handdator

Visa fullständig version : Tonfisk e gott! :D


SvenneÅkarp
2005-03-02, 21:42
Till alla som kan ha svårt att få ner tonfisken!

Jag brukar ta en burk tonfisk krama ur vattnet.
Kok ris så mycket som du önskar.
Blanda dessa två.

Färs därefter broccoli, paprika, lök (rödlök, scharlotten, purjo), vitlök, morot i olivolja.

Värm tonfisken och riset i micron lite. Blanda samma allt och jag lovar er att ni har en riktigt god måltid framför er. Krydda extra med salt och peppar.

Tina
2005-03-02, 21:44
Tackar... :) Är alltid öppen mot nya tonfiskrecept :thumbup:

shifty
2005-03-02, 21:54
Det ska provas så fort som möjligt. Kanske ett recept som gör tonfisken ätbar ;).

SvenneÅkarp
2005-03-02, 21:56
Det ska provas så fort som möjligt. Kanske ett recept som gör tonfisken ätbar ;).


Gillar du inte tonfisken efter detta tror ja inte det finns mer o göra.... gillar du lök och vitlök så bara feta i hur mycket som helst. Det smakar absolut inte äckligt. Tonfisken vände sig i munnen på mig innan ja provade detta. Och faktum är att jag äter det med glädje nu till varje lunch. Just det här att man värmer maten gör den mycket mer smaklig :thumbup:

MyungChul
2005-03-06, 11:36
en fråga bara, varför värma det i micron istället för i pannan?

Kaboffastar
2005-03-06, 12:04
Ett tips till er som inte gilalr tonfisk. prova stek den, blanda i lite pastasås och någon sorts chili. Låt det svalna en hel del.
Tonfisk/tomat när det är varmt har en annan smak än när det får svalna i säg 5 min. det är en hit mot kvällkvisten.:)

J.Saarela
2005-03-06, 12:05
Tonfisk är äckligt!

SvenneÅkarp
2005-03-06, 12:38
en fråga bara, varför värma det i micron istället för i pannan?

Har ingen egentlig betydelse mer än om du ser tidsmässigt och vill vara lite rationell. När det andra steker i pannan. Värmer du ris o tonfisk i micorn. Sendan slänger du bara ner det och blandar och allt e varmt. Annars skulle det legat o myst där på låg värmer under ett tag. Så har man sparat 5 min. Tid e pengar du vet ;)

SvenneÅkarp
2005-03-06, 12:39
Tonfisk är äckligt!

Nej finns ingen äcklig mat fick du aldrig lära dig det.
Kanske är det så att du inte kan tillaga det?
För tonffisk i vatten ur burk samkar inte hallon dirket!

Bigbulka
2005-03-06, 16:01
Tonfisk+cola light+mixer.Kan dricka upp skiten på ett par sekunder så slipper jag äta möget.Smakar mest cola med lite tonfisk eftersmak.

Mac
2005-03-06, 16:15
Tonfisk+cola light+mixer.Kan dricka upp skiten på ett par sekunder så slipper jag äta möget.Smakar mest cola med lite tonfisk eftersmak.


*screwy* *spy*

Bigbulka
2005-03-06, 17:45
*screwy* *spy*
Äsch va inte så pjoskig :) Enkelt sätt för dom som antingen hatar tonfisk eller är så trötta på det att det inte bara går att äta det mer.Ganska billig proteindrink :D

MyungChul
2005-03-12, 00:22
Äsch va inte så pjoskig :) Enkelt sätt för dom som antingen hatar tonfisk eller är så trötta på det att det inte bara går att äta det mer.Ganska billig proteindrink :D

tonfisken kostar .. vadå? 6kr burken, mer? och colan, 15kr för 1,5L.. du får i dig vadå, va 30gr protein.. är väl som en vanlig proteindrink, om du har sån billig tonfisk förståss

internethjälten
2005-03-12, 01:35
...om nu tonfiks är så äckligt att det måste blandas med cola eller annan skit så att det går 'fort' att få i sig den är det bara att byta ut den mot en annan proteinkälla...

(den som quotar detta känner sig tydligen träffad)

...själv blandar jag ner 1 burk tonfisk i havregrynsgröten - smakar kanon !

...trådskaparens bild/beskrivning såg god ut med !! (för att vara OnTopic)

// sixten berntsson

Hazky
2005-03-12, 10:27
Jag har en schyst mix som jag brukar slänga ihop, riktigt snabb och enkel tonfiskrätt.

