handdator

Visa fullständig version : KCG - Innehåll?


TPS
2005-03-06, 16:28
Hej!

Vart fundersam om hur mycket av varje som ingår i KCG. enligt Fairing (http://www.fairing.se/produkt/kcg.htm) så innehåller KCG Kreatin Citrate, Beta-Alanine och L-Glutamin.

Det jag vill veta är:
1. Hur mycket Citrate innehåller KCG utav sina 270gr?
2. Vad gör Beta-Alanine och L-Glutamin mer än att vidga blodkärlen?
3. Hur och när bör man ta KCG?
4. Varför bör man välja KCG framför rent Citrate?

Otroligt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar,

TPS
2005-03-07, 18:26
Ingen i detta kära forum som tror sig kunna veta denna fråga? *cry*

z_bumbi
2005-03-07, 18:40
Ingen i detta kära forum som tror sig kunna veta denna fråga? *cry*

Jag vet att det finns folk som kan svara men de har bara haft två timmar på sig, brinner det någonstans eftersom du har så bråttom?

TPS
2005-03-07, 18:42
Jag vet att det finns folk som kan svara men de har bara haft två timmar på sig, brinner det någonstans eftersom du har så bråttom?

Nee, har ju gått mer än ett helt dygn :( Och på tal om bråttom, jo lite bråttom är det av personliga skäl. :D

z_bumbi
2005-03-07, 18:44
Oki. ett dygn då. :D

Är det någon som kan svara så gör de det i alla fall. :)

MyungChul
2005-03-07, 18:46
du kan ju köpa L-glutamin i webshoppen, och där står det också dess egenskaper.. right?

TPS
2005-03-07, 18:51
du kan ju köpa L-glutamin i webshoppen, och där står det också dess egenskaper.. right?


Stod lite smått, dock vart jag inte mkt klokare av det. Det jag hört är att L-glutamin tillsammans med just Beta-Alanine skall ha en del effekter. Vilka är frågan.. Men tack för svaret.

Sverker
2005-03-07, 20:43
Jag är osäker på vad du frågar efter ?

Beta-alninets effekt står ju i din länk.

" Musklernas naturliga försvar mot försurningen är att buffra upp med olika ämnen som neutraliserar syrorna och gör att muskeln kan arbeta längre.
Den viktigaste av dessa ämnen är karnosin, som är en förening mellan aminosyrorna histidin och Beta-alanin.
Histidin är en vanlig aminosyra som vi får i oss rikligt med från maten och som vi själv kan bilda i kroppen.
Beta-alanin är en speciell aminosyra som kroppen själv bildar i små mängder.
Karnosin är också en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler.

Genom att använda KCG som innehåller Beta-alanin kan man drastiskt höja halterna av karnosin i musklerna. Detta gör att försurningen kommer senare, eller inte alls "


Själv använder jag KCG och är fullt nöjd.
10 g upplöst i 0.5 L vatten en halvtimme innan träningen. Efter en liten stund kommer stickningar i händerna och i ansiktet. Det försvinner så fort jag värmer upp. Effekten är att jag kan köra i lite tuffare tempo med kortare vila mellan seten.

TPS
2005-03-07, 21:20
Jag är osäker på vad du frågar efter ?

Beta-alninets effekt står ju i din länk.

" Musklernas naturliga försvar mot försurningen är att buffra upp med olika ämnen som neutraliserar syrorna och gör att muskeln kan arbeta längre.
Den viktigaste av dessa ämnen är karnosin, som är en förening mellan aminosyrorna histidin och Beta-alanin.
Histidin är en vanlig aminosyra som vi får i oss rikligt med från maten och som vi själv kan bilda i kroppen.
Beta-alanin är en speciell aminosyra som kroppen själv bildar i små mängder.
Karnosin är också en naturlig antioxidant som skyddar kroppen från angrepp av fria radikaler.

Genom att använda KCG som innehåller Beta-alanin kan man drastiskt höja halterna av karnosin i musklerna. Detta gör att försurningen kommer senare, eller inte alls "


Själv använder jag KCG och är fullt nöjd.
10 g upplöst i 0.5 L vatten en halvtimme innan träningen. Efter en liten stund kommer stickningar i händerna och i ansiktet. Det försvinner så fort jag värmer upp. Effekten är att jag kan köra i lite tuffare tempo med kortare vila mellan seten.
Du känner ingen effekt från citratet som finns i KCG:et?

