handdator

Visa fullständig version : Folkpartiets nya förslag.


Mikeman
2005-03-02, 07:36
Läste denna artikeln och blev riktigt glad! :thumbup:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,611294,00.html

Det finns ljus i tunneln även för Sverige...

Tycker ni att detta verkar bra?

mini_Arnold
2005-03-02, 07:37
Jag är seriös nu så alla vet!

BÄSTA förslaget på länge!! :thumbup:

Edde_1
2005-03-02, 07:40
Ett bra förslag.

Oatmeal
2005-03-02, 07:44
Låter som ett ganska vettigt förslag, tror dock det kommer få mycket kritik och jag vet inte men jag fick känslan av att det inte var så genomtänkt. Kanske bara var den korta artikeln som gjorde det.

Thony
2005-03-02, 07:47
:thumbup:

Loke
2005-03-02, 07:49
Tveksam, det är svårt att se vad detta kan få för konsekvenser för individier. I praktiken kan det ju bli dödsstraff för snatteri.

Mikeman
2005-03-02, 07:51
Då ger man väl fan i att snatta isåfall eller?

Thony
2005-03-02, 07:55
Tveksam, det är svårt att se vad detta kan få för konsekvenser för individier. I praktiken kan det ju bli dödsstraff för snatteri.


vad grundar du på att det skulle i praktiken bli dödstraff för snatteri ?

Mikeman
2005-03-02, 07:58
vad grundar du på att det skulle i praktiken bli dödstraff för snatteri ?

Antagligen att en snattande invandrare kan bli utvisad till sitt hemland där de blir avrättade. Men som sagt, ge fan i att begå brott istället då om du är rädd om livet och platsen i detta gästvänliga land.

Thony
2005-03-02, 08:02
Antagligen att en snattande invandrare kan bli utvisad till sitt hemland där de blir avrättade. Men som sagt, ge fan i att begå brott istället då om du är rädd om livet och platsen i detta gästvänliga land.


Exakt.. Man kommer ju knappast till ett land som hjälpt/er än och begår brott ?

abjorn
2005-03-02, 08:03
Brott som brott! Kommer dom hit och inte sköter sig är det klart dom ska ut.

Thony
2005-03-02, 08:05
Brott som brott! Kommer dom hit och inte sköter sig är det klart dom ska ut.


foh soh :thumbup: '

Sen tycker jag sverige är bra mesiga med sina "straff" för övrigt endå.

palme
2005-03-02, 08:36
:thumbup:

nim
2005-03-02, 08:36
Jag kommer att rösta på Folkpartiet i nästa val!

Hades
2005-03-02, 08:49
Är man då utlänning även efter att man beviljats medborgarskap, eller gäller detta bara folk som inte är svenska medborgare?

Leon
2005-03-02, 08:56
Tyvärr är det ju så att det kan få väldiga konsekvenser för den som måste utvisas,det kan innebära dödsstraff i värsta fall.MEN tyvärr är det också så att det håller på att gå riktigt illa för Sverige och det är bra att något parti vill lyfta fram det.Det kommer att innebära att dom andra partierna skärper sig och tar tag i problemen som faktiskt finns och kanske lägger fram förslag dom också.Helt klart är att något måste göras!!

aliquis
2005-03-02, 09:08
Då ger man väl fan i att snatta isåfall eller?
Precis, sköter man sig är det ju inget problem. Saker som könsstympning o grejer ingår väl dock i en dels kultur så där är det väl kanske svårare, vi gör säkert något olämpligt med våra barn också.

"Brott som hedersmord, våld mot kvinnor, medverkan till könsstympning, barnäktenskap och tvångsäktenskap ska alltid leda till livstids utvisning."

Det finns inga "inte så allvarliga" brott som kan ge två år? Annars kunde man ju tänka sig x år alternativt två fängelsestraff så det inte blir några lättare men kan bli det om man upprepar sig.

Vad gäller de specifika grejerna kan jag väl förstå "hedersmord", våld mot kvinnor förekommer väl av svenskar också, medverkan till könsstympning, barnäktenskap och tvångsäktenskap är ju en del av deras kultur så där är jag väl mer tveksam, men visst, de borde ju klara sig utan det... och barnen kan väl uppfostras som svenskar istället.

palme
2005-03-02, 09:11
Är man då utlänning även efter att man beviljats medborgarskap, eller gäller detta bara folk som inte är svenska medborgare?

Med tanke på hur migriationsverket agerar skulle det nog att gå att utvisa folk som blivit beviljade medborgarskap.

stridis
2005-03-02, 09:17
Sålänge det inte bryter mot de mänskliga rättigheterna så tycker jag det är en bra ide.

reaper
2005-03-02, 09:20
Verkar ju inte finnas ljus i tunneln när man ser så många trångsynta och intoleranta människor, t ex här på kolozzeum. Skärpning! *slap*

Varför skall man hålla på att dela in människor i olika grupper? En brottsling är väl en brottsling oavsett vilket utseende eller religion han har? Blir ju mörkrädd när personer som sitter i riksdagen och som ska anses vara utbildade och intellektuella kommer med såna här förslag, har de inte gått i skolan eller?

"Bland övriga förslag från folkpartiet finns införande av närpolis i alla bostadsområden som präglas av utanförskap". Vad menas då med ett utanförskap? Givetvis enligt folkpartiets trångsynta verklighet menas det invandrare. Borde inte ett utanförskap i så fall gälla åt det motsatta hållet, de rika i samhället är ju i ett utanförskap om man jämför med medelklassen. Det nämns ju inte heller vart de här resurserna ska komma ifrån. Svenska polisen är ju inte direkt överbemannad som den är. Skattehöjning någon?

Det här förslaget känns bara som ett lamt förslag att ragga röster till nästa val. Förhoppningsvis ser människor igenom det men man vet ju aldrig.

JJ
2005-03-02, 09:21
"Brott som ger 2 års fängelse" utesluter nog att en snattare ryker,

FredsAmiralen
2005-03-02, 09:22
Alltså det här var riktigt goda nyheter... äntligen vet man vilket parti man ska rösta på! Man måste ju våga sätta på sig hårdhandskarna ibland! :thumbup:

X-Change
2005-03-02, 09:24
Bra förslag, borde gälla "svenskar" födda här med!

Grahn
2005-03-02, 09:25
Nog för att jag sympatiserar med sakfrågan, jag tycker det är en självklarhet, men jag måste ju notera att folkpartiet röstfiskar med stor framgång på "hårdare tag mot invandrare" med en viss skepsis.

Yankeee
2005-03-02, 09:27
Varför skall man hålla på att dela in människor i olika grupper? En brottsling är väl en brottsling oavsett vilket utseende eller religion han har? Blir ju mörkrädd när personer som sitter i riksdagen och som ska anses vara utbildade och intellektuella kommer med såna här förslag, har de inte gått i skolan eller?


