handdator

Visa fullständig version : Omega-3 kapslar?


Mac
2005-03-02, 22:09
Tänkte köpa nya Omega-3 kapslar,,,har använt mig utav Friggs!

Tänkte bara höra vilket märke ni kör på?

Kung Sumo
2005-03-02, 22:22
Tänk på att köpa Omega-3 tillskott som är från fisk som är fångad i ishavet pga att fettkvaliteten är bättre.

Annars vet jag inte ......finns ju en heel del omega-3 tillskott ute .... Köp ngt som inte kostar skjortan :)

GG har ju en del märken att välja på.

EDIT: Har kört på GG's egna + Dahlblads tror jag

MVH // SuMO

Jay-Z
2005-03-02, 22:38
Jag kör på Pikasol Forte. Bra drag i de gubbarna. Luktar firre dagarna i ända.

Beast
2005-03-02, 22:48
Optimum Nutrition as always.

formula4shape
2005-03-02, 23:00
Jag kör vårt egna märke som heter InShape (60% 200mg EPA + 100mg DHA+ ) .. helt ny produkt som släpptes denna månad.. för övrigt starkaste 500mg kapseln i norden vad jag vet, om man kolla EPA/DHA. Två kapslar = 1000mg är alltså bättre än 1 pikasol 1000mg.
Körde även en annan variant som heter fritt flyt från norge (70% men dock lite lägre EPA nivå 160mg + och DHA 105mg+ ) men riktigt bra för övrigt.

vet inte hur mkt omega-3 ni anser man ska äta / dag. Men av de studier jag läst verkar 5-6g 35%ig fiskolja / dag lagomt. Innebär alltså 2.5-3g av dess kapslar eftersom de är dubbelt så starka = 5-6st.

Friggs däremot blir ju ungefär 10-12 kapslar / dag..och då kanske det inte blir speciellt billigt ;) ?

Är för övrigt ny här, läst forumet ett tag men har haft problem med och posta. Men löste sig ju galant så fort man skickade in ett mail till admin!! Kanon forum.

EvilDarkLord
2005-03-03, 08:22
Kallpressad linfröolja är billigare samt är nyttigare och har minst lika mycket Omega-3 som fiskolja.

TheLoser
2005-03-03, 10:20
Valkött är annars jävligt gott och nyttigt. Brukar äta det varje år när jag är på lofoten. Synd att man inte får importera *cry*

TheLoser

Kung Sumo
2005-03-03, 10:54
Kallpressad linfröolja är billigare samt är nyttigare och har minst lika mycket Omega-3 som fiskolja.

Synd att Linfröolja inte innehåller EPA och DHA :( .....med Omega-3 tillskott från fisk får man ju i sig det direkt

formula4shape
2005-03-03, 14:13
Kallpressad linfröolja är billigare samt är nyttigare och har minst lika mycket Omega-3 som fiskolja.

Du borde titta vad Paulun skrivit om Linfröolja ;)

EvilDarkLord
2005-03-03, 16:01
Du borde titta vad Paulun skrivit om Linfröolja ;)

Linfrön innehåller glykosider som kan avge cyanid i kroppen. Cyanid är giftigt i höga doser och kan motverka syresättningen av kroppens vävnader. Detta gör cyaniden genom att binda till de röda blodkropparna i blodet och hindra dessa från att ta upp syre. Får man i sig väldigt mycket cyanid kan det göra att kroppens vävnader inte får tillräckligt med syre och man blir cyanidförgiftad. Linfröolja kan innehålla mindre mängder av ämnen som kan bilda cyanid i kroppen. Vid en normal konsumtion är detta dock inget problem. Linfröolja används till många andra ändamål än förtäring och dessa oljor kan innehålla höga mängder cyanid om de är pressade av omogna frön. Därför bör man förvissa sig om att oljan är till för att förtära.

