handdator

Visa fullständig version : Ont i underarmen


nojdle
2005-03-03, 20:57
Jag har fått en smärta i höger yttersida av underarmen, när jag trycker på den eller belastar den i tex hantelcurl eller dylikt så får jag ont i den. Nån som vet vad det kan bero på. Överträning? har bara tränat i ca 2 månader seriöst.
sträckning eller nått? tacksam för svar..

Grov
2005-03-03, 21:08
Jag har fått en smärta i höger yttersida av underarmen, när jag trycker på den eller belastar den i tex hantelcurl eller dylikt så får jag ont i den. Nån som vet vad det kan bero på. Överträning? har bara tränat i ca 2 månader seriöst.
sträckning eller nått? tacksam för svar..

Det kan vara så att du klämmer för hårt åt själva hantelgreppet/stången när du curlar, att du har fått inflammation i hinnerna, hade det själv för några år sedan och det gör ONT.

Är dock inte säker men ja.. :cool:

Taurus
2005-03-03, 21:08
Troligtvis en inflammation. Gör det ont när du släpper grepper om stången/hanteln?
Kör inte övningarna där det gör ont.

krilleh
2005-03-04, 03:24
Sådär ere PRECIS för mig just nu också! fick de för 2 dar sen! vet inte heller va ja ska göra... Gör ont på precis samma ställe :) OCh de gör ont när ja släpper tyngderna! Kmr du sluta träna eller fortsätta fast tare lugnt? Vill gärna veta för vet inte va ja ska göra o behöver tips! Kan också va att ja greppar för hårt.. va ska ja göra åt de? Ska ja forstätta gymma men tare mer lugnt? SNälla svara :)

krilleh
2005-03-04, 03:29
Troligtvis en inflammation. Gör det ont när du släpper grepper om stången/hanteln?
Kör inte övningarna där det gör ont.

Jag som har samma problem käner såhär: NÄr jag precis jsut då gör övningarna så känns de bra! när ja släpper vikten så börjar de kännas! de värkar ett tag efteråt utan att ja klämmer! Värken gör itne så jätte ont men de känns ! när ja klämmer på ett specieltl ställe på underarmen gör de ont! kan du snälla säga mig! Ska jag forstätta gymma men tare lugnt och strunta i övningar med underarmen? Eller ta en paus(Vill inte de alls) eller ska ja köra underamen så den blir starkare och att de slutar göra ont på så sätt? (kanske kan funka)

Ursäkta min stavning

Mikeman
2005-03-04, 05:46
Finns ett par trådar som berör detta problem som verkar vara väldigt vanligt. Sök och du skall finna.

nojdle
2005-03-04, 07:15
Troligtvis en inflammation. Gör det ont när du släpper grepper om stången/hanteln?
Kör inte övningarna där det gör ont.

JO precis så är det. gör ont när jag släpper ner vikten. körde en handledscurl med en vikt och fick satans ont. ska ja bara ta det lungt ett tag och inte köra dom övningarna som gör ont eller?

MyungChul
2005-03-04, 11:38
JO precis så är det. gör ont när jag släpper ner vikten. körde en handledscurl med en vikt och fick satans ont. ska ja bara ta det lungt ett tag och inte köra dom övningarna som gör ont eller?

det är ju de han säger.. varför frågasätta ditt svar?

leopoldi
2005-03-04, 22:08
JO precis så är det. gör ont när jag släpper ner vikten. körde en handledscurl med en vikt och fick satans ont. ska ja bara ta det lungt ett tag och inte köra dom övningarna som gör ont eller?

Ett tips är att söka på forumet finns massor av trådar om det.

Men kan bara berätta om min erfarenhet.

Jag har haft den smärtan i flera år nu. Jag bet ihop o körde vidare(idiotiskt).
Nu har jag smärta fort jag lyfter lite tyngre på stångscurl. Såvitt jag vet så är det ingen som har ett 100% svar på vad det är för smärta men den är väldigt vanlig.

Mitt tips är vila armarna i ngn vecka eller 2 helt. Sedan prova o kör med de övningar som inte gör ont. Börja med att stretcha underarmarna. Sedan efter ytterligare ngr veckor prova lätt på de övningar som gjorde ont o ta det försiktigt o bygg upp sakta men säkert. Är det ngn övning som inte funkar lägg ned den.

Lyssna på kroppen, jag gjorde inte det o fick betala ett högt pris. Bättre att vara för försiktig än att vara macho o bita ihop, låter som en klyscha men f-n så segt det är för mig att känna smärta i underarmarna jämt jag gör en stångscurl. Tro mig inget du vill ha.

krilleh
2005-03-05, 03:08
Ett tips är att söka på forumet finns massor av trådar om det.

Men kan bara berätta om min erfarenhet.

Jag har haft den smärtan i flera år nu. Jag bet ihop o körde vidare(idiotiskt).
Nu har jag smärta fort jag lyfter lite tyngre på stångscurl. Såvitt jag vet så är det ingen som har ett 100% svar på vad det är för smärta men den är väldigt vanlig.

Mitt tips är vila armarna i ngn vecka eller 2 helt. Sedan prova o kör med de övningar som inte gör ont. Börja med att stretcha underarmarna. Sedan efter ytterligare ngr veckor prova lätt på de övningar som gjorde ont o ta det försiktigt o bygg upp sakta men säkert. Är det ngn övning som inte funkar lägg ned den.

Lyssna på kroppen, jag gjorde inte det o fick betala ett högt pris. Bättre att vara för försiktig än att vara macho o bita ihop, låter som en klyscha men f-n så segt det är för mig att känna smärta i underarmarna jämt jag gör en stångscurl. Tro mig inget du vill ha.

måste bara lägga mig i :D Hur strechar man underamen? KAn du förkalra de noga så ja förstår precis eller skicka länk på bild elle nåt? Ja själv har exakt sånt problem ja me som ja skrev över! ska endå träna nu imorn men ska ta de lugnt och vill strecha ordentligt! ska inte heller göra dom övningarna som gör ont o göra så oroa dig inte :)
tacksam för svar

nojdle
2005-03-05, 11:26
Krilleh - ta bara och ställ dej mot en vägg eller dylikt, sätt handflatan mot den med fingrarna uppåt. sen drar du ner den lite så att den inte är rakt framför dej. sen vinklar du och då känner du hur det sträcks. (hoppas du förstår.) så gör ja iaf.

krilleh
2005-03-05, 13:08
ska man ställa sig längst med väggen eller mitt emot den med ett lite utrymme mellan väggen o en själv? :o

leopoldi
2005-03-05, 13:39
Ett annat tips är att kolla länksamlingen. Kolla under stretching, där finns det länkar till sidor med bilder på hur man skall göra.



http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25204