Sen när handlade detta om utseende eller religion?

hangatyr
2005-03-02, 09:29
Bra förslag, borde gälla "svenskar" födda här med!


eh, vart ska dessa svenska medborgare deporteras då har du tänkt dig? till sitt hemland?


jaha, det råkar vara sverige...

palme
2005-03-02, 09:34
Verkar ju inte finnas ljus i tunneln när man ser så många trångsynta och intoleranta människor, t ex här på kolozzeum. Skärpning! *slap*

Varför skall man hålla på att dela in människor i olika grupper? En brottsling är väl en brottsling oavsett vilket utseende eller religion han har? Blir ju mörkrädd när personer som sitter i riksdagen och som ska anses vara utbildade och intellektuella kommer med såna här förslag, har de inte gått i skolan eller?

"Bland övriga förslag från folkpartiet finns införande av närpolis i alla bostadsområden som präglas av utanförskap". Vad menas då med ett utanförskap? Givetvis enligt folkpartiets trångsynta verklighet menas det invandrare. Borde inte ett utanförskap i så fall gälla åt det motsatta hållet, de rika i samhället är ju i ett utanförskap om man jämför med medelklassen. Det nämns ju inte heller vart de här resurserna ska komma ifrån. Svenska polisen är ju inte direkt överbemannad som den är. Skattehöjning någon?

Det här förslaget känns bara som ett lamt förslag att ragga röster till nästa val. Förhoppningsvis ser människor igenom det men man vet ju aldrig.

Ge fan att säga att jag och de andra är rasister. Det är jag knappast, men jag ser ingen anledning till att vi ska ta in kriminella i vårat land, om du är politisk flykting sköter du dig, börjar du springa runt och råna mackar kan du lika gärna åka hem och göra det i ditt eget land. Jag vill inte pynta mer än nödvändigt för idioter som sitter inne. Jag gillar inte att pynta bidrag till folk som bara sitter på sitt feta arsle varje dag heller och jag känner även till svenskar som gör det, de har jag inget utbyte av heller och vi kan slänga ut de i samma veva imo.

Klart som fan de röstfiskar, den som inte fattar det borde inte få rösta.

reaper
2005-03-02, 09:36
Yankee: Eftersom att "invandrare" som är brottslingar skulle vara värre än allt annat pack som finns i Sverige. Idiot som idiot anser jag oavsett hur man ser ut eller har för religion. Borde inte då alla brottslingar utvisas ur landet? Sverige kan skaffa ett eget Alcatraz dit vi skickar alla brottslingar i hela landet så blir vi av med alla, jättebra idé eller? *bs*

Palme: Det är väl självklart att man inte ska ta in brottslingar i landet, men sådana som är svenska medborgare men ändå har invandrat, hur gör vi med dom i så fall? Jag vill inte ha några brottslingar i landet, det är ju självklart. Dock ska man vara väldigt försiktig när man tar fram lagförslag som bygger på etnicitet...

För övrigt tycker jag diskussionerna håller en väldigt låg nivå här. Börjar ju nästan tro på klyschan att "byggare har inget i huvudet" när man ser vad en del skriver...

KIRE
2005-03-02, 09:37
Är man då utlänning även efter att man beviljats medborgarskap, eller gäller detta bara folk som inte är svenska medborgare?

Jag vet inte.

Men det borde gälla alla som fått svenskt medborgarskap inom senaste 10 åren.
Då kan man säga att man har medborgarskap på prov. Efter tex 10 år har
man visat att man kan sköta sig och medborgarskapet blir permanent.

Så borde det vara.

JJ
2005-03-02, 09:39
Sverige kan skaffa ett eget Alcatraz dit vi skickar alla brottslingar i hela landet så blir vi av med alla, jättebra idé eller?

Ja, varför inte?

Yankeee
2005-03-02, 09:41
Yankee: Eftersom att "invandrare" som är brottslingar skulle vara värre än allt annat pack som finns i Sverige. Idiot som idiot anser jag oavsett hur man ser ut eller har för religion. Borde inte då alla brottslingar utvisas ur landet? Sverige kan skaffa ett eget Alcatraz dit vi skickar alla brottslingar i hela landet så blir vi av med alla, jättebra idé eller? *bs*


För övrigt tycker jag diskussionerna håller en väldigt låg nivå här. Börjar ju nästan tro på klyschan att "byggare har inget i huvudet" när man ser vad en del skriver...


Det är det knappast någon som har sagt. Däremot så är det väl knappast någon som vill betala för att folk som söker hjälp här begår brott? Eller, du kanske vill betala ur din ficka?

Religion och utseende har fortfarande inget med detta att göra. Det handlar om att folk som t.ex söker asyl här begår brott. Tycker du att det finns någon anledning att ha kvar en sådan person?

För övrigt så verkar du inte vara så där överdrivet intelligent själv, så du ska nog vara tyst.

palme
2005-03-02, 09:42
Det är det knappast någon som har sagt. Däremot så är det väl knappast någon som vill betala för att folk som söker hjälp här begår brott? Eller, du kanske vill betala ur din ficka?

Religion och utseende har fortfarande inget med detta att göra. Det handlar om att folk som t.ex söker asyl här begår brott. Tycker du att det finns någon anledning att ha kvar en sådan person?

För övrigt så verkar du inte vara så där överdrivet intelligent själv, så du ska nog vara tyst.


Kan bara hålla med den gode yankee *kissass*

Grahn
2005-03-02, 09:42
Utvisa alla brottslingar? utvisa dem vartdå? Vi får ta hand om våra egna problem.

Att utvisa invandrare som ännu inte blivit svenska medborgare, eller någon annan gräns, är som att kasta ut en besökare i ditt hus som inte sköter sig. Ser inget konstigt i det, men börjar ni snacka utvisning till fängelseöar för enligt er oönskade individer så dödar ni er egen argumentation med överdrifter.

Leon
2005-03-02, 09:43
Det är ju så här att det finns stadsdelar där människorna som bor,känner stor utanförskap,detta är ett politisk fiasko.Sveriges intregrationspolitik är en total katastrof.Men som det ser ut nu,måste något göras och ett av problemen är vår kriminalitet,där tyvärr invandrare är till stor del representerade.Jag tycker också att det är valfiske och att det är att förenkla saker och ting.Något måste göras och man måste ta tag i varför det har blivit som det har blivit.Fördelen med detta är att det skapar debatt,vilket i sin tur är positivt att våga lyfta fram promblemen utan att behöva stämplas som invandrarfientlig.Mauricio Rojas, flyktingpolitisk talesman för folkpartiet, är ju också invandrare.Alla vill ha förändring även invandrarna

Grahn
2005-03-02, 09:45
Mauricio Rojas, flyktingpolitisk talesman för folkpartiet, är ju också invandrare.Alla vill ha förändring även invandrarna

Rätt smart knep iofs att hitta en "hårda linjen" invandrare som man låter driva frågan för att skydda sig från att bli beskyld för ren rasism.

palme
2005-03-02, 09:47
Rätt smart knep iofs att hitta en "hårda linjen" invandrare som man låter driva frågan för att skydda sig från att bli beskyld för ren rasism.

