handdator

Visa fullständig version : fråga ang snask


Johan86
2005-03-03, 19:13
det är så att jag undrar en sak ang snask.om jag tex tränar kl 5 på kvällen.och sedan kanske vid 21 tiden på kvällen så drycker jag i mig godis och dricka osv.då undrar jag om kropoen tar åt sig allt "skit" mycket lättare efter man tränat fastän det gått några timmar? eller är det lika dåligt för kroppen om jag äter snasket under någon vilodag

King Grub
2005-03-03, 19:17
Så lång tid efter träning är det högst tveksamt om det finns några som helst fördelar med godisintag. Godis är aldrig nyttigt, på något sätt, men efter träning kan snabba, enkla kolhydrater som socker lätt lagras in som energi i musklerna utan negativa konsekvenser, men det "näringsfönstret" krymper sakta men säkert från det ögonblick du slutar träna, och fyra timmar efter passet får det räknas som rätt stängt.

Om du måste äta godis, lägg det gärna direkt i anslutning till passet. Godis är inte bästa kolhydratvalet då heller, men då innebär det inget negativt utan energin används direkt till återhämtning och dess insulinpåslag bryter muskelnedbrytningen. Druvsocker eller maltodextrin är bättre val, men godis är helt okej, om du känner att du "måste" ha det. Vid övriga tillfällen är det tämligen värdelöst. Visst kan du äta godis vid andra tillfällen också, om du vill, men du kan inte räkna med någon "nytta" med det då.

Johan86
2005-03-03, 19:39
hur är det med chip,popcorn,choklad och fet mat.är det lika dåligt eller är det värre att äta flera timmar efter jämfört med om man äter en vilodag?

GymTT
2005-03-03, 20:05
Så lång tid efter träning är det högst tveksamt om det finns några som helst fördelar med godisintag. Godis är aldrig nyttigt, på något sätt, men efter träning kan snabba, enkla kolhydrater som socker lätt lagras in som energi i musklerna utan negativa konsekvenser, men det "näringsfönstret" krymper sakta men säkert från det ögonblick du slutar träna, och fyra timmar efter passet får det räknas som rätt stängt.

Om du måste äta godis, lägg det gärna direkt i anslutning till passet. Godis är inte bästa kolhydratvalet då heller, men då innebär det inget negativt utan energin används direkt till återhämtning och dess insulinpåslag bryter muskelnedbrytningen. Druvsocker eller maltodextrin är bättre val, men godis är helt okej, om du känner att du "måste" ha det. Vid övriga tillfällen är det tämligen värdelöst. Visst kan du äta godis vid andra tillfällen också, om du vill, men du kan inte räkna med någon "nytta" med det då.


Bra svar Gruben!
OT: Äter du själv godis nån gång? Isf, hur ofta? Vad för godis?

MVH TT

King Grub
2005-03-03, 20:26
OT: Äter du själv godis nån gång? Isf, hur ofta? Vad för godis?

När jag vill ha. Vad jag vill ha. Men det är inte speciellt ofta jag är sugen på godis.

King Grub
2005-03-03, 20:29
hur är det med chip,popcorn,choklad och fet mat.är det lika dåligt eller är det värre att äta flera timmar efter jämfört med om man äter en vilodag?

Fet mat är bättre om du inte äter direkt efter träning. Du har ingen nytta av fet mat vid det tillfället - tvärtom är det bättre att äta kolhydat- och proteinbaserade mål efter träning. I övrigt får du väl kolla på energimängden och se om du har "plats" för skräp (fet mat = inte nödvändigtvis skräp, men typ chips) utan att det stjäl näringsplats för vettig mat.

TrasMannen
2005-03-04, 08:44
Fet mat är bättre om du inte äter direkt efter träning. Du har ingen nytta av fet mat vid det tillfället - tvärtom är det bättre att äta kolhydat- och proteinbaserade mål efter träning. I övrigt får du väl kolla på energimängden och se om du har "plats" för skräp (fet mat = inte nödvändigtvis skräp, men typ chips) utan att det stjäl näringsplats för vettig mat.

