handdator

Visa fullständig version : Frivändningsfrågor


RobbeliRobban
2005-03-01, 19:52
Är den enda som kör denna övning där jag tränar, har bara kört den i fem pass hittils, men märker att den ger bra, spec för hamstring, trapz, erectorer och underarmar. Dessutom slipper jag redan krångel i axelträningen. Jag kör den med nästan raka ben på de första seten, på de tyngre och senare med en lätt nigning.

Däremot när man lär in något nytt helt på egen hand är det lätt att det blir fel, så jag har en fråga:

* Jag börjar själva explosiva "draget/vändningen" när jag fått upp stången en bit, står lätt framåtböjd, stången en liten bit ovanför knäna. Rätt eller fel? eller skall man börja "draget" när man står upprät, eller "rycka explosivt" upp ända från golvet?

Mehdi
2005-03-01, 20:24
Intressant frågeställning från en "motionär" *popcorn*

Du frågar i princip den viktigaste detaljen i OL. Det är här allt avgörs. Det finns inget lätt svar att ge över nätet såhär. Men i princip skjuter man fram höften och således så att ben & knä förflyttas fram, det leder till att stången möter qaudsen med ett "påslag" och man fortsätter lyftet. Du har mao rätt att du ska påbörja den explosiva fasen efter knät, svar Ja.

Överkurs: Den optimala vinkeln för explosiva fasen ser ut som om du sänker dig ner en bit på samma sätt som om du ville sätta dig på en stol. Vill säga, trycka ut rumpan samtidigt som du böjer på knäna och sänker dig en bit.

Jag tycker även inte att det är något vettigt att börja lyftet explosivt från golvet. Man tjänar inte mycket på det. Det är väldigt få lyftare som behärskar full fart från golvet. Kommer bara på en och det är Ronny Weller från Tyskland.

PS. Har en del videoklipp som demonsterar ovannämnda i detalj.

Yankeee
2005-03-01, 20:28
Jag är också nyfiken på detta. Finns det någon bra "guide" för detta med "knäsnärten"? Som det är nu börjar jag explosivt från golvet och drar till med armarna och axlarna. Kan tänka mig att vikter ökar en del när man lär sig att snärta till stången med benen.

RobbeliRobban
2005-03-01, 20:49
tack för bra svar Mehdi! :thumbup: klipp är alltid kul med!

Mccartney
2005-03-02, 19:21
Jag brukar variera både från marken och från höften....egentligen föredrar jag höften då rörelsen bli så mycket mindre.

Allan
2005-03-02, 19:33
Jag har alltid haft ett ruggigt klipp från knät ungefär. Att tokdra från botten funkar inte för mig.

allan

Herkulez
2005-03-02, 19:38
vilket pass lägger du in den övningen på?
är småsugen på att börja köra den för skojskull med.

(antar axelpasset men man vet aldrig =) )

Droog
2005-03-02, 19:40
vilket pass lägger du in den övningen på?
är småsugen på att börja köra den för skojskull med.

(antar axelpasset men man vet aldrig =) )

Så långt ifrån den tunga benträningen som möjligt om du vill vara fräsch.

RobbeliRobban
2005-03-02, 19:46
vilket pass lägger du in den övningen på?
är småsugen på att börja köra den för skojskull med.

(antar axelpasset men man vet aldrig =) )

Jag?? lägger den innan marklyftet på ryggdagen. dessutom blir det lite när jag kör axlar med (men då blir det vändning+press)

Herkulez
2005-03-02, 19:50
oki

hur kör du, bara ettor? reppar? pyramid? etc?

RobbeliRobban
2005-03-02, 19:57
oki

hur kör du, bara ettor? reppar? pyramid? etc?

jag??? Sist körde jag så här, helt planlöst
Uppvärmning några set pullups
1*5 på 60
1*5 på 70
1*5 på 80
1*3 på 90

sen marklyft

ganska klen, redan på åttio får jag verkligen fokusera till max varje rep, gör jag inte det går det inget vidare.