Alla utlänningar jag känner säger samma sak som mig, sköter de sig inte så skicka hem de. De är lika less på de som oss svenskar.

reaper
2005-03-02, 09:49
Har inte påstått att jag vill betala för brottslingar men detta gäller ju alla brottslingar. Vill inte betala för svenska brottslingar heller. Eller för svenskar eller invandrare som sjukskriver sig när det inte är sjuka eller liknande. Det är att göra det väldigt lätt för sig att utvisa en massa folk istället för att ta tag i kärnan till problemet som är någonting helt annat.

Leon
2005-03-02, 09:50
Rätt smart knep iofs att hitta en "hårda linjen" invandrare som man låter driva frågan för att skydda sig från att bli beskyld för ren rasism.
Jag kan tycka att det är synd att det ska behöva vara så, att en svenne :D inte ska kunna framföra sina åsikter utan han eller hon ska stämplas som rasist.Men det är faktiskt så att det finns skötsamma invandrare också och dom har börjat tröttna ordentligt, dom måste också få framföra sin talan.Jag tycker att det är mycket intressant debatt att följa!

Leon
2005-03-02, 09:52
Har inte påstått att jag vill betala för brottslingar men detta gäller ju alla brottslingar. Vill inte betala för svenska brottslingar heller. Eller för svenskar eller invandrare som sjukskriver sig när det inte är sjuka eller liknande. Det är att göra det väldigt lätt för sig att utvisa en massa folk istället för att ta tag i kärnan till problemet som är någonting helt annat.
Om man flyr med sin familj från krig,fattigdom och elände varför komma hit och begå brottsliga gärningar.Har inte riktigt förstått logiken i det hela! :confused:

JJ
2005-03-02, 09:52
Har inte påstått att jag vill betala för brottslingar men detta gäller ju alla brottslingar. Vill inte betala för svenska brottslingar heller. Eller för svenskar eller invandrare som sjukskriver sig när det inte är sjuka eller liknande. Det är att göra det väldigt lätt för sig att utvisa en massa folk istället för att ta tag i kärnan till problemet som är någonting helt annat.

Det ena utesluter väl inte det andra. Självklart har vi fortfarande ett integrationsproblem. Som jag ser det sållar förslaget bort brottslingar så att vi istället kan ta emot folk som förtjänar det.

z_bumbi
2005-03-02, 09:53
Utvisa alla brottslingar? utvisa dem vartdå?

Ryska delen av Svalbard? :D

Yankeee
2005-03-02, 09:54
Har inte påstått att jag vill betala för brottslingar men detta gäller ju alla brottslingar. Vill inte betala för svenska brottslingar heller. Eller för svenskar eller invandrare som sjukskriver sig när det inte är sjuka eller liknande. Det är att göra det väldigt lätt för sig att utvisa en massa folk istället för att ta tag i kärnan till problemet som är någonting helt annat.

Nej, självklart vill du inte betala för svenska brottslingar heller. Dock är det så att svenska brottslingar har föräldrar som har betalat skatt i x antal år. Det har inte brottslingar som är invandrare.

Hur tycker du att vi ska lösa problemet med folk som kommer hit och begår brott de första de gör? Bjuda på saft och bullar? Betala deras hyra?

mini
2005-03-02, 09:57
Förslaget är bra om det kombineras med andra åtgärder. Underlätta integration. Sluta skapa ghetton som Rinkeby och Rosengård. Underlätta för invandrare att komma in på arbetsmarknaden tex genom skyddad ansökan (namnet är dolt) i större företag. Få med invandrarbarn och -ungdomar i aktiviteter. Öka kvaliten på språkunderisningen. Hjälp folk att bearbeta eventuella trauman som krig, förföljelse osv. Till exempel.

stefannn
2005-03-02, 09:57
Tveksam, det är svårt att se vad detta kan få för konsekvenser för individier. I praktiken kan det ju bli dödsstraff för snatteri.

nej det snackas inte om att döda utan att utvisa dom som itne har nån rätt att vara i vårat samhälle

reaper
2005-03-02, 09:58
Nej, det är inte logiskt att komma hit och begå brott och man har alltid den fria viljan att bestämma över sig själv. Dock finns det ju en rad faktorer som kan spela in. Många kommer hit och är välutbildade och hade hög lön i sitt hemland och kommer sen till Sverige och får köra taxi eller städa golv. Detta kan jag tänka mig måste vara väldigt frustrerande. Det finns för många områden där det är alldeles för invandrartätt, detta leder till att integrationen misslyckas. Det finns säkert många personer som inte haft en tanke på brott men som har blivit inlurade i gäng mot sin vilja eller helt enkelt för att det inte finns så mycket alternativ.

Jag säger inte att detta är en anledning till att begå brott men det är omständigheter som gör att brottsligheten ökar. Därför bör man ju ta tag i de här problemen först innan man lagstadgar utvisning.

Yankee: Kommer man hit så ska man sköta sig helt klart, givetvis vill jag inte ha såna som suger ut samhället. Jag menar bara att man måste ge alla en ärlig chans. Det som störde mig mest med förslaget var inte egentligen utvisningen utan diskussionen om närpolis i utsatta områden, det lät väldigt rasistiskt i mina ögon även om tanken är god. Detta är ett väldigt komplext problem men hoppas att man börjar i rätt ände. För övrigt utvisas det ju redan invandrare som har begått brott, har själv en far som jobbar på migrationsverket så jag vet hur det fungerar.

Lyset
2005-03-02, 09:59
Originally Posted by Hades
Är man då utlänning även efter att man beviljats medborgarskap, eller gäller detta bara folk som inte är svenska medborgare?



Det lär inte gälla människor som beviljats medborgarskap.

stefannn
2005-03-02, 09:59
måste tillägga .. för jag såg ju på nyheterna... ni som ropar att det är rasism kan ju ta och titta på hur förslgetsgrundare ser ut vad han heter och var han kommer ifrån...


edit: sedan är det ju inte för att kunna utvisa turkar som bott här 30 år utan för att kunna hålla organiserad brottslighet borta...

Grahn
2005-03-02, 10:02
Alla utlänningar jag känner säger samma sak som mig, sköter de sig inte så skicka hem de. De är lika less på de som oss svenskar.

Håller med, men det ändrar ändå inte syftet med att just han driver frågan.
Man bör se deras plan för vad den är så att man itne glömmer restan av valfrågorna.

Jag kan tycka att det är synd att det ska behöva vara så, att en svenne :D inte ska kunna framföra sina åsikter utan han eller hon ska stämplas som rasist.Men det är faktiskt så att det finns skötsamma invandrare också och dom har börjat tröttna ordentligt, dom måste också få framföra sin talan.Jag tycker att det är mycket intressant debatt att följa!

Tja isf får väl någon gå och fråga dem då :) galjonsfiguren i sig är ju inget bevis på vad den gruppen tycker även om taktiken går ut på att ge sken av det.

