handdator

Visa fullständig version : Sissysquats


Otto GROV
2005-03-02, 23:20
efter läst i allans träningsjournal blev ja nyfiken.
är de många här som kör den? va tycker ni om den?
hur utförs den på bästa sätt?

JAM
2005-03-02, 23:43
efter läst i allans träningsjournal blev ja nyfiken.
är de många här som kör den? va tycker ni om den?
hur utförs den på bästa sätt?
Du menar:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/WTSissySquat.gif
?

Den har jag aldrig provat... Känns inte som att utförandet kommer att vara optimalt första gången man kör den... *rolleyes*

Bjorne
2005-03-03, 00:28
Haha, det där ser ju helt sjukt ut. Skulle jag aldrig våga, skulle säkert skada mig direkt...

Officer
2005-03-03, 01:58
Rekommenderas varmt o köra sist på lårpassen, särskilt som omväxling från bensparken!

Tar så djuuuupt in i helvete på låren så det finns inte!

Sverker
2005-03-03, 06:59
Håller du låret och överkroppen i rätlinje och trycker fram knäna ordentligt så kommer en stor andel av arbetet att hamna på rectus femoris, kilen mitt på låret.
Rectus kopplas ur så fort höften böjs och aktivera alltså inte i vanliga knäböj eller i hacklift.

Extrem träningsvärk kommer :thumbup:

jwzrd
2005-03-03, 07:08
Favoriten är att köra den i ett evigt superset med benspark, eller varför inte fortsätta dropsettet i hackliften med lite sissy. Det blir omöjligt att stå upp utan stöd redan efter första settet Sissies. Grym övning! :thumbup:

Sverker
2005-03-03, 07:26
Övningen går bra att utföra i en vanlig hacklift.
Sätt tåspetsarna längst ned på plattan och stå bara på tåspetsarna. Tryck fram knäna och kör. När det säger stop är det bara till att flytta fötterna till den vanliga placeringen för hacklift. Fortsätt.

hangatyr
2005-03-03, 07:40
den där skojiga övningen kör vi ibland på uppvärningarna, fast då håller man på i ett par minuter i sträck. det blir skitjobbigt.

tinus
2005-03-03, 08:16
Jag kör den ibland ,det bränner bra i låren :thumbup: träningsvärken som kommer efter är inte att leka med ;)

Otto GROV
2005-03-03, 11:02
blir till att avsluta med den nästa ben pass då :)

mentzer
2005-03-03, 11:29
Det är väl den enda övningen man kan få ordentligt sträck i quadsen av? Möjligen utfall också.

HookersUnited
2005-03-03, 11:55
Favoriten är att köra den i ett evigt superset med benspark, eller varför inte fortsätta dropsettet i hackliften med lite sissy. Det blir omöjligt att stå upp utan stöd redan efter första settet Sissies. Grym övning! :thumbup:
:sleep:

abjorn
2005-03-03, 12:02
har kört nåt liknande i superset med bansparken ibland. Men jag håller i en ställning och lutar mig bakåt innan jag börjar böja. Det där ser riktigt livsfarligt ut om man inte är gymnast :D

HenrY
2005-03-03, 13:27
Fan, aldrig sett den där övningen nån gång. Kommer bli du förklarad om jag gör den på mitt gym haha!

jwzrd
2005-03-03, 13:29
:sleep:

Förbövelen, har du inte ett löpspår att dansa runt i? :D

Scratch
2005-03-03, 13:37
Favoriten är att köra den i ett evigt superset med benspark, eller varför inte fortsätta dropsettet i hackliften med lite sissy. Det blir omöjligt att stå upp utan stöd redan efter första settet Sissies. Grym övning! :thumbup:

För mina anteckningar bara. Kommer du ner lika långt som killen på bilden, Jwzrd?

jwzrd
2005-03-03, 13:38
För mina anteckningar bara. Kommer du ner lika långt som killen på bilden, Jwzrd?

Jag kör djupare än så, jag viker ihop låret mot vaden helt och typ glider fram mot knäna när jag kör den. Stramar till förbannelsen i låren.

Scratch
2005-03-03, 13:41
Jag kör djupare än så, jag viker ihop låret mot vaden helt och typ glider fram mot knäna när jag kör den. Stramar till förbannelsen i låren.


Hmm jag rammlar bara bakåt när jag kör den, om jag inte det närmaste lägger mig ner med stöd mot vaderna då. Är det så du kör, så att man i princip kan sitta still en stund i bottenläget?

jwzrd
2005-03-03, 14:08
Hmm jag rammlar bara bakåt när jag kör den, om jag inte det närmaste lägger mig ner med stöd mot vaderna då. Är det så du kör, så att man i princip kan sitta still en stund i bottenläget?

Man "vilar" mot spänningen i quadsen, balansen hjälper man en smula genom att tex hålla sig i power-racket eller en bänk.

MacLeod
2005-03-03, 23:54
Jag har för korta höftböjar och har just nu lite problem med att köra rejäla benövningar. Den här övningen borde väl funka för mig då? Någon risk för att jag kan skada ryggen? Vad ska man tänka på?

MacLeod
2005-03-06, 21:10
Någon som kan tro sig kunna svara på frågan ?

Sverker
2005-03-07, 07:09
Jag har för korta höftböjar och har just nu lite problem med att köra rejäla benövningar. Den här övningen borde väl funka för mig då? Någon risk för att jag kan skada ryggen? Vad ska man tänka på?

Skada ryggen ?

Jag vet inte men TROR att det är helt omöjligt.
Du kan bara köra med en mycket liten belastning och tyngdpunkten hamnar framför ryggraden och inte över bröstryggen.

Knäna hamnar dock i ett extremt läge med högbelastning.