handdator

Visa fullständig version : Vitlöksmajonäs?


Hoffa
2005-03-05, 17:29
Brukar ta en klick, ibland stor klick majonäs när jag äter fisk,kött,potatis osv. Det är riktigt smarrigt och nyttigt eftersom fettet till största del är omättat!

Idag när jag var i butiken så hittade jag denna:

http://www.kavli.se/wcm/pub/se/Sortiment/Majonn%E4s+%26+Pickles/Vitl%F6ksmajonn%E4s

Vitlöksmajonäs

Ingredienser: Veg. olja, äggula (9%), vatten, ättika, socker, senap, vitlök, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), stabiliseringsmedel (E415, E412). Fetthalt 75%.

Näringsvärde / 100 g:
Energivärde 2840 kJ (680 kcal)
Protein 1 g
Kolhydrat 3 g
Fett 75 g

Är denna nyttig? Alltså innehåller den till största del omättat fett?

Hur är det med andra dressingar som Aioli, hamburger dressing osv?
Är dom onyttiga eller innehåller dom omättat fett till största del?
Huvud ingrediensen i alla är ju vegetabilisk olja, och kolhydraterna är max 6 kolhydrater.

Berry
2005-03-05, 18:18
Brukar ta en klick, ibland stor klick majonäs när jag äter fisk,kött,potatis osv. Det är riktigt smarrigt och nyttigt eftersom fettet till största del är omättat!

Idag när jag var i butiken så hittade jag denna:

http://www.kavli.se/wcm/pub/se/Sortiment/Majonn%E4s+%26+Pickles/Vitl%F6ksmajonn%E4s

Vitlöksmajonäs

Ingredienser: Veg. olja, äggula (9%), vatten, ättika, socker, senap, vitlök, kryddor, konserveringsmedel (E202, E211), stabiliseringsmedel (E415, E412). Fetthalt 75%.

Näringsvärde / 100 g:
Energivärde 2840 kJ (680 kcal)
Protein 1 g
Kolhydrat 3 g
Fett 75 g

Är denna nyttig? Alltså innehåller den till största del omättat fett?

Hur är det med andra dressingar som Aioli, hamburger dressing osv?
Är dom onyttiga eller innehåller dom omättat fett till största del?
Huvud ingrediensen i alla är ju vegetabilisk olja, och kolhydraterna är max 6 kolhydrater.

Det är svårt att säga vad "veg. olja" är för sorts olja. I majonäs brukar det vara rapsolja, som är bra, men mer går inte att utläsa ur din innehållsförteckning. Är det inte rapsolja är det troligen till största delen fleromättat fett, till exempel från majsolja.

Hoffa
2005-03-05, 18:26
Det är svårt att säga vad "veg. olja" är för sorts olja. I majonäs brukar det vara rapsolja, som är bra, men mer går inte att utläsa ur din innehållsförteckning. Är det inte rapsolja är det troligen till största delen fleromättat fett, till exempel från majsolja.

Det är alltså i vilket fall som helst inte mättat fett till största delen utan enkelomättat eller fleromättat? Det finns väl inga oljor som innehåller mycket mättat fett förutom frityr olja och någon okänd annan kanske.

Så då kan vitlöksmajonäs vara en liten fettkälla i matintaget framöver!

Sverker
2005-03-05, 18:34
Ja, majonäs är nästan hälsokost ;)

Det är garanterat inte majsolja i majonäsen eftersom det är en för dyr olja. Med stor säkerhet är det rapsolja eller möjligen sojaolja i den. Det är billiga oljor utan smak och ffa är de nyttiga m a p fettsyrorna.

MyungChul
2005-03-05, 21:22
its all good.. *popcorn* men varför skriver dom inte aioli? *screwy*

King Grub
2005-03-05, 21:24
Jag blev inspirerad och tvungen att köpa en tub, när jag handlade i kväll. :thumbup: :thumbup: Två tummar upp blev betygen; den var kanongod!

Hoffa
2005-03-05, 21:36
Jag blev inspirerad och tvungen att köpa en tub, när jag handlade i kväll. :thumbup: :thumbup: Två tummar upp blev betygen; den var kanongod!

Sannerligen, men får dock andedräkten på köpet. :naughty:

Upptäckte idag att många dressingar som tidigare ansetts som skräp faktiskt är fullgoda fettkällor och väldigt goda dessutom.

Ja, majonäs är nästan hälsokost

Det är garanterat inte majsolja i majonäsen eftersom det är en för dyr olja. Med stor säkerhet är det rapsolja eller möjligen sojaolja i den. Det är billiga oljor utan smak och ffa är de nyttiga m a p fettsyrorna.


Så alla dressingar,majonäser o dylikt som har "veg.olja" eller en specifiecerad olja som första ingrediens och inte innehåller mer än 3-4 kolhydrater kan man anta innehåller omättat fett till största del?

Så till och med Amerikansk dressing är okej, som annars är ett välkänt "skräp" livsmedel?

Ingredienser: Veg.olja, gurka, äggula, vatten, ättika, tomatpuré, socker, senap, kryddor (bl a paprika), stabiliseringsmedel (E415), konserveringsmedel (E202, E211).
Näringsvärde / 100:
Energi 2500kJ
(600kcal)
Protein 2g
Kolhydrat 5g
Fett 64g

Sverker
2005-03-06, 07:38
Så alla dressingar,majonäser o dylikt som har "veg.olja" eller en specifiecerad olja som första ingrediens och inte innehåller mer än 3-4 kolhydrater kan man anta innehåller omättat fett till största del?

Så till och med Amerikansk dressing är okej, som annars är ett välkänt "skräp" livsmedel?

Ingredienser: Veg.olja, gurka, äggula, vatten, ättika, tomatpuré, socker, senap, kryddor (bl a paprika), stabiliseringsmedel (E415), konserveringsmedel (E202, E211).
Näringsvärde / 100:
Energi 2500kJ
(600kcal)
Protein 2g
Kolhydrat 5g
Fett 64g

Ja.

Lite beroende på ursprungsland.
I svenskatillverkade majonäser och dressingar är det näst intill alltid raps, undantagsfall soja. Skulle du få tag i en amerikanstillverkad tub är det sannolikt sojaolja i den. Kommer tuben från något tidigare öststatsland är det mest troligt raps eller möjligen solrosolja.
Billiga, utan smak, hållbara, omättade så att de fortfarande är flytande även ifall man ställer in tuben i kylskåpet.



Titta lite nogrannare ifall du köper räksallad och potatissallad. Där blandar man ofta i grädde för att piffa till smaken.