Var det detta du tänkte på?

formula4shape
2005-03-03, 16:40
Linfrön innehåller glykosider som kan avge cyanid i kroppen. Cyanid är giftigt i höga doser och kan motverka syresättningen av kroppens vävnader. Detta gör cyaniden genom att binda till de röda blodkropparna i blodet och hindra dessa från att ta upp syre. Får man i sig väldigt mycket cyanid kan det göra att kroppens vävnader inte får tillräckligt med syre och man blir cyanidförgiftad. Linfröolja kan innehålla mindre mängder av ämnen som kan bilda cyanid i kroppen. Vid en normal konsumtion är detta dock inget problem. Linfröolja används till många andra ändamål än förtäring och dessa oljor kan innehålla höga mängder cyanid om de är pressade av omogna frön. Därför bör man förvissa sig om att oljan är till för att förtära.

Var det detta du tänkte på?


Egentligen inte, tänkte mer på detta:

Skillnaden mellan de omega-3 rika oljorna linfröolja och fiskolja, är att linfröolja endast innehåller utgångsfettet i omega-3 familjen (alfa-linolensyra) till de ”verksamma” och mycket intressanta omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, som finns färdigbildade i fiskoljan. Det är just EPA och DHA som står för de eftertraktade hälso- och prestationsfrämjande egenskaperna. Förutom att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar har omega-3 fetterna lägst tendens att lagras som kroppsfett, och enligt forskningen tycks EPA hämma muskelnedbrytning och DHA öka blodtillförseln till muskeln. Visserligen kan kroppen till viss del själv bilda EPA och DHA från utgångsfettet alfa-linolensyra, men denna omvandling hämmas lätt av stress, läkemedel, miljöföroreningar osv. Förutom bättre hälsa, kan du alltså med fiskolja räkna med förbättrad kroppsform, muskelpump och muskelmassa! Om man bara ska ta ett kosttillskott är fiskolja därför utan tvekan det självklara alternativet.

Visst Linfröolja må vara billigare..men effekten blir inte den samma!

z_bumbi
2005-03-03, 17:22
Förutom bättre hälsa, kan du alltså med fiskolja räkna med förbättrad kroppsform, muskelpump och muskelmassa!

Har han lämnat någon referens på hur man får mer muskelmassa av fiskolja?

formula4shape
2005-03-03, 17:30
Har han lämnat någon referens på hur man får mer muskelmassa av fiskolja?

"Fiskoljans effekter på muskelmassan
Man har sett att fiskolja kan ge bättre muskeltillväxt med flera mekanismer:
a) Ej kartlagda antikatabola mekanismer (9)
b) Produktionen av den katabola prostaglandinen E2 minskar (10,11)
c) Produktionen av den katabola interleukinen IL-1 minskar (12)
d) Produktionen av den anabola prostaglandinen E1 ökar vilket ger mer tillväxthormon (13)
e) Förbättrad insulinkänslighet (14)


Detta är trots allt bara i teorin, men även i verkliga livet tycks fiskolja vara ett potent tillskott för styrkeatleter. En icke publicerad undersökning på amerikanska fotbollsspelare (Boise State Football Team) visade en 10-procentig ökning av antalet repetitioner i bänkpressen. Dessutom ökade antalet utförda chins med 9 % och sprinthastigheten förbättrades (15). Detta är inte någon vetenskapligt kontrollerad studie, men den är ändå intressant eftersom det inte finns speciellt mycket utfört på fiskoljans effekter på styrkan."

