handdator

Visa fullständig version : Kalcium


Lasse Kongo
2005-03-06, 20:31
Tänkte gå och inhandla det i tillskottform imorrn, är det ngn som använder det och var köper ni det isf, tänkte om det finns xtra prisvät ngnstans :)

Zonyk83
2005-03-07, 09:06
Tänkte gå och inhandla det i tillskottform imorrn, är det ngn som använder det och var köper ni det isf, tänkte om det finns xtra prisvät ngnstans :)

Drick mer mjölk? Protein och kalcium i ett...

Lasse Kongo
2005-03-07, 09:17
Drick mer mjölk? Protein och kalcium i ett...

ja det vet ja, men som ja skrev: i tillskottform

nä men det är väl bara o gå runt till hälsokostaffärer o kolla.

z_bumbi
2005-03-07, 09:44
Lasse Kongo: Jag köper mitt på apoteket och då är det 1 g per tablett vilket är rejält mycket, jag får det dock utskrivet av läkare så jag har ingen aning hur prisvärt det är.

Ett av problemen med kalcium i tablettform är att det kan sabba upptaget av andra ämnen och därmed rubba balansen ganska kraftigt så en låg dos är lämpligt när det gäller en frisk människa (Om man nu tror att man behöver det.).
Ska du ha det till tävlingsförberedelser eller något annat specifikt syfte så är det kanske en helt annan sak (Och där kan jag inte säga något alls då jag inte har en aning vad man fixar med och varför.) och där får man ta smällen själv eftersom man förhoppningsvis har någon koll.

Jag får bara lite dåliga vibbar då någon mindre påläst människa rekommenderade höga doser kalcium innan träningspasset på ett annat forum, många andra hoppade på det rakt av utan att tänka en jävla tanke på vad de höll på med. Självklart var det bara placebo i det fallet..

Lasse Kongo
2005-03-07, 10:00
Lasse Kongo: Jag köper mitt på apoteket och då är det 1 g per tablett vilket är rejält mycket, jag får det dock utskrivet av läkare så jag har ingen aning hur prisvärt det är.

Ett av problemen med kalcium i tablettform är att det kan sabba upptaget av andra ämnen och därmed rubba balansen ganska kraftigt så en låg dos är lämpligt när det gäller en frisk människa (Om man nu tror att man behöver det.).
Ska du ha det till tävlingsförberedelser eller något annat specifikt syfte så är det kanske en helt annan sak (Och där kan jag inte säga något alls då jag inte har en aning vad man fixar med och varför.) och där får man ta smällen själv eftersom man förhoppningsvis har någon koll.

Jag får bara lite dåliga vibbar då någon mindre påläst människa rekommenderade höga doser kalcium innan träningspasset på ett annat forum, många andra hoppade på det rakt av utan att tänka en jävla tanke på vad de höll på med. Självklart var det bara placebo i det fallet..

Aaah tack mannen, 1g är mkt ja, ja tror mig ha sett att det finns i brusform i mataffärer och liknande. Jag ska inte ha det som ett dagligt tillskott och jag vet mkt väl vad jag gör, men det är bra att du skriver som du gör, kanske finns allt för många som testar vad folk skriver utan att själva veta va det gör, och det kan ju bli tråkigt värre då =/

Alla mekkande med salter/mineralbalanser i kroppen kan vara riktigt farligt om man ej har vetskap.

No Brain No Gain

z_bumbi
2005-03-07, 10:12
No Brain No Gain

And maybe a lot of pain.. :D

Lasse Kongo
2005-03-07, 10:43
And maybe a lot of pain.. :D

Yeh!

Thats game of the iron!!! som Zonecapone skulle sagt :cool:

Sverker
2005-03-07, 14:07
Tabletter mot sura uppstötningar, finns på apoteket, brukar vara kalciumkarbonat.

zanzi
2005-04-17, 13:39
Fortsätter på den här tråden då jag tänkte på det z_bumbi skrev när farsan kom hem med kaciumtabletter.
Han hade varit hos en naturläkare och köpt "Rockland Coral Calcium Ultra" (tillverkat av TRC Nutritional Laboratories).

En servering (som man ska ta två av per dag) innehåller:
Vitamin A (as Vitamin A Palminate) 5000 IU
Vitamin C (as Ascorbic Acid) 60 mg
Vitamin D (as Cholcalciferol) 400 IU
Vitamin E (as alpha-Tocopheryl Acetate) 30 IU
Vitamin K (as Phytonadione) 80 mcg
Vitamin B1 - Thiamin (as Thiamin Mononitrate) 1.5 mg
Vitamin B2 - Riboflavin 1.7 mg
Niacin (as Niacinamide) 20 mg
Vitamin B6 (as Pyridoxine Hydrochloride) 2 mg
Vitamin B12 (as Cyanocobalamin) 6 mcg
Biotin 300 mcg
Pantothenic acid (as Calcium Pantothenate) 10 mg
Calcium (from Sango Coral Sand Minerals) 500mg
Phosphorus (from Phosphorus Chelate) 99 mg
Magnesium (from Sango Coral Sand Minerals) 250 mg
Zinc (from Zinc Chelate 15mg

Sango Coral Sand Mineral Powder 2000 mg
MSM (Methylsulfonylmethane) 250 mg
TRC Trace Minerals 200 mg
Boron (from Boron Chelate) 3 mg

Så första är om det är farligt med så mycket kalcium och sen om det över huvud taget är värt att köpa nått sånt här för jag tolkar det som en jävla massa sand (ok, dom menar säkert korallpolyper) plus lite vitaminer och kalcium för 260kr!!
Hehe, jo en till sak: farsan bad om en källa (eftersom han vet hur jobbig jag brukar vara när det gäller sånt här *grr27* ) och han fick som svar att söka på "Coral Calcium Story" :)