En sista fråga bara kvar innan jag känner mig nöjd. Hur många gram citrate innehåller KCG?

solo
2005-03-07, 21:26
Mm antar det är en företagshemlighet hur mycke exakt är citrate osv annars hade dom väl skrivit det nånstans... men som sagt kan väl bara fairing själv svara på.Skulle ju iofs vara kul o veta hur mycke kreatin det är i typ en 10 grams dos kcg

Sverker
2005-03-08, 07:22
Du känner ingen effekt från citratet som finns i KCG:et?



Inte den blekaste aning vad som gör vad. Träningen går bättre så jag antar att det är kombinationen beta-alanin + kreatincitrat som fungerar.

Fairing
2005-03-08, 08:03
KCG, Min favoritprodukt..... :thumbup:

Lite svar då.

1, Vill vi inte svara på pga att det är en företagshemlighet men Kreatin Citrate är den största ingrediensen.

2, Produkttrexten berättar det ganska bra

3, 30-45 minuter innan träning

4,KCG är en "träningsbooster" som mycket väl kan kombineras med extra kreatin som då intas direkt efter träning så du kan med fördel använda båda två om ekonomin tillåter det.

Läs gärna om kreatin under fliken näringslära på fairing.se

adde
2005-03-08, 09:46
Man skall väl understryka att både KCG och kreatinpyruvat har en DIREKT prestationshöjande effekt, dvs du tar det före träningen för att prestera bättre. Med vanligt monohydrat bygger man upp en "pool" i kroppen, dvs det kreatinet du tar före träning (om man nu gör det) är inte det som direkt används. Citratet i KCG har nog en viss buffrad effekt också. Det är detta som gör att KCG före träning samt monohydrat efter fungerar så bra ihop.

Som nämnts så är det Beta-Analinet som ger en lite stickande kännsla direkt efter intaget. Citratet känner man inte på samma direkta sätt, förutom att man blir starkare så klart!

/adde

TPS
2005-03-08, 19:09
Tack för svaren allesammans. Har nu lite kött på benen och gör nu min beställning!

raZmus
2005-03-08, 23:36
Läste i nån tråd att man kan kombinera monohydrat, pyruvat och KCG? Är det nån vits och hur skullle detta isåfall gå till?

MacLeod
2005-03-09, 00:44
Sverker: Spelar mängden vätska någon roll vid intaget?

Alcazara
2005-03-09, 09:00
Nu när det är KCG frågor på gång, passar jag på att lägga in en fråga också

Lägger man på sig vätska av KCG?

raZmus
2005-03-18, 19:21
Bump på min fråga :)

raZmus
2005-03-18, 19:27
Jag hittade det :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=17659&highlight=kcg

Sverker
2005-03-18, 20:31
Sverker: Spelar mängden vätska någon roll vid intaget?

Jag har faktiskt aldrig lyckats lösa KCG i vatten. Det bildar omedelbart stora kristaller när det hamnar i vattnet.

0.5 L vatten är en lagom mängd att dricka innan tränngen och jag skakar shakern till det mesta virvlar runt som små kristaller. Vätskan borde lösa 10 g när det kommer ned i magen.

raZmus
2005-03-18, 23:50
Men det går bra att ta i företräningsdrinken då tex? Dvs med tex RHB, Maltodextrin och vatten.

Sverker
2005-03-19, 07:10
Men det går bra att ta i företräningsdrinken då tex? Dvs med tex RHB, Maltodextrin och vatten.

Dålig timing. KCG skall ju ut i kroppen och behöver 45 minuter på sig. Företräningendrinken tar du ju precis innan du greppar skivstången.
Blir varken hackat eller malet då.

raZmus
2005-03-20, 00:54
Sant. Blir mycket att dricka bara :) 0.5 liter 45 minuter innan träning, nästan en liter precis innan. Sen dricker jag säkert en liter under passet minst och sen nästan en liter efter passet. Sen har jag att göra hela kvällen :D