handdator

Visa fullständig version : Dieta fast man är sjuk!


Scratch89
2005-03-03, 11:13
Goddag. Nu är det så att jag har varit sjuk i 4 dagar, förkylning och hosta, som man brukar bli drabbad av under dessa jävla månader...
Innan jag blev sjuk hade jag dietat i fyra veckor, gått ner 4 kg, från 80 till 76 kg, och detta utan kostnad av muskelmassa (gjort PB i knäböj hela tiden, samt inte tappat styrka någon annanstans), och skolan funkar bra då jag får MVG på proven. Så allt funkar bra :)
Men nu när jag är sjuk fattar jag ju att jag inte kan träna eller köra konditionsträning. Jag försökte sätta mig på cykeln här hemma o cykla, men då kom kära mor in och drog ner mig från cykeln. :D
Men kan man fortsätta gå ner, eller iallafall hindra att gå upp, utan kondition och styrketräning? Just nu så äter jag ju inte direkt optimalt med protein, men jag äter iallafall färre gånger på dagen (eftersom det inte blir någon lunch i skolan, inte heller före träning- och efterträningsmål) så jag borde nog inte överstiga mitt energiintag. Vad tror ni, går det? Och skulle detta funka även senare? Ibland känner jag att knät inte känner för konditionsträning...

mangs
2005-03-03, 13:47
När du är sjuk så är det bättre att du justerar kosten så att du ligger still i vikt. Det är inte hälsosmat att ligga på kaloriunderskott för då lär en hel del muskler ryka.

Scratch89
2005-03-03, 16:54
När du är sjuk så är det bättre att du justerar kosten så att du ligger still i vikt. Det är inte hälsosmat att ligga på kaloriunderskott för då lär en hel del muskler ryka.
Oki, jo det är så jag har gjort. Ligger stabilt mellan 76 och 77 kg! :thumbup:
Ser itne ut att ha lagt på mig något fläsk heller ;)

Froddan
2005-03-03, 17:06
Sluta bli sjuk istället.

Scratch89
2005-03-04, 10:26
Sluta bli sjuk istället.
Som jag gått o planerat att jag skulle bli sjuk *rolleyes*

SvenneÅkarp
2005-03-06, 12:47
Som jag gått o planerat att jag skulle bli sjuk *rolleyes*

I princip skulle du ju kunna ha gjort det.

Din kost kanske inte är tillräckligt optimal för att hålla dig frisk under din diet.
Du kanske får i dig på tok för lite vitaminer o mineraler?

Scratch89
2005-03-06, 18:48
I princip skulle du ju kunna ha gjort det.

Din kost kanske inte är tillräckligt optimal för att hålla dig frisk under din diet.
Du kanske får i dig på tok för lite vitaminer o mineraler?
Eller så kan det vara för att jag gick omkring med trashade jeans när det blåste vindar som var upp(ner?)emot -15 grader kalla, samt satt på kalla bänkar, så att låren o pungen i princip var emot den kalla ytan? ;)

SvenneÅkarp
2005-03-06, 20:06
Eller så kan det vara för att jag gick omkring med trashade jeans när det blåste vindar som var upp(ner?)emot -15 grader kalla, samt satt på kalla bänkar, så att låren o pungen i princip var emot den kalla ytan? ;)

Som sagt... du planerade det själv eller hur! ;) Inte särskilt smart

Scratch89
2005-03-06, 20:34
Som sagt... du planerade det själv eller hur! ;) Inte särskilt smart
Haha! Man kanske kan se det så! Bara att jag inte blivit sjuk på nästan ett år så jag trodde väl att jag var gud eller nåt ;)

King Grub
2005-03-06, 20:36
Man blir inte förkyld av att bli kall, så det berodde nog inte på det.

Scratch89
2005-03-06, 20:37
Man blir inte förkyld av att bli kall, så det berodde nog inte på det.
Sant, men man blir mer mottaglig för bakterierna som är där det är kallt. Am I inte ens lite rätt?

King Grub
2005-03-06, 20:40
Sant, men man blir mer mottaglig för bakterierna som är där det är kallt. Am I inte ens lite rätt?

Det är virus det nästan uteslutande handlar om. Förkyld blir man inte av att vara kall och blöt. Du måste bli smittad av någon. Virus bildas inte bara ur tomma luften.

