handdator

Visa fullständig version : Smalbänkstråd


RobbeliRobban
2005-03-02, 17:56
Hur utför ni smalbänk? (jag gör rätt och ni gör fel-tråd)

1) Så smalt att tummarna kan mötas, eller tätare, armbågarna rätt ut åt sidorna

2) Så smalt att tummarna kan mötas, eller tätare, armbågarna går in mot kroppen

3) Ungefär axelbrett, eller en liten aning tätare, armbågarna rakt ut från sidan

4) Ungefär axelbrett, eller en liten aning tätare, armbågarna går in mot kroppen

5) Något av ovanstående fast partiellt

Mart|n
2005-03-02, 18:16
Jag brukar blanda med trean o fyran. Varför vet jag inte :D

tp_88
2005-03-02, 18:17
Alt. 3 stämde bäst in på mitt utförande.
Är väl ungefär så det ser ut...

Weird
2005-03-02, 18:33
3 och 4. går inte rakt åt sidan eller armbågarna mot kroppen lite mitt i mellan kan man säga

reaper
2005-03-02, 18:35
Jag har fått för mig att en bättre effekt uppnås när man har armbågarna in mot kroppen? Stämmer detta, nån med anatomiska kunskaper som kan bekräfta? :D I övrigt håller jag väl ungefär axelbrett.

Shadow Warrior
2005-03-02, 18:48
Ungefär axelbrett och armbågarna rakt utåt, samt ett uteslutande av de sissta 2-5cm om detta hindrar armbågaran från att åka fram, annars from.

Det är optimalt.

Tror jag :D

Shadow Warrior
2005-03-02, 18:49
Jag har fått för mig att en bättre effekt uppnås när man har armbågarna in mot kroppen? Stämmer detta, nån med anatomiska kunskaper som kan bekräfta? :D I övrigt håller jag väl ungefär axelbrett.

Jag TROR att man hammnar i en fysiologiskt sämmre possition där pecsen armbetar mindre effektivt samt att axlarna påfrestas med utan att det gynnar triceps om man för armbågarna längs sidan av kroppen.

RobbeliRobban
2005-03-02, 18:51
Jag TROR att man hammnar i en fysiologiskt sämmre possition där pecsen armbetar mindre effektivt samt att axlarna påfrestas med utan att det gynnar triceps.

Om pecsen arbetar mindre effektivt, och inte triceps "gynnas" hur kommer det då sig att många 8iaf jag) lyfter mer vikt genom att gå in med armbågarna?

Herkulez
2005-03-02, 18:52
intressant robban...

alt 4, håller jag smalare så bryter det som *** i handlederna, kör jag med armbågarna utåt så blir det samma + att det känns mindre i triccarna. och kan lasta på så fan mycket mer vikt :thumbup:

Jay-Z
2005-03-02, 18:53
Jag TROR att man hammnar i en fysiologiskt sämmre possition där pecsen armbetar mindre effektivt samt att axlarna påfrestas med utan att det gynnar triceps om man för armbågarna längs sidan av kroppen.

Vill du träna pecsen med smalbänk?

Edit: Tar betydligt mer med armbågarna nedåt. Samt att jag tycker att det känns mer i pecsen, vilket jag inte vill, när armbågarna går utåt.

z_bumbi
2005-03-02, 18:59
4, att hålla smalare gör ont i handlederna och att hålla ut armbågarna åt sidorna kör att jag jobbar mer med bröstet samt att handlederna hamnar fel även där.

Jay-Z
2005-03-02, 19:05
4, att hålla smalare gör ont i handlederna

Ja, det kan inte vara bra att ha tung belastning med en sådan onaturlig vinkel på handlederna som uppstår vid ett väldigt smalt grepp.

Baan
2005-03-02, 19:12
Ja, det kan inte vara bra att ha tung belastning med en sådan onaturlig vinkel på handlederna som uppstår vid ett väldigt smalt grepp.

det är självmord för handleder :D

hehe var rätt kul en gång på träningen när en som tränade på mitt gamla gym först kör några sätt smalbänk med sjukt smal grepp sen träffade han någon annan och klagade på smärta i handleder och så *screwy*


angåene pollen så en blandning mellan 3 o 4 men mer lutandes mot fyra..

