handdator

Visa fullständig version : Styrketräning före frukost


Ectomorph
2005-03-05, 20:04
Eftersom jag har ett ganska stressigt schema iochmed en hel del skola och uppgifter, funderar jag på att träna det första jag gör på dagen, innan frukost. Ett pass kanske tar 1,5-2 timmar att utföra. Kan morgonträning vara ett alternativ till att träna på eftermiddagen?

Fördelar med morgonträning (som jag ser det)

Man får det understökat tidigt
Efter träningen har man hela dagen på sig att proppa i sig mängder av mat, till skillnad från bara några måltider om man tränat på eftermiddagen
Lediga redskap
Man är tjurig, hungrig och kan lyfta tungt *grr*

Vad ska jag tänka på om jag vill styrketräna direkt på morgonen? Någon proteindrink innan eller? Eftersom passen blir ganska långa vill jag försäkra mig om att de är gynnsamma för min muskelutveckling.

Om det är någon som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag vara mycket tacksam!

A hungry man is an angry man!

x_emir_x
2005-03-05, 20:15
Hehe!! Man är tjurig, hungrig och kan inte lyfta alls, ska det stå =)
Varför i hela friden ska man träna innan frukost och desutom ett pass på 1,5-2 timmar.
Oj oj oj!! Jag äter minst 3-4 ggr innan styrkepasset!!
Det värsta man kan göra är väl och dra till gymmet utan och äta nått? (Rätta mig gärna om jag har fel).
ÄT DIN FRUKOST!!

Mvh - Emir

Ectomorph
2005-03-05, 20:22
Hehe!! Man är tjurig, hungrig och kan inte lyfta alls, ska det stå =)
Varför i hela friden ska man träna innan frukost och desutom ett pass på 1,5-2 timmar.
Oj oj oj!! Jag äter minst 3-4 ggr innan styrkepasset!!
Det värsta man kan göra är väl och dra till gymmet utan och äta nått? (Rätta mig gärna om jag har fel).
ÄT DIN FRUKOST!!

Mvh - Emir

Haha, man måste se det positivt!

Det skulle bara kännas skönt att träna det första man gör på morgonen. Och slippa överfulla lokaler.

Ja, jag kanske är ute och cyklar helt, men det skulle vara intressant att se några vetenskapliga belägg för att stryketräning innan frukost skulle vara effektivt.

x_emir_x
2005-03-05, 20:26
Haha!! Jo, det håller jag med om. Ganska fint och ha hela gymmet för sig själv! =P
Nej då "du är inte ute och cyklar".
Men alltså styrketräning innan man ätit nått är ingen hitt precis =)
Jag "själv" iallafall skulle inte ha nån energi!!

mvh . emir

Ectomorph
2005-03-05, 20:58
Haha!! Jo, det håller jag med om. Ganska fint och ha hela gymmet för sig själv! =P
Nej då "du är inte ute och cyklar".
Men alltså styrketräning innan man ätit nått är ingen hitt precis =)
Jag "själv" iallafall skulle inte ha nån energi!!

mvh . emir

Okej, det blir väl att pina i sig lite innan man drar iväg då.

x_emir_x
2005-03-05, 21:03
Det låter bättre =)
Ät åtminstone 1-2dl gröt innan träningen.
Sen när du kommer hem kan du äta ordentligt =)

Ectomorph
2005-03-05, 21:06
allright! ;D

Beast
2005-03-06, 02:20
Försök att alltid få i dig 2-3 måltider innan träningen.
Att träna på helt tom mage och efter sömn är bra dumt.

formula4shape
2005-03-06, 02:47
Försök att alltid få i dig 2-3 måltider innan träningen.
Att träna på helt tom mage och efter sömn är bra dumt.

Beror på vad för typ av träning..

x_emir_x
2005-03-06, 05:20
Beror på vad för typ av träning..

