handdator

Visa fullständig version : Ryggont....


AdrenalineRush
2005-03-02, 20:40
Första inlägget på "rehab-avdelningen" för mig.
Har sedan lite över en vecka tillbaka haft lite ont i ryggen när jag rör mig på vissa sätt. Smärtan upkommer vid högra skuldran intill ryggraden, kan vara trapsen som fått för mycke. :D
Smärtan uppkom dagen efter ett TUNGT marklyftspass, och jag tror även att den övningen är boven i dramat.
Ska man ignorera problemet men köra lätta mark framöver och kämpa på med det som känns bra eller tror ni det kan röra sig om något allvarligt som måste åtgärdas?

mystic[-_-]
2005-03-02, 20:48
Om du kör rackpulls som Dante rekommenderar så kanske det blir någon form av konstig belastning. Om du nu kör det så kan du ju prova vanliga mark så ser du om det gör någon skillnad

Tänkte eftersom det står DC i din signatur :)

AdrenalineRush
2005-03-02, 22:21
Rack Deadlift's är exakt som vanliga marklyft förutom att man inte går längre ner än till knähöjd. ;)

HarD
2005-03-02, 22:32
Möjligtvis att belastningen kan bli sned om man vänder mitt i rörelsen. Dessutom kan du köra tyngre om du kör din variant eller? Detta ökar också påfrestningen och kan leda till det onda du har.

mystic[-_-]
2005-03-02, 22:39
Möjligtvis att belastningen kan bli sned om man vänder mitt i rörelsen. Dessutom kan du köra tyngre om du kör din variant eller? Detta ökar också påfrestningen och kan leda till det onda du har.

Precis det jag menade :)

AdrenalineRush
2005-03-03, 08:21
Möjligtvis att belastningen kan bli sned om man vänder mitt i rörelsen. Dessutom kan du köra tyngre om du kör din variant eller? Detta ökar också påfrestningen och kan leda till det onda du har.

Fattar vad du menar, men jag vill bara veta om någon råkat ut för liknande problem och hur de gjorde efteråt...

z_bumbi
2005-03-03, 09:16
Det låter spontant som om något fick sig en liten törn men att säga vad är omöjligt att säga, dock ska man veta att partiella marklyft snabbt blir mycket tunga och är man inte tränad för det så är det inget bra.

Testa och kör uppmjukning av området under några pass och hjälper inte det så iväg till en nappis, är det något som hamnat snett så är det viktigt att man fixar det tidigt.

Johnny
2005-03-03, 09:45
Kanske bra att uppsöka någon som kan kolla på det? Skulle ju kunna vara en liten partiell bristning i t ex mellersta trapezius eller rhomber. Inte så himla bra att belasta då.
Kila till en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast och be dom känna o pilla lite.