handdator

Visa fullständig version : bakrutan sprack


Kebab-Arne
2005-03-01, 21:19
Var ute och körde bil ikväll, helt plötsligt smäller det till och när jag tittar i bakspegeln är det streck över hela bakrutan och ett litet hål. Det lilla hålet förvandlas snart till ett litet större, stannar såklart till så fort jag kan och tittar vad som hänt. Hela jävla bakrutan har precis som jag anade spruckit, varpå jag kör hem.

Är det nån som har nån aning om vad som kan har hänt? Hade värmen till bakrutan på ett tag men stängde av den innan rutan sprack. Stenskott torde vara omöjligt. Det tråkiga men vettiga alternativet kan vara att någon ungjäveln skjutit på rutan. Någon som har ett annat förslag? Spänningar och grejer? Själv är jag totalt inkompetent på bilar, var övningskörning också. :D

Styrkebyggare
2005-03-01, 21:32
Har hört om två liknande fall; Vinter, kallt och värmeslingorna påslagna. Beror helt klart på spänningar i glaset. Rutorna i de fallen jag känner till var mellan 5 och tio år gamla. Vet dock inte hur dessa spänningar uppstår med tiden...

hum
2005-03-01, 23:39
Bakrutan i farfars Peugot 307 smällde någon månad efter att han köpt den, spänningar i glaset.

JAM
2005-03-01, 23:46
Var ute och körde bil ikväll, helt plötsligt smäller det till och när jag tittar i bakspegeln är det streck över hela bakrutan och ett litet hål. Det lilla hålet förvandlas snart till ett litet större, stannar såklart till så fort jag kan och tittar vad som hänt. Hela jävla bakrutan har precis som jag anade spruckit, varpå jag kör hem.

Är det nån som har nån aning om vad som kan har hänt? Hade värmen till bakrutan på ett tag men stängde av den innan rutan sprack. Stenskott torde vara omöjligt. Det tråkiga men vettiga alternativet kan vara att någon ungjäveln skjutit på rutan. Någon som har ett annat förslag? Spänningar och grejer? Själv är jag totalt inkompetent på bilar, var övningskörning också. :D
Ta en bild så att vi får se!

Kalleh
2005-03-02, 13:41
Rutan på farsans bil sprack för några år sedan, det hände när den bara stod i garaget över natten. Förklaringen vi fick av verkstaden var att is hade skapat spänningar i rutan som vart pyttelitet felmonterad, det behövs inte mer.

Kebab-Arne
2005-03-02, 14:35
Spänningar låter mer och mer som vettigt, får tacka för svaren.

Här är rutan JAM:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/PICT0065.JPG

Thony
2005-03-02, 14:49
Jag har inte för mej att stenen jag kastade var så stor :confused:

TheLoser
2005-03-02, 16:05
Varför har man inte laminerade glasrutor bak som man har både fram och vid förarsätet?

TheLoser

Yankeee
2005-03-02, 16:08
Varför har man inte laminerade glasrutor bak som man har både fram och vid förarsätet?

TheLoser

Skulle tippa på värmeslingorna.

JAM
2005-03-02, 21:00
Spänningar låter mer och mer som vettigt, får tacka för svaren.

Här är rutan JAM:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/PICT0065.JPG
Åh fy fan... Stort hål blev det också! Bara att gratulera...