handdator

Visa fullständig version : Digitalkamera


mvda
2005-03-07, 11:58
Ska åka till Singapore till sommaren och vara borta ett år. Eftersom det kommer bli många småresor på några veckor och en hel del bilder med digitalkameran är jag lite tveksam till hur jag ska lagra korten. Jag har några rätt stora minneskort men jag skulle ändå vilja ha någon slags lagringsenhet med mig för att vara säker på att inte behöva radera en massa kort. Bärbar dator blir för bökig att släpa med sig, någon som är insatt på vad som är bäst att köpa?

Prankie
2005-03-07, 12:11
En ipod mini på 4-6gb. Eller vanlig ipod är också på rea just nu. Bara dra förbi nån internet cafe och lägga in alla bilder. Iofs så kan man lika gärna skippa det och uploada det till sin server om de internet cafe har lagom snabba lina. Du kan få en lacie extern hdd för ungefär samma pris men det känns lite overkill med 250gb.

mvda
2005-03-07, 12:15
intressant, tror dock det kan bli svårt att hitta internet cafeer om man reser runt en del i de mindre länderna i asien. Men lacie extern hdd, vad kostar en sådan och hur fungerar det med överföring av bilder från kameran till den?

Bite
2005-03-07, 12:25
Det finns portabla brännare som klarar att bränna bilderna på CD direkt från kameran,utan att gå via nån dator alltså. Känns som att det kan kosta ett par tusen dock, snoka runt lite. Här finns en iaf http://www.buyaleratec.com/diphcocrplpa.html

mvda
2005-03-07, 12:38
Låter som det är nått sånt man borde ha, kollade bara runt en snabbis men det verkar som man kan få en sådan för under 2000 kr.

christian
2005-03-07, 12:49
Jag köpte xs-driveII för runt 1100:- plus hårddisk.

http://www.xs-drive.com/

Den har nu varit i Bulgarien, Turkiet, England och Sri Lanka. På fredag åker den till Thailand med en polare. Den är hållbar iaf om man tar hand om den.. ;)

raZmus
2005-03-07, 12:57
Till sommaren har förmodligen ett nytt tillbehör till iPoden kommit. Det kommer göra att du kan föra över bilder direkt från Digitalkameran till iPoden utan att behöva någon dator.

Det finns redan en tredjepartstillverkare som har en liknande lösningar, men är ganska säker på att jag läst att Apple ska släppa en egen också. Vet inte om den kommer funka för minin dock eller bara för iPod Photo osv.

Belkin Digital Camera Link for iPod w/ Dock Connector
http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201534&pcount=&Product_Id=191306&Section.Section_Path=%2F%2FRoot%2FiPodAccessories% 2F

Belkin Media Reader
http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Merchant_Id=&Section_Id=201534&pcount=&Product_Id=159393&Section.Section_Path=%2F%2FRoot%2FiPodAccessories% 2F

mvda
2005-03-07, 20:31
xs-driveII verkar ju vara riktigt smidig och bra! köpte du den från länken eller finns det någonstans här i sverige man kan köpa den?

christian
2005-03-07, 20:33
xs-driveII verkar ju vara riktigt smidig och bra! köpte du den från länken eller finns det någonstans här i sverige man kan köpa den?

Kommer inte ihåg var jag köpte den, det var iaf på ngn svensk site. Ska se om jag hittar.


Sorry, hittar inte. Men du kan söka på pricerunner, kelkoo eller google så hittar du nog. Verkar kosta runt 1100:- fortfarande plus hårddisk.

mvda
2005-03-07, 20:42
Ok, låter bra. Tack för infon!

Inget med den som du inte är nöjd med?

mvda
2005-03-07, 20:59
surfade in på kvalitetsvaruhus.se, har inte en aning om vad det är för en sida. där kostar den drygt 1100 utan hårddisk, vad är det för en hårddisk som passar i den? vilken som helst?

såg att det var en 2,5" som gällde :em:

christian
2005-03-08, 09:15
Yep, väldigt nöjd med den.

Dock har batteriet pajjat men det relaterar jag till att jag kört den med laddaren i dygnet runt på jobbet.

z_bumbi
2005-03-08, 09:22
Är du rädd om bilderna så bränn ut dem och skicka hem eller lägg dem på nätet visa ett internetcafe när du har möjlighet.
Det var väl någon här som blev av med alla sina bilder under en resa och det är ju inte ovanligt att elektronik stjäls eller för den delen går sönder om det är varmt och fuktigt.

Skaffar man några G-mailkonton så får man plats med ganska många bilder..

mvda
2005-03-08, 12:28
Jag tar med min bärbara dator till singapore så det handlar bara om någon/några veckor här och där som jag kommer behöva använda den. Men man får se till att hålla koll på den, allt eftersom veckorna går så lär väl hårddisken bli mer värdefull än plånbok och allt :)