Jag tar en malto/vassle drink efter träningen.
Men som andra måltid brukar jag äta tonfisk i olja (men jag pressar ut oljan) med vitt bröd.

Hur länge bör man undvika mat innehållande fett efter träningen?

TheLoser
2005-03-04, 09:04
Du behöver ju aldrig undvika det. Men om det ska vara så optimalt som möjligt så ska du satsa på kolhydrat och protein, snabba direkt efter och gå mot långsammare, baserade mål under de 4 timmar som "näringsfönstret" är öppet. Orsaken är som sagt att kolhydrater och protein inte inlagras som fett utan allt går till glykogen depåerna, men fett kan fortfaranda lagras som fett!

TheLoser

Jay-Z
2005-03-04, 09:10
Orsaken är som sagt att kolhydrater och protein inte inlagras som fett utan allt går till glykogen depåerna, men fett kan fortfaranda lagras som fett!

TheLoser

Det är väl endast kolhydrater som inte lagras som fett. Och sedan lagras väl inte protein i glykogendepåerna?

TheLoser
2005-03-04, 09:14
Det är väl endast kolhydrater som inte lagras som fett. Och sedan lagras väl inte protein i glykogendepåerna?

Ursäkta, uttryckte mig lite luddigt där. :em: Du har så rätt så rätt.

Thony
2005-03-04, 09:23
Kalla det fan inte SNASK!!! Det heter godis.. Hör du det ? !!! GODIS!!!! ;)

Johan86
2005-03-04, 10:45
Kalla det fan inte SNASK!!! Det heter godis.. Hör du det ? !!! GODIS!!!! ;)

chips och ostbågar e snask ;)

Hades
2005-03-04, 11:02
chips och ostbågar e snask ;)
Nej, snacks =)

blunder
2005-03-04, 11:16
Kalla det fan inte SNASK!!! Det heter godis.. Hör du det ? !!! GODIS!!!! ;)

det heter kara.... karameller :D

MyungChul
2005-03-04, 11:33
och vatten är vått.. *spy*

Lalla
2005-03-04, 11:44
Off Topic > Det heter läskeblask o snask.... Det säger ju Långben o han har alltid rätt!!! ;)

TommyBoy
2005-03-04, 12:46
Om man inte håller på med värsta deffen så varför bekymra sig om lite godisätande?
Det viktigaste är att man njuter av livet, går du för hårt åt dig själv kommer du bara att bränna ut dig o tappa motivationen.
Jag vågar slå vad om en mycket stor peng att en snubbe som skiter i GI och alla andra små obetydliga detaljer i ett tioårsperspektiv är betydligt bättre och grövre. Helt enkelt av den orsaken att han behållt motivation och livsglädje under tiden. därav har han tränat utan uppehåll och sett fram emot träningspassen samt gett allt under dessa istället för att förbruka sin tid och energi åt skitsaker.

Johan86
2005-03-04, 13:13
jag är inte ett dugg rädd för att slänga i mig godis och chips och sånt men frågan var bara om det var sämre för kroppen att äta sånt samma dag som man tränar eller om det var lika dåligt att äta det dagen efter på vilodagen alltså

hoppas ni förstod

King Grub
2005-03-04, 13:15
Om man inte håller på med värsta deffen så varför bekymra sig om lite godisätande?
Det viktigaste är att man njuter av livet, går du för hårt åt dig själv kommer du bara att bränna ut dig o tappa motivationen.
Jag vågar slå vad om en mycket stor peng att en snubbe som skiter i GI och alla andra små obetydliga detaljer i ett tioårsperspektiv är betydligt bättre och grövre. Helt enkelt av den orsaken att han behållt motivation och livsglädje under tiden. därav har han tränat utan uppehåll och sett fram emot träningspassen samt gett allt under dessa istället för att förbruka sin tid och energi åt skitsaker.

Frågan var ju om man kunde använda träningen som ett slags "skyddsnät" så lång tid efteråt, inte om man "fick" äta godis överhuvudtaget. ;)