Jo, men nu så heter ju tråden "Styrketräning före frukost".
Så det handlar alltså om att äta innan styrketräning.
Och han bör äta minst 1-3ggr innan passet för att ha energi.
Äter man inte innan styrkepasset, så vet i f*n vad man får utav det.
Men inget nyttigt iaf =)

no1fitness
2005-03-06, 05:49
Jag styrketränar oftast direkt efter frukost och har inga problem med det alls.
Känns mycket bättre att fylla på med mat efter passet ordentligt än före.
Nu under deffen går jag också morgonpromenader innan frukost och det funkar bra för mig. :)

Morgonträning är skönt men ät frukost innan. :thumbup:

King Grub
2005-03-06, 06:51
Jag gillar också morgonträning, med bara ett mål innan. Det är ju ändå inte energin från målen timmarna innan man använder som bränsle under passet i huvudsaklig utsträckning. Någon form av kolhydrat och protein i omlopp är att rekommendera, men det behöver inte vara någon massiv femrättersfrukost, om man inte vill eller orkar äta så bastant på morgonen.

shshrage
2015-11-22, 22:59
Vad är det som gäller? Snabba kolhydrater, proteiner?
Jag brukar ta en skopa proteinpulver samt havregrynsgröt, ca 250-300 kcal. Är det lite för lite? Äter det ungefär 1 timme före jag äntrar gymmet.

King Grub
2015-11-22, 23:02
Går utmärkt att träna fastande om du vill. Bara ät efter.

Diomedea exulans
2015-11-22, 23:06
Jag vill minnas att jag rivit av några styrkepass innan frukost för några år sedan, och att jag lyfte lika tungt/lätt och var lika trött/pigg som vanligt. Jag testade däremot att paddla en gång innan frukost, det var ingen höjdare.

Sen behöver det ju inte vara antingen eller. Om man oroar sig så kan man ju både äta frukost precis före passet och efteråt göra som hoberna och äta second breakfast.

King Grub
2015-11-22, 23:10
Tränar man helt fastande ger proteinintag efter träningen större stimulans av proteinsyntesen än om man hade ätit innan passet också.

Rabiat
2015-11-22, 23:20
Tränar man helt fastande ger proteinintag efter träningen större stimulans av proteinsyntesen än om man hade ätit innan passet också.

Träning är ju en katabol aktivitet. Borde man inte kunna tänka sig att den är mer så på fastande mage än om man ätit innan, och att det går lite på ett ut givet att man tar protein efter träningen?

King Grub
2015-11-22, 23:39
Styrketräning förbättrar proteinbalansen jämfört med vila även helt fastande, bara att proteinbalansen inte kan bli positiv förrän protein intas. Men proteinbalansen förbättras även helt utan födointag. Det är fastan som är katabol.

Grotesk
2015-11-22, 23:51
Jag tycker också om att träna på morgonen (förmiddagen) efter endast ett mål mat. Antagligen har jag inte byggt sämre pga. det.

Kör och utvärdera.

Cykelcykel
2015-11-23, 05:10
Morgonträning på helger är det bästa som finns.
Bara man äter ordentligt kvällen innan så behövs det ingen frukost före lunch

Ozziking
2015-11-23, 08:50
Ingen fara att träna fastandes. Skönt, så man inte behöver upp tidigare för att käka

Beemel
2015-11-23, 10:09
Må hända anektodiskt och inte något som helst bevis för optionanister.
Men jag tränar allra helst fastande. Jag upplever mig faktiskt orka mer när jag tränar innan dagens första mål mat (vilket i.o.f.s. infaller ganska sent på dagen för mig)
Har jag ätit 1-2 timmar innan jag tränar blir jag ofta illamående och passen brukar bli ganska kassa.
Som sagt det finns säkert massor med rapporter på att det ena eller det andra är mest effektivt. För mig så är det effektivast att träna på fastande mage, inte p.g.a. näringsfysiologiska andledningar så mycket som att jag faktiskt kan träna hårdare om jag inte börjar bli illamående.
Jag har tränat på detta vis under ganska lång tid och har inte upplevt någon större skillnad i styrkeutvecklingen jämfört med när jag åt och tränade mer som gemene man gör.

HerrLuta
2015-11-23, 10:32
Jag har tränat på morgonen vid klockan 06:00 i cirka tre år nu skulle jag tro och jag tycker att det funkar finemang. Jag minns att det var lite kämpigt den första veckan men sen flyter det på som vilket pass som helst.

