handdator

Visa fullständig version : Löpningsträning inför Broloppet 2005


SvenneÅkarp
2005-03-06, 13:03
Hej jag hoppas här finns en hel del löpningskillar med eller?

Jag har sprungit en hel del motionslopp och även innan detta året klarat av Broloppet 2ggr varav en var mycket bra.

1:32:04 vilket resulterade i en 97:e plats av alla deltagande. *flex*

Inför det loppet hade jag inte tränat optimalt och inte med någon direkt målsättning förutom att jag vill vara så pass bra i fform att inte kroppen skulle kännas överkörd av tåget 1 vecka efter loppet.

Jag springer rundor som offtast ligger mellan 8-10km skulle ja tro och tempot kan vara väldigt olika. Jag har svårt att hålla igen känner jag mig pigg pinnar jag på och så. Ibland springer jag en längre runda som ligger upp mot 18km skulle jag tro men då tar jag det medvetet lungt för att få mil i benen.

Detta året skulle jag givetvis vilja förbättra tiden lite. Kanske ner mot 1:30:00 det är liksom drömgränsen. Jag satsar inte 100% löpning då styrketräningen är det som jag tycker är roligaste. Löpning är också kul men inte på vintern! *rolleyes*

Hur ska jag träna för att ge mig förutsättningen att klara av det. Jag har tidigare i vintras kört backlöpning men det avstannade pga av väder efter ett tag och att det blev så jävla mörk. Dock tyckte jag att det gav mig mycket bra mjölksyratålighet i benen väldigt fort. Kändes efter bara 1 vecka och ett par pass. Är det en bra väg att gå och hur länge innan loppet skall man köra det? Ska även tillägga att jag håller på att minska ner min kroppsfettsnivå så mycket jag kan just nu också. Men kostschemat kommer jag givetvis sjustera efter energiförbrukning dock kommer det ligga på ett underskott.

Någon med erfarenheter? Berätta gärna..... // Kristian

JJ
2005-03-06, 13:06
När är loppet? Kolla på marathon.se också.

SvenneÅkarp
2005-03-06, 13:08
När är loppet? Kolla på marathon.se också.

18juni kl 15:00

Jag har läst en del på marathon.se också... såg att Anders Szalkai hade lagt upp träningscheman osv där. Men jag kan inte följa dom. Har inte tiden till det pga av styrketräningen och jobb. Så jag hinner liksom bara med lite mer basic löpträning.

Jax
2005-03-06, 16:18
Du behöver inte följa hans scheman men du kan hämta inspiration från dem.

För din del skulle jag säga att det är viktigt att du fortsätter att springa långpass på upp mot 20 km, men du bör även ha snabba korta pass för att lära dig att springa fort. Intervallpass är utmärkt för detta ändamål.

SvenneÅkarp
2005-03-06, 18:31
Du behöver inte följa hans scheman men du kan hämta inspiration från dem.

För din del skulle jag säga att det är viktigt att du fortsätter att springa långpass på upp mot 20 km, men du bör även ha snabba korta pass för att lära dig att springa fort. Intervallpass är utmärkt för detta ändamål.

Är backlöpning och allmänta att springa i lite mer kuperade områden att föredra också. För jag gillade liksom det här att mala på runt Sankt Hans backar i Lund om du vet var det där. Man håller hyffsat jämn puls men benen får jobba hårt både uppför och i nerförsbackarna! :devil:

Jax
2005-03-06, 19:09
Jodå backträning är utmärkt det också, men som sagt ren hastighetsträning är inte dumt.

Mccartney
2005-03-06, 19:15
Lägg in lite mer intervall träning ....korta ner någon runda i veckan och kör 3 - 5km istället där du kör lite olika fart på dem olika kilometrarna...för att bli snabbare så måste du köra en viss distans med lite högre fart på träning.

Hur lägger du upp styrketräningen?Inför bro loppet?

SvenneÅkarp
2005-03-06, 19:17
Lägg in lite mer intervall träning ....korta ner någon runda i veckan och kör 3 - 5km istället där du kör lite olika fart på dem olika kilometrarna...för att bli snabbare så måste du köra en viss distans med lite högre fart på träning.

Hur lägger du upp styrketräningen?Inför bro loppet?

Jag kommer nog att köra lite längre belastning på ben och vader ju närmare jag kommer loppet. Som det är nu kör jag skiten ur mig på benpassen men jag inser att jag inte kan ha träningsverk i 3 dagar så jag har svårt att sitta ner på en stol om jag ska kunna träna löpning med. Så det får väl bli lägre belastning och fler reps och mindre set med.

Överkropp och rygg kommer jag fortsätta köra som innan.

Spiffy
2005-03-06, 19:21
Som det är nu kör jag skiten ur mig på benpassen

*rolleyes* *bs*

Bingo
2005-03-06, 21:47
Du ville ha kommentarer från folk som vet, vilket egentligen utesluter mig, men jag tar mig friheten at svara ändå. Efter vad jag har läst mig till tränar man backar främst för löpstyrkan (förmåga att springa i motlut) och att man springer intervaller för att få upp hastigheten. En del menar dock att backträning är en sorts förtäckt fartträning. Jag har precis påbörjat den del i mitt 20+ veckorsprogram som skall bygga upp löpstyrkan (innehåller backträning och "intervallträning", dvs man springer t ex 3 km lugnt-1 km i måltempo-1 km lugnt igen). Det finns rätt många olika program och vettiga förklaringar på http://www.exrx.net/Aerobic.html Mitt program baseras fö på "5K/10K Level III" där.

