handdator

Visa fullständig version : Ben viktigt?


Tulork
2005-03-05, 08:20
Jag har en rätt så stor övervikt fortfarande, men har gått ner runt 30kg och har efter min extremaövervikt extremt starka ben. Är det nödvändigt för mig att träna benen? Jag kan t ex inte köra benspark på mitt gym längre, för lite vikt.

King Grub
2005-03-05, 08:28
Det är inte "nödvändigt", men det kan hjälpa dig i din strävan efter fettförlust: hård styrketräning innebär signifikant förhöjd ämnesomsättning i vila upp till 38 timmar efter passet (Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29) Ju större muskelgrupper som involveras, desto större blir och desto längre sträcker sig den effekten, och inga övningar involverar större eller fler muskelgrupper än benövningar som knäböj och benpress, tillsammans med andra övningar där benen också aktiveras, typ frivändningar och marklyft.

Stimulansen av anabola hormoner som uppkommer vid tung styrketräning som involverar stora muskelgrupper är heller inte att förakta, vare sig under uppbyggnadsperiod eller deff, och samma princip gäller här: ju fler och större muskelgrupper som aktiveras, desto större effekt.

Tulork
2005-03-05, 08:37
Det är inte "nödvändigt", men det kan hjälpa dig i din strävan efter fettförlust: hård styrketräning innebär signifikant förhöjd ämnesomsättning i vila upp till 38 timmar efter passet (Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29) Ju större muskelgrupper som involveras, desto större blir och desto längre sträcker sig den effekten, och inga övningar involverar större eller fler muskelgrupper än benövningar som knäböj och benpress, tillsammans med andra övningar där benen också aktiveras, typ frivändningar och marklyft.

Stimulansen av anabola hormoner som uppkommer vid tung styrketräning som involverar stora muskelgrupper är heller inte att förakta, vare sig under uppbyggnadsperiod eller deff, och samma princip gäller här: ju fler och större muskelgrupper som aktiveras, desto större effekt.

marklyft kör man reda. Benböj kan jag ej köra pga knä. Men jag kan köra lite benspark

Tulork
2005-03-05, 09:13
Det är inte "nödvändigt", men det kan hjälpa dig i din strävan efter fettförlust: hård styrketräning innebär signifikant förhöjd ämnesomsättning i vila upp till 38 timmar efter passet (Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29) Ju större muskelgrupper som involveras, desto större blir och desto längre sträcker sig den effekten, och inga övningar involverar större eller fler muskelgrupper än benövningar som knäböj och benpress, tillsammans med andra övningar där benen också aktiveras, typ frivändningar och marklyft.

Stimulansen av anabola hormoner som uppkommer vid tung styrketräning som involverar stora muskelgrupper är heller inte att förakta, vare sig under uppbyggnadsperiod eller deff, och samma princip gäller här: ju fler och större muskelgrupper som aktiveras, desto större effekt.

Ja, angående det här med höjd ämnesomsättning. Påverkas den av att man käkar protein direkt efter. eller hälften innan, hälften efter?

King Grub
2005-03-05, 09:19
Kolhydrat och protein så fort du kan efter träning, annars är det muskelprotein som förbränns i stället. För lite eller för sent tillförd kolhydrat och protein efter träning = försämrar fettoxidation, dramatiskt försämrad återhämtning och hämmad proteinsyntes. Försök att förbättra fettförbränningen genom att hoppa över måltider är direkt kontraproduktiva.

Thony
2005-03-05, 10:08
Jag har en rätt så stor övervikt fortfarande, men har gått ner runt 30kg och har efter min extremaövervikt extremt starka ben. Är det nödvändigt för mig att träna benen? Jag kan t ex inte köra benspark på mitt gym längre, för lite vikt.

Kör ett ben i taget då.

Köttbullen
2005-03-05, 12:06
ben är totalt onödigt, det behövs ingen motivering, ben är bara absolut onödigt.

aliquis
2005-03-05, 12:42
har det inte hetat att efterförbränningen är rätt minimal? Kanske inte betyder samma sak men nog pekar väl det där på att man visst ökar förbränningen massor? (som vi väl kanske alla vet). Likaså att helkroppspass tar mer.

King Grub
2005-03-05, 13:20
har det inte hetat att efterförbränningen är rätt minimal?

Efter konditionsträning.

qwioutd
2005-03-06, 21:48
måste bara säga att king_grub värkar bra påläst

King Grub
2005-03-06, 21:49
måste bara säga att king_grub värkar bra påläst

Ja, men så gör det ont också (värkar). :laugh:

Metal_boy_
2005-03-06, 21:50
viktigt som fan att köra hela kroppen om du vill va så kallad "optimal"

Styrkebyggare
2005-03-06, 21:52
ben är totalt onödigt, det behövs ingen motivering, ben är bara absolut onödigt.

DISCO!!!!!

Nismo
2005-03-06, 22:03
ben är totalt onödigt, det behövs ingen motivering, ben är bara absolut onödigt

DISCO!!!!!

Helt rätt! *yourock*

kaminmannen
2005-03-07, 02:29
Det är väl klart att du ska köra ben. Är du orolig att du ska bli för stark i benen eller vad är det du är rädd för egentligen?

Tulork
2005-03-07, 07:46
Det är väl klart att du ska köra ben. Är du orolig att du ska bli för stark i benen eller vad är det du är rädd för egentligen?

Nej, är inte orolig för det. Utan att få förstora ben. Mycket av mitt kroppsfett sitter just nu i alla fall, runt röv och lår. Dock så ser man musklerna igenom om jag spänner låret och de är redan lite förstora... :cryout:

TheLoser
2005-03-07, 07:56
Nej, är inte orolig för det. Utan att få förstora ben. Mycket av mitt kroppsfett sitter just nu i alla fall, runt röv och lår. Dock så ser man musklerna igenom om jag spänner låret och de är redan lite förstora... :cryout:

Stackars jävel att ha problem med för stora muskler *rolleyes*

TheLoser

Tulork
2005-03-07, 08:51
Stackars jävel att ha problem med för stora muskler *rolleyes*

TheLoser

aa, visst e det synd om mig *bs* Ne, men alla har ju en bild på hur det själva skulle vela se ut. Även du mi lady!

Thony
2005-03-07, 09:46
Skippar man att köra ben så skippar man ju fan 50% av träningen.

Tulork
2005-03-07, 10:03
Skippar man att köra ben så skippar man ju fan 50% av träningen.

mm, vet det nu. kör ben, fast med fler reps