Ryska delen av Svalbard? :D

Vet inte om ryssarna skulle bli så glada, fast vi kanske kan kalla dem turister iofs.

palme
2005-03-02, 10:06
Grahn - Nej men det får man ju hoppas att folk inte glömmer att de röstar på andra åsikter oxå, inte bara ett bra utan flera kassa oxå :D

Reaper - På vilket vis är det rasistiskt med närpolis i utsatta områden!? Det låter jävligt bra imo. Mer poliser överhuvudtaget så alla fildelare kan sättas åt...

Leon
2005-03-02, 10:07
Förslaget är bra om det kombineras med andra åtgärder. Underlätta integration. Sluta skapa ghetton som Rinkeby och Rosengård. Underlätta för invandrare att komma in på arbetsmarknaden tex genom skyddad ansökan (namnet är dolt) i större företag. Få med invandrarbarn och -ungdomar i aktiviteter. Öka kvaliten på språkunderisningen. Hjälp folk att bearbeta eventuella trauman som krig, förföljelse osv. Till exempel.
Håller med dig precis,dom måste ta tag i problemen!

nordland
2005-03-02, 10:08
Bort!!! Bara Bort....

reaper
2005-03-02, 10:13
Palme: Det är rasistiskt på det sättet att då antar man att invandrare begår fler brott, därför måste vi ha fler poliser där. Polisstyrkan borde utökas i hela landet och inte bara i dessa områden. Som sagt så stör jag mig mest på att det är som att säga att invandrare begår fler brott och håller inte riktigt med där, blir resultatet bra får jag väl dock bortse från detta.

I övrigt finns det väl värre brottslingar än fildelare som borde sättas fast först. Det kör ju 10 000 personer rattfulla varje dag, knappt några inbrott klaras upp, misshandel som ingen gör något åt etc etc.

Jense
2005-03-02, 10:15
ngn skrev i början. att de blir dödsstraff för snatteri..

sen när gav snatteri 2 års fängelse. vi snackar bankrån och misshandel nu.. tycker det borde varit på 1 år ist för 2

stefannn
2005-03-02, 10:17
Palme: Det är rasistiskt på det sättet att då antar man att invandrare begår fler brott, därför måste vi ha fler poliser där. Polisstyrkan borde utökas i hela landet och inte bara i dessa områden. Som sagt så stör jag mig mest på att det är som att säga att invandrare begår fler brott och håller inte riktigt med där, blir resultatet bra får jag väl dock bortse från detta.

I övrigt finns det väl värre brottslingar än fildelare som borde sättas fast först. Det kör ju 10 000 personer rattfulla varje dag, knappt några inbrott klaras upp, misshandel som ingen gör något åt etc etc.



haha du verkar vara sån som är så rädd´för att bli det själv att du ropar rasist åt allt och alla...
nu har jag inte följt helt men antar att ni pratar om fler poliser i tex rinkeby .. det är inte rasistiskt man vet ju att det är oroligare där inte just för invadrarna(iofs så) men det är ju det där då ska man ju ha fler poliser där

Yankeee
2005-03-02, 10:18
Palme: Det är rasistiskt på det sättet att då antar man att invandrare begår fler brott, därför måste vi ha fler poliser där. Polisstyrkan borde utökas i hela landet och inte bara i dessa områden. Som sagt så stör jag mig mest på att det är som att säga att invandrare begår fler brott och håller inte riktigt med där, blir resultatet bra får jag väl dock bortse från detta.


Varför är det rasistiskt att utöka polisstyrkan i drabbade områden? Du tolkar allt så sjukt fel hela tiden.

Leon
2005-03-02, 10:19
[QUOTE=Jense]ngn skrev i början. att de blir dödsstraff för snatteri..


Den som skrev menade nog att en utvisning i sig kan innebära dödstraff i hemlandet!Var blev du av i helgen? *grr27* :D

Grahn
2005-03-02, 10:20
Fler poliser på platser med statisktiskt hög brottsbelastning, så konstigt. Vad kommer härnäst? Butikskontrolanter i butiker och utkastare på krogen istället för bingotillställningar?

Verkar ju helt tossigt! :D

palme
2005-03-02, 10:22
Palme: Det är rasistiskt på det sättet att då antar man att invandrare begår fler brott, därför måste vi ha fler poliser där. Polisstyrkan borde utökas i hela landet och inte bara i dessa områden. Som sagt så stör jag mig mest på att det är som att säga att invandrare begår fler brott och håller inte riktigt med där, blir resultatet bra får jag väl dock bortse från detta.

I övrigt finns det väl värre brottslingar än fildelare som borde sättas fast först. Det kör ju 10 000 personer rattfulla varje dag, knappt några inbrott klaras upp, misshandel som ingen gör något åt etc etc.

Tror du det behövs lika många snutar ute på lidingö som det gör i t.ex rosengård? Det har ingenting med rasim att göra!

Fildelning var ett skämt som alla förstog utom du.

Hur gammal är du?

Jense
2005-03-02, 10:23
Den som skrev menade nog att en utvisning i sig kan innebära dödstraff i hemlandet!Var blev du av i helgen? *grr27* :D


hehe, min polare förlovade sig sen somnade jag *kissass*


mitt svar på att det kan betyda dödsstraff i hemlandet är: GÖR INGET DUMT DÅ FÖRHELVETE!!!!!!!!!

ungifär

Baan
2005-03-02, 10:23
hm ska vi utvisa tunga brottslignar så utvisa alla oavsett etnicitet

Jense
2005-03-02, 10:27
hm ska vi utvisa tunga brottslignar så utvisa alla oavsett etnicitet



bah, nä. varför det? dom kan ju sitta i finkan. men kommer man hit och det första man gör är att våldta någon så har man inget här att göra. sverige är ingen jävla fristad.

stefannn
2005-03-02, 10:27
hm ska vi utvisa tunga brottslignar så utvisa alla oavsett etnicitet

vaddå ska vi utvisa svenskar också hur skulle det gå til lvart skulle dom ta v'gen??

Leon
2005-03-02, 10:31
vaddå ska vi utvisa svenskar också hur skulle det gå til lvart skulle dom ta v'gen??
Det förslaget har redan givits tidigare i tråden,Ryska delen av någonting sibirien eller vad det va! :D

stefannn
2005-03-02, 10:33
Det förslaget har redan givits tidigare i tråden,Ryska delen av någonting sibirien eller vad det va! :D

hemskt ledsen att jag inte tittade igenom alla 13 sidor innan jag skrev...

reaper
2005-03-02, 10:34
Det är alltså lugnt att våldta nån om man bott här i 30 år? Folk som våldtar är några jävla svin och borde skickas iväg nånstans långt åt helvete oavsett om de är svenskar eller inte.

Yankeee
2005-03-02, 10:35
Det är alltså lugnt att våldta nån om man bott här i 30 år? Folk som våldtar är några jävla svin och borde skickas iväg nånstans långt åt helvete oavsett om de är svenskar eller inte.

Spelar du dum?

Spiffy
2005-03-02, 10:36
Utmärkt förslag :thumbup:

Reaper, ner med båda årorna i vattnet *screwy*

quiaz
2005-03-02, 10:43
:thumbup: :)

hasse36
2005-03-02, 10:43
Sverige utvisar inte människor som riskerar dödsstraff.