Visades redan 1968 (Douglas, R.G.J., K.M. Lindgren, and R.B. Couch. 1968. Exposure to cold environment and rhinovirus common cold. Failure to demonstrate effect. New Engl. J. Med. 279:743).

Det har inte med immunförsvar att göra:

"The greatest myth about the common cold is that susceptibility to colds requires a weakened immune system. Healthy people with normal immune systems are highly susceptible to cold virus infection once the virus enters the nose. In volunteers studies, approximately 95% of normal adults became infected"

Ref: Gwaltney, J.M.Jr., and F.G. Hayden. 1992. Response to psychological stress and susceptibility to the common cold. New Engl. J. Med. 326:644-645.

Scratch89
2005-03-06, 20:43
Så detta virus kunde jag ha fått även fast jag åt alla mineraltillskott som fanns och hade på mig eskimoklädsel?

King Grub
2005-03-06, 20:46
Så detta virus kunde jag ha fått även fast jag åt alla mineraltillskott som fanns och hade på mig eskimoklädsel?

Jajamen. Tar du i hand med någon som bär på det och kliar dig i ögat efter det så är du smittad.

Scratch89
2005-03-06, 20:55
Jajamen. Tar du i hand med någon som bär på det och kliar dig i ögat efter det så är du smittad.
Så om jag har det förkylningsviruset och har sex med någon så blir den personen ännu sjukare?
Aj då :D

King Grub
2005-03-06, 20:57
Det är ju inte 100% säkert att man blir smittad vid fysisk kontakt, men som studien ovan visade: får du viruset i kontakt med slemhinnorna i näsan (eller andra slemhinnor) är risken 95%. Det är säkrast att bli eremit. ;)

Scratch89
2005-03-06, 21:11
Det är ju inte 100% säkert att man blir smittad vid fysisk kontakt, men som studien ovan visade: får du viruset i kontakt med slemhinnorna i näsan (eller andra slemhinnor) är risken 95%. Det är säkrast att bli eremit. ;)
Säkrast för henne :D
Nej men, hur länge sitter virus i kroppen då?
För jag anser mig inte sjuk längre, men om man har t.ex andra sjukdomar så ligger ju viruset i kroppen längre än vad man känner av det.

King Grub
2005-03-06, 21:23
Förkylningsvirus finns i hundratals varianter; att sätta någon exakt tidsperiod på en förkylning är omöjligt.

Trance
2005-03-06, 21:32
För mig är det en självklar koppling mellan nerkylning och om en förkylning bryter ut, alltså för min kropp.

Råkar jag stå ute i kallt höstregn en stund så är det stor chans att jag blir sjuk. Samma sak om jag efter ett långt uppehåll tränar stenhårt i början, då blir jag också sjuk(fyra av fyra hittills).

Det är klart att jag förmodligen redan har/eller får virus under denna tiden. Men skillnaden mellan lite snorig och sängliggande är nedbrytandet av kroppen.

King Grub
2005-03-06, 21:51
För mig är det en självklar koppling mellan nerkylning och om en förkylning bryter ut, alltså för min kropp.

Råkar jag stå ute i kallt höstregn en stund så är det stor chans att jag blir sjuk. Samma sak om jag efter ett långt uppehåll tränar stenhårt i början, då blir jag också sjuk(fyra av fyra hittills).

Det är klart att jag förmodligen redan har/eller får virus under denna tiden. Men skillnaden mellan lite snorig och sängliggande är nedbrytandet av kroppen.

"Research has shown that viruses, not exposure to cold temperatures, cause colds. Going outside with a wet head actually has no effect on whether or not one gets a cold or flu. Furthermore, scientists from the National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID), a division of the National Institutes of Health, have shown that exposure to cold temperatures does not influence the development or severity of a cold. This means that if a person is exposed to a cold virus but isn't necessarily showing symptoms, exposure to cold temperature doesn't make a difference as to whether this person gets sick or how sick this person will become."

Columbia University Health Service

Man blir dock tillfälligt mer infektionsmottaglig av kraftig fysisk ansträning, t ex träning, som du nämner.

Scratch89
2005-03-06, 21:55
Men är det inte så att dessa virus är mest aktiva i kalla temperaturer? För det är ju inte av en slump att folk blir sjuka på vintern menar jag!

