handdator

Visa fullständig version : överträning


leopoldi
2005-03-04, 22:38
Jag sökte på ordet överträning o fick 200 träffar under denna del av forumet.
Så det kanske har funnits en snarlik tråd nyligen men allvarligt talat orkade jag inte gå igenom 200 trådar.


Denna tråd kanske skulle ligga under träningsskador o rehab, då får en vänligt sinnad moderator flytta den.

Hur definieras ordet överträning när det gäller styrketräning.

Varje vecka eller nästan varje dag verkar ordet finnas i ngn ny tråd. Om jag tränar 5 dagar i rad o är urtrött i kroppen o försöker mig på ett nytt benpass dag 6 o gör ett dåligt pass, är jag övertränad då?

Om jag inte ökat ngt på min bicepscurl den sista månaden jag tränat är jag övertränad då?

Eftersom detta ord nämns så ofta i så många sammanhang så blir jag förvirrad.

Jag kan säga att enligt min mening har jag aldrig varit övertränad. För mig är det självklart att man inte kan köra 5-6 tunga pass på raken o klara att köra ett 6-7:e pass med samma intensitet o klara tyngre vikter än förut. Då lägger jag in vila. Samma sak om jag tränat tungt i ngn månad o inte märker att jag ökar mer då lägger jag in vila på ett par veckor eller trappar ned på träningen, sedan är jag tillbaks bättre än någonsin igen. Men inte var jag väl övertränad?
Vila ingår väl i en sunt träningsprogram?

Om jag inte ökar nämnvärt i en specifik muskelgrupp/er så kollar jag först kosten, äter jag tillräckligt för att klara av att öka? Men kosten ingår väl oxå i ett sunt träningprogram? Som andra åtgärd börjar jag variera övningar, volym, ordningsföljd på mina övningar, dvs variation. Det ingår väl oxå i ett sunt program?

Jag trodde överträning var när man tagit till alla knep som vila, variation, kost men ändå gått in i väggen.

Jag måste ha nu ha hjälp med en bra definition av "överträning" för jag har missförstått det begreppet, väldigt många verkar ju ha drabbats av det. Så ngn vänlig kan kanske hjälpa. Läste en tråd (inget ont om den) om ngn som tränat i ngr månader o trodde det kunde vara överträning för han inte öka i sin övning, kan man vara övertränad efter ngn månads träning?.

För mig känns överträning som ett mode ord just nu som man lätt tar till istället för att kolla grunderna till framgångsrikt tränande.

Sure kör man tunga vikter utan vila o utan bra kost kommer det inte gå bra o man kommer inte öka så mkt efter ett tag o kroppen blir sliten, men är det inte bara ett osunt tränande? eller är det överträning eller är de synonyma?

Hoppas ngn kan ge mig bra svar

ugly_kid
2005-03-04, 23:04
Det är nog väldigt olika från person till person vad man anser som överträning.
enligt mig så är överträning nåt allvarligt som inte händer särskilt många, tex om man går runt och är konstant trött i hela kroppen, blir lätt sjuk, mår dåligt. och detta under ganska lång tid, "riktig" överträning blir man inte av med med några dagars vila eller en vilovecka. det tar lång tid att komma tillbaka.
Att man träna några dagar för mycket ibland och blir lite klenare än veckan innan ser jag som helt naturlig.
i dom flesta sporter så tränar man ju med tunga, medel och lätta perioder där man på dom tunga perioderna tränar ner sig så pass att man blir sämre och att under den lätta perioden bygger upp allt och lite till.
vet inte om tex styrkelyftare tränar så här, men bodybuilders gör det väl inte, dom brukar väl träna en muskel och sen vila den helt innan dom tränar den igen.

Gripper 200 LB
2005-03-05, 01:01
Överträning kan givetvis definieras på olika sätt. Jag kan säga på rak arm att jag har varit övertränad under många olika perioder i mitt liv. Jag har tränat från och till i femtonårs tid men jag har dock endast tränat sporadiskt under dom senaste åren, under mina tidigare år så tränade jag på konstant basis och olyckligtvis med naiviteten i topp. Jag började träna vid femtonårs ålder och med ytterst undermåliga kunskaper inom styrketräningssporten, inte heller fanns det något Internet att tillgå för att hämta information så man litade blint på det man hade hört från TV tidigare. Hade året innan sett på tyngdlyftnings VM och där kommenterade kommentatorerna hur proffstyngdlyftarna tränade, där framgick det att dom tränade konstant och hårt sex dagar i veckan och tre timmar per pass. Klart man föll för den där tron att större träningskvantitet var bättre än något annat alternativ, faktum är att man trodde att ju mer man tränade desto mer skulle man öka i styrka och muskelmassa, naiv som man var.

Jag började träna intensivt sex dagar i veckan och två timmar per pass, inte nog med detta, man hade minimal förmåga att variera övningarna då man hade en ytterst begränsad mängd med träningsartiklar för hemmaträning. Jag tränade bänkpress och bicepcurl varje dag som exempel, samma sak med några andra övningar, i början så gjorde man givetvis rejäla framsteg men redan efter några månaders träning så började resultaten att stagnera och efter ytterligare en kort tid så började resultaten att dala, sedan började den monotona pendeln, träningsresultaten gick fram och tillbaka. Ena veckan kunde man bänkpressa 70 kilo, veckan därpå 65 kilo, veckan därefter 70 igen, efter detta 68,5 och sedan åter till 70 kilo och så fortsatte det i en enda loop. Tyvärr så begrep man inte vad det var som hade hänt och blev istället irriterad och sur eftersom framstegen som man hade hoppats på uteblev totalt och träningsmotivationen sjönk till botten likt en stenklump i havet. Jag var alltså övertränad i allra högsta grad.

Genom årens lopp så har jag haft möjligheten att prova på olika träningsrutiner, kostprogram etc. Dom bästa resultaten gjorde jag när jag tränade tre dagar i veckan och endast fyrtio minuter per gång, då hann min kropp få den vila som den behövde för att återhämta sig och på så sätt undvika ett tillstånd av överträning. Kosten och vila är dom mest essentiella bitarna för en styrketränande, vilar man inte ordentligt och dessutom äter ofullkomlig kost så kommer dina resultat att utebli.

Typiska överträningssymptom för min del är konstant muskeltrötthet, dålig nattsömn fast man har tränat under dagen och känner sig trött i både kropp och psyke, ibland kan även brist på träningsmotivation vara ett tecken på överträning, det finns självfallet flera olika detaljer men det är så jag har upplevt det när jag har varit övertränad. Jag är faktiskt för tillfället övertränad i underarmarna och i händerna, jag har äntligen efter en längre tids frånvaro från träningen kommit tillbaka och givetvis blev man fast på att träna med grippers (jag är väldigt intresserad av handstyrka) och givetvis så började man att träna med grippers varje dag, det är svårt att låta bli dessa små rackare. I början så gjorde jag snabbt framsteg men nu känns både mina underarmar och mina händer ansträngda och min CoC 2 som bara för någon vecka sedan kändes lätt har nu blivit riktigt seg så nu är det dags att vila dessa muskelgrupper i någon vecka för att återfå styrkan och uthålligheten.

För att svara på en av dina frågor, visst kan man bli övertränad fast man endast har tränat i någon månad. Tränar man samma övningar varje dag så kommer det tillslut att ta stopp, dina muskler blir då endast övertränade och du kommer att känna dig sliten. Sedan så beror det på vem som tränar, alla är olika och hur mycket man klarar av innan man blir övertränad är individuellt.

The Draf
2005-03-05, 09:47
Med risk att jag kapar tråden lite grann, jag har tränat i över 12 veckor i rad utan vila, känner inte något syntom av att vara övertränad.
Det sägs ju att man ska ta viloveckor då och då, men jag är jättemotiverad och tycker det kul att träna. Längtar inte annat än till gymmet för att träna. Så jag vill inte ta en vilovecka. Bör jag skita i hur jag känner och ta en vilovecka iaf eller är det bara att köra på?

z_bumbi
2005-03-05, 09:53
Här finns en bra text.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7578&highlight=%F6vertr%E4ning

ugly_kid
2005-03-05, 15:04
Med risk att jag kapar tråden lite grann, jag har tränat i över 12 veckor i rad utan vila, känner inte något syntom av att vara övertränad.
Det sägs ju att man ska ta viloveckor då och då, men jag är jättemotiverad och tycker det kul att träna. Längtar inte annat än till gymmet för att träna. Så jag vill inte ta en vilovecka. Bör jag skita i hur jag känner och ta en vilovecka iaf eller är det bara att köra på?


har du tränat 12veckor utan nån vilodag alls?

Officer
2005-03-05, 15:10
har du tränat 12veckor utan nån vilodag alls?

Jag tror att han menade vilovecka. Alltså inga veckor av vila under 12veckorsperioden, vilket inte är något anmärkningsvärt enligt mig.

Brukar själv ta en full vilovecka kanske fyra gånger per år, annars kör jag bara in 2-3 vilodagar extra de perioder jag känner mig trött och inte kan få i mig tillräckligt med mat/sömn osv, istället för att vila en hel vecka.

The Draf
2005-03-05, 16:36
Givetvis så tränar jag inte alla dagar i veckan