handdator

Visa fullständig version : Muskler


Schture
2005-03-05, 01:20
Hejsan, har bara tränat ett år så kanske lösningen på mina frågor helt enkelt är att bara fortsätta träna som vanligt för att se resultat....men jag frågar iaf.

Jag har självklart märkt resultat av träningen, men jag verkar ej bli speciellt stor utan det enda som hänt är att musklerna fått lite finare former, blivit lite rundare osv. Har ej fått speciellt mycket bredare axlar och ser framförallt ingen skillnad med tröja på som för ett år sedan, med andra ord jag har ej blivit större. Har gått upp lite i vikt och så men inte mycke mer med det. Jag vet att man nu kan tro att jag äter för lite eller tränar för dåligt men jag äter mer och oftare än tidigare samt tränar 3 ggr/veckan.

Kan det ligga i genetiken hur muskler formas eller är det bara "äta mer, träna hårdare" som alltid gäller? För att få en uppfattning kan jag kanske jämföras med Edward Norton i Fight Club då han inte alls va speciellt stor ;)

Några tips eller råd? Nått speciellt man ska tänka på eller äta?

Solle
2005-03-05, 01:23
Första tanken är ju som sagt att du ska äta mer. Skriv hur du käkar en vanlig dag!

leopoldi
2005-03-05, 01:32
Du får gärna posta hur du tränar hur mkt du äter o vilka övningar som används. Käkar du ngt kosttillskott osv? äter du efter du tränar?

posta gärna liter mer info om detta så skall vi nog kunna ge mer utförliga svar

Schture
2005-03-05, 01:33
Frukost: Havregrynsgröt/Risgrynsgröt stor portion så jag blir helt mätt + 1 glas apelsinjuice eller liknande

Lunch: I skolan, varierar såklart beroende på matens kvalitet, försöker äta en redig portion, de dagar då maten absolut ej går att äta får jag helt enkelt äta mer när jag kommer hem

Mellanmål: Mackor, Allbranflakes t.ex

Middag: Ris, Pasta, Potatis eller kött oftast + sallad och mjölk

Kvällsmål: Mackor + mjölk eller oboy


TRÄNAR:

Dag 1 : Bröst/Triceps - Bänkpress, sneda hantelpressar samt nån cable övning för bröst, för triceps kör jag den övningen där man ligger på rygg o håller armarna rakt medans man för ner stången bakom huvet o sen upp, samt den där man trycker ner en stång.

Dag 2 : Vila

Dag 3 : Vila

Dag 4 :Rygg/Biceps - hantel o stångcurl, latsdrag samt stångrodd + denna övning Rygg (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html)

Dag 5: Vila

Dag 6 : Axlar och mage - militärpress, samma med hantlar, sidolyft med hantlar, situps med vikt osv

Dag 7 : Vila

Hoppas ni förstår vilka övningar jag menar :naughty:


Kör med malto + vassle före o efter varje pass

Gripper 200 LB
2005-03-05, 01:36
Nu har du endast tränat i ett års tid och då är det komplicerat eller nästintill omöjligt att svara på hur den genetiska potentialen är i ditt fall men visst spelar genetiken en viss roll. Det är dock inget du ska tänka på i nuvarande skede, nu ska du snarare analysera din träning och din kost. Jag tycker att du ska skriva ned lite om hur du tränar och hur din kost ser ut, därefter kan en mängd människor bedöma huruvida du gör rätt eller fel med kost och träning.

Solle
2005-03-05, 01:40
Du bör helt klart äta mer, och då främst mer protein! Du äter ju nästan bara kolhydrater i nuläget.

Träningen: För det första, börja träna ben! Sen bör du köra rygg innan biceps.

Gripper 200 LB
2005-03-05, 01:40
Här hinner folk svara innan man har skrivit färdigt det fösta inlägget ;) Hinner inte skriva så mycket mer för inatt men det vore trevligt om du även skrev lite om din träning och vilka mål du har med träningen hitintills.

Såg att du hade editerat ditt inlägg och därmed även skrivit ut ditt träningsschema :)

Schture
2005-03-05, 01:42
Tilläggas kan att jag har läst runt ganska mycket på detta forum och vet att en bra mix är främst basövningar, få reps me tunga vikter samt 3-4 pass i veckan. Mycket mat + malto och vassle före och efter träning + vila.

Känns som om man gör allt rätt men ändå får dåliga resultat *cry*


Jadu mina mål är att få den kroppen jag alltid velat ha...att inte längre behöva vara en smal sticka. Vill ej bli en ny coleman utan mer bred och rundaxlad än nu, mer massa samt lågt BF :) Jag vet att ni hatar personen som har en sån kropp jag tänker på så ni får klura ut vem det är...ett annat stort fan är slarti.. :D


Äter jag för lite protein? När på dygnet skulle man kunna lägga till lite protein i kosten då och vad isåfall? Nått bra tips?

Solle
2005-03-05, 01:58
Du behöver ge oss mer information egentligen, vikt/längd, vad du vägde när du började träna, hur mycket har du ökat i styrka osv.

Sammanfattning:
Ät mer! Speciellt protein men även fett, till varje mål.
Träna ben! Tunga benövningar som knäböj ger hormonutsöndringar som hjälper hela kroppen att växa.
Träna hårdare! Satsa på att bli som Coleman så kanske du kommer få en riktigt bra fysik i slutändan.

