handdator

Visa fullständig version : Bästa Cardion?


chopper
2005-03-05, 11:00
Har funderat nu och bestämt mig för att höja matintaget och höja cardion, men jag vill inte vilket jag ska välja, har några alternativ. Först skulle jag vilja få svar på frågan jag ställde i förra tråden om någon vet.

1.

När man kör någon kardiovaskulär aktivitet så förbrukar man ju kanske 50% kolhydrater och 50% fett beroende på tid och matintag och insulin osv. Men om man skulle cykla innan frukost så man förbrukar 800 kcal, så skulle man inte gå ned 800 kcal fett varje dag? Har sett siffror att andelen från fett är 60% från fett före frukost, vilket betyder att 480 kcal är från fett och resten från kolhydrat. Eller tar kroppen dom resterande 320 kcal som förbrukas vid cykling vid någon annat tillfälle under dagen eller senare från fettdepåerna?
Eller är det bara dom här 480 kcal som tas från fett?

Det betyder att alltså att i genomsnitt så förbrukar ett 1000 kcal underskott om dagen genom cardio kanske 500 kcal rent fett från fettdepåerna och resten lagrat glykogen/muskler? Och ett 500 kcals cardio ger 250 kcal ur fettdepåerna osv.

2.

Nu kör jag 30 mins 60 % av maxpuls cykling i 30 min före frukost och den är nog bäst att behålla och öka lite lite sen kanske.

Det är ett pass till om dan som ska in.

Ska jag lägga in 90 minuters promenader varje dag?

Eller ska jag lägga in 5km löpning på 80% maxpuls 20 min alla dagar förutom styrketränings dagarna då jag kör 90 min promenader?

Eller ska jag lägga in 2 dagar HIIT pass 15-20 min, 2 dagar 5km löpning på 80% maxpuls i 20 min, och på styrketräningsdagarna 90 min promenad och resten av dagarna 90 mins promenader?

Alla passen förbrukar ungefär lika många kalorier, nu stämmer det inte med dom minut angivelser jag gett, men tanken är att alla passen ska förbruka ca 300-400 kcal. Frågan är vilken form som är bäst?

Jag vill förbränna så mycket fett som möjligt. Eftersom jag inte ska skära ned på kalorierna så måste jag skapa fettförlusten genom cardion och då är det bäst med den form eller kombination av cardio som ger mig mest fettförbränning ur fettdepåerna

Skulle Verkligen Uppskata Hjälp! Så jag kan sätta igång!
Tack!

chopper
2005-03-05, 17:43
Ingen som kan guida mig lite? :confused:

chopper
2005-03-05, 21:00
BUMP, *flex*

MyungChul
2005-03-09, 12:42
om alla passen förbrukar lika mycket kalorier hade jag personligen valt löpningen.
och som sagt, förbränner du lika mycket på alla cardioutövningar så är det ingen större skillnad på vad du väljer. välj det du tycker är lättast/roligast *flex*