Det är inte rasism att påstå att invandrare begår fler brott. Vilken jävla ras tillhör personer från våra grannländer? Möjligen kan det i vissa sammanhang vara fråga om invandrarfientlighet.

palme
2005-03-02, 10:46
Det är alltså lugnt att våldta nån om man bott här i 30 år? Folk som våldtar är några jävla svin och borde skickas iväg nånstans långt åt helvete oavsett om de är svenskar eller inte.

Vem har sagt att våldtäkt är ok? Personligen är jag för dödsstraff på våldtäktsmän.

Tolkia
2005-03-02, 10:49
Det är alltså lugnt att våldta nån om man bott här i 30 år? Folk som våldtar är några jävla svin och borde skickas iväg nånstans långt åt helvete oavsett om de är svenskar eller inte.
Frågan är var långt åt helvete ligger, och hur intresserade de som bor där är av att ta hand om de element vi inte vill ha i vårt fina samhälle ...?

Jense
2005-03-02, 10:53
Frågan är var långt åt helvete ligger, och hur intresserade de som bor där är av att ta hand om de element vi inte vill ha i vårt fina samhälle ...?


Du menar alltså att du vill införa dödsstraff. intressant

backflash
2005-03-02, 10:53
luktar röstfiskeri...

detta pga the principle of non refoulement, vilken är ganska essentiell, och visst har Sverige brutit mot den ett antal ggr under CAT's 'levnadstid' (8ggr) men ett sånt här förslag, eller försöket att genomföra den, hade nog ändå inte setts på med särskilt blida ögon (face-loss). Visserligen är den till för att skydda flyktingar, men detta betyder inte att den är oandvändbar på andra sätt, vilket i sig redan har skapat ett hål i den potentiella lagen.


angående poliser, rasist har blivit ett modeord som används när man inte kan komma längre och vill avsluta diskussionen (därmed inte sagt att det ibland är befogat), däremot ökar det exklusionen mer och de som redan är på randen får den sista aha-upplevelsen om att någon 'verkligen' är mot 'oss'. Sen kan man fråga sig om detta öht hjälper, hur detta hjälper, och hur är dessa poliser utbildade, kommer de jobba preventivt på andra sätt än att bara synas -minns nu gärna att punktmarkering bara gör saken värre.

Men om man kan tolka detta här som en satsning på områdena så välkomnar jag den starkt. Vidare har jag en liten önskelista, så för skojs skull, om det verkligen är en satsning. @ politiker
1.) Ändra i stadsplaneringen, anlägg ett -eller flera- torg i t.ex rosengård, inte fler höghus, och tillåt därmed entreprenörsskap, detta drar inte bara upp.. öhm.. "selfemployment" men ger även kvalitet i det sociala livet.
2.) Förklara för allmänheten vad som händer om man måste vänta i flera år på asyl (80-talet) med ens kompetens i arbetslivet (Ekberg, 1999), och de psykologiska aspekterna på detta, för att inte tala om hur lätt det blir att få jobb.
3.) Erkänna en katastrofal integrationspolitik (med mera) där de föregående aspekterna inte ens verkar ha tänkts över, vilka träningsprogram där har funnits för flyktingar och varför det aldrig pratas om institutionernas del i det hela utan det blir till 100% 'folkets' fel.

Hades
2005-03-02, 10:55
Vi skulle ju kunna borra ett hål i berggrunden och förvara dem där. Eller kanske skicka ut dem i rymden. Nej, vi behöver en säker lösning för slutförvaringen.

mystic[-_-]
2005-03-02, 10:55
Kanoners

reaper
2005-03-02, 10:55
Tolkia: Kanske blir som hanteringen av kärnkraftsavfall, nån tar hand om skiten mot betalning :D

Känns inte som det är så mycket nytt med folkpartiets förslag egentligen, utvisas ju redan folk för fullt. Angående dödsstraff kan jag helt klart hålla med om att en del personer inte förtjänar att fortsätta sina liv men det är ändå väldigt svårt eftersom den som tar den här personens liv blir ju på sätt och vis också en mördare samt att en del oskyldiga har ju avrättats i t ex USA.

stefannn
2005-03-02, 11:00
Tolkia: Kanske blir som hanteringen av kärnkraftsavfall, nån tar hand om skiten mot betalning :D

Känns inte som det är så mycket nytt med folkpartiets förslag egentligen, utvisas ju redan folk för fullt. Angående dödsstraff kan jag helt klart hålla med om att en del personer inte förtjänar att fortsätta sina liv men det är ändå väldigt svårt eftersom den som tar den här personens liv blir ju på sätt och vis också en mördare samt att en del oskyldiga har ju avrättats i t ex USA.
nej är ju egentligen inget nytt alls .. ända skillnaden blir att man aoutomatisk utvisas för vissa brott ...och inte har nån rättegång extra

Mindek
2005-03-02, 11:20
Tragiskt att ni sitter här och blir glada över ett lamt förslag om något så självklart som att utvisa kriminella icke-medborgare... Folkpartiet är ute och röstfiskar som vanligt. Om man nu mot förmodan blir dömd i Sverige så är det ju inte många brott som ger två år i finkan, och sen finns det ett gäng undantag från när det goda Sverige kan tänka sig att utvisa kriminella element.

Loke
2005-03-02, 11:26
Antagligen att en snattande invandrare kan bli utvisad till sitt hemland där de blir avrättade. Men som sagt, ge fan i att begå brott istället då om du är rädd om livet och platsen i detta gästvänliga land.

Tja, då kan vi ju ha dödsstraff på alla brott. Det är ju bara att ge fan i att begå brott.

Papi
2005-03-02, 11:28
Jag är född i Sverige, men mina föräldrar är invandrare, och jag är således blatte själv. :cool:
Jag tycker det är en alldeles utmärkt ide att slänga ut dem som begår grova brott här. Kommer man hit som invandrare ska man sköta sig.
Att det sedan är åt helvete svårt att bli integrerad i samhället och snudd på omöjligt för vissa att få vettiga jobb är en helt annan fråga.
Det bästa vore ju om man kunde bli av med alla grova brottslingar, men det är ju inte genomförbart. Samhället har ju en skyldighet att ta hand om dem som begår brott också.
Jag tycker ofta jag hör invandrare med dessa åsikter, farsan t ex. De invandrare som kommer hit och fixar hederliga jobb och sköter sig och betalar skatt som alla andra, är ju de som blir mest lidande av att andra invandrare missköter sig. Folk har ju en tendens att dra alla över en kam tyvärr...

Rockhard
2005-03-02, 11:28
Kan man inte utvisa kriminella svenskar också? Nåt u-land i exempelvis afrika skulle säkert kunna ta hand om dom för billig penning.

Thony
2005-03-02, 11:32
Kan man inte utvisa kriminella svenskar också? Nåt u-land i exempelvis afrika skulle säkert kunna ta hand om dom för billig penning.

haha.

s_himself
2005-03-02, 11:51
Reaper, förstår du ens vad Palme och Yankee säger? Du tolkar allt dom skrivit helt fel!