King Grub
2005-03-06, 21:56
Men är det inte så att dessa virus är mest aktiva i kalla temperaturer? För det är ju inte av en slump att folk blir sjuka på vintern menar jag!

Nej. Temperaturen har inget med saken att göra. Virusen befinner sig inte i luften, utan inne i kroppen.

"Den viktigaste förklaringen till att luftvägsinfektioner är vanligare under vinterhalvåret är att vi då är mer inomhus och alltså har mer närkontakt med andra människor."

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14123

Lägre luftfuktighet på vintern kan dock vara en faktor, eftersom virusen trivs bättre i torrare luft, och torrare luft påverkar slemhinnorna.

Scratch89
2005-03-06, 22:22
Du har då svar på allt :thumbup: ... Men förresten, vi pratade om att man ska vädra rummet om man ligger där inne o är sjuk, annars blir det som en pingpong effekt utav allt det hela, alltså att viruset stannar kvar i rummet, så när man blivit av med det så kommer det in i en igen. stämmer detta?

Rataxes
2005-03-06, 22:32
Du har då svar på allt :thumbup: ... Men förresten, vi pratade om att man ska vädra rummet om man ligger där inne o är sjuk, annars blir det som en pingpong effekt utav allt det hela, alltså att viruset stannar kvar i rummet, så när man blivit av med det så kommer det in i en igen. stämmer detta?
Är ganska säker på att kroppen blir (temporärt?) immun mot ett virus som den har kämpat ned. Blir du förkyld igen direkt efter att ha blivit frisk är det ett annat virus som orsakar den.

Scratch89
2005-03-06, 22:34
Är ganska säker på att kroppen blir (temporärt?) immun mot ett virus som den har kämpat ned. Blir du förkyld igen direkt efter att ha blivit frisk är det ett annat virus som orsakar den.
åh fan. Det låter ju vettigt iaf :)

Sverker
2005-03-07, 07:20
Är ganska säker på att kroppen blir (temporärt?) immun mot ett virus som den har kämpat ned. Blir du förkyld igen direkt efter att ha blivit frisk är det ett annat virus som orsakar den.

Ja. Immunförsvaret har ett " minne " för virus. Har kroppen en gång invaderats av ett virus har kroppen hittat och bildat antikroppar som kan hitta och angripa nästa virusinvasion av samma virus.
Så fort viruset kommer går stora larmklockan och immunförsvaret reagerar innan viruset hunnit få fäste och börjat massproducera sig själv.

Men mot bakterier kan vi inte bilda antikroppar så där blir infektionen kraftig varje gång.

Scratch89
2005-03-07, 08:24
Ja. Immunförsvaret har ett " minne " för virus. Har kroppen en gång invaderats av ett virus har kroppen hittat och bildat antikroppar som kan hitta och angripa nästa virusinvasion av samma virus.
Så fort viruset kommer går stora larmklockan och immunförsvaret reagerar innan viruset hunnit få fäste och börjat massproducera sig själv.

Men mot bakterier kan vi inte bilda antikroppar så där blir infektionen kraftig varje gång.
Så teoretiskt sett borde vi alltså vara mest smitsamma som barn, och sen som vuxna vara i stort sett immuna, right?

King Grub
2005-03-07, 08:25
Så teoretiskt sett borde vi alltså vara mest smitsamma som barn, och sen som vuxna vara i stort sett immuna, right?

Va?

Det uppstår och cirkulerar ju nya virus hela tiden, och dessa har du ingen immunitet mot.

Scratch89
2005-03-07, 09:28
Va?

Det uppstår och cirkulerar ju nya virus hela tiden, och dessa har du ingen immunitet mot.
Ja men om det teoretiskt inte kom nya virus.
Om det endast fanns 100 st i världen, så borde man ju i slutet av livet vara immun.

King Grub
2005-03-07, 09:38
Ja men om det teoretiskt inte kom nya virus.
Om det endast fanns 100 st i världen, så borde man ju i slutet av livet vara immun.

Ja, då ja. Men nu gör det ju det.

Scratch89
2005-03-07, 09:42
Ja, då ja. Men nu gör det ju det.
Vad du ska vara negativ ;)

MyungChul
2005-03-09, 12:36
du har ju dina ideer angående immunitet mot virus iallafall .. hoppas du inte skriver sånt på proven då lärarna antagligen kommer bli förvirrade *screwy*