handdator

Visa fullständig version : Undgå viktuppgång efter deff


Froddan
2005-03-03, 11:44
Jag la på mig lite för mycket fett under vintern och har kört en liten deff på två veckor nu och gått ner omkring tre kg. Nu är det väl okej och jag ska börja äta och träna normalt igen. Men bör jag successivt öka näringsintaget eller kan jag börja käka normalt direkt?

Läste någonstans för länge sen att om man efter den deff inte räknar kalorierna noga och råkar äta mer än man behöver är kroppen mer benägen att lägga på sig fett. Teorin gick ut på att kroppen fortfarande lever på stenåldern och tror den varit med om en svält och därför är mer benägen att förbereda sig för en till potentiell svält och omedelbart när den får ett överskott av mat börjar bygga upp en energireserv.

King Grub
2005-03-03, 13:38
Ju hårdare du är när du överäter, desto större muskelmasseökningar kommer själva överätandet att stimulera i förhållande till fettökningar.

"In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%."

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Det bör alltså vara tvärtom: när du har lågt underhudsfett stimulerar växling till överätande mer muskeltillväxt än fettinlagring. Tyvärr syns fettökningar (och vätskeretention) mer om man är riktigt hård: det krävs inte mycket för att släta ut.

Froddan
2005-03-03, 13:57
Tack King! Jag älskar dig och dina alltid lika bra svar! :love:

Men ni proffs då? Vad säger er erfarenhet? Hur brukar ni göra efter en deff?

no1fitness
2005-03-04, 06:31
Jag äter ALLT jag vill precis NÄR jag vill. :D

Brenner
2005-03-04, 10:41
Jag äter ALLT jag vill precis NÄR jag vill. :D

HOHO min nya idol *yourock*

Froddan
2005-03-04, 19:15
HOHO min nya idol *yourock*haha, lycka till! :thumbup:

HenrY
2005-03-04, 21:14
Ju hårdare du är när du överäter, desto större muskelmasseökningar kommer själva överätandet att stimulera i förhållande till fettökningar.

"In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In thin people, the weight gain comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%."

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

Det bör alltså vara tvärtom: när du har lågt underhudsfett stimulerar växling till överätande mer muskeltillväxt än fettinlagring. Tyvärr syns fettökningar (och vätskeretention) mer om man är riktigt hård: det krävs inte mycket för att släta ut.

En bra förklaring till varför man inte bör ligga för högt i BF % när man bygger!
Ska kämpa mej ner nu, sedan ska jag försöka lägga mej på en bra nivå för bygge, samt fortsätta med cardio seriöst!
Så ni kan väl anteckna det grabbar!:D

Froddan
2005-03-05, 11:05
Härligt asså! Då finns det ytterligare en anledning att deffa! *flex*