handdator

Visa fullständig version : Ofta ångest vid "lite" styrketräning.


GymTT
2005-03-02, 20:57
Som topic
Går in för styrketräning hårt.
Som denna vecka och förra, tränade styrketräning senast i lördags, nu har jag vart rosslig av förkylning, så jag har vilat i söndags, måndags, tisdags och idag onsdags. Alltså vilat 4 dagar i rad, känns som man tappar nästan? Gör man det? Alltså i muskelmassa?!. Nu kör jag Torsdag, Torsdag, Fredag, Lördag, Söndag, DVS 5 pass blir det denna vecka.
Vet att inlägget verkligen låter patetiskt men var bara tvungen att skriva av mig. Men de här 5 gångerna måste väl ändå duga bra för att bygga bra?
Jag menar jag skulle väl växa bra även om veckorna såg ut så här ofta?

Ha det bra alla! Tacksam för kloka svar!.

MVH TT

Solle
2005-03-02, 21:00
Nej, du tappar inget om du äter bra. Om du nu skulle göra det så tar du igen det snabbt.

Men de här 5 gångerna måste väl ändå duga bra för att bygga bra?
Jag menar jag skulle väl växa bra även om veckorna såg ut så här ofta?
MVH TT
Nej, du måste träna minst 9,5 gånger i veckan för att se resultat.

;)

Proteus
2005-03-02, 21:01
Jag skulle snarare vilja påstå att du förmodligen bygger bättre av att ha veckor när du inte tränar lika mycket...

När du säger att du undrar om de 5 dagar du kommer att kunna köra denna vecka räcker, så börjar man ju undra hur mycket du tränar i vanliga fall?

Hursomhelst så låter det för mycket, och din inställning kommer förmodligen att leda till överträning och/eller skador...

Jag vet för jag har eller har iaf haft samma inställning.. och det har garanterat inte gynnat min tillväxt..

mystic[-_-]
2005-03-02, 21:01
Tror knappast du tappar något, men det känns så när man är sjuk. Känns som du måste lära dig att vila utan att känna dig slö. Det är under vilan du växer om du sköter käket och sömnen.

Inte alls patetisk tråd var själv så när jag tränade i början men när jag lärde mig att våga vila och äta började jag växa. Good luck :)

Solle
2005-03-02, 21:02
Om jag ska vara seriös så tror jag också du gymmar för mycket. Hur många gånger i veckan körde du tennis? Har för mej att det var 5 gånger, stämmer det?

Proteus
2005-03-02, 21:04
Jag har tillexempel bestämt att jag ska ge mej själv 2 viloveckor eftersom jag förmodligen är övertränad... och ändå har jag svårt att hålla mej från gymmet fast jag vet att träning nu skulle snarare bryta ner än bygga muskelmassa...

Det är svårt att inse, och lyssna på sin kropp när man är tidigt i träningskarriären

- ante
2005-03-02, 21:07
GymTT

Tycker du verkar besatt av små detaljer, fanatisk kosthållning osv, det är helheten som räknas, du överlever även om du är hemma från gymet ett par dagar, du tar inte skada av att trycka i dig en chipspåse framför teven en fredkväll...

Slappna av litegran ;)

GymTT
2005-03-02, 21:08
Jag har tillexempel bestämt att jag ska ge mej själv 2 viloveckor eftersom jag förmodligen är övertränad... och ändå har jag svårt att hålla mej från gymmet fast jag vet att träning nu skulle snarare bryta ner än bygga muskelmassa...

Det är svårt att inse, och lyssna på sin kropp när man är tidigt i träningskarriären


Okej, låter smart! Jo precis det är ju grymt svårt, man vill springa dit hela tiden :cool: Men jag tar åt mig av tipsen och kör på!
Tack!

MVH TT

GymTT
2005-03-02, 21:10
GymTT

Tycker du verkar besatt av små detaljer, fanatisk kosthållning osv, det är helheten som räknas, du överlever även om du är hemma från gymet ett par dagar, du tar inte skada av att trycka i dig en chipspåse framför teven en fredkväll...

Slappna av litegran ;)


Tjena, jo alltså du har helt rätt! Jag är väldigt "besatt" Men allt det där är jag bara för att jag har en sån fruktansvärt hög respekt för träningen nu, jag VILL VERKLIGEN bli störst av alla mina kompisar och komma så långt som möjligt liksom. Jag har bara bestämt mig för att jag skall vara den störste, grövste och seriösaste bland mina kompisar liksom. Gör allt för resultat!

Hoppas du förstår :D
Tack!

