handdator

Visa fullständig version : Vitamin B5

TheLoser
2005-03-04, 08:33
Rekommenderat dagligt intag ligger på runt 20mg. Vad kan bli konsekvenserna av att ta en mycket större dos, t.ex. 10g?
Någon som vet vad över komsumtion kan leda till?

TheLoser

King Grub
2005-03-04, 08:40
10 GRAM! Vad skall du med sådana doser till? Överdosering av B-vitaminer tjänar inget syfte, och 10 gram är en överdosering som är bortom denna värld. Pantotensyra har låg toxicitet.

TheLoser
2005-03-04, 09:11
Nej nej, jag ska inte ta det. Var inne på ett forum (http://www.manligt.net/viewtopic.php?t=1974) där de skrev om B5 som behandling mot akne. Där skrev de att B5 var ofarligt vid överkonsumtion, men jag är kritisk till deras kunskaper om överkonsumtionen.

TheLoser

King Grub
2005-03-04, 09:19
Doseringar på 10 gram per dag och över kan ge diarré, men toxiciteten vid så höga intag är inte utforskad. "Toxicity to pantothenic acid has not been reported. The upper limit of safety for pantothenic acid has not been determined due to lack of data substantiating adverse effects at high intakes." (Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Pantothenic acid. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B-6, Vitamin B-12, Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, D.C.: National Academy Press; 1998:357-373.)

Tillsammans med biotin finns det rapporterade faror. "This case suggests that vitamins B5 and H may cause symptomatic, life-threatening, eosinophilic pleuropericarditis. Physicians prescribing these commonly used vitamins should be aware of this potential adverse reaction." Debourdeau PM, Djezzar S, Estival JL, Zammit CM, Richard RC, Castot AC. Life-threatening eosinophilic pleuropericardial effusion related to vitamins B5 and H. Ann Pharmacother. 2001;35(4):424-426.

TheLoser
2005-03-04, 09:42
Misstänkte att det itne var hälsosamt att äta sådana mängder. Finns säkerligt risker på längre sikt med det också. Det måste ju finnas en anledning till RDIn. Jag skickar in ditt inlägg hos dem så får de väl bestämma själva, om det är ok för dig alltså?

TheLoser

King Grub
2005-03-04, 10:03
Ja, jag har inte copyright på forskningsabstrakt. :) Gör det du.

johnnytex
2005-03-04, 10:12
Ja, det är inte ovanligt. Pantotensyra har används av många aknedrabbade personer. Jag vet många som tagit överdoser av B5 för att lindra akne. Det ska tydligen minska talgproduktionen? En del har blivit bättre av det, jag tror om man har stora porblem med akne så och kan lindra den så skiter man i om man överstiger RDI.

Ni kan ju läsa detta:

Det finns mängder av studier som visar på hur effektivt det är med vitamintillskott mot många olika tillstånd. Som ett litet exempel finns en studie där 100 patienter varav 80 % mellan 13 och 23 år med acnebesvär intog 2,5 gram pantotensyra (Vitamin B5), (rekommenderat dagligt intag är ca 7 mg per dag) fyra gånger dagligen och en pantotenkräm för insmörjning fyra till sex gånger dagligen. Efter en till två veckors tid började acnebesvären förbättras och efter åtta veckor var de flesta besvärsfria. Inga biverkningar märktes.

( Leung L.H, ” Pantothenic acid deficiency as the pathogenesis of acne vulgaris”. Medical hypothesis, 1995 44, 490 – 492.).

Jag vet inte om det är vanligt att man går så högt som 10g, men en bra bit över RDI ska man gå för att se en positiveffekt. Men är inte B5 en vattenlöslig vitamin, så överdosering borde inte vara så farligt?

Sverker
2005-03-04, 11:28
Jag vet inte om det är vanligt att man går så högt som 10g, men en bra bit över RDI ska man gå för att se en positiveffekt. Men är inte B5 en vattenlöslig vitamin, så överdosering borde inte vara så farligt?