2 burkar tonfisk
1 burk tomatkross
1 lök
lite vitlök
olja
salt/peppar
oregano

Låt löken + vitlöken stekas lite lätt i oljan, släng sedan i tonfisken och tomatkrossen, smaksätt sedan med salt/peppar och oregano! Kan det bli enklare? Riktigt gott också tillsammans med lite pasta alt. ris. :eating:

Hoffa
2005-03-12, 11:52
Gött Recept Svenne! :thumbup:

Köp majonäs!

Jag tar en stor klick majonäs, speciellt vitlöksmajonäs till min tonfisk!
Eller så dränker ni den i vitlökspulver, det är gött!

Föresten, kan man steka tonfisk? Suger tonfisken åt sig fettet isåfall?

MyungChul
2005-03-12, 14:26
kommer inte ihåg, men testa.. vad gör lite extra olja? :)

SvenneÅkarp
2005-03-14, 12:56
Gött Recept Svenne! :thumbup:

Köp majonäs!

Jag tar en stor klick majonäs, speciellt vitlöksmajonäs till min tonfisk!
Eller så dränker ni den i vitlökspulver, det är gött!

Föresten, kan man steka tonfisk? Suger tonfisken åt sig fettet isåfall?

Hmm har inte märkt att tonfisken skulle suga åt sig. Fast vad menar du?
Burktonfisk eller riktig tonfisk file som du köper i fiskdisken?

För riktig tonfisk inte den konserverade är ju väldigt fast o fin i köttet den tror jag man skulle kunna halstra i en varm panna med minimalt eller inget fett alls.

SvenneÅkarp
2005-03-14, 12:57
Jag har en schyst mix som jag brukar slänga ihop, riktigt snabb och enkel tonfiskrätt.

2 burkar tonfisk
1 burk tomatkross
1 lök
lite vitlök
olja
salt/peppar
oregano

Låt löken + vitlöken stekas lite lätt i oljan, släng sedan i tonfisken och tomatkrossen, smaksätt sedan med salt/peppar och oregano! Kan det bli enklare? Riktigt gott också tillsammans med lite pasta alt. ris. :eating:

Låter helt okej... får testa detta med tror jag. :D

Thompah
2005-03-14, 16:22
Går det inte att göra tonfiskbiffar? Tänkte testa det nästa gång.

Typ en burk tonfisk och ett ägg och lite lök och sen försöka forma det till biffar... Något annat man kan tillsätta för att lättare forma dem?typ mjöl kanske ? :em:

SvenneÅkarp
2005-03-14, 16:36
Går det inte att göra tonfiskbiffar? Tänkte testa det nästa gång.

Typ en burk tonfisk och ett ägg och lite lök och sen försöka forma det till biffar... Något annat man kan tillsätta för att lättare forma dem?typ mjöl kanske ? :em:

Helt rätt... är du med kock eller!

Ta tonfisken och krama ur den riktigt ordentligt. Blanda med ex råriven potatis eller varför inte morot. Blanda i ägg och öven mjöl så du får en kladdig massa och forma det till biffar o stek. Borde funka utmärkt.

Har själv gjort samma sak med diverse rotfrukter osv....

Offtopic med att ta palsternacka, morot på en plåt. Lite olivolja på strö över salt o peppar och baka dessa i ugnen! Så har du något som är godare än pommes!

Thompah
2005-03-18, 20:17
hehe nej jag är inte kock...

Tar det som en komplimang!!! :D

MyungChul
2005-03-18, 20:21
hehe nej jag är inte kock...

Tar det som en komplimang!!! :D

det va rätt, men ta mer än en burk tonfisk till 1 ägg

MyungChul
2005-03-18, 20:22
Offtopic med att ta palsternacka, morot på en plåt. Lite olivolja på strö över salt o peppar och baka dessa i ugnen! Så har du något som är godare än pommes!

SÖTPOTATIS!!! :D :D :eating:

SvenneÅkarp
2005-03-18, 20:28
hehe nej jag är inte kock...

Tar det som en komplimang!!! :D

Det ska du göra.... :-)

Men du hade helt rätt tankegångar... så du är inte helt lost i köket om man säger så.

Bigbulka
2005-03-19, 05:40
tonfisken kostar .. vadå? 6kr burken, mer? och colan, 15kr för 1,5L.. du får i dig vadå, va 30gr protein.. är väl som en vanlig proteindrink, om du har sån billig tonfisk förståss
Inte fan blandar jag med 1.5 liter...

MyungChul
2005-03-19, 13:07
det har jag inte sagt heller, read between the lines *screwy*