handdator

Visa fullständig version : Lårkaka - Behandling ...


braxnacken
2005-03-03, 00:18
Tjipp!

Fasen, så typiskt ... ska iväg till fjälls på fredag men vad drar man på sig på fotbollsträningen idag, jo en fin liten lårkaka *grr*
Någon som har nå bra behandlingstips på det? ... Bra att massera in Aloe Vera liniment å sopa på ett lättare knäskydd som håller värmen när man ska sova? =)

Jäjä, gärna lite bra tips på nå behandling! :thumbup:

Frazze
2005-03-03, 00:43
Tjipp!

Fasen, så typiskt ... ska iväg till fjälls på fredag men vad drar man på sig på fotbollsträningen idag, jo en fin liten lårkaka *grr*
Någon som har nå bra behandlingstips på det? ... Bra att massera in Aloe Vera liniment å sopa på ett lättare knäskydd som håller värmen när man ska sova? =)

Jäjä, gärna lite bra tips på nå behandling! :thumbup:


Okej. Absolut inte tillföra någon värme, det vidgar kapillärerna och blödningen ökar i omfattning. Eventuellt när blödningen börjat ge med sig att man kan lägga på lite värme för att påskynda läkningen. Men absolut inte i det "akuta" skedet eller några dagar efter. Det man ska göra är att lägga ett hårt förband så snart som möjligt, och därefter ingenting.

Johnny
2005-03-03, 09:43
Det absolut viktigaste för att begränsa en lårkaka, och se till att läkningstiden blir så bra som möjligt, är att som redan sagts, lägga ett hårt förband. Det ska göras så snart som möjligt efter skadan, helst efter 30sek (!), ju snabbare desto bättre.

Om du inte redan gjort det är det med andra ord försent nu, så fram till din resa bör du bara vila. Sen är det bara att hoppas att fjällresan inte blir förstörd pga skadan, det beror iofs lite på omfattningen, men jag vet att lårkakor kan vara jobbiga om dom inte tas omhand om på rätt sätt.

braxnacken
2005-03-03, 09:48
Okej ... bara att vänta å se hur det hela artar sig då med andra ord
Annars får man väl sitta i stugan å *popcorn* :eating: :sleep: och inte minst :furious:

Köttbullen
2005-03-05, 18:14
låt de bara vara...

Thony
2005-03-05, 18:15
Behöver väl ingen behandling får en simpel lårkaka ?

Åse Columbus
2005-03-05, 20:11
Okej. Absolut inte tillföra någon värme, det vidgar kapillärerna och blödningen ökar i omfattning. Eventuellt när blödningen börjat ge med sig att man kan lägga på lite värme för att påskynda läkningen. Men absolut inte i det "akuta" skedet eller några dagar efter. Det man ska göra är att lägga ett hårt förband så snart som möjligt, och därefter ingenting.

När det akuta har lagt sig...så kan man oxå massera....då försvinner lårkakan snabbare ...man hjälper kroppens egna förfarande att forsla bort det gamla blodet via vävnaderna.

Har gjort det i många år på mina barn o barnbarn!

braxnacken
2005-03-11, 19:06
Slutet gott allting gott! ...
Löste sig rätt bra med lårskadan vs min snowboardåkning till slut =)
Hela veckan utan försämring ...
Körde med konceptet >liniment >värmeskydd :hbang: ... så det vart bra det, kände lite "ågren" innan man åkte som sagt men det löste sig :thumbup:

Johanpal
2007-05-17, 17:26
Har nu vid två tillfällen på kort tid fått smällar på låret. Lårkakan kändes ok så jag lirade match i lördags och fick en smäll till på samma ställe. Smärtan har nu flyttat sig ner till "knät" och jag har riktigt ont. Någon som varit med om något liknande eller nån som har någon "medicin" mot detta så vore jag tacksam. M V H Högerlåret

Guddi
2007-05-17, 17:52
Om du fick smällen i lördes och det fortfarande gör riktigt ont är det dags att gå till läkare med det. Ordentliga lårkakor kan leda till kompartment syndrom.