handdator

Visa fullständig version : Aceton andedräkt ?


baldrick
2005-03-05, 03:18
Hej...
Jag vet sedan innan att aceton andedräkt är kopplat till ketonproduktion -
läste om det i när jag läste om low carb dieter.

Jag dietar nu sedan 2 veckor tillbaka, men drar ändå i mig 50g kolisar efter
träning. Jag äter kolydrater vi varje måltid. Trots detta så får jag aceton andedräkt redan på jobbet - efter och under träningen är den riktigt kraftig
kan till och med känna den i munnen. Spelar ingen roll att jag tar kolisarna
efter, jag fortsätter ha sådan andedräkt hela kvällen.

Min gissning är att mitt totala kaloriintag är så lågt att kolhydraterna till
trots så använder jag upp all energi. Än så länge fungerar dieten bra och
jag har trots lågt energiintag ganska bra ork på gymmet. Passar på att
äta en rejäl måltid 1.5-2 vecka och då får jag tillbaka lite mer styrka känns det som och andedräkten försvinner helt.

Som sagt, jag ligger nog skitlågt, någonstans:
1500-1700 kcal om dagen (inklusive efter träningsdrink)
Enligt uppladdningen så borde jag ligga på 3200-3500 kcal om dagen.

Så det här är säker inte bra, och ja jag borde äta mer, men jag får ta det -
har inte fått de här -500 kcal dieterna att fungera.

Nu undrar jag - är det på något sätt dåligt eller kontraproduktivt att jag får
aceton andräkt (dvs att ketonproduktionen kickas pga väldigt lågt kaloriintag)? Är detta på något sätt dåligt för mig? All input mottages tacksamt!

Det gör inget om jag tappar en del muskler, så länge fettet kommer bort.
Har ganska enkelt att lägga på mig muskler och jag älskar att träna och vara på gymmet, så det gör inget om jag får spendera ett extra år, för jag tänker ändå träna tills jag hamnar på långvården. Har inte heller någon beach 2005 - raggga brudar -plan, så det är ok.

Sverker
2005-03-05, 08:20
Som sagt, jag ligger nog skitlågt, någonstans:
1500-1700 kcal om dagen (inklusive efter träningsdrink)
Enligt uppladdningen så borde jag ligga på 3200-3500 kcal om dagen.

Så det här är säker inte bra, och ja jag borde äta mer, men jag får ta det -
har inte fått de här -500 kcal dieterna att fungera.

Nu undrar jag - är det på något sätt dåligt eller kontraproduktivt att jag får
aceton andräkt (dvs att ketonproduktionen kickas pga väldigt lågt kaloriintag)? Är detta på något sätt dåligt för mig? All input mottages tacksamt!


Ja det är kontraproduktivt !

Du ligger 1500 kcal under ditt dagsbehov vilket är ett kraftigt underskott för en bra viktnedgång. Jag antar nu att du äter ytterligare kolhydrater än de 50 g du får i dig efter träningen.
Bra viktnedgång är det när du tappar mest fett och endast lite av muskelmassan. Nu VILL du köra detta extrema och då får du ta att halva viktnedgången är muskelmassa som förbränns som energi.

Hade du valt en ren ketogen diet med lite kolhydrat hade ämnesomsättningen helt styrts om till att bevara muskelmassan.
Att du luktar aceton beror helt enkelt på att kalorierna är för få för att hålla blodsockret på en lagom nivå och kroppen bildar ketonkroppar samtidigt som blodsockret hålls uppe av protein som ombildas till glukos !

Nu skulle jag själv aldrig gå på en ketodiet utan en -500 kcal diet. Den KOMMER att FUNGERA. Det tar bara tid men resultatet är långsiktigt och du behåller muskelmassan.

Jay-Z
2005-03-05, 09:40
Hade du valt en ren ketogen diet med lite kolhydrat hade ämnesomsättningen helt styrts om till att bevara muskelmassan.

Frågan är ju egentligen hur mycket muskelmassa han tappar. Att hälften av viktnedgången skulle vara muskelmassa låter lite mycket, eller? Sedan sparkar ju muskelminnet igång när han väl börjar ligga på kalori +-.

