handdator

Visa fullständig version : Tips på bra maträtter för storkok?


JAM
2005-03-02, 23:12
Som sagt. Vad brukar du göra storkok av och frysa in för senare bruk?

Arnesson
2005-03-02, 23:20
Brukar köra kyckling/alaska polloc/kassler/skinka med fullkornspasta/råris och frysta grönsaker av typen brocoloblandning.

Scratch
2005-03-02, 23:21
Köttfärsrätter med pasta, typ pannbiffar, köttbullar och köttfärssås.
Chili con carne
Grytor
soppor

Yooo
2005-03-02, 23:22
Grytor av olika slag brukar ju vara trevliga. Lätta att frysa in osv.


Boeuf Bourgignon

4 pers

500 gram biff eller grytbitar
600 gram steklök
150 gram rimmat fläsk
200 gram färska champinjoner
2 klyfta vitlök
2 msk smör
2 st lagerblad
1 tsk timjan
35 cl rödvin
0.5 st köttbuljongtärning
2 msk tomatpuré
3 msk hackad persilja
salt och peppar


Skär fläsket i tärningar.
Skala lökarna.
Spola eller borsta bort jord och annan natur från champinjonerna.
Skala och skiva vitlökarna.
Fräs fläsket i smöret i en stor gryta.
Lägg i köttet och bryn några minuter.
Lägg i vitlöken, lökarna och svampen och fortsätt bryna.
I med lagerbladen, timjanet, tomatpurén, den halva buljongtärningen och vinet.
Rör om och lös upp sådant som bränt fast i botten. Dra ner värmen och småputtra (låter mysigt, va?) i 20 minuter. Grytbitar behöver längre tid för att bli möra.
Hacka persiljan och strö över grytan när den är klar. Det ska vara mycket persilja.
Servera med den kokt potatis eller ris. Pasta brukar bli lite trist.

1-2-3
2005-03-02, 23:46
Chili con carne, köttbullar m. sås och fullkornspasta, korvstroganoff m. fullkornsris och lite annat. Vilket påminner mej om att frysen snart är tom *cry*

Mac
2005-03-03, 09:22
fryser ni in pastan,riset.potatis också?

själv brukar jag köra på Kassler,köttfärs,kyckling,skinkstek osv.

TheLoser
2005-03-03, 09:24
fryser ni in pastan,riset.potatis också?

Jajamän, har en hel frysbox hemma med älgfärs, så jag brukar steka upp ett kilo sådant lägga det i portionslådor med pastan och bara frysa in. När jag blir hungrig tar jag bara och micrar det och det är som nylagat, mums!

TheLoser

m96olsen
2005-03-03, 09:34
1Kg Willys Nötefärs
Ett halvt Kål-huvud (Kina kål)
två pepparfrukter (eller sambal)
Japanska soya
Balsamvinäger
lite socker

fräs allt i ovan ordning ät med ris och lite thai sweet-chilli sås.

Mac
2005-03-03, 09:38
Jajamän, har en hel frysbox hemma med älgfärs, så jag brukar steka upp ett kilo sådant lägga det i portionslådor med pastan och bara frysa in. När jag blir hungrig tar jag bara och micrar det och det är som nylagat, mums!

TheLoser

ok.. :thumbup:

Arnesson
2005-03-03, 09:40
fryser ni in pastan,riset.potatis också?



Jag gör det, smidigt att bara ta ur frysen när man ska till jobbet eller vad man nu ska göra :)

z_bumbi
2005-03-03, 10:00
2-3 kg kycklingfilé, från frysen in i kall ugn.
Starta ugnen och ställ in den på 200-225 grader.
Släng över kryddor och det går att variera sig fast det är på samma plåt, ta två kryddvariationer som passar ihop men koncentrera dem på olika delar av plåten.
In med långpannan, det tar 45-60 min på ett ungefär men eftersom det är kyckling så kollar man självklart om den är klar innan man tar ut den.
Har man varmluft så kan man dubbla mängden kyckling och har man en stor ugn plus varmluft så kan man säkert köra 8 kg i taget.

Se till att ha folie i botten på långpannan så slipper man diska så mycket.

Frys in filéerna för sig eller så gör man färdiga matlådor, frysta grönsaker är billigt och bra för att variera. Att ha en förpackning frysta filéer i frysen gör att det går ungefär lika snabbt att fixa bra mat som det tar att värma en färdigrätt.

Koka stora mängder bönor och frys in, när man får lust så slänger man ner en förpackning i maten t ex i köttfärsås men även i potatissallad, wokrätter, grytor osv. Det går även att slänga ner direkt i matlådan så man kan variera sina maträtter ännu mer.

Honn
2005-03-03, 10:20
En stor curry är inte helt fel att frysa in. Man måste iofs komma ihåg att den inte ska frysas in direkt efter tillagningen, utan ska stå i kylen 1-2 dagar för att utvecklas ordentligt innan man fryser den. Det svåra är att inte äta av den under tiden.