handdator

Visa fullständig version : Hur öva upp vigheten?


Johan86
2005-03-06, 14:23
hur ska man göra för att bli vigare?

spacedog
2005-03-06, 14:28
Stretcha. Mycket och ofta. Det finns inga genvägar.

Johan86
2005-03-06, 14:33
Stretcha. Mycket och ofta. Det finns inga genvägar.


även då man inte tränar?

datorjaevel
2005-03-06, 14:34
ja snälla nån

Axel
2005-03-06, 14:40
Kör dynamic stretching innan frukost och relaxed stretching innan du går o lägger dig. Kör ett par pass isometrisk stretching efter att du har tränat också så blir du nog vig.

_Robbie_
2005-03-06, 14:57
Kör dynamic stretching innan frukost och relaxed stretching innan du går o lägger dig. Kör ett par pass isometrisk stretching efter att du har tränat också så blir du nog vig.

Okej :confused: Jag fattar inte.. Kan du förklara lite mer detaljerat? tack :)




E det inte farligt och stretcha om man inte är uppvärmd?
Musklerna är ju kalla och svåra att sträka ut om man e ouppvärmd.
Och man kan riskera skador. Säger min tränare iaf..

Jag stretchar iaf alltid efter ett styrke/kondions pass.

illuminaughty
2005-03-06, 15:25
E det inte farligt och stretcha om man inte är uppvärmd?
Musklerna är ju kalla och svåra att sträka ut om man e ouppvärmd.
Och man kan riskera skador. Säger min tränare iaf..

Visst, men du har väl känsel? Du känner väl om det gör ont? Klart det inte går att sträcka ut lite mycket om man är kall, men nog gör det nytta, bara man tar det försiktigt. Jag löste ett problem med min höft genom att kallstretcha den en halvtimme om dagen i en veckas tid.

illuminaughty
2005-03-06, 15:37
Dynamisk stretching, tror det kallas gungtöjning också, används i uppvärmningssyfte.
Relaxed stretching = statisk stretching, det som folk vanligtvis refererar till när det gäller stretching.
Isometrisk stretching, tror att det är vad som också kallas KAT-metoden, det innebär att du börjar med statisk stretching, spänner muskeln under ett antal sekunder (arbetar mot stretchen) och sedan slappnar av under ytterligare ett antal sekunder.