Jag är för detta förslag :thumbup:

reaper
2005-03-02, 11:56
Förstår mycket väl vad dom säger. Förslaget kommer ändå inte påverka särskilt mycket och ingen i regeringen lär ju våga rösta igenom det ändå. Tycker bara det är sorgligt fiske av röster men folkpartiet har väl inte mycket annnat komma med. Deras partiledare har ju lika mycket karisma som en parkbänk på sergels torg eller nåt.

Rockhard
2005-03-02, 11:59
Deras partiledare har ju lika mycket karisma som en parkbänk på sergels torg eller nåt.

Helt rätt. Man ska rösta på det parti vars ledare är mest karismatisk och strunta i politiken de för. Heil Hitler eller nåt...

reaper
2005-03-02, 12:03
Där kan vi ju snacka misstolking. Givetvis är politiken som partiet står för viktigast men man lockar ju inte direkt många väljare när man har en sån partiledare. Se bara på KD till exempel, utan Alf Svensson tror jag inte de hade haft den väljarbasen som de ändå hade. Nu ska jag iväg och lägga energi på träningen istället för på den här diskussionen :)

Thony
2005-03-02, 12:05
Där kan vi ju snacka misstolking. Givetvis är politiken som partiet står för viktigast men man lockar ju inte direkt många väljare när man har en sån partiledare. Se bara på KD till exempel, utan Alf Svensson tror jag inte de hade haft den väljarbasen som de ändå hade. Nu ska jag iväg och lägga energi på träningen istället för på den här diskussionen :)

gör det..

Myten
2005-03-02, 12:08
Ska vi snacka politiska utspel, så känns det igen!
Ringer en klocka hos nån?

Ja just det, Folkpartiet gick ut innan förra valet med sk svenska test för invandrare som bott i Sverige i ex antal år.
Va hände med det förslaget?
I graven.

Det luktar valfläsk på hög nivå!

Thony
2005-03-02, 12:10
Det luktar valfläsk på hög nivå!



Det är rätt mkt fläsk det..VAL fläsk..hmm

Droog
2005-03-02, 12:19
Patetiska FP fjantar sig. De kommer med helt värdelösa förslag som enbart är till för röstfiske. Precis som när de nämnde språkprov för medborgarskap, eller vad f-n det nu var som det jollrade om sist...

Att det sedan fungerar med sådana utspel visar ju hur utsvultna svenskarna är på nya tag inom invandringspolitiken. Men att ta efter våra föredömliga grannländer kan vi ju bara glömma. Man kommer väl ihåg hur Leijonborg har uttalat sig om Danmark t ex.

Myten
2005-03-02, 12:24
Det är rätt mkt fläsk det..VAL fläsk..hmm


såg inte, herr språkpolis!

Thony
2005-03-02, 12:25
såg inte, herr språkpolis!


jajemän, det blir fläskiga böter för din del.

adde
2005-03-02, 13:10
Ska vi snacka politiska utspel, så känns det igen!
Ringer en klocka hos nån?

Ja just det, Folkpartiet gick ut innan förra valet med sk svenska test för invandrare som bott i Sverige i ex antal år.
Va hände med det förslaget?
I graven.

Det luktar valfläsk på hög nivå!

Vadå, FP (och M, C, KD) vann ju inte valet eller hur?! Inför valet så presenterar ALLA partier sina ideer om vad man vill genomföra OM man hamnar i styrande ställning efter valet. Jag väntar fortfarande på att S skall genomföra alla sina löften...

Svenskatestet var för övrigt en del av ett 19-punkters förslag (du har väl läst det i sin helhet?) för en ny integreringspolitik. Knappast någonting man kan genomföra om man inte har majoritet i riksdag och sitter i regeringen.

/adde (nej jag är inte folkpartist)

Baan
2005-03-02, 13:15
bah, nä. varför det? dom kan ju sitta i finkan. men kommer man hit och det första man gör är att våldta någon så har man inget här att göra. sverige är ingen jävla fristad.

alla kom väl hit någon gång, så varför inte skicka iväg alla man inte vill ha i samhället? vart? jo sibirien saknra en del population så bara köra iväg dom

Vill man bli av med brottslignar så gör man sig av med antigen alla elelr så skiter man i det och försöker ta tag i det riktiga problemet, dvs förebygga brott

Myten
2005-03-02, 13:19
Precis, men det va ett förslag som gjorde att Folkpartiet gjorde sitt bästa resultat någonsin om jag inte har fel.
Huruvida språktestet skulle skulle få en majoritet vid en votering är omöjligt att sia om.
Men poängen va trots allt att folkpartiet inte drev vidare frågan!

adde
2005-03-02, 13:29
Precis, men det va ett förslag som gjorde att Folkpartiet gjorde sitt bästa resultat någonsin om jag inte har fel.
Huruvida språktestet skulle skulle få en majoritet vid en votering är omöjligt att sia om.
Men poängen va trots allt att folkpartiet inte drev vidare frågan!

Språktestet var EN DEL AV EN HEL politik (vilket FP påpekade gång efter annan under valrörelsen). Tycker du verkligen att FP skulle ha drivit på att få ändra på hela sveriges inrikespolitik? Det hade med 100% säkerhet varit fullständigt verkningslöst. I (och av) princip röstas alla motioner lagda från det icke styrande blocket ned, utom i ytterst undantagsfall. På sin höjd kan vissa ledarmoter lägga ned sina röster.

Kan du inte klaga på alla andra förslag som M, C, FP och KD (och till stor del även V och MP) lade fram före valet och som det inte blivit något av?


/adde

X-Change
2005-03-02, 13:33
eh, vart ska dessa svenska medborgare deporteras då har du tänkt dig? till sitt hemland?

jaha, det råkar vara sverige...

Ja! Det bästa vore ju att skicka patrasket till någon "avfallstation" etc, svensk-födda som invandrare! Dessvärre finns det inget sånt ställe!
Om man bara förstör för samhället och enskilda individer så borde staten helt enkelt skeppa iväg sånt folk! ..men frågan är vart! :)

Myten
2005-03-02, 13:38
Språktestet var EN DEL AV EN HEL politik (vilket FP påpekade gång efter annan under valrörelsen). Tycker du verkligen att FP skulle ha drivit på att få ändra på hela sveriges inrikespolitik? Det hade med 100% säkerhet varit fullständigt verkningslöst. I (och av) princip röstas alla motioner lagda från det icke styrande blocket ned, utom i ytterst undantagsfall. På sin höjd kan vissa ledarmoter lägga ned sina röster.

Kan du inte klaga på alla andra förslag som M, C, FP och KD (och till stor del även V och MP) lade fram före valet och som det inte blivit något av?


/adde




Tycker inte nånting, utan återgav bara att det inte drivit frågan vidare.
Precis!
Men man kan fortfarande ha debatter om frågan!
Nej jag ska inte dra in massa politiska frågor utan hålla mig till tråden min son!