Bara för att den är vattenlöslig och finns över allt i all mat betyder inte att den är ofarlig.

Äter du 10 g kommer du " att trycka in " pantotensyran överallt i kroppen. In i nervceller, igenom blod-hjärnbarriären, in i testiklararna, stoppar upp i njurana och vem vet var...
Nu kommer biverkningarna ! Vad som händer är svårt att veta men något kommer att hända.

johnnytex
2005-03-04, 15:15
Bara för att den är vattenlöslig och finns över allt i all mat betyder inte att den är ofarlig.

Äter du 10 g kommer du " att trycka in " pantotensyran överallt i kroppen. In i nervceller, igenom blod-hjärnbarriären, in i testiklararna, stoppar upp i njurana och vem vet var...
Nu kommer biverkningarna ! Vad som händer är svårt att veta men något kommer att hända.

Okey, jag trodde det följde med urinet ut bara om man överdoserade vattenlösliga vitaminer. :em:

mange_beff
2005-03-04, 15:30
B5 har inga sideffekter, men gravida och mammor som ammar borde vara försiktig med högre kosumtion än rekommenderat dvs. 4-7 mg. *bs*

King Grub
2005-03-04, 15:36
B5 har inga sideffekter,

Hur vet du det, när amerikanska Food and Nutrition Board säger att det är okänt?

EiseltUK
2005-03-04, 16:04
10 g låter extremt och säkert en ganska onödig dos. Börja med att testa 2 gram dalgligen och sprid ut intaget på flera doser.

/ Henrik

Doktorn
2005-03-05, 09:49
In i nervceller, igenom blod-hjärnbarriären, in i testiklararna, stoppar upp i njurana och vem vet var...

Det låter väl som ett lite överdrivet skräckscenario...?

King Grub
2005-03-05, 12:15
Jag tycker det är 10 gram som är skräckscenariot.

tomccc
2007-09-04, 22:42
Jag läste att vissa av biverkningarna från ett så högt intag av vitamin b5 kommer från att det trycker undan andra b vitaminer och att detta i sin tur leder till brist av dessa vitaminer. Det skulle tydligen kunna ge inreversible damage på kroppen.

Det verkade inte finnas någon källa för detta, men är det ett möjligt scenario?

J de Koof
2007-09-05, 07:12
Det var en redig bump...

Jag såg att vitsen med överdosering ska vara att minska talgproduktionen. Det borde leda till torr hud, om inte annat.

/J

sleep is the enemy
2007-09-05, 08:38
Det var en redig bump...

Jag såg att vitsen med överdosering ska vara att minska talgproduktionen. Det borde leda till torr hud, om inte annat.

/J

Eftersom finnar uppkommer från fet hud, så e de nog de som e själva poängen...

Englund
2007-09-05, 09:10
Jag har tryckt i mig 10-15 g. vitamin b5 per dag i snart ett år. 10 gram är drygt 2000*RDI. Den enda biverkningen jag märkt av är att jag kan ÄTA. Jag är bottenlös, jag kan inte bli mätt och jag är alltid hungrig.

Iofs vet jag inte helt säkert att det beror på pantotensyran men chansen finns.

Svedberg
2007-09-05, 11:20
Jag har tryckt i mig 10-15 g. vitamin b5 per dag i snart ett år. 10 gram är drygt 2000*RDI. Den enda biverkningen jag märkt av är att jag kan ÄTA. Jag är bottenlös, jag kan inte bli mätt och jag är alltid hungrig.

Iofs vet jag inte helt säkert att det beror på pantotensyran men chansen finns.