ref; från Fredrik Paulun
9. Trocki O, Heyd TJ, Waymack JP, Alexander JW. Effects of fish oils on postburn metabolism and immunity. J. Parent. Enter. Nutr. 11, 521-528, 1987.
10. Baracos V, Rodemann HP, Dinarello CA, Goldberg AL. Stimulation of muscle protein degradation and prostaglandin E sub 2 release by leukocytic pyrogen (interleukin-1). A mechanism for the increased degradation of muscle proteins during fever. N. Engl. J. Med. 308, 553-558, 1983.
11. Needleman P, Raz M, Minkes MS et al. Triene prostaglandines: prostaglandin and thromboxane biosynthesis and unique biologic properties. Proc. Natl. Acad. Sci. 76, 944-948, 1979.
12. Endres S, Ghorbani R, Kelley VE et al. Dietary N-3 polyunsaturated fatty acids supress synthesis of interleukin-1 and tumor necrosis factor. New England Journal of Medicine 320, 265-271, 1989.
13. Dray F, Kouznetzova B, Harris D, Brazeau P. Role of prostaglandins on growth hormone secretion: PGE2 a physiological stimulator. Advances in Prostaglandin & Thromboxane research 8, 1321-1328, 1980.
14. Clandinin MT et al. Impact of dietary essential fatty acids on insulin responsiveness in adipose tissue, muscle and liver. Third International Congress on Essential Fatty Acids and Eicosanoids, Adelaide, Australien, Mars 1992.
15. Sears B. BIOSYN training manual. Marblehead, MA: BIOSYN, 1990.


Nu har jag inte läst alla grund ref's till 100% men några av dem. Förlitar mig på att Paulun sökt av de andra och gett en korrekt bild utav det hela. Annars skyller jag på honom ;)

z_bumbi
2005-03-03, 17:37
"Detta är trots allt bara i teorin, men även i verkliga livet tycks fiskolja vara ett potent tillskott för styrkeatleter. En icke publicerad undersökning på amerikanska fotbollsspelare (Boise State Football Team) visade en 10-procentig ökning av antalet repetitioner i bänkpressen. Dessutom ökade antalet utförda chins med 9 % och sprinthastigheten förbättrades (15). Detta är inte någon vetenskapligt kontrollerad studie, men den är ändå intressant eftersom det inte finns speciellt mycket utfört på fiskoljans effekter på styrkan."

Med andra ord finns det ingen grund för att man ökar i muskelmassa av
fiskolja...

formula4shape
2005-03-03, 17:52
"Detta är trots allt bara i teorin, men även i verkliga livet tycks fiskolja vara ett potent tillskott för styrkeatleter. En icke publicerad undersökning på amerikanska fotbollsspelare (Boise State Football Team) visade en 10-procentig ökning av antalet repetitioner i bänkpressen. Dessutom ökade antalet utförda chins med 9 % och sprinthastigheten förbättrades (15). Detta är inte någon vetenskapligt kontrollerad studie, men den är ändå intressant eftersom det inte finns speciellt mycket utfört på fiskoljans effekter på styrkan."

Med andra ord finns det ingen grund för att man ökar i muskelmassa av
fiskolja...

En grund finns det, men inte en exakt bevisbar vetenskaplig studie..och i vissa fall vet man ju inte exakt varför det blir som det blir. Enligt inofficella studier verkar det funka. Sen har jag personligen upplevt en stor ökning syreupptagningsmässigt eftersom jag gör astmakontroller varje år och är allergisk mot fisk. Sen kan ju logiskt sett en bättre syreupptagning leda till muskelökning pga högre syretillförsel till musklerna vid fysik aktivitet, dvs ökad uthållighet i de moment man gör b.la?

för övrigt var inte det första jag skrev en ref från Paulun,
utan referens till det var
[Frågor & Svar i B&K nr 8-03] / Monika Wieckowski
Vet dock inte grund ref till det uttalandet.

z_bumbi
2005-03-03, 17:58
En grund finns det, men inte en exakt bevisbar vetenskaplig studie..och i vissa fall vet man ju inte exakt varför det blir som det blir. Enligt inofficella studier verkar det funka.

Det finns ingen grund, det finns en rad saker som kan leda till det men inget annat.
Den inofficella studien vill jag se innan jag kan säga något om den, har du sett den då du tycker det verkar funka?
Hur lång var den, varför testade man just de övningarna, hade idrottarna kört de övningarna innan osv.

formula4shape
2005-03-03, 18:03
Förutom bättre hälsa, kan du alltså med fiskolja räkna med förbättrad kroppsform, muskelpump och muskelmassa!

