handdator

Visa fullständig version : Morgon eller längre?


Lalla
2002-05-20, 18:16
I rent fettförbrännande syfte, vad tror ni på?

1: Köra ca. 1h innan frukost.

2: Köra ca. 2h nån gång under dagen.

Båda gäller landsvägscykling ca. 70-80% av maxpuls. Diet: 40-40-20 till 30-50-20, någon stans där imellan med ett minus på ca 500 kcal.

Petrus
2002-05-20, 18:20
Alt 3. ;)
20-30 minuter högintensivt någon gång under dagen...
Vänligen,

Petrus

Peter
2002-05-20, 18:31
Alt 2

Peter

Sverker
2002-05-20, 19:14
I rent fettförbrännande syfte tror jag att cyckling med 70 % av maxpulsen inte är optimalt.

Mina erfarenheter att cykla innan frukost är att man får mjölksyra och benen stumnar.
Inte bra.

Promenader är enligt mig helt överlägset, innan frukost !

Men vill du träna kondition skall du nog ha mer energi i kroppen och träna senare på dagen.

Sverker

Lalla
2002-05-20, 20:01
Tinner > hehehe... :D

Sverker > Tänkte försöka kombinera fett-minskning med vätternträning. Så cykling är ett måste.
En timmes cykling innan frukost är inga problem alls för mig. Kanske väldigt muskelnedbrytande?

Egentligen är väl min fråga:
Hur gör jag för att optimera fettförbränningen med "inför vätterrundan träning", dvs. 30-60km cykling/dag?

Eller så skiter man i vilket, och är det fint väder kör man längre. :D :D

Matti
2002-05-20, 20:01
Tinners alternativ?

Annars så vinner du ingenting på att köra innan frukosten. Det spelar ingen roll om din kropp använder kolhydrater eller fett som energikälla under aktiviteten.

robb
2002-05-20, 20:33
Vi tränar för att bränna kalorier. Vad dock många inte är medvetna om är att en stor del av de kalorier vi bränner sker efter träningen - under återhämtningen. Träningen gör att vår ämnesomsättning höjs och hålls hög. (det är därför högintensitetsträning fungerar bättre som fettförbränning!)

Vetenskapsmän kan mäta vår ämnesomsättning genom att mäta syreåtgången. Det är en ganska komplicerad fysiologisk process. Men det finns faktiskt ett direkt samband mellan syreåtgång och energiåtgång.

Efter träningen så förknippas den högre ämnesomsättningen med högre syreåtgång, vilket kallas överdriven syreåtgång efter träning (EPOC). Ju bättre EPOC, desto fler kalorier går åt.

En studie har visat att, två 15 minuters aerobicpass per dag ger mycket högre EPOC-avläsning än ett 30 minuter pass. I denna studie följde man kosten och träningsintensiteten noga så allt var lika. De två kortare aerobiska passen höjde EPOC-avläsningen (ämnesomsättningen) med 40% jämfört med om man bara tränade en gång per dag!

Enligt dessa resultat kan du således dramatiskt öka fettförbränningspotentialen genom att helt enkelt dela upp konditionspasset i två separata pass.

Canadian Journal of Applied Physiology. 23.5:433-422, 1998.

Danne S
2002-05-20, 21:11
grattis Lyftar Leffe, medlem 1000.

Lalla
2002-05-20, 22:05
Lyftar Leffe > Grattis! som sagt, medlem #1000

Ok, ny fråga! :D

Jag är inte så knusslig med att tappa muskelmassa (dock hålla förlusten till ett minimum). Vill bara ta mig under 12h på vättern. ;)

Om jag cyklar ca. 2h/dag + tre styrkepass/vecka, ligger ca. 500kcal/dag minus samt försöker få i mig 3g protein/kg/dag (för minimal muskelförlust).
Så bör jag tappa fett hur jag än bär mig åt... :D

Nått annat jag bör tänka på för minimal muskelförlust?

Puuuh, långt blev det... :rolleyes: :rolleyes:

Petrus
2002-05-22, 07:02
Ursprungligen skickat av Lalla:
<STRONG>Lyftar Leffe &gt; Grattis! som sagt, medlem #1000

Ok, ny fråga! :D

Så bör jag tappa fett hur jag än bär mig åt... :D

Nått annat jag bör tänka på för minimal muskelförlust?

Puuuh, långt blev det... :rolleyes: :rolleyes:</STRONG>

Glutamin? ;)
Vänligen,

Petrus

JJ
2002-05-22, 07:39
Lalla, jag tycker absolut du skall variera din träning inför Vättern. Ska du under 12 timmar så behöver du även några långpass, 5-10 mil.

Munter
2002-05-22, 07:45
Tinners flickvän: Ser jag bra ut i den här ?
Tinner: Mer glutamin !

:D

supremo
2002-05-22, 09:00
haha, den va fan bra :D :rolleyes:

Lalla
2002-05-22, 16:21
Tinner &gt; oväntat svar... ;) :D
Jag säger bara: STUDENT! :(

jj &gt; Självfallet, i söndags blev det 95km. Planerar ett 120-150km pass två veckor innan också.
Körde på 12h 24min ifjol...

Munter
2002-05-23, 10:49
Alternativ 2, glömde jag att tillägga förresten :)

Stålkrull
2002-05-23, 11:43
Missade denna tråd för jag trodde att det handlade om morgonpromenader igen :D . Har ingen förståelse för att gå upp mitt i natten för att gå ut och gå i enochenhalv timme, innan frukost :eek:. Tror på fettförbränning på den hårda vägen. Vet också genom egen erfarenhet att det fungerar (på mig). Är inte rädd för att tappa lite muskelmassa, då jag vet att den kommer snabbt tillbaka. Är heller inte intresserad av att se ut som en Belgian Blue. ;)

Som jag skrev i mitt inlägg så rasar fettet av nu när jag kört hårt. Skulle jag dra ner på födan skull det troligtvis gå ännu fortare. Alltså: Alternativ 2

//Janne

[ 23 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Stålkrull ]

Nikkodemus
2002-05-23, 11:50
Skall man dricka en protoein drink mixad i vatten innan man går ut ? eller gå på tom mage ?