Jag funderar löst på att pringa broloppet själv. Är det inte ganska tråkigt att springa på bron? Det första motlutet, hur långt är det?

SvenneÅkarp
2005-03-07, 05:56
Du ville ha kommentarer från folk som vet, vilket egentligen utesluter mig, men jag tar mig friheten at svara ändå. Efter vad jag har läst mig till tränar man backar främst för löpstyrkan (förmåga att springa i motlut) och att man springer intervaller för att få upp hastigheten. En del menar dock att backträning är en sorts förtäckt fartträning. Jag har precis påbörjat den del i mitt 20+ veckorsprogram som skall bygga upp löpstyrkan (innehåller backträning och "intervallträning", dvs man springer t ex 3 km lugnt-1 km i måltempo-1 km lugnt igen). Det finns rätt många olika program och vettiga förklaringar på http://www.exrx.net/Aerobic.html Mitt program baseras fö på "5K/10K Level III" där.

Jag funderar löst på att pringa broloppet själv. Är det inte ganska tråkigt att springa på bron? Det första motlutet, hur långt är det?

Nej jag tycker inte broloppet är så tråkigt och motlutet på bron är inte hälten av vad det var när jag sprang det första gången. Då sprang man även i tunnlen ända från Kastrup vilket gjorde att du skulle förflytta dig ända ffrån havbottnene till högstapunkten. Numera startar man från Pepparholmen... och då försvinner en stor del av slutningen enligt mig. Det är väldigt flackt och jag hade inga problem att ligga precis över 4/km ända förbi högbrodelen.

Mccartney
2005-03-07, 11:30
Vill du springa bra på broloppet...hade jag inte lagt speciellt mycket tid på styrketräningen...speciellt inte överkroppen...... utan istället satsat på löpträningen och köra explosiv styrka för benen med en blandning av bara underhållning av ben musklerna. Springa så pass långt är det en fördel om du väger lätt...så inga stora muskler med luft i....som man lätt får mjölksyra i....

Satsa lite på banlöpning där det är lättare att springa riktigt snabba intervaller. Ser egentligen inte att ren backlöpning skulle göra dig bättre utan det är nog bättre att lägga in runder i tex bokskogen m.m.

Råder dig till att inte deffa när du kör löpträning...skade risken bli otroligt hög. Bättre att hel enkelt hålla sig till bra kost...löpträning tar så pass mycket energi att du lär hålla dig smal ändå.

SvenneÅkarp
2005-03-07, 11:45
Vill du springa bra på broloppet...hade jag inte lagt speciellt mycket tid på styrketräningen...speciellt inte överkroppen...... utan istället satsat på löpträningen och köra explosiv styrka för benen med en blandning av bara underhållning av ben musklerna. Springa så pass långt är det en fördel om du väger lätt...så inga stora muskler med luft i....som man lätt får mjölksyra i....

Satsa lite på banlöpning där det är lättare att springa riktigt snabba intervaller. Ser egentligen inte att ren backlöpning skulle göra dig bättre utan det är nog bättre att lägga in runder i tex bokskogen m.m.

Råder dig till att inte deffa när du kör löpträning...skade risken bli otroligt hög. Bättre att hel enkelt hålla sig till bra kost...löpträning tar så pass mycket energi att du lär hålla dig smal ändå.

Det är säkert rätt som du säger... men styrketräningen är viktigare för mig. Jag vill absolut inte lägga ner den träningen så det får bli som det blir. Jag testar mig fram och givetvis kommer jag inte ligga på nångon låg kcal diet under träningen inför broloppet. Det handlar om att minska med ett par 100 Kcal om dagen. OCh detta har jag bestämmt mig för så jag kan inte sluta med det. Då sviker jag mig själv.

Tiden är inte jätteviktig. Hade den varit det hade jag givetvis prioriterat löpträningen mer. Det är bara det att jag verkligen gillar att springa med. Fast inte om jag måste lägga ner styrketräningen. Den är roligare och den kör jag hela året. Löpningen är mer än vår/sommar och höst grej. Jag kan inte hålla motivationen uppe hela året.

Men tack för tipset! // Kristian

Bingo
2005-03-14, 21:08
Nej jag tycker inte broloppet är så tråkigt och motlutet på bron är inte hälten av vad det var när jag sprang det första gången. Då sprang man även i tunnlen ända från Kastrup vilket gjorde att du skulle förflytta dig ända ffrån havbottnene till högstapunkten. Numera startar man från Pepparholmen... och då försvinner en stor del av slutningen enligt mig. Det är väldigt flackt och jag hade inga problem att ligga precis över 4/km ända förbi högbrodelen.Ok. Tack för svaret. Jag provsprang 21 km ute i Skrylle igår och det gick bra. Vi ses på bron :)