Detta är inte från Paulun utan:

ref; [Frågor & Svar i B&K nr 8-03] / Monika Wieckowski

Grund referensen vet jag inte..

formula4shape
2005-03-04, 00:55
Det finns ingen grund, det finns en rad saker som kan leda till det men inget annat.
Den inofficella studien vill jag se innan jag kan säga något om den, har du sett den då du tycker det verkar funka?
Hur lång var den, varför testade man just de övningarna, hade idrottarna kört de övningarna innan osv.


According to Dr Sears, the Zone is reached by finding the correct balance between the
“good” and “bad” eicosanoids. It seems clear that the good eicosanoids are made
from omega-3 fatty acids, while the bad eicosanoids are made from omega-6 fatty
acids. Omega-6 fatty acids, like arachidonic acid, form a series of pro-inflammatory,
pro-aggregatory eicosanoids known as “bad” prostaglandins (5). Eicomax® is a
commercially available blend of fish oils and vegetable oils supplying GLA,
eicosapentanoic acid (EPA), and docasahexanoic acid (DHA) which are both omega-3
fatty acids. In 1988, an entire football team at Liberty University was tested for both
cardiovascular and strength parameters before and after an 8-week period during the
football season. After supplementation with 8 capsules of Eicomax® daily, bench
press repetitions increased 10.2%, number of chin-ups increased 9.3%, vertical jumps
increased 2.6%, 300-yd shuttle times decreased 3.0%, and heart rate one min after
shuttle run decreased 8.6% (14). Another study from Western Washington University
divided 32 males into four groups. One was a control group, another was
supplemented with 4 g/d omega-3 fatty acids (in the form of menhaden fish oil plus
salmon steaks), another group participated in an aerobic exercise program, and the last
group participated in an exercise program and ingested omega-3 supplements. After
10 weeks, VO2 max improved in all groups (Group 1 - +4.5%; Group 2 - +11%;
Group 3 - +23%; Group 4 - +20%). Ventilation anaerobic threshold showed a slight decrease in the control group, and significant increases in the other groups (4). In
summary, omega-3 fatty acid intake seems to manipulate regulatory hormones, and
produces ergogenic benefits for both aerobic and strength performance. Effects
mimic benefits of aerobic exercise, supporting the postulated mechanisms of action asshown in Appendix 1. (4). The omega-3 and omega-6 families of polyunsaturated
make up only a small proportion of the fatty acids we consume daily. By varying the
proportions of the different polyunsaturated fatty acids in the diet, it is possible to
influence the type of eicosanoids synthesised, indicting that it might be possible to
influence the course of disease by dietary means (11).

Appendix 1.
Table 4 – Postulated Mechanisms of Ergogenic Effects of Omega-3 Fatty Acids
1. Improved delivery of oxygen and nutrients to muscle and other tissues from
decreased blood viscosity, capillary vasodilation, and increased erythrocyte
deformability yielding greater tissue perfusion.
2. Enhanced aerobic metabolism (increased VO2max) from improved delivery of O2.
3. Enhanced release of samatotropin in response to normal stimuli (exercise, sleep,
hunger) may have anabolic/recovery effects.
4. Reduction of inflammation caused by muscular fatigue and overexertion (allows
recovery to proceed sooner than normal).
5. Modulation of eicosanoid synthesis to favor anti-inflammatory and rheological
properties.

ref; THE ZONE DIET, Mark Smith.
ref; Sears, B. (1990). BIOSYN Training Manual, BIOSYN, Marblehead, MA, U.S.A.

