handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med ett kostschema under lång tid?


SvenneÅkarp
2005-03-06, 14:18
Om man äter samma sak under en lång tid för att minska kroppsfettet finns det några nackdelar med det?

Som det är nu har jag en exakt uträknad kost som jag äter efter... det är fortfarande under experiment stadiet då jag bara ätit så under 1 1/2 vecka ca. Så beroende på hur mycket ja minskar skall ja öka/minska när jag ser hur det går.

Men att äta ex bara tonfisk till lunch. Bara kyckling till kvällsmat och gröt och ägg på frukosten. Sen ett par shakes innan o efter träning. Ska man kanske efter 2-3 veckor försöka ändra så man ex byter ut kycklingen mot lax på kvällen och kanske tar nötfärs på lunchen? Eller kan man om man inte själv blir så trött så man spyr på maten käka det i 4 månader?

Tankar kring detta?

King Grub
2005-03-06, 14:20
Om man äter samma sak under en lång tid för att minska kroppsfettet finns det några nackdelar med det?

Det beror på om du får i dig alla mikronutrienter (vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen) och fibrer du behöver. Du behöver inte variera från tonfisk till torsk t ex för proteinets skull, men variation är alltid bra, och jag skulle inte äta tonfisk varje dag:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32269&highlight=tonfisk

SvenneÅkarp
2005-03-06, 14:27
Det beror på om du får i dig alla mikronutrienter (vitaminer, mineraler, antioxidanter och spårämnen) och fibrer du behöver. Du behöver inte variera från tonfisk till torsk t ex för proteinets skull, men variation är alltid bra, och jag skulle inte äta tonfisk varje dag:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32269&highlight=tonfisk

Jag äter 1brk ca 90-100g tonfisk per dag har aldrig kännt mig dålig av det. Men skulle man göra det är det kanske nått man får omvärdera. Det som är bra med den är att det är så jävla smidigt.

Tar ju kosttillskott i form av Omega3 kap, järntab (pga av det låga järninnehållet i mina proteinkällor), sele+E vitamina tab, Vitamineral Sport, och 1 brustablett c vitamin varje dag.

Sen äter jag givetvis grönskaker osv.... så ja borde få i mig vad jag ska av mineraler och vitaminer.

King Grub
2005-03-06, 14:37
Jag äter 1brk ca 90-100g tonfisk per dag har aldrig kännt mig dålig av det. Men skulle man göra det är det kanske nått man får omvärdera. Det som är bra med den är att det är så jävla smidigt.

Förgiftning av tungmetaller är inget man känner förrän det är för sent. När du märker av det är det så dags. Därmed inte sagt att du blir kvicksilverförgiftad av tonfisk, men det är inget jag skulle äta på daglig basis en längre tid, eller något du kan känna av innan det är för sent. Ett par burkar i veckan är däremot säkert helt okej.

Från den andra tråden: Några negativa effekter märker du inte förrän om många år... och då är det så dags. Kvicksilverförgiftning ger skador på centrala nervsystemet, hjärnan. Tungmetaller lagras i kroppen ställer till med skador på sikt.

Därmed inte sagt att du nödvändigtvis blir hjärnskadad av att äta tonfisk, men kvicksilverförgiftning medför riskerna. Jag tror ingen i dag kan säga med säkerhet vad konsekvenserna blir på 20 års sikt av att äta, säg, en burk tonfisk om dagen, om dessa innehåller för höga halter av tungmetaller.