Gällande kosten för egen del så brukar jag endast dra i mig lite kaffe och juice innan passet, sen kör jag på. Inte för att juicen ger någon direkt effekt, utan det har mest blivit en "grej". Det bästa tycker jag typ är att komma tillbaka hem efter passet till en rejäl frukost :D

Prova så får du se om det passar dig eller inte, men våga ge det några veckors tid för att utvärdera. Vissa är ju helt oförmögna att prestera tidigt på morgonen.

1x0
2015-11-23, 11:16
Må hända anektodiskt och inte något som helst bevis för optionanister.
Men jag tränar allra helst fastande. Jag upplever mig faktiskt orka mer när jag tränar innan dagens första mål mat (vilket i.o.f.s. infaller ganska sent på dagen för mig)
Har jag ätit 1-2 timmar innan jag tränar blir jag ofta illamående och passen brukar bli ganska kassa.
Som sagt det finns säkert massor med rapporter på att det ena eller det andra är mest effektivt. För mig så är det effektivast att träna på fastande mage, inte p.g.a. näringsfysiologiska andledningar så mycket som att jag faktiskt kan träna hårdare om jag inte börjar bli illamående.
Jag har tränat på detta vis under ganska lång tid och har inte upplevt någon större skillnad i styrkeutvecklingen jämfört med när jag åt och tränade mer som gemene man gör.
Jag fungerar likadant. Kan tillägga att min vilja är bäst helt fastandes också. Är väldigt letargisk (slö, tappar motivationen) om jag tränar efter jag ätit.

Ett ganska roligt exempel hur jag fungerar:
(dagen innan) slutar äta ca 21.00
06.30 stiger upp
07.00 - 14.00 jobb (ingen föda förutom kaffe och vatten)
15.00 styrketräning (18h in på fastan). Går utmärkt.

Så ser oftast mina dagar ut.

Om jag äter på jobbet vid 12-14.00 går det markant mycket sämre på träningen vid 15.00. Då brukar jag träna vid 18-19.00 istället, fungerar ungefär lika bra som om jag tränar vid 15.00 fastandes.

Men om jag äter på jobbet och vill träna vid 15.00 får jag "äta smart" - brukar oftast bli ett mindre LCHF-inspirerat mål på runt 500-800 kalorier. Brassar jag på och trycker i mig ~3000kcal är jag helt förstörd fram till 18-19 tiden. :P

Diomedea exulans
2015-11-23, 11:19
Man kan vara väldigt slö på morgonen - men det kan man ju även vara efter en hel arbetsdag, speciellt om man suttit på en buss hem och slöat till, speciellt om man inte sov ut natten innan. Och sent på kvällen blir man ju trött för att man snart ska sova. Så om man ska gå efter hur pigg man är vetesjutton om "innan frukost" är så mycket värre än andra tidpunkter en vanlig dag?

pepplez
2015-11-29, 09:00
Man kan vara väldigt slö på morgonen - men det kan man ju även vara efter en hel arbetsdag, speciellt om man suttit på en buss hem och slöat till, speciellt om man inte sov ut natten innan. Och sent på kvällen blir man ju trött för att man snart ska sova. Så om man ska gå efter hur pigg man är vetesjutton om "innan frukost" är så mycket värre än andra tidpunkter en vanlig dag?

Precis min uppfattning. När jag pluggade kunde jag träna lite när som helst, ibland på håltimmar, ibland innan lunch, ibland sen kväll, helt beroende på dagens schema. Men när jag började jobba för ett tag sen insåg jag att efter en lång dag kan det vara sjukt segt att ladda om till att träna. Jobbar med programmering och man kan vara bra rörig i huvudet när man går hem, tankarna är helt spridda samtidigt som man är helt insnöad på något i huvudet, svårt att beskriva. Har iar sjukt svårt att fokusera på träning resten av kvällen. Tränar därför innan jobbet, då har man inte en hel arbetsdag i huvudet utan är "fräsch" från natten. Var lite segt första veckorna men nu flyter det på bra. Dessutom går man sedan runt hela arbetsdagen och är nöjd över att man redan tränat :)

Scratch89
2015-11-29, 13:22
Alla mina bra pass har varit på tom mage innan lunchtid.