Orkade inte dra ut alla sidor ;) , försökte få med det mest läsvärda! Blev säkert några värdelösa rader också men aja...

formula4shape
2005-03-04, 01:30
Sen om man bara drar en egen slutsats av denna studie:

Effect of fish oil supplementation and exercise on serum lipids and aerobic fitness.
Brilla LR, Landerholm TE.
Exercise and Sport Science Laboratory, Western Washington University, Bellingham.
The effects of fish oil supplementation and exercise were investigated in healthy, previously sedentary males, ages 19-34. Thirty-two subjects were assigned to four groups: control (C), fish (F), exercise (E), fish and exercise (FE). The fish groups consumed 4 g.d-1 of omega-3 fatty acids. The exercise groups performed aerobic exercise for one hour three per week. The study was conducted for 10 weeks with pre and post values obtained for cholesterol, triglycerides, HDL-cholesterol, LDL-cholesterol, maximal oxygen consumption (VO2max), ventilatory anaerobic threshold (VAT), percent body fat, and dietary composition of macronutrients and polyunsaturated to saturated fat (P:S) ratio. No significant differences were noted between groups for any of the blood lipid values, percent body fat or dietary variables. VO2max and VAT did exhibit significant changes among groups. VO2max was greater for the exercise groups (E, FE) as compared to the control group (p less than 0.05). E, but not FE, was significantly greater than F. VAT was significantly greater in F, E, and FE as compared to controls, however the control's VAT decreased slightly. The slight improvement, although statistically non-significant, in VO2max and VAT by the F group requires further study. This data indicates an improvement in aerobic metabolism from aerobic exercise, alone or in combination with fish oil, compared to controls.

Ref; J Sports Med Phys Fitness. 1990 Jun;30(2):173-80.

syreupptagningen ökar = prestationsförmågan ökar = klarar av hårdare arbete under längre tid = bättre resultat..och som vi alla vet beror den kära mjölksyran vi ibland drabbas av pga otillräcklig syretillförsel till våra muskler. Vilket detta borde påverka? = bättre resultat i styrketräning = mer muskelmassa :thumbup:
Nu kanske vi gick bakvägen...men har även läst om att tillväxthormonet ökar i kroppen, längesen jag såg studier på det, får kolla upp det.

Sverker
2005-03-04, 07:13
Det finns fortfarande inga bevis för att fiskolja ökar muskelmassan.

Ingen tvivlar på att fettsyrorna i fiskolja , EPA och DHA verkligen har de effekter texterna visar upp, formula4shape !
Men vetenskapligt är det fel att påstå att muskelmassan ökar. I de studier som gjordes så skulle de ha vägt deltagarna och bestämt fördelningen av muskelmassa och fett, före, under och efter försöket.
Inga resultat = inget bevis, tyvärr.


Intressant med den första undersökningen
"Eicomax® is a commercially available blend of fish oils and vegetable oils supplying GLA,eicosapentanoic acid (EPA), and docasahexanoic acid (DHA) which are both omega-3fatty acids. In 1988, an entire football team at Liberty University was tested for both cardiovascular and strength parameters before and after an 8-week period during the football season."

Styrkeökningar på 10 % på personer som redan är väl tränade är imponerande. Men styrkökningar och muskelmassa behöver inte gå hand i hand.

Det som ligger och stör i den undersökningen är att de undersöker två komponenter men lägger resultaten bara på den ena.
Fiskoljan får uppmärksamheten men GLA, gamma-linolensyra, är faktiskt en Omega-6-fettsyra och har andra mekanismer än EPA och DHA.

Vad säger att det inte är GLA som står för resultaten eller kombinationen av GLA och fiskoljan ?

z_bumbi
2005-03-04, 10:06
Fiskolja har vissa bra effekter på kroppen och det är alltså inte ett skräptillskott som så mycket annat som säljs, jag rekommenderar fiskolja till i stort sätt alla som jag hjälper med kost och tillskott. Jag hade det t o m med i ett förslag till ett nybörjarpaket vad gäller kosttillskott som jag skrev ihop för ett tag sen dvs ett av de första tillskotten jag tycker man bör använda sig av (Iofs går det lika bra att äta en burk makrill per dag samt laga mycket viltkött..)