MVH TT

GymTT
2005-03-02, 21:11
Om jag ska vara seriös så tror jag också du gymmar för mycket. Hur många gånger i veckan körde du tennis? Har för mej att det var 5 gånger, stämmer det?


Hm okej, förut blev det mycket 6 gånger gym i veckan, nu ligger jag på 5 gånger de flesta veckor skulle jag vilja påstå. Tennis spelar jag varje dag måndag- fredag varav oftast 2 pass onsdagar.

MVH TT

GymTT
2005-03-02, 21:12
']Tror knappast du tappar något, men det känns så när man är sjuk. Känns som du måste lära dig att vila utan att känna dig slö. Det är under vilan du växer om du sköter käket och sömnen.

Inte alls patetisk tråd var själv så när jag tränade i början men när jag lärde mig att våga vila och äta började jag växa. Good luck :)


Tack Mystic! Bra svar! Bra att du är förstående :)
Okej, nee precis känner mig alltså slö när jag är hemma från gymmet.
Jobbigt att jag varit rosslig de senaste dagarna, men jag kör hårt nu från och med imorgon och resten av veckan!

MVH TT

tigerofsweden
2005-03-02, 21:12
Tjena, jo alltså du har helt rätt! Jag är väldigt "besatt" Men allt det där är jag bara för att jag har en sån fruktansvärt hög respekt för träningen nu, jag VILL VERKLIGEN bli störst av alla mina kompisar och komma så långt som möjligt liksom. Jag har bara bestämt mig för att jag skall vara den störste, grövste och seriösaste bland mina kompisar liksom. Gör allt för resultat!

Hoppas du förstår :D
Tack!

MVH TT

Men du måste ju kroppen en chans o återhämta sig *flex*
Hur går det med din deff?

GymTT
2005-03-02, 21:14
Men du måste ju kroppen en chans o återhämta sig *flex*
Hur går det med din deff?


Precis, Hur många ggr per vecka styrketränar du by the way? (Vill ha lite att jämföra med)
Ehm alltså jag har nog förstått nu att jag inte borde ge mig in i en deff då jag har för lite massa, (Se mina bilder på medlemsbilder och kommentera!)
Så jag kör på lite till först! Har faktiskt gått upp till 75kg nu från typ 72-73
*Stolt* :D

MVH TT

- ante
2005-03-02, 21:14
GymTT

Kul med folk som går in seriöst för träningen, men passa dig för den berömda väggen, den kommer när du minst anar det.

Lycka till!

GymTT
2005-03-02, 21:15
Jag skulle snarare vilja påstå att du förmodligen bygger bättre av att ha veckor när du inte tränar lika mycket...

När du säger att du undrar om de 5 dagar du kommer att kunna köra denna vecka räcker, så börjar man ju undra hur mycket du tränar i vanliga fall?

Hursomhelst så låter det för mycket, och din inställning kommer förmodligen att leda till överträning och/eller skador...

Jag vet för jag har eller har iaf haft samma inställning.. och det har garanterat inte gynnat min tillväxt..

Okej, jo den inställningen är lätt att få ! Vill som sagt bara bli den störste, mest strikta, och seriösaste av mina polare, har du tips för hur jag blir störst så PMa gärna :D
Tack!

MVH TT

GymTT
2005-03-02, 21:16
Nej, du tappar inget om du äter bra. Om du nu skulle göra det så tar du igen det snabbt.


Nej, du måste träna minst 9,5 gånger i veckan för att se resultat.

;)


Okej, jag antar att mina 5 gånger räcker denna vecka då :)
Tack!

MVH TT

tigerofsweden
2005-03-02, 21:18
Precis, Hur många ggr per vecka styrketränar du by the way? (Vill ha lite att jämföra med)
Ehm alltså jag har nog förstått nu att jag inte borde ge mig in i en deff då jag har för lite massa, (Se mina bilder på medlemsbilder och kommentera!)
Så jag kör på lite till först! Har faktiskt gått upp till 75kg nu från typ 72-73
*Stolt* :D

MVH TT

Jag är ganska grön inom styrke men är också besatt som dig ;) Försöker träna 4-5 gånger, ska minska på passen tidsmässigt och dela upp träningen bättre!
Samma här, sket i deffen när ja nådde 67.9, tyckte det va pinsamt he he.. Försöker nu bygga massa på kvalitativ mat, vilket va svårare än jag trodde *grr27* Får äta som en hel hästhage :D

King Grub
2005-03-02, 21:18
Akta dig för att bli för fanatiskt. Ta det lugnt. Låt träningen bli en del av livet, inte styra det. Det är fanatikerna som bränner ut sig först och lägger ner efter några år.

