handdator

Visa fullständig version : Nu ska vi se...


chopper
2005-03-04, 15:44
Har forsatt min deff och lyckats stanna som de flesta gör eller så går jag fortfarande ned i vikt men jag har inte lyckats mäta det. Vågen står still (+- 1 kg varje dag) måttbandet är stilla och kaliper ligger stilla, musklerna lika så. Spegeln är också rätt seg.

Har försökt ligga på 1700 kcal och förbrukat ca 2500 kcal, alltså 800 kcal underskott. Dom 6 första veckorna tappade jag 4,5 kilo och allt verkade gå prima och musklerna satt fin fint kvar. Men nu har det stangerat helt.

Jag har tre frågor.

1. Kan kroppen sänka sin förbrukning så att ett 800-900 kcal underskott blir ett 0-100 kcal underskott bara genom påverkan av hormoner och substanser och dylikt? Eftersom jag inte förlorat någon muskelmassa så kan inte ämnesomsättnings sänkts på det sättet och jag har visserligen fått en lägre basal metabolism eftersom jag gått ned 4,5 kilo men den sänkningen är inte 800 kcal.

Om det är så, så måste jag hitta på något nytt för att förbränna mitt fett
så min andra fråga är denna.

2.

Så här har jag tänkt göra nu, är det bra?

Frukost 08.00

2,5 dl Havregrynsgröt, 100 g kalkon.

Lunch 11.00

Kycklingfilé 200g + 300 g wokgrönsaker + 200g äpple

Mellanmål 1 14.00

Torsk 100g + 40g Hasselnötter + 200g päron

Mellanmål 2 17.00

100g kassler + 20g Sötmandel + 200 g äpple

Middag 20.00

Lax 200g + 300 g wokgrönsaker

Dricker ca 3 dl vatten till alla måltider.

Grovt räknat blir det 155 g protein, 80 g fett, 130 g kolhydrater, cirkum 1800-1900 kcal. Uträkningarna som jag skrivit nu stämmer inte exakt men ni förstår källorna till maten och mängden.

Detta är ju ett utopiskt matschema kanske, vissa dagar blir det 2100 kcal och vissa 1600 kcal kanske, vissa mer/mindre protein/fett/kolhydrater osv. Matkällorna kanske inte är dom samma varje dag, men alltid lågt/mellanhögt GI och omättat/fleromättat fett.

Min föbrukning blir, 1800 som basal metabolism + 300 kcal 30 mins cykling före frukost, 200 kcal aktivitet i skolan och hemma, 300-400 kcal promenad 60-70 minuter varje eftermiddag/kväll. Ca 2600-2700 kcal, alltså ett underskott på ca 700-800 kcal varje dag.

Jag styrketränar 2ggr i veckan, egentligen mer eftersom jag inte räknar på veckobasis utan kör ett träningspass och sen vilar två dagar och kör sen igen. Kör helkroppspass alá 1,5 - 2 h och efteråt så tar jag en drink med 75 g maltodextrin + 20 g vassle och fyller upp med mat i ca 3 timmar, snabba kolhydrater + protein enligt grubs rekommendation.

3.

Problemet blir ibland här att om jag äter min vanliga frukost och tränar vid 10.00 sen så äter jag ca 1200 kcal i 4 timmar efteråt, vilket lämnar 200-300 kcal kvar att leva på från 17-23 och dessutom så får jag i mig max 30-40 g fett dom dagarna bara. Hur ska jag göra då? För att få bra återhämtning men ändå ha tillräckligt med mat kvar till resten av dagen och få ett bra fettintag?

Jag är 183 cm lång, väger 75 kg, 18 år gammal, BF% runt 11-12 % ska ned till 8-9 %.

King Grub
2005-03-04, 15:48
Problemet blir ibland här att om jag äter min vanliga frukost och tränar vid 10.00 sen så äter jag ca 1200 kcal i 4 timmar efteråt, vilket lämnar 200-300 kcal kvar att leva på från 17-23 och dessutom så får jag i mig max 30-40 g fett dom dagarna bara. Hur ska jag göra då? För att få bra återhämtning men ändå ha tillräckligt med mat kvar till resten av dagen och få ett bra fettintag?

