handdator

Visa fullständig version : Nytt nyckelhål


30cm
2005-03-03, 22:00
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,612158,00.html

Detta är bra tycker jag. Har stört mig på nyckelhålen på fruktyogurt (med mycket socker) m.m. Det är missvisande.

Loke
2005-03-03, 22:24
Eftersom nyckelhålet betyder olika saker på olika produkter så tycker jag man kan lika gjärna lära sig vad man behöver och vad allt innehåller istället för att jaga nyckelhål. Så jag vet inte om nyckelhålet behövs över huvud taget.

30cm
2005-03-03, 22:36
Jag behöver inte nyckelhålet. Jag skiter i det när jag ska handla.

Men "vanliga" människor som inte lägger ner ibland timmar om dagen till att läsa om kost litar på symbolen. Det finns mängder av människor som äter "fruktyogurt 0,1% fett" i tron om att det är jättenyttigt och det tycker jag är fel.

Yankeee
2005-03-03, 22:41
http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,612158,00.html

Detta är bra tycker jag. Har stört mig på nyckelhålen på fruktyogurt (med mycket socker) m.m. Det är missvisande.

Det är inte det minsta missvisande. Det visar att vissa produkter än bättre än andra inom samma "kategori".

30cm
2005-03-03, 22:45
Nyckelhålet ska vara på nyttiga produkter. Det har ett bra tag varit på fettsnåla produkter. Det är inte synonymt.

Yankeee
2005-03-03, 22:47
Nyckelhålet ska vara på nyttiga produkter. Det har ett bra tag varit på fettsnåla produkter. Det är inte synonymt.

Nej, herregud. Måste man tänka själv också?

Prankie
2005-03-03, 23:05
Nyckelhålet är inte alls lika med nyttigt, det är bara bättre alternativ än varor inom SAMMA KATEGORI. Folk har inte fattat det än.

Yankeee
2005-03-03, 23:07
Nyckelhålet är inte alls lika med nyttigt, det är bara bättre alternativ än varor inom SAMMA KATEGORI. Folk har inte fattat det än.

Tack Prankie :)

30cm
2005-03-03, 23:30
Som sagt, jag tänker själv.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____3816.aspx :

"Nyckelhålet - symbolen som visar vägen till magert och fiberrikt"


"Nyckelhålet hjälper dig att välja bra matvanor. Nyckelhålet finns på de magra och fiberrika alternativen i din livsmedelsbutik. I storhushåll/restauranger kan man finna nyckelhålsanpassade rätter."

Vad som gäller just nu är alltså fettsnålt och fiberrikt. Tycker ni att det är bra att de funderar på att förändra/utveckla nyckelhålet lite?

Rataxes
2005-03-03, 23:34
Om nu kraven för nyckelhålsmärkning skärptes så att det verkligen stod för nyttiga produkter istället för "lite bättre än resten"-produkter, skulle det vara något fel med det?

Skulle gärna se att ett kriterium för låg andel mättat fett infördes också, samt att det det blir obligatoriskt att lista halten av mättat fett i alla näringsförteckningar. För närvarande står det på vissa produkter bara total fetthalt utan någon notering om hur fettsammansättningen ser ut.

Prankie
2005-03-03, 23:37
Ehmm... hur är det med märkning av näringsämne då? Just nu är det inte obligatorisk och det värsta är ingen verkar kontrollera om det är rätt eller fel. Två påsar kyckling med samma innehåll skiljer sig 11gram fett på märkning för att de är olika märke.

Rataxes
2005-03-03, 23:39
Ehmm... hur är det med märkning av näringsämne då? Just nu är det inte obligatorisk och det värsta är ingen verkar kontrollera om det är rätt eller fel. Två påsar kyckling med samma innehåll skiljer sig 11gram fett på märkning för att de är olika märke.
Ok, trodde det var obligatoriskt med förteckning över näringsämnen, finns väl knappt några livsmedel som saknar det?

30cm
2005-03-03, 23:40
Vad har det med saken att göra Prankie? Att det är dålig märkning av näringsvärden är självklart inte bra. Men det förhindrar inte att man försöker förbättra nyckelhålet.

