jag bodybuilding, inte nybörjare-vill-bli-stark-överallt-med-basövningar-race't!

Thony
2005-03-20, 19:56
kör alltid i smith, knäböj, utfall, skivstångsrodd (håller med Anala Protein)


vilka stockar du har byggt sen ;) *kissass*

Metal_boy_
2005-03-20, 20:44
vilka stockar du har byggt sen ;) *kissass*

Började nyligen att träna ben över huvud taget pussunge *kissass*

Metal_boy_
2005-03-20, 20:45
Mccartney - du fick det tydligt att låta som att du ansåg smith endast varaen en "hålla-formen"-maskin, dvs inget muskelbygge. Därav min reaktion.

Jag kör böj/bänk i både smith och fristång beroende på hur jag känner mig, men det brukar oftast bli så att jag kör smith fem-sex veckor för att sedan varva med frivikt någon vecka för att inte tappa stabilisering helt och hållet, och hittills har det fungerat alldeles utmärkt.
Detta är naturligtvis en smaksak men jag hanterar både böj och bänk i fristång likväl smith, och jag tycker att smithen har gett överlägset bäst resultat när det gällre isolering av muskler. Nu snackar jag bodybuilding, inte nybörjare-vill-bli-stark-överallt-med-basövningar-race't!

:thumbup:

Mccartney
2005-03-20, 20:58
När jag kör ben så ser ett pass ut så här ungefär....

Frivändning/Ryck
Knäböj djupa/Halva (fristång)
Enbensknäböj i smith
Utfall smith/fristång
Bencurl
Vadpress

/=eller

drkrupp
2005-03-21, 00:30
Vad är skillnaden mellan enbensböj och utfall?

z_bumbi
2005-03-21, 08:35
Jag undrar alltid hur alla som kör böj i smith är byggda, när man väl får se dem är de flesta ganska korta eller så kör de inte längre böj.

Är man längre och kör kvartsböjar så funkar det, ska man köra djupa böj där man inte kör en hacksquat så funkar det inte för de flesta. Det går att köra med väldigt bred fotställning men det är det få som har någon större nytta av så det är en variant som man kan lämna därhän om man tänker sig att "bara" bygga.

Jag har en teori om att många av de som bytt ut den vanliga böjen för att bygga bätre gör det pga att de inte längre kan köra vanlig böj då vikterna har blivit för tunga för deras teknik. "Byggarstilen" med fötterna smalt funkar upp till en viss vikt och en viss längd (Utom i undantagsfall då personen är byggd för sådana böj.) och sen tar det stopp. Tvärstopp t o m.
Då kommer skadorna/man bygger röv/ryggen sätter gränsen osv, böjteknik förändras efter hur stark man är och hur mycket muskler man lagt på sig så det krävs regelbunda korrigeringar av tekniken.

Visst finns det undantag och jag säger inte att alla som kör smithböjar är korta eller inte kan köra böj men det förekommer oftare än vad jag tycker är bra.

jwzrd
2005-03-21, 11:16
Jag tycker nog McCartney (om jag uppfattade hans inlägg rätt) är helt rätt på när han menar att Smith-maskinen är till för att "hålla formen". Det fungerar som komplement till dom riktiga övningarna som bäst. Både i bänk och i böj så behöver stången röra sig framåt/bakåt för att övningen ska kunna ske bra. Det kan den inte i smithen, så någonstans i rörelsen måste något annat flytta sig. Det är då man ser folk trycka ut arslet en meter bakåt eller knäna en meter framåt i smithen vid böj (fast ännu vanligare är att först göra det enda, sen det andra). Det ser bara tungt och plågsamt ut.

Den enda snygga böj jag sett i en Smith utfördes av en mycket grov nisse på ungefär 1.60m. Inte särskillt många på 13 års tid mao. Däremot har jag sett tusenbjärty grabbar skryta om sin böj, berätta för mig att dom inte vill bygga röv, vill spara knäna osv, och sen köra smithböj upp mot 150-160kg, helt utan lårmuskler, men med en generös hockeyrolf.

Mccartney
2005-03-21, 12:32
utfall....baksida och framsida....enbens..för mig är 90graders vinkel och explosivt. framför allt framsida och musklerna runt knäet.

Fördelen med fristång....en klar fördel är lär du dig knäböj på fristång så klarar du lätt av knäböj i smith....däremot lär du dig knäböj i smith .....så är det betydligt svårare att lära sig knäböj med fristång.

Rataxes
2005-03-21, 12:58
Är relativt kort (1.73) och tycker nu efter att ha kört fri böj i 2 veckor efter 4 månader med knäböj i smith, att den fria böjen är betydligt skönare. I smithen blev det alltid att man putade ut baken och började lyfta med korsryggen när lårstyrkan tröt, vilket kändes mycket konstigt och obehagligt. Fick gå ned 20 kg när jag bytte från smith till fri stång eftersom min balans inte är den bästa för tillfället, men efter förra passet var benen mer slutkörda än de någonsin hade varit förut utan att ryggen kändes förstörd.

Zonyk83
2005-03-21, 14:56
Jag har kört knäböj enbart i smithmaskin i snart två år och tyckt det fungerat bra men dock aldrig testat på att köra med den fria stången. Nu tränade jag på 180-190kg och kände att något var fel, det var inte skönt att köra knöböj längre; hur jag än ställde mig med fötterna så var det bara skit och rörelsen i sig kändes konstig ju mer jag tänkte på det...
I förra veckan testade jag på fri stång, visserligen bara 12or på 100kg som första gång men det var en Heureka upplevelse verkligen...Så mycket jag gått miste om! *grr27*

Jag undrar alltid hur alla som kör böj i smith är byggda, när man väl får se dem är de flesta ganska korta eller så kör de inte längre böj.

Är man längre och kör kvartsböjar så funkar det, ska man köra djupa böj där man inte kör en hacksquat så funkar det inte för de flesta. Det går att köra med väldigt bred fotställning men det är det få som har någon större nytta av så det är en variant som man kan lämna därhän om man tänker sig att "bara" bygga.

Jag har en teori om att många av de som bytt ut den vanliga böjen för att bygga bätre gör det pga att de inte längre kan köra vanlig böj då vikterna har blivit för tunga för deras teknik. "Byggarstilen" med fötterna smalt funkar upp till en viss vikt och en viss längd (Utom i undantagsfall då personen är byggd för sådana böj.) och sen tar det stopp. Tvärstopp t o m.
Då kommer skadorna/man bygger röv/ryggen sätter gränsen osv, böjteknik förändras efter hur stark man är och hur mycket muskler man lagt på sig så det krävs regelbunda korrigeringar av tekniken.

Visst finns det undantag och jag säger inte att alla som kör smithböjar är korta eller inte kan köra böj men det förekommer oftare än vad jag tycker är bra.