Har du ett så begränsat energiintag kan du inte följa ett PWO (Post Workout Nutrition) schema som kräver 70% av energin timmarna efter träning! Visst är det ett effektivt upplägg... men det måste ju finnas kalorier nog att genomföra saken i praktiken också.

Kan kroppen sänka sin förbrukning så att ett 800-900 kcal underskott blir ett 0-100 kcal underskott bara genom påverkan av hormoner och substanser och dylikt?

Står du still på det intag du har nu så kan den uppenbarligen det. Jag förstår inte varför folk skall ha så bråttom, lägga sig på väldiga underskott, och sabotera för sig själva.

chopper
2005-03-04, 16:25
Har du ett så begränsat energiintag kan du inte följa ett PWO (Post Workout Nutrition) schema som kräver 70% av energin timmarna efter träning! Visst är det ett effektivt upplägg... men det måste ju finnas kalorier nog att genomföra saken i praktiken också.


Okej, jag får minska på det intaget efter träning, men jag kan ju försöka ha 250 kolhydrater, 150 g protein och 40 g fett på träningsdagarna. Cykla kolhydrater/fett/protein kan ju inte skada, jag håller ju ett högt fettintag resten av dagarna. Eller vad anser du är minimum för att få en bra återhämtning efter ett styrketränings pass under deff? Exklusive träningsdrinken.


Står du still på det intag du har nu så kan den uppenbarligen det. Jag förstår inte varför folk skall ha så bråttom, lägga sig på väldiga underskott, och sabotera för sig själva.


Men dom flesta säger att 0.5-1 kilo i veckan är lagom, 1000 kcal/dag underskott säger många är max, så 700-800 kcal borde ju inte vara någon katastrof men självklart ger 500 kcal/dag bättre resultat men det tar längre tid. Jag vill verkligen bli av med fettet och om en del muskler ryker så får det vara så, jag kan alltid bulka upp mig lite och ta en längre deff sen.

Men nu har jag tänkt att vara klar i början av juni, alltså 3 månader. Med 500 kcal blir det 6 kilo och med 700-800 kcal kan jag få ut 9-10 kanske.

En till fråga bara

När man kör någon kardiovaskulär aktivitet så förbrukar man ju kanske 50% kolhydrater och 50% fett beroende på tid och matintag och insulin osv. Men om man skulle cykla innan frukost så man förbrukar 800 kcal, så skulle man inte gå ned 800 kcal fett varje dag? Har sett siffror att andelen från fett är 60% från fett före frukost, vilket betyder att 480 kcal är från fett och resten från kolhydrat. Eller tar kroppen dom resterande 320 kcal som förbrukas vid cykling vid någon annat tillfälle under dagen eller senare från fettdepåerna?
Eller är det bara dom här 480 kcal som tas från fett?

Det betyder att alltså att i genomsnitt så förbrukar ett 1000 kcal underskott om dagen kanske 500 kcal rent fett från fettdepåerna och resten lagrat glykogen/muskler?

Tack så mycket!

Hoffa
2005-03-04, 21:37
Det är dömt att bli så som du beskriver chopper. Sänk aldrig kalorierna! :nono: :smash:

En 18 åring som du, som också styrketränar en del bör aldrig gå under 2000 kcal/dag! Det finns ett sätt att bli av med fettet som du har, rör på dig!

Att äta lite och röra på sig lite gör att du får lite av allt, liten fettförlust, liten utsöndring av positiva hormoner, liten chans att lyckas.

Mycket mat, mycket träning ger mycket fettförlust, mycket utsöndring av positiva hormoner och mycket stor chans att lyckas.

Intensiv cardio är bäst, 15-20 minuter. Mitt tips är att styra upp till 2000 kcal, forsätta cykla på morgonen, röra på dig mycket under dagen, lägg in HIIT pass i 20 min eller 85 % av maxVO2 i 20-30 min alla dagar förutom dom du styrketränar då du kan gå raskt i 50-60 min. Att gå ned mer än 0.5 kg i veckan är då mer möjligt än att du ligger på 1500-1700 kcal och rör dig lite.

Testa detta så kommer du öka dina chanser drastiskt att bli fin fin till sommaren!

Lycka till!

Intressant fråga du hade, den sista där, kan någon ge ett bra svar på den om hur det ligger till ungefär?