Herkulez
2005-03-02, 20:02
oki tack för svaret bobrokov, var nåt sånt jag hade funderat på =)

Mccartney
2005-03-02, 20:53
Jag lägger alltid in den som första övningen på ett benpass...grymt bra uppvärmningsövning....och en övning som man behöver koncentrara sig på om man kör tungt.

kal_erixon
2005-03-02, 21:40
vad menar ni med frivändning? ett tungt luft som dom tävlingslyfter i eller sånna snabba som brottarna gör, typ 300 på en sekund ;)
vart finns mer information om denna övning, vilka muskelgrupper som involveras etc.

Droog
2005-03-02, 22:45
Brottare lyfter varandra och tyngdlyftare lyfter stänger. Nu när vi rett ut det så är mitt tips om du vill veta mer om vändningar sökfunktionen. Sök på både frivändning och styrkevändning. Den senare passar bättre för oss vanliga dödliga.

Mehdi
2005-03-03, 20:01
Jag är också nyfiken på detta. Finns det någon bra "guide" för detta med "knäsnärten"? Som det är nu börjar jag explosivt från golvet och drar till med armarna och axlarna. Kan tänka mig att vikter ökar en del när man lär sig att snärta till stången med benen.

Man ska inte överdriva framskjutet av höfterna / knäna då det oftast gör så att man hamnar i en (ännu?) sämre position för att få ut fullt av kraften. Det många lyftare gör fel är att dem skjuter fram höften för kraftigt så att dem förflyttar tyngdkraften fram på tår och således så står man reda på tår innan den "explosiva fasen". Det som händer är att mycket arbete går till att hålla balansen och rikta stången rakt upp än acceleration. Så försök gärna inte gå upp på tår och håll gärna tyngdpunkten på hälarna.

Jag tror du har stången för långt ifrån kroppen då du tar i med armarna. Sedan kan det vara så att du medvetet spänner armarna innan lyftet och kopplar in dem ännu mer (läs: klämmer sönder stången med händerna och beteer dig agressivt från start), vilket du inte ska göra.


Jag har förståelse om ni inte förstår vad jag menar. Det är inte enkelt att beskriva så komplexa mekanismer med ord, speciellt för en svartskalle :P

MvH M

Yankeee
2005-03-03, 20:32
Man ska inte överdriva framskjutet av höfterna / knäna då det oftast gör så att man hamnar i en (ännu?) sämre position för att få ut fullt av kraften. Det många lyftare gör fel är att dem skjuter fram höften för kraftigt så att dem förflyttar tyngdkraften fram på tår och således så står man reda på tår innan den "explosiva fasen". Det som händer är att mycket arbete går till att hålla balansen och rikta stången rakt upp än acceleration. Så försök gärna inte gå upp på tår och håll gärna tyngdpunkten på hälarna.

Jag tror du har stången för långt ifrån kroppen då du tar i med armarna. Sedan kan det vara så att du medvetet spänner armarna innan lyftet och kopplar in dem ännu mer (läs: klämmer sönder stången med händerna och beteer dig agressivt från start), vilket du inte ska göra.


Jag har förståelse om ni inte förstår vad jag menar. Det är inte enkelt att beskriva så komplexa mekanismer med ord, speciellt för en svartskalle :P

MvH M

Hmm, nä jag fattar inte direkt :)

Men visst går jag upp på tå. Som ett vanligt marklyft bara att jag fortsätter att dra upp stången med armar och axlar samtidigt som jag går upp på tå. Fast jag gillar att gå upp på tå. Kanske det är bäst att fortsätta som jag gör och inte börja strula till det en massa :D

Mehdi
2005-03-03, 23:30
Äsh, om vi säger såhär, gå upp på tår så sent som möjligt innan du kopplar in trapezius för "shrug-rörelsen" :) Capiche?