Men man ska akta sig väldigt noga för att påstå att det har några effekter som det inte har, då är man inne på ett område som i längden snarare stjälper än hjälper tillskottet. Skulle jag kolla igenom artiklarna (och även boken The Zone, vilket iofs vore ganska kul) som nämns här genom att gå direkt på källorna skulle jag lätt kunna "avslöja bluffen med fiskolja" i någon veckotidning och då får tillskottet dåligt rykte.
Att använda Paulun eller Mofit som faktakällor funkar tyvärr inte då det finns mycket gamla artiklar på siterna och mycket av det de har skrivit även i modern tid är mindre bra för att uttrycka sig diplomatiskt. Inget fel i att man ändrar åsikt men i deras fall har de ju faktiskt en utbildning som gör att man kan kräva mycket bättre faktakontroll och ibland undrar man...

formula4shape
2005-03-04, 13:02
Det finns fortfarande inga bevis för att fiskolja ökar muskelmassan.

Sant, men det finns bevis för att fiskolja ökar syreupptagningen? vilket man då borde kunna utnyttja för att "bygga" mer muskelmassa? Det är förstås fel att då säga att "fiskolja ökar muskelmassa" men rent teoretiskt så borde det gå hand i hand, alltså prestationshöjjande tillskott för ökad uthållighet = bra för muskeluppbyggnad/pump? Jag är inte någon forskare, jag drar bara en slutsats av de studier jag tittat på..och då kommer jag iaf fram till detta. Att vi ens gled in på det här ämnet var ett utdrag från bk-sportsmag...där det utdraget egentligen användes för att säga varför fiskolja är bättre än linfröolja (har mailat dom och frågat efter eventuell referens till det uttalandet). Kunde tagit bort de orden så hade det inte blivit någon diskussion, men det är ju alltid kul...kanske kommer man fram till ett svar fast det tvivlar jag på hehe ;)

Men istället för att bara halka in på att "det finns ingen studie som vetenskapligt bevisar att det är så" borde det då inte finnas en studie som bevisar motsatsen?

formula4shape
2005-03-04, 13:20
Skulle jag kolla igenom artiklarna som nämns här genom att gå direkt på källorna skulle jag lätt kunna "avslöja bluffen med fiskolja" i någon veckotidning och då får tillskottet dåligt rykte.

Pratar du om fiskolja och muskelmassa nu? Eller vad syftar du på... Tror inte huvuddelen av de som äter fiskolja äter det för det för ökad muskelmassa, utan som sagt; syreupptagning/fettföbränning...(om vi bortser från normalpersoner som mer kanske äter det för leder/hjärt&kärl/stress/koncentration etc) Eller vad skulle du avslöja som ger tillskottet dåligt rykte?

z_bumbi
2005-03-04, 13:48
Pratar du om fiskolja och muskelmassa nu?

Främst muskelmassa men även andra delar av artiklarna går att undergräva om man har lust, många av de andra saker som tillskrivs fiskolja är för dåligt undersökta för att man ska kunna dra några säkra slutsatser.

Att någon ska lägga ut massor av pengar på att försöka att bevisa att det inte ger muskelökningar är väl inte vettigt? Iofs är det väl så de ska jobba men i förlängningen så hoppas väl den som betalar på att få ut något av det i alla fall.

formula4shape
2005-03-04, 13:55
men om vi säger så här:

Slutar du pumpa vikter vid samma belastning och antal reps som du brukar, även om du orkar mer?

z_bumbi
2005-03-04, 14:01
Slutar du pumpa vikter vid samma belastning och antal reps som du brukar, även om du orkar mer?

Nej det skulle jag antagligen inte men vad är det med fiskolja som gör att det skulle inträffa?

formula4shape
2005-03-04, 14:04
Nej det skulle jag antagligen inte men vad är det med fiskolja som gör att det skulle inträffa?

bättre syreupptagning till musklerna - mindre mjölksyra - ökad uthållighet.