Yooo
2005-03-02, 19:13
4an skulle jag nog säga. Men mina axlar är så smala så det flyter ihop med 2an. *cry*

Jag klarade 15 reps på 60kg förra veckan då var jag stolt. Jag är så pinsamt svag.

mini_Arnold
2005-03-02, 19:15
kör inte den övningen, röstade bara för att jämna ut skiten lite

Lallle
2005-03-02, 19:15
Bra tråd!

Shadow Warrior
2005-03-02, 20:15
Om pecsen arbetar mindre effektivt, och inte triceps "gynnas" hur kommer det då sig att många 8iaf jag) lyfter mer vikt genom att gå in med armbågarna?

För att du är så disco?

Eller inte vet jag... men jag blir då starkare med armbågarna utåt, beror på hur stark man är i framsida axel antar jag.

Shadow Warrior
2005-03-02, 20:16
Vill du träna pecsen med smalbänk?

Edit: Tar betydligt mer med armbågarna nedåt. Samt att jag tycker att det känns mer i pecsen, vilket jag inte vill, när armbågarna går utåt.

Nej jag vill förflytta maximalt med vikt på det effektivaste viset. Smal bänk är en basövning.

Du säger att det tar mer på triceps om du har armarna längs sidan, jag säger tvärt om, du använder framsida axel mer samt förflyttar mindre vikt, men det är bara vad jag tror.

Jay-Z
2005-03-02, 20:20
Nej jag vill förflytta maximalt med vikt på det effektivaste viset. Smal bänk är en basövning.

Du säger att det tar mer på triceps om du har armarna längs sidan, jag säger tvärt om, du använder framsida axel mer samt förflyttar mindre vikt, men det är bara vad jag tror.

Skaffa en skottkärra i så fall. ;)

Ok, men jag kan inte förstå hur jag förflyttar mindre vikt när jag pressar betydligt tyngre i smalbänk med det här utförandet än ett annat?

sc79
2005-03-02, 20:22
3:an för mig. :)

RobbeliRobban
2005-03-02, 20:22
För att du är så disco?



:thumbup: :hbang: disco, disco hela dan!

Ne, kanske är axlarna som du säger.

stahlberg
2005-03-02, 20:23
"Jag" kor huvudsakligen nr 4 (i nagot program nr 3) av nagra orsaker som namnts redan och av nagra som inte namnts :

Den bredare greppvarianten kor "jag" for att "skydda" handlederna, men ocksa for att kunna ha mer vikt pa stangen, for att gora lyftet en aning mer tavlingslikt (vilket ar bade for- och nackdel), samt for att gora rorelsen mer "basovningslik".

Armbagarna haller "jag" in for att fa med triceps mera, samt for att detta ger den naturligaste och "skonaste" varianten av smalbank.

Med bra sankningsplats, bra bana och ratt "takt" i lyftet ar detta en jattebra komplementovning.

Off-topic : Har i Barcelona kor de inte alls klossbank (jag glomde ta klossen med naturligtvis, det enda av tra jag hade med mig var huvudet). Det gick dock bra anda, lyftaren Jordi Ray HADE ett slags kloss, som de dock anvander till att kora "med studs" fran brostet (jag har gjort en liknande rorelse sjalv, som jag kallar "dynbank"). Genom att hoja upp Jordis kloss med viktskivor kunde vi ta klossbank. Reverse grip benchpress hade han aldrig hort talas om, fastan han hallit pa i minst 20 ar.