Annars ser schemat bra ut, bra övningar och upplägg.

Schture
2005-03-05, 02:00
Då jag fortfarande växer så vet jag inte om alla viktökningar kommer från träningen...men jag har i minne att när jag började träna seriöst vägde jag kanske 58 kg..på va vet jag...170 cm.. nu 70 kg på 180 cm. Är 18 bast

Har ökat i alla övningar men kommer mest ihåg bänkpress. Första gången tog jag max 30 kg, efter lite vänjning vid träning runt 40 kanske. nu tar jag 65 kg.

randig
2005-03-05, 07:55
tränar du inte ben?

Schture
2005-03-05, 10:04
Nej, inte för att jag är disco utan för att jag helt enkelt hatar känslan av två pumpande ben som darrar så jag inte kan gå :)

pellepedal
2005-03-05, 10:10
Ät mer, ät mer, ÄT MER!!!
Träna mer!

Börja köra tunga basövningar som knäböj och marklyft..
Det finns ingen tränin gsom hela kroppen växer så bra av som det...


Tänk på att det tar tid att bli stor...
Ät vad du tror är mycket, sen äter du lika mycket till...
Lär dig träna hårt... Kör alla basövningarna tungt....

Vänta 10 år... Det tar tid att bli stor..

RandomC
2005-03-05, 10:18
Undrar lite om längd, vikt och framförallt ålder. Är själv 19 och har ett helvete att få i mig all mat jag behöver. Så här ser mitt matschema ut.

Frukost: 2 port. havregrynsgröt, banan, äpple, 4 dl mjölk.
lunch 1: skolmat
Lunch 2: 150 g rostbiff/kassler/lax + 400 g potatis
Middag 1: 250 g kyckling + 2 dl ris
Mellanmål: 1 liter mjölk, 50 g jordnötter och en banan.
Middag 2: vad som serveras.

Sen får man ju räkna in andra småsaker som varierar från dag till dag. Det är alltså vad jag äter under en vilodag, och jag kämpar fortfarande med att gå upp i vikt. Finns många i min skola som tränar och tror att dom äter mycket men som knappt äter hälften av vad jag gör. Tror nog att det är just maten som är problemet i vår ålder så... ÄT!

Gripper 200 LB
2005-03-05, 11:51
Snälla du begå inte det fatala misstaget att ignorera benträningen, det gjorde jag under mina första år som styrketränande och det ångrar jag bittert idag. Knäböj och marklyft är två basövningar som är essentiella för en byggare, dessa två övningar men främst då knäböj bidrar till att kroppen frisätter tillväxthormoner som i sin tur ökar dina möjligheter att göra större framsteg på snabbare tid. Att överkomma den där outhärdliga pumpkänslan som vissa övningar ger kan vara svårt ibland men se det som en mental träning.

Kvalitativt protein är ett måste om du ska bygga massa, se till att få i dig snabba proteiner direkt efter träningen, vassle är att föredra och långsamma på kvällen och innan sänggående, kaseinprotein är då att föredra. Keso och andra ystade produkter är både nyttiga och relativt billiga om man har det knapert med ekonomin. Ska du köpa proteinpulver så bör du köpa ett proteinpulver som både innehåller vassle och kasein.

Köp även tillskott av omega-3 så att du får i dig en stabil mängd med nyttiga fettsyror som även detta kan bidraga till en ökad muskeltillväxt, läs vad Fredrik Paulún har skrivit om omega-3.

Sedan tycker inte jag att du ska satsa på att se ut som dom professionella i byggareliten och särskilt inte dom Amerikanska proffsbyggarna, dom är i en helt annan division och dom använder sig inte heller av rent spel så det är ett oåtkomligt ideal. Låt dig istället bli inspirerad av naturliga bodybuilders, kolla in på http://www.naturalbodybuilding.com

Det finns en mängd med sidor om detta på nätet om man bara letar.

Om man tittar för mycket på ouppnåeliga ideal så är det risk för att man istället känner sig defekt och börjar i ännu högre grad att undra över varför man inte växer så bra.

Köttbullen
2005-03-05, 12:04
fan vad mycke vila, tror de e orsaken..
börja träna oftare o inte så många muskelgrupper per träning..

aliquis
2005-03-05, 12:29
Mer mat, men även att det inte händer alltför mycket på ett år kanske.

aliquis
2005-03-05, 12:38
Nej, inte för att jag är disco utan för att jag helt enkelt hatar känslan av två pumpande ben som darrar så jag inte kan gå :)
== är disco ;)

Err.. kör du biceps före rygg? :/

Johan
2005-03-05, 12:45
Att försöka ta sig till bänken utan att falla ihop efter att ha kört knäböj är ju en sån skön känsla, du känner verkligen att du givit allt och vet att imorn kommer du gå stelt om du nu kan gå överhuvudtaget.
Köra högreps på knävöj är klart en av mina favoriter.

Schture
2005-03-05, 13:31
Jag kör Rygg innan Biceps...är det rätt så?

Är marklyft nått man ska lägga till på ryggdagen eller?

Vaddå mycke vila, jag är väl inte den enda som tränar 3 ggr i veckan :)