Att någon ska lägga ut massor av pengar på att försöka att bevisa att det inte ger muskelökningar är väl inte vettigt? Iofs är det väl så de ska jobba men i förlängningen så hoppas väl den som betalar på att få ut något av det i alla fall.

Gör man en studie för att bevisa något borde den väl bevisa motsatsen om den misslyckas?

z_bumbi
2005-03-04, 14:41
"In 1988, an entire football team at Liberty University was tested for both
cardiovascular and strength parameters before and after an 8-week period during the
football season. After supplementation with 8 capsules of Eicomax® daily, bench
press repetitions increased 10.2%, number of chin-ups increased 9.3%, vertical jumps
increased 2.6%, 300-yd shuttle times decreased 3.0%, and heart rate one min after
shuttle run decreased 8.6% (14). "

Här saknas kontrollgrupp helt så den har inget större värde som vetenskaplig undersökning, lite förvånande att man kan öka så mycket under säsong tills man tänker på att det bara är 1 reps mer i bänkpress om man kör 10:or.

"Another study from Western Washington University
divided 32 males into four groups. One was a control group, another was
supplemented with 4 g/d omega-3 fatty acids (in the form of menhaden fish oil plus
salmon steaks), another group participated in an aerobic exercise program, and the last
group participated in an exercise program and ingested omega-3 supplements. After
10 weeks, VO2 max improved in all groups (Group 1 - +4.5%; Group 2 - +11%;
Group 3 - +23%; Group 4 - +20%). Ventilation anaerobic threshold showed a slight decrease in the control group, and significant increases in the other groups (4). "

Syreupptagningsförmågan vid aerobverksamhet ökar mest i den grupp som inte äter omega-3?

Det mest intressanta är att kontrollgruppen ökar 4,5% vilket visar på att kontrollen av alla deltagare inte var den bästa då de har ändrat sitt liv på något sätt under undersökningens gång.
Grupp 3 ökar som sagt mest och de äter inte omega-3.

Jag hittar den inte på pubmed så jag kan inte säga så mycket mer om den, är den publicerad så vill jag gärna veta var så jag kan kolla på den.

Hittade däremot den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12848287) som också handlar om omega-3 från fisk och stoppar man in den i undersökningen ovan så visar det helt plötsligt på att det kanske är laxen som tillför ev bra effekter i störst utsträckning?

Att man inte publicerar en misslyckad undersökning är väl ganska självklart? Det är ju någon som betalar och de flesta studierna på fiskolja betalas ju av någon som är intresserad av att visa på bra effekter och de är inte så intresserade av att visa att det inte har någon effekt.

Sverker
2005-03-04, 14:44
Gör man en studie för att bevisa något borde den väl bevisa motsatsen om den misslyckas?

Njaaa...

Det krävs inte så mycket för att man skall misslyckas med en undersökning.

Hela vetenskapsteorin bygger ju på possitiva försök. Man gör något och påvisar ett resultat. Når man ett resultat så publicerar man det för att andra skall upprepa det och visa att så är det.

Sverker
2005-03-04, 15:02
[QUOTE=z_bumbi

Hittade däremot den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12848287) som också handlar om omega-3 från fisk och stoppar man in den i undersökningen ovan så visar det helt plötsligt på att det kanske är laxen som tillför ev bra effekter i störst utsträckning?

[/QUOTE]

Jag tittade på din länk z_bumbi !

Abstraktet tar upp fiskolja i fisk, dvs triglycerider och jämför dem mot den upprenade fettsyrorna EPA och DHA som etylester.



Det som skiljer dessa båda fetter är ju främst vilka enzymer i magen och tarmen som bryter ned vad. Jag är ingen expert på det och har endast en grumlig uppfattning här men givetvis, fettsyror som etylester används ofta i forskning.
Här hitta jag något annat som tar upp detta:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14642774
Att det blir skillnad beroende på vilken form fettsyrorna är i.

Nu är det ju så att den fiskolja som säljs nästan utslutande är triglycerider ( triacylglycerol mer korrekt ).