Och hur gick det med acnen då? :)

Englund
2007-09-05, 11:40
Och hur gick det med acnen då? :)

Det gick alla tiders :) Iofs kan jag inte heller vara säker på att det beror på pantotensyran heller :/. Det tog nämligen säkert 4 månader innan jag blev av med den (4 månader efter att jag började med pantotensyran). Men nu är jag för feg för att lägga av *gah!*

Svedberg
2007-09-05, 12:01
Som jag läst så kan det ju ta upp till 6 månader för en del...
Kul att det funkade (eller vad det nu var) funkade för dig :)

Wickedd
2007-09-07, 11:42
Tjenare, jag har käkat 10g Vitamin b5 i två månader, min hy har fått mer lyster, ser allmänt fräschare och har inga finnar alls kvar, när man märker att finnarna inte alls kommer längre sänker man sakta men säkert intaget.
jag käkar också 3 kapslar omega 3, 1 zink tablett, och ett vitaminb-komplex.
hur jag mår? självförtroendet är uppe på top, jag kan äntligen gå ut igen å roa mig, min feta hy är också borta, enda kvar är väl lite porer på näsan men jag har köpt produkter som ska minska dom (Ole henriksens hudvård)
första veckan fick jag dock besöka toaletten ganska ofta, och jag fes som aldrig förr :D haha!
men nu har magen vant sig och allt är som det ska MINUS finnarna :D

Räkan_88
2007-09-17, 01:30
Har tagit vitamin B5 i cirka 4 månader nu och det har verkligen hjälpt mig att bli av med min feta hy och finnar.

Låg på 10g om dagen i början men har nu sänkt till 7g (1 tsk morgon och kväll) som verkar vara det bästa för just min hy.

Talgproduktionen sänks i hela kroppen så om man redan är torr på vissa delar är det en bra idé att fixa någon hudkräm från apoteket så man inte kilar sönder sig :P

Med tankte på hur mycket tillskott folk här på forumet drar i sig tvivlar jag på att det här skulle vara så mycket farligare...

TheWonderingOne
2009-04-22, 18:34
Grub säger nej på allt, det är hans livskall. Jag har sedan länge slutat lyssna på honom.

B5 är relativt ofarligt, diarré kan du få, men du måste dosera rätt. 80-90 % funkar det för. För övrigt så finns det många läkare och forskare versamma inom akneindustrin som själva tar stora doser B5. Lee själv har gjort så i 15 år, en annan har gjort det i 25. 10 gram låter högt, det är närmare 2-3 g du ska ta.

Patrick Bateman
2009-04-22, 18:51
Grub säger nej på allt, det är hans livskall. Jag har sedan länge slutat lyssna på honom.

B5 är relativt ofarligt, diarré kan du få, men du måste dosera rätt. 80-90 % funkar det för. För övrigt så finns det många läkare och forskare versamma inom akneindustrin som själva tar stora doser B5. Lee själv har gjort så i 15 år, en annan har gjort det i 25. 10 gram låter högt, det är närmare 2-3 g du ska ta.

Enligt tillverkarna av det Vitamin B5 som säljs via nätet i Sverige så rekommenderas det en start dos på 10 gram vitamin b5 per dag.

Det är först för en efter 5 månader man ska sänka till runt 3 gram per dag. ;)

Gorilla
2009-04-22, 21:16
Jag åt 10g vitamin B5 dagligen i ett drygt halvår för 4 år sedan. Det fungerade utmärkt mot acnen men gjorde magen oerhört irriterad. Jag var lite smålös i magen nästan hela tiden. När jag sedan slutade kom all acne tillbaka och allt var förgäves. I backspegeln så hade jag inte gått genom processen igen utan gått direkt till doktorn och fått Roacuttan utskrivet. Roacuttan var lösningen på alla mina acne-problem. Nu är jag permanent problemfri.

TheWonderingOne
2009-04-25, 08:59
www.akne.nu

Läs om Roaccutan där. Min farbror är läkare och han kan skriva ut knark som morfin, amfetamin osv men han kan inte skriva ut Roaccuatin utan en speciallicens. Säger en del.