Samtidigt som vi tranar brukar en stor 120kg:s kille kora bank (och smalbank). Han ser ut for att vara god for plus 200 i bank, men skenet bedrar en aning. Tekniken kan inte heller skryta med precis. I smalbank hade han val nagra ganger 120 (i bank 5x140), med bade lyftrytm och bana at helvete, och hade jag velat sa hade jag kunnat hjalpa honom att fa 10-20 kg till direkt.

thezet
2005-03-02, 20:25
Ja, det kan inte vara bra att ha tung belastning med en sådan onaturlig vinkel på handlederna som uppstår vid ett väldigt smalt grepp.

Ja, ja. Får väl dela med mig av ett proffsråd då. Kör smalbänk med curlstång. Avlastningen av handlederna är fullkomlig och fokuseringen på triceps maximal. Ingen orsak.

jwzrd
2005-03-02, 20:30
Jag kör fyran jag med. Enklaste utförandet, tyngst vikt, skönast i allting. Jag känner av handlederna mer i bänk än i smalbänk också.

nordland
2005-03-02, 21:46
kör smalbänk så jävla sällan, så jag är inte riktigt säker på mitt utförande. Men jag tror att det är ett mellanting till 3:an och 4:an.. *screwy*

Jag kör boardpressar istället för smalbänk.. Tycker de ger mig mer i min satsning..

Grov
2005-03-02, 22:16
Kör med 4:an mer eller mindre fungerar fin fint för mig, :hbang:

Grov
2005-03-02, 22:17
kör smalbänk så jävla sällan, så jag är inte riktigt säker på mitt utförande. Men jag tror att det är ett mellanting till 3:an och 4:an.. *screwy*

Jag kör boardpressar istället för smalbänk.. Tycker de ger mig mer i min satsning..

Vad är board pressar för något? *whatever*

Jorgen
2005-03-02, 22:28
Alt fyra för min del.

//Jörgen

MacLeod
2005-03-02, 22:31
Varför har inte Arne skrivit?

Jay-Z
2005-03-02, 22:31
Varför har inte Arne skrivit?

Arne tränar inte triceps.

Shadow Warrior
2005-03-03, 07:18
Arnold säger nr 3, jag tycker det väger tyngre :D

Droog
2005-03-03, 08:49
Jag håller precis där lättringen slutar, sedan ska skiten bara upp oavsett var armbågarna pekar.

nordland
2005-03-03, 11:42
Vad är board pressar för något? *whatever*

Samma sak som bänkpress från kloss, Perfekt för slutdelen av vanlig bänkpress..

Mikeman
2005-03-04, 04:18
Alternativ 4 känns närmast, fast jag kör den övningen väldigt sällan.

Karl_alfred
2005-03-04, 10:07
Eller inte vet jag... men jag blir då starkare med armbågarna utåt, beror på hur stark man är i framsida axel antar jag.
Beror på att pecs och axlar gör större delen av arbetet.

Karl_alfred
2005-03-04, 10:14
Arnold säger nr 3, jag tycker det väger tyngre :D
Du har missuppfattat det där! När den bilden ilustreras i den boken så vill han träna "innre bröst", de trode väll att det gick på den tiden. Övningen är dessutom under avdelningen bröst.Förstår inte varför du fortfarande envisas med detta, har påpekat förr. Kolla på smalbänk i boken på sidan 459 under avdelningen triceps!

Karl_alfred
2005-03-04, 10:16
Alt 2 kör jag, Tyvär tycker jag inte triceps involveras tillräckligt med nått annat alternativ, tyvär krossar det handlederna.

Shadow Warrior
2005-03-04, 10:17
Beror på att pecs och axlar gör större delen av arbetet.

Det beror på att du hammnar ett fysiologiskt starkt läge, det är fördelaktigt.
Sen så visade bara Arnie en version av smal bänk så...
Eller fanns d en triceps version med ok... kommer inte ihåg, dumpade skiten i insammligen :D

palme
2005-03-04, 12:40
Ja varför kommer inte arne och berättar hur man ska göra?

En styrkelyftare lärde mig att köra med armbågarna som i alt 4 så jag kör så.

abjorn
2005-03-04, 13:00
kör alt 4 när jag kör smalbänk... förr körde jag smalare grepp och pajade handlederna.