handdator

Visa fullständig version : axel ur led


timpaw
2005-03-03, 02:15
Nu på sportlovet har jag åkt lite bräda och det slutade med att axeln gick ur led..
som den karl jag är lyckades jag själv dra tillbaka axeln så att den kom tillrätta igen, axeln var ur led i ca 20-30 sekunder.

det har gått 2 dagar nu och jag känner att axeln är en bit på bättringsvägen, men jag kan absolut inte belasta den med några vikter eller tunga vardagliga sysslor.

Min fråga är: hur lång tid brukar de ta att återhämta sig från en sån här skada tills man kan ta upp träningen igen? det olyckliga med axeln är ju att den i stort sett påverkar all träning utan möjligtvis en del benövningar :(

n1klas
2005-03-03, 02:29
Jag har itne svaret, men ajg tror frågan ska ligga under skade delen av forumet..

z_bumbi
2005-03-03, 09:16
Jag tror du ska prata med en läkare eller har du redan gjort det?

Munter
2005-03-03, 09:31
Det tog ungefär 2 månader för min axel att bli helt frisk när jag drog den ur led, men det är säkert högst individuellt beroende på person och hur grov skadan är. Prata med en läkare i alla fall.

Johnny
2005-03-03, 09:49
Om du dragit en axel ur led blir den aldrig lika stabil som den en gång varit. Ledbanden som ska hålla fast axeln sträcks ut och dom återhämtar sig aldrig riktigt till 100%.
Därför kan det vara bra att uppsöka sjukgymnast som kan ge dig ett program som gradvis stärker axelmusklerna. På så vis kommer musklerna överta ledbandens funktion och hålla axeln stabil för att förhindra framtida luxationer.

Inter Milan
2005-03-03, 10:22
har haft samma problem , o de hände för typ 1 år sen, sen dess har ja haft känningar på axeln , det gör inte så ont men det är en jobbig känsla... du bör lägga ner träningen ifall du inte vill att de ska hända igen .själv fick jag den ur 5 gånger . så mmitt tips till dig är att lägga ner träningen , i minst 6 mån . *bs*


fråga mig om nåt du undrar över- men ja själv mår bra nu ;)