Jag tycker trådskaparen borde höja proteinintaget och sänka kolhydraterna för att åstadkomma just det du har citerat. Idealet är ju givetvis en -500 Kcal diet, VLCD-dieter, eller ketodieter, ska ju vara snabba och effektiva, om man gör rätt och har orken att klara av dem.

baldrick
2005-03-06, 03:21
Det tar bara tid men resultatet är långsiktigt och du behåller muskelmassan.

Japp, jag är med på att det inte är optimalt. Långsiktigt har jag inga planer på
att fortsätta med detta. Det är dock frustrerande att inte få resultat - så bara det faktum att detta fungerar och ger resultat som jag märker är tillräckligt motiverande för att fortsätta. Jag tänker däremot försöka reglera upp matintaget tillräckligt för att undvika aceton lukten.

Angående proteinet som används - använder sig kroppen i första hand av det protein man äter? I så fall borde jag kunna kompensera något genom att öka proteinintaget något. En proteindrink innan man skall sova kanske.

Vidare undrar jag om inte den muskelsparande effekten som uppkommer vid lågkolhydratsdieter inte också kommer när kaloriintaget är lågt? Eller är det kanske så att det krävs högre nivåer av energi från fett för att detta skall ske? Naturligtvis inser jag att vid svält eller för låga nivåer så bryts muskler ner hur man än gör.

Då undrar men genast också om muskelnedbrytning på grund av kaloriunderskott är ett linjärt samband eller om det finns någon "cut-off" punkt under vilken muskelnedbrytningen accelerar? Borde ju i så fall kunna uttryckas som procent av BMR.

Jag inser att jag blir klassad som idiot... :em: ..men det fungerar ju. Jag har inga som helst problem att disciplinera mig själv så länge jag får resultat. Nu får jag resultat och än så länge så har jag haft ork att köra mina 5 pass i veckan (Ok, inte direkt max vikter.. hehe) Så jag är nöjd. När jag gått ner det jag vill så är det tillbaks till normala portioner.

Men utifrån det du säger så tolkar jag det som att det negativa är muskelnedbrytning - och ett visst mått av det kan jag leva med.

Doktorn
2005-03-06, 12:32
Du får en metabolisk acidos (du har inte tillräckligt med baser i blodet för att neutralisera syrorna) som kroppen kommer efter ett tag försöka kompensera genom att öka andningsfrekevensen för att få ned C02 trycket i blodet och därmed höja pH:t.

baldrick
2005-03-06, 14:11
Har tittat över det hela och jag äter ungefär 1850 kcal om dagen.
Jag kommer att öka proteinintaget med 45 gram och äter lite mer fiskolja 5 g
( runda slängar 200 kcal ).

200g protein
150g kolhydrater
50g fett

Så kanske Sverker inte tycker jag är fullt lika korkad. Bara lite korkad.
:naughty:


Angående det ökade PH värdet - är detta ett kortsiktigt problem ( säg 1-3 månader)?

Fors
2005-03-06, 15:49
Jag skulle nog hållit proteinintaget på strax över 150g och lagt de 90 grammen på kolhydrater istället.

Sverker
2005-03-06, 16:01
Har tittat över det hela och jag äter ungefär 1850 kcal om dagen.
Jag kommer att öka proteinintaget med 45 gram och äter lite mer fiskolja 5 g
( runda slängar 200 kcal ).

200g protein
150g kolhydrater
50g fett

Så kanske Sverker inte tycker jag är fullt lika korkad. Bara lite korkad.
:naughty:


Angående det ökade PH värdet - är detta ett kortsiktigt problem ( säg 1-3 månader)?

Det är inte alls korkat. Det viktigaste är att man gör något som man verkligen tror på. Är både hjärtat och hjärnan med så kommer det att fungera.

Den ökade mängden fria fettsyror tillsammans med ketonkroppar i blodet kommer att sänka blodets pH. Blodet blir surare. Vad Doktorn skriver är att du kommer att andas med något högre frekvens för att andas ut kolsyran ( koldioxiden ) i blodet och därmed hjälpligt göra blodet mindre surt.

Det är priset du betalar för att konstant ligga på lite för lite kalorier men det är inte hälsofarligt.