handdator

Visa fullständig version : Kan något hjälpa mig?


spinkigtriathlet
2005-03-07, 02:46
Hej!
Undrar ifall det finns något kosttillskott som ni tror kan hjälpa mig, eller ska jag lägga mer krut på mat, t ex tonfisk, ägg m.m.? Är fullständigt novis på detta med musker å så *screwy*
Har länge hållt på med löpning och har en kropp därefter (192 cm och 70 kg). Löpningen är min starka gren, cyklingen går hyfsat, men visst, lite extra benmuskler skulle inte skada. Simningen ska vi inte prata om.... :) Överkroppen är det som har högsta prioritet nu. Har börjat träna hemma med hantlar och kroppen som motstånd, har faktiskt sett vissa resultat på bl a magmuskler och lite på armarna, men jag är rädd att jag ändå får i mig för lite mat. Har alltid varit extremt smal, även under perioder då jag inte varit särskilt fysiskt aktiv, vilket väl tyder på att jag har extremt hög ämnesomsättning.
Tränar väl ca 25-40min styrka varannan dag nu, och konditionsidrott ca 3-4h/v.
Så alltså, ska jag testa med nån form av gainer eller nåt? (hur länge ska man vänta innan man borde se om det ger resultat?) eller ska jag fortsätta köra på som jag gör bara, och kanske försöka tänka lite mer på vad jag äter? (mkt protein antar jag)

formula4shape
2005-03-07, 03:03
frågor:

Har du möjlighet att kunna börja på ett gym? Hur ser ditt kostupplägg ut i dagens läge? Börjat med styrka för att förbättre din fysik i konditionsövningar eller för att helt enkelt bli grövre?

spinkigtriathlet
2005-03-07, 03:34
Jo, jag skulle väl kunna börja på gym om det är nödvändigt :P
Simmar ju en del och det är väl hygglig träning för överkroppen känns det som, och jag känner att hantlarna ger något iaf. Jag vill gå upp lite, delvis såklart för utseendet :) men även just för att kunna simma bättre, kanske lite starkare ben och kanske lite stabilare mage/rygg för löpningen, men det är inget jag direkt känner att jag behöver men det skadar säkert inte.. Mina magrutor är jag nöjd med ;)
Så att säga, jag vill inte att ev. ökad muskelmassa ska ha negativ inverkan på min kondition, om du förstår. Finns väl antagligen nån slags gräns då det börjar bli för stora muskler som ska syresättas osv. osv. Mitt mål är alltså inte att bygga några stora muskler utan snarare några cm omkretsökning på armar/bröst i första hand. Och som sagt, är totalt novis på området så ursäkta om jag använder fel ord och säger irrelevanta saker :P
När det gäller maten är jag ganska ostrukturerad.. Börjar alltid dagen med en multivitamintablett och havregryn/rågflingor/russin bladning med röd mjölk. Sedan varierar det rätt friskt. En del skräpmat blir det. När jag gör pasta använder jag oftast fullkornspasta. Är inte vegetarian och äter ganska ofta "rent" kött. Käkar väl oftast 3 mål varm mat om dagen, ibland bara 2. 2 av dessa (första och sista) är jag oftast så hungrig att jag verkligen vräker i mig maten. När jag går hemma småäter jag rätt mkt.. knäckebröd, korv med bröd, toast, frukt, ja vad som nu finns till hands. Mycket fruktyoghyrt (1,5%fett) också. ½-1l/dag. Äter alltid direkt efter styrkepassen en burk tonfisk och ett ägg. Har inbillat mig att det ska vara bra :P
Men som sagt, egentligen vet jag nada..

MyungChul
2005-03-07, 10:54
läs lite på forumet, det gav mig väldigt mycket i början. det där om protein är bra efter träningen, speciellt om du har tillgång till vassle. och absolut snabba kolhydrater, gärna i flytande form. (gainer/oboy etc) du kan även kolla i kolozzeum-shoppen för lite extra info om protein/kolhydrater om vad som är bra i samband med träning, fast det är nog bättre om du kollar i forumet innan du bestämmer dig för tillskott. lycka till :thumbup: