handdator

Visa fullständig version : Bicepspasset


mvda
2005-03-04, 17:57
Tycker mina bicepspass har gått rätt segt på sistone och det känns även som utvecklingen har stannat av något. Jag har sökt runt rätt mycket här på forumet och försökt ändra lite, men det vore bra om jag kunde få lite tips på vilka övningar ni tycker jag ska köra.

Nuvarande bicepspass
Stående skivstångscurl
Sittande hantelcurl
Sittande hammercurl

Nytt pass?
Stående hantelcurl
Sittande hammercurl (tycker denna har gett rätt bra)
Stående scottcurl i kabelmaskin? (vet inte om den heter så men det är den när man står och vilar kroppen (armarna) på ett ställ framför sig *screwy*

MrBoris
2005-03-04, 18:04
Stående Z-stång 3 skit tunga set
Stående hantlar 3 skit tunga set
kabelcross maskin 3 medel tunga set
DONE

Ökar som fan och ökar fortfarande med detta upplägg

MVH :hbang:

leopoldi
2005-03-04, 18:27
Nu vet jag inte hur länge du har tränat o hur ditt program ser ut i övrigt. Men kör man mkt rygg tar det rejält på biceps med, om man kör rejäla ryggövningar alltså.

En ide om du stangerat men då menar jag riktigt stangerat i utvecklingen är att sopa bicepspassen under mattan ett tag. Kör man tillräckligt hårt under ryggpassen kommer du inte tappa ngt Eventuellt lägga in 1-2 biceps övningar efter ryggpasset lite då o då.

Mina armar t.ex har växt 2cm sedan jag skippa tränar armar. Sedan efter en lämplig period kan man gå tillbaka till att köra biceps igen o se vilket klipp man får i dem igen. Detta har funkat för mig, inte sagt att det funkar för andra men kan vara ett tips om man verkligen stangerat i utvecklingen.

Sedan är väl stångscurl den bästa på biceps, se till att du alltid strävare efter att lägga på mer vikt utan att "cheatingen" blir för mkt. Ibland är oxå tålamod viktigt, man går inte spikrakt uppåt ibland får man slita rejält för att öka med 2.5kg på stångscurlen till exempel. Svårt att svara konkret på vad du bör ändra på och om du behöver ändra på ngt då du gett ut för lite info

En annan sak jag tror inte man skall oroa sig för mkt över biceps heller då det är en relativt liten muskel så blir man lite efter är det inte hela världen. Jag försöker mer se biceps som en muskel man får på köpet när man tränar rygg.

Jorgen
2005-03-04, 18:32
Hur länge har du tränat?
Hur ser ditt övriga schema ut?

//Jörgen

pellepedal
2005-03-04, 18:43
Nu vet jag inte hur länge du har tränat o hur ditt program ser ut i övrigt. Men kör man mkt rygg tar det rejält på biceps med, om man kör rejäla ryggövningar alltså.

En ide om du stangerat men då menar jag riktigt stangerat i utvecklingen är att sopa bicepspassen under mattan ett tag. Kör man tillräckligt hårt under ryggpassen kommer du inte tappa ngt Eventuellt lägga in 1-2 biceps övningar efter ryggpasset lite då o då.

Mina armar t.ex har växt 2cm sedan jag skippa tränar armar. Sedan efter en lämplig period kan man gå tillbaka till att köra biceps igen o se vilket klipp man får i dem igen. Detta har funkat för mig, inte sagt att det funkar för andra men kan vara ett tips om man verkligen stangerat i utvecklingen.

Sedan är väl stångscurl den bästa på biceps, se till att du alltid strävare efter att lägga på mer vikt utan att "cheatingen" blir för mkt. Ibland är oxå tålamod viktigt, man går inte spikrakt uppåt ibland får man slita rejält för att öka med 2.5kg på stångscurlen till exempel. Svårt att svara konkret på vad du bör ändra på och om du behöver ändra på ngt då du gett ut för lite info

En annan sak jag tror inte man skall oroa sig för mkt över biceps heller då det är en relativt liten muskel så blir man lite efter är det inte hela världen. Jag försöker mer se biceps som en muskel man får på köpet när man tränar rygg.


Bra skrivet! :thumbup:

Många som inet är så erfarna tränar biceps alldeles för mycket.

AnimalGen
2005-03-04, 20:43
Träna dem från så många olika vinklar som möjligt. Annars kan det som ovan handla om överträning.

Jorgen
2005-03-04, 20:46
Träna dem från så många olika vinklar som möjligt. Annars kan det som ovan handla om överträning.
Olika vinklar?
Hur då?

//Jörgen

AnimalGen
2005-03-04, 20:48
Olika vinklar?
Hur då?

//Jörgen
I stället för 9 set EZ-curls kör man 3set EZ-curls, 3set scottcurl och 3set kabel.

Jorgen
2005-03-04, 20:50
I stället för 9 set EZ-curls kör man 3set EZ-curls, 3set scottcurl och 3set kabel.
För att koppla ur biceps brachii i olika grader då?
Eller vad är tanken bakom det upplägget?

//Jörgen

mvda
2005-03-04, 23:15
Kul att man fick så många svar, har tyvärr inte kunnat svara eftersom jag vart och tränat.

Jag har tränat i ca 2 år men seriöst sen sommaren 2004. Ett vanligt rygg, tricpespass brukar se ut så här:

Hantelpress
Axelpress i smithmaskin
Hantellyft åt sidan
Hantellyft framåt
Framåtlutade hantellyft

Skivstångscurl
Sitt. hantelcurl
Sitt. hammercurl

Ryggövningarna har jag bytt ut periodvis men bicepspasset har i sett ut ungefär likadant hela tiden (kanske är där felet ligger?) förutom att jag ibland kört h-curl och hammer stående.

Jorgen
2005-03-04, 23:19
Det där ser mer ut som ett axel/bicepspass tycker jag. ;)
Där tycker jag fö att du kan skippa en av pressövingarna och hantellyft framåt, men det är ju inte det som är frågan. :)

Byta övningar, kör tyngre/lättare, fler/färre set. Variera dig.
Hur lång vila har du mellan rygg och bicepspassen?

//Jörgen

mvda
2005-03-04, 23:23
Förlåt, börjar bli lite trött :em:

På ryggen ska det naturligtvis vara:

Chins
Roddmaskin
Hantelrodd
Ryggresning

Man kanske borde lägga sig snart :thumbup:

Så här ser en normal vecka ut:

Mån: Bröst, tricpes (kör även mage här för tillfället)
Tis: Rygg, biceps
Ons: vila
Tors: Ben, mage
Fre: axlar
Lör: vila
Sön: vila

Jorgen
2005-03-04, 23:25
Kör du rygg och biceps på samma dag?

Och återigen: Byt övningar, kör tyngre/lättare, fler/färre set. Variera dig.

//Jörgen

mvda
2005-03-04, 23:34
Ja, rygg och biceps kör jag på samma dag. Har alltid kört bröst, triceps på samma dag och rygg, biceps på samma dag eftersom jag tycker dessa kompleterar varandra bra. På så sätt får dom ju tillräckligt mycket vila, även om armarna förstås blir något lidande efter en del bröst och ryggövningar. Borde jag ändra på detta?

Ska försöka variera mer, provade att periodisera en del förut men jag tyckte det blev betydligt svårare att se utveckligen när jag gjorde det. Men jag får väl göra ett försök igen kanske.