handdator

Visa fullständig version : Större rekrytering av muskelfibrer vid kort vila?


johnnytex
2005-03-03, 17:58
Vill först resevera mig för ev dumförklaring, bitte :D

Iaf, nu till min undran. När man kör en övning, så kommer man bara åt en relativt liten del av muskelfiberna i den kroppsdel man kör. Rätt? Nästa påstående, efter man kört setet klart så vilar många någon minut, vilket gör att de muskelfibrerna man avnände sig av hinner återhämta sig och kan användas på nytt igen i nästa set. Rätt? Och så kommer vi till mina tanke :D om man bara vilar ett litet tag så hinner inte de fibrer man använde sig av i första setet återhätma sig så då måste kroppen koppla in nya? Och så har man använt sig av fler fibrer i den muskel, och därmed större muskeltillväxt?

Kanske är lite hårklyveri, men tanken slog mig idag, tänkte dela med mig av mina sjuka tankar. *screwy*

Vad säger expertpanelen?

Lallle
2005-03-03, 18:02
Intressant tanke.

drkrupp
2005-03-03, 18:12
Dropset?

Variant 1: Kort vila. Plocka av vikt för att orka (samma reps).
Variant 2: Kort vila. Gör färre reps för att orka (samma vikt).

johnnytex
2005-03-03, 18:32
Dropset?

Variant 1: Kort vila. Plocka av vikt för att orka (samma reps).
Variant 2: Kort vila. Gör färre reps för att orka (samma vikt).

Jo, tack. Men jag undrar om det fungerar som jag tänkte, inte att man kan åstadkomma det genom dropset ;)

z_bumbi
2005-03-03, 18:43
Vill först resevera mig för ev dumförklaring, bitte :D

Iaf, nu till min undran. När man kör en övning, så kommer man bara åt en relativt liten del av muskelfiberna i den kroppsdel man kör. Rätt?

Nej. Har du tillräckligt hög belastning så kommer du åt i stort sätt hela muskeln på en gång.

Därmed inte sagt att dropset eller kort vila mm inte är bra ibland men då för att man verkligen ska trötta ut muskeln vid det tillfället

johnnytex
2005-03-03, 18:45
Nej. Har du tillräckligt hög belastning så kommer du åt i stort sätt hela muskeln på en gång.

Därmed inte sagt att dropset eller kort vila mm inte är bra ibland men då för att man verkligen ska trötta ut muskeln vid det tillfället

Alltså, man kanske kommer åt hela muskel, dvs att man jobabr med hela muskeln, men bara en liten del av muskelfibrerna i bröstet. Jag kan, nästan, banne mig nästan säga 100% att jag har läst det någonstans att man bara uttnyttja en liten del av alla de muskelfibrerna man har i tex bröstet vid bröst övning. Annars skulle vi ju bryta ner hela bröstet :(

Ska se om jag kan hitta den informationen igen.

thezet
2005-03-03, 18:49
Jo, tack. Men jag undrar om det fungerar som jag tänkte, inte att man kan åstadkomma det genom dropset ;)

Det du beskriver är själva poängen med att utföra flera set. Vad beträffar inverkan av minskad vilotid kan din fråga omformuleras som huruvida det är produktivt med ökad intensitet, vilket naturligtvis är fallet. Minskad vilotid är en utav de klassiska teknikerna för att höja intensiteten och skjuta hypertrofin i höjden. Naturligtvis finns det en smärtgräns i båda riktningarna; för lång vilotid medför att de muskelfibrer som rekryterats i första setet återhämtar sig, för kort vilotid gör det omöjligt att hålla uppe vikterna, vilket leder till att intensiteten minskar. Jag skulle personligen inte i ett program som inriktar sig på hypertrofi vila längre än 2 min mellan seten. Inte heller skulle jag gå under 20 sekunder i vila, men här handlar det om personliga begränsningar.

johnnytex
2005-03-03, 18:51
Det du beskriver är själva poängen med att utföra flera set. Vad beträffar inverkan av minskad vilotid kan din fråga omformuleras som huruvida det är produktivt med ökad intensitet, vilket naturligtvis är fallet. Minskad vilotid är en utav de klassiska teknikerna för att höja intensiteten och skjuta hypertrofin i höjden. Naturligtvis finns det en smärtgräns i båda riktningarna; för lång vilotid medför att de muskelfibrer som rekryterats i första setet återhämtar sig, för kort vilotid gör det omöjligt att hålla uppe vikterna, vilket leder till att intensiteten minskar. Jag skulle personligen inte i ett program som inriktar sig på hypertrofi vila längre än 2 min mellan seten. Inte heller skulle jag gå under 20 sekunder i vila, men här handlar det om personliga begränsningar.

Är det riktigt att fler muskelfibrer kopplas in vid kortare vila, eller höjs "bara" intensiteten?

z_bumbi
2005-03-03, 18:57
Alltså, man kanske kommer åt hela muskel, dvs att man jobabr med hela muskeln, men bara en liten del av muskelfibrerna i bröstet. Jag kan, nästan, banne mig nästan säga 100% att jag har läst det någonstans att man bara uttnyttja en liten del av alla de muskelfibrerna man har i tex bröstet vid bröst övning. Annars skulle vi ju bryta ner hela bröstet :(

Du kommer åt alla fibrerna* om du har tillräckligt med belastning på en muskel, den stora fördelen med att ha flera olika fibertyper är att man inte kan trötta ut samtliga på samma gång vilket innebär att man inte tar tvärslut när man lyfter något men alla fibrerna hjälper till att lyfta från början om det krävs.

Att första köra tungt och sen sänka vikten och reppa vidare innebär att man tröttar ut fler fibrer däremot då de mindre snabba då får jobba mer uthålligt vilket de är skapta för. Många träningsprogram har även en tung basövning (eller flera) först med ganska låga reps och sen kör man en "pumpövning" efter och jag tror det är ganska vettigt i vissa fall att köra något åt det håller. Här kan man även utnyttja vilan som en variabel så man vilar längre tid på basövning (arna) och kortare tid när det gäller "pumpövningarna".

*Just bröstövningar är ju iofs lite luriga då man har flera riktningar på fibrerna så just den muskeln kan det ju finnas anledning att köra från flera vinklar men det hör kanske inte hit.

johnnytex
2005-03-03, 18:59
Du kommer åt alla fibrerna* om du har tillräckligt med belastning på en muskel, den stora fördelen med att ha flera olika fibertyper är att man inte kan trötta ut samtliga på samma gång vilket innebär att man inte tar tvärslut när man lyfter något men alla fibrerna hjälper till att lyfta från början om det krävs.

Att första köra tungt och sen sänka vikten och reppa vidare innebär att man tröttar ut fler fibrer däremot då de mindre snabba då får jobba mer uthålligt vilket de är skapta för. Många träningsprogram har även en tung basövning (eller flera) först med ganska låga reps och sen kör man en "pumpövning" efter och jag tror det är ganska vettigt i vissa fall att köra något åt det håller.

*Just bröstövningar är ju iofs lite luriga då man har flera riktningar på fibrerna så just den muskeln kan det ju finnas anledning att köra från flera vinklar men det hör kanske inte hit.

Ja, där föll min teori :D Tack för informationen!