Allan
2005-03-02, 21:20
Akta dig för att bli för fanatiskt. Ta det lugnt. Låt träningen bli en del av livet, inte styra det. Det är fanatikerna som bränner ut sig först och lägger ner efter några år.


:thumbup:
¨
allan

GymTT
2005-03-02, 21:21
Akta dig för att bli för fanatiskt. Ta det lugnt. Låt träningen bli en del av livet, inte styra det. Det är fanatikerna som bränner ut sig först och lägger ner efter några år.


Okej Grub, jag förstår, men det är svårt då man har sån otroligt stark känsla för styrketräningen och man vill se resultat snabbt, bli stark, bli stor, ja du vet hur det är i dessa år antagligen, Men det känns någonstans som man måste va ivrig och strikt för att nå resultat? Finns väl trots allt inga genvägar till framgång förutom hårt arbete?!
Tack för ett bra svar Grub!

MVH TT

jakke
2005-03-02, 21:22
Alltså lyd alla råd och trappa ner lite på träningen.
Det låter urdumt i mina öron att köra 5 pass denna vecka och sedan gåpå som vanligt nästa.
Jag skulle köra max 2 lugna denna och köra som vanligt nästa vecka.
Sen tycker jag du ska slappna av mycket mer kring träningen. Träna stenhårt när du är på gymmet men åk inte dit för ofta.
Hade själv panik från början med att jag inte skulle växa om jag inte hade alla pusselbitar exakt rätt. Men jag släppte det delvis och resultaten har kommit ändå.

GymTT
2005-03-02, 21:27
Alltså lyd alla råd och trappa ner lite på träningen.
Det låter urdumt i mina öron att köra 5 pass denna vecka och sedan gåpå som vanligt nästa.
Jag skulle köra max 2 lugna denna och köra som vanligt nästa vecka.
Sen tycker jag du ska slappna av mycket mer kring träningen. Träna stenhårt när du är på gymmet men åk inte dit för ofta.
Hade själv panik från början med att jag inte skulle växa om jag inte hade alla pusselbitar exakt rätt. Men jag släppte det delvis och resultaten har kommit ändå.

Okej, alltså en "vanlig" styrketräningsvecka är det gym från torsdag-söndag d.vs torsdag, fredag, lördag, söndag ibland 2 pass någon av dagarna, hinner inte köra måndag, tisdag, onsdag.
Det är så jag kör!!

MVH TT

Styrkebyggare
2005-03-02, 21:43
Har själv erfarit det där en hel del. På senare år så har man ju dock insett att "missade" pass och uppehåll på nån knapp vecka snarare är mycket positivt för utvecklingen. Speciellt för en gnet som mig som nästan aldrig tar några vanliga viloveckor.

GymTT
2005-03-02, 21:47
Har själv erfarit det där en hel del. På senare år så har man ju dock insett att "missade" pass och uppehåll på nån knapp vecka snarare är mycket positivt för utvecklingen. Speciellt för en gnet som mig som nästan aldrig tar några vanliga viloveckor.


Tjena, okej jo det låter bra, jag har fått för mig att variation i all form är ett possitivt tecken för ens bygge? Jag menar att byta övningar, vila mer ibland, vila mindre ibland, vila mer / mindre ibland mellan seten ? rätt eller ??
Tack.
MVH TT

nordland
2005-03-02, 22:08
oj, oj, oj... Lugna ner sig nu.. Du gör samma tokerier som de flesta som är nya inom gymvärlden. Du är alldeles för seriös/fanatisk, vilket kan slå tillbaka Hårt.. När du har tränat ett par år kommer du märka att det ibland kan vara jäkligt skönt att bara skita i allt vad träning och kost heter. Ta några dagar vila och gör sånt som du annars brukar sätta åt sidan till förmån för träningen. Lev för fan ;)

mvh/nordland som kört 3 pass på 2 veckor pga inflammerad armbåge och andra intressen..

Baan
2005-03-02, 22:26
Har själv erfarit det där en hel del. På senare år så har man ju dock insett att "missade" pass och uppehåll på nån knapp vecka snarare är mycket positivt för utvecklingen. Speciellt för en gnet som mig som nästan aldrig tar några vanliga viloveckor.

amen.. :thumbup:

--------

sen tycker jag man ska försöka ha lite andra hobbies vid sidan av träningen så när man väl tar sin vilovecka, planerad eller oplanerad så kan man alltid hitta på något annat, då känns det garanterat inte lika illa... sen är det itne bra att tänka alltför mycket träning, tycker det kan inverka lite dålgit på andra aspekter i livet, t ex skola osv, gäller ha lite distans och som grub har sagt det fint inte låta träningen styra en

Proteus
2005-03-03, 01:13
Jag kan erkänna att jag är en fanatiker, har nu bara dom senaste veckorna insett det.