Prankie
2005-03-03, 23:42
Ok, trodde det var obligatoriskt med förteckning över näringsämnen, finns väl knappt några livsmedel som saknar det?

Ingredienser är obligatorisk, tillsatser, genmanipulerad är obligatorisk, näringinnehåll är valfritt även om de flesta varor faktist är märkta i Sverige.

Prankie
2005-03-03, 23:47
Vad har det med saken att göra Prankie? Att det är dålig märkning av näringsvärden är självklart inte bra. Men det förhindrar inte att man försöker förbättra nyckelhålet.

Min fråga var kanske lite offtopic. Men om man märker kyckling med 16gram fett / 100gram med 5 gram fett / 100gram så är det ganska stor skillnad. Om näringvärdestabell är valfritt och ingen kontrollera märkningar på påsen heller så kan alla ljuga sig till nyckelhål.

Yankeee
2005-03-03, 23:49
Som sagt, jag tänker själv.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____3816.aspx :

"Nyckelhålet - symbolen som visar vägen till magert och fiberrikt"


"Nyckelhålet hjälper dig att välja bra matvanor. Nyckelhålet finns på de magra och fiberrika alternativen i din livsmedelsbutik. I storhushåll/restauranger kan man finna nyckelhålsanpassade rätter."

Vad som gäller just nu är alltså fettsnålt och fiberrikt. Tycker ni att det är bra att de funderar på att förändra/utveckla nyckelhålet lite?

Vad är det som är vilseledande? Det står ju vad nyckelhålet betyder där.

30cm
2005-03-03, 23:51
Prankie: Ja, det behöver också förbättras.

Yankee: Jag tycker och har tolkat det som att nyckelhålet står för nyttiga matvaror. Men så står det ju faktiskt inte, så I stand corrected. Men jag tycker fortfarande att nyckelhålet bör stå för nyttiga produkter. Alltså tycker jag att utvecklingen går ett steg i rätt riktning.

Sverker
2005-03-04, 07:41
Min fråga var kanske lite offtopic. Men om man märker kyckling med 16gram fett / 100gram med 5 gram fett / 100gram så är det ganska stor skillnad. Om näringvärdestabell är valfritt och ingen kontrollera märkningar på påsen heller så kan alla ljuga sig till nyckelhål.

Olika kycklingar :D

Man skall inte se näringsvärdesdeklarationen som exakta siffror. Siffrorna är medelvärden och kommer livsmedlen från olika länder kan det vara olika analysmetoder bakom siffrorna också.

mini
2005-03-04, 07:57
Nyckelhålsmärkningen är ju inte till för de som har stenkoll på näringslära, utan de som behöver lite hjälp att se vad som är "nyttigt" och inte. Nyckelhål är idag synonymt med bra mat, inte bättre än andra i sama kategori, oberoende vad det egentligen betyder. Bättre att anpassa verkligheten efter föreställningen i detta fall.

raZmus
2005-03-04, 09:27
Prankie menar nog lite så här tror jag :)

Nyckelhålsmärkning, och andra påståenden om låg fetthalt, har även stora begränsningar. Det enda som nyckelhålet avslöjar är att viktprocenten fett ligger under ett visst värde. För t ex köttbullar är det 15 procent fett eller lägre. Det betyder att en köttbullskartong med 15 procent fett får nyckelhålsmärkning, utan att det är ett speciellt nyttigt alternativ. Det fett som finns i köttbullar är mestadels onyttigt mättat fett. Det märkliga är att nyckelhålet inte används för till exempel lax, som förser dig med det absolut nyttigaste fettet. Det är betydligt bättre med lax än köttbullar både för hälsan och formen, och ändå kan märkningen få dig att tro motsatsen...

Peter
2005-03-04, 10:10
En grupp när det blir lite konstigt är färdigrätter, där regeln är högst 30E% fett. Säg att du gjort en färdigrätt som du tänker sälja som det visar sig innehåller 33E% fett och därför inte får nyckelhål. Då slänger du i lite socker och får på så sätt ner andelen fett till under 30E% och därmed får du nyckelhålsmärka produkten.

För övrigt håller jag med om att det viktiga är att jämföra samma typ av produkter och inte köttbullar med lax och youghurt med fil.