handdator

Visa fullständig version : förminska bilder


Pinglan
2005-03-05, 11:29
Jag har problem med att förminska mina bilder. Jag vet ju hur man gör (om jag nu gör rätt vill säga) men problemet är att kvaliteten blir så mycket sämre på bilden även om jag förminskar den aldrig så lite ( tex förminkskar den 1% i Paint) Konturerna blir suddiga och allt blir bara skit tycker jag *grr27* . Jag har även försökt i Photoshop men upplever samma sak där!
Med min kamera som jag har kan man välja att ta bilder i 3 storlekar (kommer inte i håg riktigt upplösning osv på de olika storlekarna nu) Är det bättre att fota med den största storleken och förminska efter den eller ska man fota med medium eller minsta storleken och sedan förminska? Hur fasen ska man göra för att behålla kvaliteten på bästa sätt? HJÄLP ;)

precis
2005-03-05, 11:38
Paint ska du bara använda om du snabbt vill rita överdimensionerade k*nsorgan att skicka till killen i kontorsbåset bredvid.

Men Photoshop, där talar vi grejer! Först och främst vet jag inte vad du dillar om ( *screwy* ), för i photoshop när man ändrar storleken (markera->ändra markering->ändring->vill du behålla ändringen?-> ja) så brukar inte kvalitén bli (synbart) sämre - förutsatt att du minskar storleken inom rimliga intervall. Däremot innan du "godkänner" storleksändringen så visar Photoshop en taskig kvalité av bilden (för att det ska gå snabbt på datorn att ändra storlek), men när du godkänner så justerar Photoshop till bilden. Prova Photoshop en gång till så ska det lösa sig!

(Det är för tidigt på morgonen för roliga skämt och sammanhängande texter)

Pinglan
2005-03-05, 13:28
Tack för hjälpen precis! Nu lyckades jag i Photoshop, jag vet inte vad jag har gjort för fel förut *screwy* :)

FredsAmiralen
2005-03-05, 21:13
Tack för hjälpen precis! Nu lyckades jag i Photoshop, jag vet inte vad jag har gjort för fel förut *screwy* :)

Du kanske har haft bilden aningens zoomad, trycker du Ctrl + Alt + Num0 får du bilden i sin riktiga upplösning.

Laan
2005-03-05, 21:15
Tack för hjälpen precis! Nu lyckades jag i Photoshop, jag vet inte vad jag har gjort för fel förut *screwy* :)


Din nya Avatar var riktigt j*vla brutal i alla fall!!! :bow:

Cilia
2005-03-05, 21:18
Din nya Avatar var riktigt j*vla brutal i alla fall!!! :bow:

håller med, skit i frågeställningen är det verkligen du på bilden?

Laan
2005-03-05, 21:19
håller med, skit i frågeställningen är det verkligen du på bilden?

tror det är hon iaf.. de tidigare bilderna var rätt lika med benen.

Lasse Kongo
2005-03-05, 21:22
Shit tjejen!

Har du lagt ut bilderna i din tråd?

Ser riktigt bra ut, det är ju fan bodybuildarvarning på dig!

*yourock*

kimonque
2005-03-05, 21:25
imponerande som fn, vilka ben!!! *yourock*

Pinglan
2005-03-06, 11:54
Laan: tackar och bockar!

Cilia: jodå, det är jag på bilden. Antar att benen avslöjar mig som ju Laan just påpekade, inte lätt att gömma undan de stubbarna *cry* ;)

Lasse Kongo: tack, men någon bodybuildare blir jag aldrig. Jag ska ju bli styrkelyftare, det vet du väl :D Avatarbilden finns inte i min tråd däremot ett par bilder från helgen innan avatarbilden togs.

kimonque: tack!

Cilia
2005-03-06, 14:00
Laan: tackar och bockar!

Cilia: jodå, det är jag på bilden. Antar att benen avslöjar mig som ju Laan just påpekade, inte lätt att gömma undan de stubbarna *cry* ;)

Lasse Kongo: tack, men någon bodybuildare blir jag aldrig. Jag ska ju bli styrkelyftare, det vet du väl :D Avatarbilden finns inte i min tråd däremot ett par bilder från helgen innan avatarbilden togs.

kimonque: tack!


men magen är ju jättefin. Bra jobbat