Har tränat seriöst sedan september förra året, och redan efter jul så började min kropp säga ifrån genom att resultaten började minska kraftigt... ökade inte, jag vägrade inse och körde på lika hårt som innan, var livrädd för att missa ett mål mat. Vägrade missa ett pass även om jag kände mej lite slö innan...

Jag har på senaste tiden haft problem med att somna genom att jag ligger å tänker på träning hela tiden när jag skall sova... fast nu är dock pokern en lika stor bov i just det dramat...

Resultatet är att jag inte har ökat något i muskelmassa sedan jul, ligger ungefär lika styrkemässigt som innan, och all överätning har gjort att jag bara lagt på mej fläsk helt i onödan, på välmåendets bekostnad.. allt för muskelmassan.. som jag inte ens fick för besväret...

Nu har jag helt tänkt om, med hjälp av en instruktör på gymmet, tog ett bra tag innan jag kunde släppa den inställningen att "jag kan bäst själv, han vet inte vad han snackar om, klart jag ska köra stenhårt jämt, osv..." nu skall köra på "känn" ett tag och inte köra så förbannat tungt hela tiden utan att låta kroppen återhämta sig riktigt, äta sådant som är gott i största allmänhet (och inte alltför onyttigt givetvis), skaffa flera hobbies, och skaffa en sundare inställning till byggandet.

Ska oxå börja köra konditionsträning nu för första gången på väldigt länge, längtar efter att att kunna springa längre än nån kilometer utan att dö.

Givetvis har jag ju mycket större kunskaper om träning och kost nu än innan, och det gör ju att jag kommer kunna leva mycket sundare även om jag inte alltid tänker på att vara optimal... tänker ju inte släppa allt, men ett break behövs..

Diana
2005-03-03, 15:52
de e ganska stor skillnad(tycker ja) på hur pass pigg o stark man känner sej på ett pass beroende på om man vilat från träningen dagen innan eller inte, proova styrketräna varannan dag bara ska du se att växandet inte blir nåra problem, o att överträningen inte lika lätt får grepp om dej! :)

GymTT
2005-03-03, 16:00
de e ganska stor skillnad(tycker ja) på hur pass pigg o stark man känner sej på ett pass beroende på om man vilat från träningen dagen innan eller inte, proova styrketräna varannan dag bara ska du se att växandet inte blir nåra problem, o att överträningen inte lika lätt får grepp om dej! :)

Tack det låter smart, dock har jag bara tid att styrketräna torsdag,fredag,lördag,söndag.

MVH TT

Metal_boy_
2005-03-03, 17:04
jag va borta i 2mån innan jul och det, ser jag ut att ha tappat? Snarare ökat har jag gjort, främst i styrka.

HenrY
2005-03-03, 18:18
jag va borta i 2mån innan jul och det, ser jag ut att ha tappat? Snarare ökat har jag gjort, främst i styrka.

E d Fett du pratar om nu lr?? :booty: Sry kunde inte låta bli!:D

Jag kan också säga att jag blev fanatisk ett tag, men har nu dom senaste månaderna börjat inse att gymma o bygga muskler inte e allt, missförstå mej inte nu. Jag ÄLSKAR fortfarande att träna, MEN jag har skaffat mig lite distans. Jag blir inte sur om jag missar ett mål, jag har skippat pass om jag känner mej lite sliten, eller om jag helt enkelt inte har någon motivation.
Grejen är att jag faktiskt tycker gymmandet går bättre nu, när jag bara njuter av det, när jag känner att det faktiskt inte är något "krav" jag har på mig, att jag liksom bara måste gymma och träna för att vara bäst.
life is gooood!:)

PS: Bara tillägga att jag skämtade med Metal_Boy...Så ingen blir arg!

Herkulez
2005-03-03, 21:32
inte tränat på 2v och håller på att bli *screwy*

qwioutd
2005-03-04, 00:33
tycker din febrila inställning värkar ganska bra så länge du har det under kontroll, du kommer säkert lära dig mycket nu som du kommer ha nytta av om 8 år om du fortfarande tränar.... försök bara förstå att det går för långt när du börjar sabba relationer för träning/kost...