handdator

Visa fullständig version : "valkskydd"


aliquis
2005-03-06, 19:39
Har kört mark lite oftare nu och då har det blivit ett större problem än förr då det bara rörde hantelrodden. Problemet är att valkarna i händerna kommer i kläm mot stången efter några reps och det är ju inte så trevligt och då lägger man ner det setet fast det inte var musklerna som gav vika.

Så vad finns det för lösningar? Riskerar man inte fortsatt problem med handskar om de glappar lite? Någon som har råkat sett några utan skinn eller kanske vet var det kan finnas? Hur är det med sådana däringa lindor som man associerar med boxning, är det bara gasbindor eller annat? Isf "krullar" dem sig eller är det kanske något man kunde linda över bara just den övre delen av handflatan?

Tips på var man kan finna eller namn på remmar utan skinn som ändå inte är tjocka o osmidiga kan också vara intressant, inte för jag tror jag behöver några ännu. Har väl funderat på sådan platt klätterremtjosan men vet inte var det finns i stan.

Allan
2005-03-06, 20:00
Det får inte vara animaliskt då? Annars brukar hälsokosten kunna ta hem textilremmar från TwinLab


allan

z_bumbi
2005-03-06, 20:06
Remmar gör du av spännband, gå till en skomakare med remmen så syr han/hon till dem som du vill ha dem.

sunkan
2005-03-06, 20:06
sånna här krokar som man spänner runt handleden då?
kan ju tänka mig att handleden blir lite längre men de är smallar man får ta

aliquis
2005-03-06, 20:21
Det får inte vara animaliskt då? Annars brukar hälsokosten kunna ta hem textilremmar från TwinLab
Nej, isf får det vara. Men som sagt, änsålänge behöver jag inga remmar, inte till mark eller chins iaf, hantelrodden är något svårare. Köpte ett par casallremmar på stadium i bomull men de är ju så tjocka att de inte går att använda till något.

Men det var mest något som gör att valkarna inte kommer iklämm jag behöver, går ju att greppa så man "spänner upp" huden men efter några reps har det rört på sig så mycket att det ändå är kört.

aliquis
2005-03-06, 20:23
Remmar gör du av spännband, gå till en skomakare med remmen så syr han/hon till dem som du vill ha dem.
Sådana i nylon?
Såg någon "större" människa som körde med någon tunn platt rem som visst användes vid bergsklättring, lade den över handleden och runt stången, verkade väldigt smidigt och framförallt kostade de typ 22kr/m på internet, men vore ju trevligare om man fann dem i en lokal butik.

aliquis
2005-03-06, 20:24
sånna här krokar som man spänner runt handleden då?
kan ju tänka mig att handleden blir lite längre men de är smallar man får ta
Vet jag inte vad det är.

Men det finns alltså inga lindor eller något handskliknande som bara löper runt fingrarna och övre delen av handen? kanske man borde fixa själv annars ;). Typ som sådana däringa vantar, kommer inte på när de används nu men speciella vantar man har när man behöver ha kvar känslan eller greppet.

Allan
2005-03-06, 20:27
Man kan tejpa valkarna också





allan

z_bumbi
2005-03-06, 20:29
Sådana i nylon?


Japp. Om man inte har lust att sy så går det att använda remmar utan öggla, då är det bara att klippa och sen bränna kanten.

Allan
2005-03-06, 20:35
Eller så söker man på dragremmar och nylon, eller kanvas på Google...

allan

palme
2005-03-06, 20:49
Bilbälte funkar. Bara att ta från skroten.

aliquis
2005-03-06, 20:56
Man kan tejpa valkarna också
vore ju kanske något, men de är ju under fingrarna, inte på fingrarna =P

Mart|n
2005-03-06, 21:06
Testa att fila ner valkarna eller bit ihop och reppa på.

Jorgen
2005-03-06, 21:07
Jag tycker att Better Bodies lifting straps är riktigt bra. Lite stela i början såklart, men efter några gånger så är dom hur mjuka som helst. Rekomenderas.

//Jörgen

aliquis
2005-03-06, 23:29
Testa att fila ner valkarna eller bit ihop och reppa på.
Men blir väl aldrig bättre då? vad är det som är så kul med något som gör ont? tror inte det är så lätt att fila på dem heller, brukar dra bort ett lager då o då men det hjälper ju knappast.

Griip
2005-03-07, 00:10
För mig funkar det att ge fan i att använda något skydd, INTE fila eller bita bort något och bara låta huden bli hårdare och hårdare för varje gång. Sen lite då och då så går den ju upp iaf även om man försöker undvika det, men då får man helt enkelt börja om. Inte säker på att detta hjälper på de vikter du lyfter(vad det nu är) men duger fint för mig iaf. Sen så händer det aldrig att dem kläms eller liknande förutom när man släpper ut fingrarna så går väl å förebygga genom å ta i mer med fingrarna också om det nu går, inte alltid man orkar hålla uppe stången i handen om man kör tunga marklyft tex.

drkrupp
2005-03-07, 11:49
Jag försöker att inte greppa stången/hanteln så att något kommer ikläm. Jag håller helt enkelt lite längre ut i handen (rullar ut stången lite mot fingrarna). Det kanske blir tyngre för greppet, men jag gör en tvåa på 180 kg i kronlyft i alla fall.

aliquis
2005-03-08, 00:03
Mjo, att lyfta med fingrarna är väl en lösning, får väl göra det o öva upp greppet lite till.
På tal om det är det grymt hur mycket vikt fingrarna pallar =P

drkrupp
2005-03-08, 00:41
På tal om det är det grymt hur mycket vikt fingrarna pallar =P
Tur är väl det, utan grepp är händerna inte till mycket nytta. Vad ska man då dra loss och lyfta upp saker med?