handdator

Visa fullständig version : Hur lätt bli övertränad?


Alexandra
2005-03-07, 09:48
Jag har alltid haft i princip obefintlig kondition och har därför fått börja helt från ruta ett för att ens klara av ett ganska lugnt pass. Nu joggar jag 2-4 dagar i veckan och satsar på att utöka sträckan mer än att springa fort, så det är verkligen jogg, inte springa. Dessutom är jag på gymmet två pass i veckan, och där kör jag så tungt jag kan. Detta gör att jag denna vecka kom upp i sex st träningspass.

Finns det risk att bli övertränad när man kör så lugna joggingpass? Jag tycker inte att risken borde vara så stor men tänkte höra om det är någon som har synpunkter.

jwzrd
2005-03-07, 09:51
Förutsatt att du stoppar tillbaka all näring du använder, sover normalt osv så finns det ingen anledning att oroa sig för överträning med den träningsmängden. Kortvarigt överansträngd kan däremot hända, man känner sig seg, sliten och kanske inte alls sugen på att träna. Vilar man ett par dagar då så är det lugnt. Fortsätter man däremot att pressa sig själv hårdare förbi såna (och gradvis mer allvarliga) varningssignaler så närmar sig överträningstillståndet dock. Blir man övertränad på "riktigt" så kan det ta veckor och månader att komma tillbaka.

TTT
2005-03-07, 09:53
Jag ser ingen som helst risk i att du skall kunna bli övertränad av dina joggingrundor och 2 pass på gymmet. Se bara till att du sköter din kost så kommer det gå kanon! Lycka till med ditt fortsatta tränande! :)