Grahn
2005-03-02, 13:45
alla kom väl hit någon gång, så varför inte skicka iväg alla man inte vill ha i samhället? vart? jo sibirien saknra en del population så bara köra iväg dom

Vill man bli av med brottslignar så gör man sig av med antigen alla elelr så skiter man i det och försöker ta tag i det riktiga problemet, dvs förebygga brott

Är väl en avsevärd skillnad på att inte importera brottslingar från utlandet skapade av problemen där och att deportera de som skapats i sverige till utlandet?

Annars är det givetvis rätt att prio ett borde vara att ta tag i problemen som skapar brottslingar i sverige.

Baan
2005-03-02, 14:25
Är väl en avsevärd skillnad på att inte importera brottslingar från utlandet skapade av problemen där och att deportera de som skapats i sverige till utlandet?

Annars är det givetvis rätt att prio ett borde vara att ta tag i problemen som skapar brottslingar i sverige.

jovisst men men jag tror få asylsökande i Sverige tillhör kategorin kännda brottslignar, det är nog snarare en nivå dom uppnår här. Visst finns det ju självklart såna som kanske borde ha utvisats direkt (vi har ju en rätt stark juggemaffia så) men jag tror dom flesta ser rätt snälla ut när dom kommer och utvecklas till något annat sen. Men självklart står det på pappret attt du ställt till med massa så är det inte önskvärt att du ställer till med massa skit i Sverige så det är bara vända.

Kebab-Arne
2005-03-02, 14:34
För engångsskull vågar någon komma med ett förslag som sticker ut lite ur mängden. :thumbup:

Sedan kommer sossar och vänstern klaga som fan, men det är mest valfjäsk. Vilket hela den svenska poltiken verkar gå ut på idagsläget.

_Magnus_
2005-03-02, 14:34
Bra förslag! Något som borde varit självklart länge, tyvärr dlir det förmodligen aldrig av.

William
2005-03-02, 14:34
Är inte speciellt insatt i hur man bör lösa samhällsproblemen men vill ändå bidra med en tanke eller två :)

So here goes...

En del i tråden har skrivit saker som (ej ordagrant)..."invandrare som kommer hit och begår brott de första dom gör här ska ut".

Min fråga är då; är det vanligt förekommande att folk kommer hit och börjar begå brott så snabbt de nuddar svensk mark? Utgör dessa individer i så fall en majoritet av kriminella invandrare? hur stor del av den "invandrarrelaterade" brottsligheten utgörs av folk som kommer hit med syftet att begå brott? Stor? Liten?

Jag har inga siffror men jag har svårt att se majoriteten kommer hit för att skapa problem för vårt samhälle.

Finns det ngn statistik som anger hur stor del av den invandrarrelaterade brottsligheten utförs av första generationens invandrar eller andra generationens invandrare?

Min uppfattning utifrån min egen värld och media är att det främst är andra generationens invandrare som står för majoriteten av brottsligheten.

Särskilt unga killar/män som vuxit upp i invandrartäta områden. Om det stämmer så talar det för att dessa individers brottslighet är resultatet av många faktorer i deras närmaste omgivning. Jag anser att det är osannolikt att dessa föddes in i ett brottssyndikat med syftet att begå brott från början.

Jag kan tänka mig att mycket av brottsligheten i de invandrartäta områden bottnar i frustration bland föräldrar och vuxna som tappat kontrollen över sin egen och sina barns situation.

Om man som första generationens invandrare kommer hit och inte kommer in i samhället med följden att man får problem med språket, inte får jobb, saknar tillhörighet till och saknar respekt från omgivningen, omges av många människor i samma sits som möjligvis ger en synergistisk känsla av hopplöshet, ja då är det kanske rimligt att tro att man får lite svårare att motivera sin barn till att studera, hålla sig borta från alla andra ungar med föräldrar i samma sits som misslyckats med samma sak, uppfostra barnen helt enkelt så att dessa inte blir "andra generationens invadrarbrottslingar"...

Det kanske inte är helt lätt att hålla koll på allt om man känner sig värdelös och ovälkommen?

Tycker inte att det alltid handlar om medvetna val hela tiden, speciellt inte för tonåringar som lätt påverkas av "lyckade" brottslingar i området och får en positiv bild av brottsligheten.

Det bör rimligtvis vara relativt likadant för svenska brottslingar. Är det inte så att många av de venska brottslingarna i våra fängelser har en gemensam social bakgrund som allmänt kan ses som mindre privligierad?

Jag har ingen aning men det låter rimligt i mina öron att svenskar i socialt utsatta positioner har lika svårt att ha koll på sin egen utveckling och sin barns och har det allmänt svårare att "ta sig ur skiten"...?

Det finns även andra aspekter som kan vara värda att tänkas på. Det är ju sällan en utvisning enbart drabbar enskilda individer. Hur blir det med föräldrar vars barn blir utvisade eller barnen vars förälder blir utvisad? Jag har inga svar men för mig verkar frågan en aning komplicerad. :)

Spontant tycker jag att man bör försöka minska brottsligheten på annat sätt än genom hot om utvisning i andra fall än där invandrare kommer hit med syftet att begå brott och där brotten är klart grova och "icke svenska" typ hedersmord och könsstympning. Ni vet vad jag menar ;)

/William

Baan
2005-03-02, 14:41
schyssta resonnemang där william, fint att se att det finns folk som förstår att vardagsproblemet är inte så enkla som man kan tro och att det inte finns några enkla lösningar på dom stora problemen, annars hade dom problemet uppenbarligen inte funnits.

adde
2005-03-02, 14:42
För er som vill läsa lite mer om FP's förslag, förutom det som nämnts i allas vår bibel: Aftonbladet, så finns det HÄR (http://www.folkpartiet.se/upload/32672/Bryt%20utanförskapet%20landsmötesförslag.pdf)

Det handlar inte bara om att "slänga ut alla brottslingar"...

/adde

William
2005-03-02, 14:48
För er som vill läsa lite mer om FP's förslag, förutom det som nämnts i allas vår bibel: Aftonbladet, så finns det HÄR (http://www.folkpartiet.se/upload/32672/Bryt%20utanförskapet%20landsmötesförslag.pdf)

Det handlar inte bara om att "slänga ut alla brottslingar"...

/adde

:thumbup:

JJ
2005-03-02, 14:51
För er som vill läsa lite mer om FP's förslag, förutom det som nämnts i allas vår bibel: Aftonbladet, så finns det HÄR (http://www.folkpartiet.se/upload/32672/Bryt%20utanförskapet%20landsmötesförslag.pdf)

Det handlar inte bara om att "slänga ut alla brottslingar"...

/adde

Precis, punkt 22,23 behandlar det vi diskuterat och är viktigt i t.ex. kampen mot maffian från öst.

AFanatic
2005-03-02, 14:59
Att det sedan fungerar med sådana utspel visar ju hur utsvultna svenskarna är på nya tag inom invandringspolitiken. Men att ta efter våra föredömliga grannländer kan vi ju bara glömma. Man kommer väl ihåg hur Leijonborg har uttalat sig om Danmark t ex.


