handdator

Visa fullständig version : Kroppsfett-%


swarre
2005-03-06, 21:19
Jag kan vara blind, men jag har sökt. Länka mig gärna om jag lyckats missa någon/några trådar angående detta.

Frågan/frågorna är egentligen ganska enkla.

Skulle vilja ha lite synpunkter på hur hög kroppsfett% man bör ligga. Generellt. (Finns det ett generellt svar?) Vilka olika nivåer bör man ha t.ex under bulk? Under/efter deffen? Var ligger en "normal" människa? De som tävlar ligger runt 3-4% ungefär, om jag förstått det hela rätt, hur realistiskt är det att komma ner i dessa nivåer utan diverse preaprat och dyligt? Var bör man ligga under en tid då målet är att lägga på sig så mycket muskler som möjligt?


Vore trevligt med lite svar, eller förslag på var jag kan hitta information angående detta...

Tulork
2005-03-06, 22:24
Jag kan vara blind, men jag har sökt. Länka mig gärna om jag lyckats missa någon/några trådar angående detta.

Frågan/frågorna är egentligen ganska enkla.

Skulle vilja ha lite synpunkter på hur hög kroppsfett% man bör ligga. Generellt. (Finns det ett generellt svar?) Vilka olika nivåer bör man ha t.ex under bulk? Under/efter deffen? Var ligger en "normal" människa? De som tävlar ligger runt 3-4% ungefär, om jag förstått det hela rätt, hur realistiskt är det att komma ner i dessa nivåer utan diverse preaprat och dyligt? Var bör man ligga under en tid då målet är att lägga på sig så mycket muskler som möjligt?


Vore trevligt med lite svar, eller förslag på var jag kan hitta information angående detta...

Jag hörde någon läkare säga att man ska ligga runt 17%, det fettet ser man inte utan ligger runt organen i kroppen.

Rataxes
2005-03-06, 22:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39164

Tolkar detta som att man bygger bättre ju lägre BF% man har, men det kanske inte är något kontinuerligt samband.

thezet
2005-03-06, 22:37
Var man bör ligga är inte möjligt att uttala generellt eftersom olika individers förutsättningar skiljer sig ordenligt. Riktigt smala personer, i synnerhet unga pojkar, kan ha 6-7% som ett normaltillstånd. Att nå samma nivåer kan för en annan kräva hänsynslös satsning, för en tredje vara helt bortom horisonten.

Klena pojkkroppar är trots allt inte ett ideal. De flesta lär vara överens om att lågt bf inte är särskilt imponerande i frånvaro av anständig muskelutveckling. Att hålla kroppsfettet under 10% är ju på intet sätt en hälsofråga utan ett rent estetiskt (eller idrottsligt funktionellt) projekt. En muskulös person med 10% bf lär anses ha en mer attraktiv fysik än en riktigt tunn person. Ofta är naturen så pass rättvis, att den som har naturligt lågt bf har svårare att bygga muskler, medan den mer rundlagde bygger lättare. Sedan finns det besvärande undantag, personer med s.k. mesomorf kroppstyp, vilka erhållit genetisk jackpott.

Var man "bör ligga" är enligt min mening en fråga om vilken nivå som är hälsosam för den egna kroppen. Ju mer en individ understiger sin "naturliga" nivå desto mer kommer kroppen att protestera, bland annat genom förändringar i hormonproduktionen. Att ligga långt under sin normalnivå innebär för de flesta orkeslöshet och fysisk underprestation. För den som vill prestera, på gymmet eller i en idrott, är ett "deffat" tillstånd under en längre tid därför inte att rekommendera. Reserveration måste som sagt göras för dem som har normalt lågt bf, vilka klarar sig undan de negativa effekterna. Vad som är en "bekväm" nivå för den egna kroppen är någonting som dessutom kan påverkas genom många års träning, kroppen kan s a s gradvis justera sin set point. Det är likaså min bestämda uppfattning att ytterst få människor måste nöja sig med en halvfet kropp. En frisk man som etablerat goda kostvanor och regelbundna träningsrutiner skall inte behöva ha ett bf som i normaltillståndet överstiger 12-13%. Likaså skall det inte vara nödvändigt att se kroppsfettet skena iväg över 15% i samband med en uppbyggnadsfas, förutsatt att utgångsläget är bättre. De flesta som tränat ett antal år skall med rätt kunskap och motivation inte heller ha några problem att efter deff nå 8-9% som ett temporärt tillstånd.

3-4% bf gäller den yttersta eliten, inte amatörtävlande (givetvis finns det undantag). Organfettet brukar sägas utgöra mellan 2 och 3 % av kroppsvikten, vilket ger en uppfattning om hur lite fett professionella bodybuilders i tävlingsform besitter. Det är fullt realistiskt för den som har verkligt gynnsamma anlag och lever bodybuilding att nå hit utan preparat. För rutinerade bodybuilders består svårigheten (i allmänhet) inte i att slakta kroppsfettet, utan att i processen bibehålla en full muskulatur (vilket s a s vissa "tillskott" inte försvårar).

JLL
2005-03-07, 03:42
Vad som är en "bekväm" nivå för den egna kroppen är någonting som dessutom kan påverkas genom många års träning, kroppen kan s a s gradvis justera sin set point.

Menar du att man kan justera set point vid samma antal kilo muskler? Eller menar du att man genom att lägga på sig en massa muskler kan få kroppen att trivas med en lägre andel fett...vilket inte är särskilt konstigt.