Du såg inte Debatt igår på SVT? Se reprisen o lyssna till Aschbergs uttalande om Danmarks invandrarpolitik.

Mikeman
2005-03-02, 17:13
Du såg inte Debatt igår på SVT? Se reprisen o lyssna till Aschbergs uttalande om Danmarks invandrarpolitik.

Vad tyckte han om den?

AFanatic
2005-03-02, 17:39
Vad tyckte han om den?

Något negativt. Det går knappast att beskriva, man måste höra o se det med egna öron och ögon :D

bladhet
2005-03-02, 17:41
Helt underbart förslag.

Allan
2005-03-02, 17:47
Men vad fan är det med folk? Det funkar ju så REDAN idag. Dessutom hårdare - det räcker med en fängelsedom på tre månader för att kunna utvisas som asylsökande eller om man har fått uppehållstillstånd. Och folk hystas ut med skyffel numer - om man höjer den här gränsen till två år kommer de ju att sitta kvar i svenskt fängelse istället. Vad är bra med det?
Hur man avvisar folk, och på vilka grunder, regleras i internationella konventioner och avtal. Det har att göra med rättssäkerhet och praxis. Och eftersom majoriteten av våra kriminella kommer inifrån EU - hur skulle man kunna kontrollera att de inte återvänder, med passfrihet och grejor.
Mauricio Rojas - skulle det vara en garant för nån slags opartiskhet. Den snubben jublade åt Pinochet - kan tänka mig att han trivs nu....

allan

Bjorne
2005-03-02, 18:26
Brott som bygger på bristande respekt för andra människors liv bör bestraffs med utvisning, ifall brottet begåtts av en icke svensk medborgare, eller nybilden svensk nyborgare. Varför inte?

Det är onödigt att Sveriges befolkning pungar ut stora summor för att de ska vistas i fängelset istället, man räknar med kring milijonen för att ha en människa infängslad i ett år. För att personen, när hon väl kommer ut, absolut troligen kommer begå fler brott, som drabbar andra oskyldiga. Detta handlar inte om kultur, hudfärg eller ursprung, detta handlar om tillgång till Sveriges resurser, ifall man begär tillgång till dem och sedan behandlar andra dåligt, bör man inte få beviljas tillgång...

Fatalist
2005-03-02, 18:41
Ut med dom bara! Varför sätta dom i svenska fängelser och få våran mat för våra skattepengar?

nim
2005-03-02, 18:59
Ut med dom bara! Varför sätta dom i svenska fängelser och få våran mat för våra skattepengar?

Hur mycket har du hunnit bidra med i skatt på dina 17 år? :D

Näe men jag håller med, men jag vill helst inte betala för någon fånge. Iaf inte som dom har det på svenska fängelser. Vatten å bröd ska dom ha.

Grahn
2005-03-02, 20:15
Men vad fan är det med folk? Det funkar ju så REDAN idag. Dessutom hårdare - det räcker med en fängelsedom på tre månader för att kunna utvisas som asylsökande eller om man har fått uppehållstillstånd. Och folk hystas ut med skyffel numer - om man höjer den här gränsen till två år kommer de ju att sitta kvar i svenskt fängelse istället. Vad är bra med det?
Hur man avvisar folk, och på vilka grunder, regleras i internationella konventioner och avtal. Det har att göra med rättssäkerhet och praxis. Och eftersom majoriteten av våra kriminella kommer inifrån EU - hur skulle man kunna kontrollera att de inte återvänder, med passfrihet och grejor.
Mauricio Rojas - skulle det vara en garant för nån slags opartiskhet. Den snubben jublade åt Pinochet - kan tänka mig att han trivs nu....

allan

Det jag funderade över med, vad skillnaden mot nuvarande regleverk skulle vara......Dock tillämpas det väl inte direkt så mycket som vissa vill numera så det kanske är där ändringen skulle vara?

Snafu
2005-03-02, 20:35
Förstår mycket väl vad dom säger. Förslaget kommer ändå inte påverka särskilt mycket och ingen i regeringen lär ju våga rösta igenom det ändå. Tycker bara det är sorgligt fiske av röster men folkpartiet har väl inte mycket annnat komma med. Deras partiledare har ju lika mycket karisma som en parkbänk på sergels torg eller nåt.


är väl iofs inte regeringen som röstar =)

Yankeee
2005-03-02, 20:38
är väl iofs inte regeringen som röstar =)

Tyst nu, vi är bara ett gäng dumma bodybuilders.

Allan
2005-03-02, 20:54
Tyst nu, vi är bara ett gäng dumma bodybuilders.

Inte alls - de är på ett annat forum
*rolleyes*


allan

Droog
2005-03-02, 21:01
Du såg inte Debatt igår på SVT? Se reprisen o lyssna till Aschbergs uttalande om Danmarks invandrarpolitik.

"Danmark bedriver en populistisk skitpolitik mot sina invandrare" (eller nåt i den stilen) - Haschberg

Ja det var ju väldigt uttömmande. *rolleyes* Debatten var iofs rolig och man fick en hel del sanningar bekräftade. Finns ett klipp på debatts hemsida för den som är intresserad.

reaper
2005-03-02, 21:32
Regering/riksdag, same shit different name :D Nä, är ju inte regeringen som röstar.

Rataxes
2005-03-02, 21:40
Utomordentligt bra skrivet William, håller med varenda ord. :thumbup:

Nu till lite egna åsikter:

Det hade varit ett ganska dåligt förslag om förslaget bara bestod av de åtgärder som Aftonbladet valde att belysa, men de var bara en liten del av ett förslag som till största delen bestod av åtgärder för att få bukt med problemet med invandrares utanförskap och skapa bättre integration.

Att den del av förslaget som Aftonbladet belyste har fått nästan genomgående kritiklösa hyllningar här är lite oroväckande om det antyder att svenska folket tycker det är viktigare att försöka stampa bort symptomen som vår katastrofala invandrings- och integrationspolitik har skapat, än att angripa rotproblemet.

porja
2005-03-03, 01:03
Bra förslag.


Vi accepterar inte utlänskfödda brottslingar som hotar vårt samhälle... *grr27*

Leon
2005-03-03, 07:46
Bra förslag.


Vi accepterar inte utlänskfödda brottslingar som hotar vårt samhälle... *grr27*
Hm..... UTLANDSFÖDDA!Vad räknas en adopterad som kom till Sverige vid sju månaders ålder?Det är bättre att skriva asylsökande flyktingar i så fall! :D

porja
2005-03-03, 10:39
Hm..... UTLANDSFÖDDA!Vad räknas en adopterad som kom till Sverige vid sju månaders ålder?Det är bättre att skriva asylsökande flyktingar i så fall! :D

ojdå, Jag menar invandrare ;)

Leon
2005-03-03, 10:47
Det är lugnt,men det blir lite fel ibland när man känner sig ursvensk och sedan tittar sig i spegeln och ser att man inte ser riktigt Svensk ut.Ett dilemma *rolleyes* :D