handdator

Visa fullständig version : Fysik B hjälp


johnnytex
2005-03-01, 19:09
Ah, sitter fast, stenhårt.

Please, help.

Påstående:
En växelspänning beskrivs av sambandet:
u=12sin500(pi)t

Fråga: Bestämm dess efftivvärde

WTF :confused:

jakke
2005-03-01, 19:25
Ah, sitter fast, stenhårt.

Please, help.

Påstående:
En växelspänning beskrivs av sambandet:
u=12sin500(pi)t

Fråga: Bestämm dess efftivvärde

WTF :confused:
Ska du inte bara derivera och sedan är cos(blah) som störst är när (blah)=1

johnnytex
2005-03-01, 19:30
Ska du inte bara derivera och sedan är cos(blah) som störst är när (blah)=1

Men det hjälper väl inte att derivera den?

Jag menar vi har ju inget värde på varken u eller t, är man inte fast då efter man deriverat?

jakke
2005-03-01, 19:32
Men det hjälper väl inte att derivera den?

Jag menar vi har ju inget värde på varken u eller t, är man inte fast då efter man deriverat?
u=12sin500(pi)t
u`=12*500*pi cos(blah)
Men sätt cos(blah)=1

alle
2005-03-01, 19:33
Jag läser också fysik B men fattar inte avd du menar med "efftivvärde"?

erk
2005-03-01, 19:33
Ah, sitter fast, stenhårt.

Please, help.

Påstående:
En växelspänning beskrivs av sambandet:
u=12sin500(pi)t

Fråga: Bestämm dess efftivvärde

WTF :confused:
Effektivvärden vid sinusformad ström och spänning:
I=i/rotenurtvå, U=u/rotenurtvå (små bokstäver respresenterar respektive storhets maxvärden)

johnnytex
2005-03-01, 19:36
Jag läser också fysik B men fattar inte avd du menar med "efftivvärde"?

Det ska stå Effektivvärde :D

Effektivvärden vid sinusformad ström och spänning:
I=i/rotenurtvå, U=u/rotenurtvå (små bokstäver respresenterar respektive storhets maxvärden)

Mjo det stämmer. Men alltså jag fattar banne mig inte alls något av det sambandet de skriver. Vad har jag för värde? Hur ska jag använda mig av formeln?


BTW: svaret ska bli 8,5 V

johnnytex
2005-03-01, 19:39
u=12sin500(pi)t
u`=12*500*pi cos(blah)
Men sätt cos(blah)=1

Menar du att u-topp är = 12*500*pi ?

erk
2005-03-01, 19:44
Det ska stå Effektivvärde :D



Mjo det stämmer. Men alltså jag fattar banne mig inte alls något av det sambandet de skriver. Vad har jag för värde? Hur ska jag använda mig av formeln?


BTW: svaret ska bli 8,5 V
I ditt fall är maxvärdet på spänningen 12V, eftersom spänningen beskrivs av en sinusfunktion som i sig kan bli max ett och framför den står det tolv. Alltså 12*1 som mest.

Alltså blir ditt effektivvärde 12/rotenurtvå=6rotenurtvå

jakke
2005-03-01, 19:46
ja, men din formel verkar ju vara lite skum.
Läser en elkurs på skolan just nu och vi använder en annan formel.

johnnytex
2005-03-01, 19:48
ja, men din formel verkar ju vara lite skum.
Läser en elkurs på skolan just nu och vi använder en annan formel.

Det håller jag med om :D Men det står i naturarnas bibel (formelhäftet) så den måste vara den absoluta sanningen. Nä, men det finns säkert många fler formler.

I ditt fall är maxvärdet på spänningen 12V, eftersom spänningen beskrivs av en sinusfunktion som i sig kan bli max ett och framför den står det tolv. Alltså 12*1 som mest.

Alltså blir ditt effektivvärde 12/rotenurtvå=6rotenurtvå

Det var riktigt och korrekt! Man tackar :bow:

erk
2005-03-01, 19:51
ja, men din formel verkar ju vara lite skum.
Läser en elkurs på skolan just nu och vi använder en annan formel.
På vilket sätt verkar formeln skum, och vilken "formel" är det du talar om? Enda formeln jag sett i denna tråd är den jag skrev för effektivvärden, och den verkar inte det minsta skum. Jonnytex uttryck för växelspänningen är väl inte det minsta skum den heller? Att ni har andra uttryck för de strömmar ni räknar med behöver ju inte betyda mer än att jag räknar med andra variabler i skolan.

johnnytex
2005-03-01, 20:02
När jag ändå har eliten online, måste jag komma med en följdfråga, om jag skulle vilja räkna ut perioden hur går jag tillväga då?

erk
2005-03-01, 20:08
När jag ändå har eliten online, måste jag komma med en följdfråga, om jag skulle vilja räkna ut perioden hur går jag tillväga då?
frekvensen=1/perioden(svängingstiden)

johnnytex
2005-03-01, 20:09
Men jag har ju ingen frekvens?

erk
2005-03-01, 20:19
Men jag har ju ingen frekvens?
Åhh, hehe, vi är fortfarande i samma spänningsuttryck, vad dum jag är.

Man ser enkelt på din funktion att vinkelhastigheten är 500pi. Frekvensen får du genom sambandet
vinkelhastighet=2pi*frekvens
frekvens=vinkelhastighet/2pi

Kombinerar vi detta med sambandet jag skrev förut fås:
(vinkelhastighet/2pi)=1/perioden
perioden=2pi/vinkelhastigheten

johnnytex
2005-03-01, 20:25
Åhh, hehe, vi är fortfarande i samma spänningsuttryck, vad dum jag är.

Man ser enkelt på din funktion att vinkelhastigheten är 500pi. Frekvensen får du genom sambandet
vinkelhastighet=2pi*frekvens
frekvens=vinkelhastighet/2pi

Kombinerar vi detta med sambandet jag skrev förut fås:
(vinkelhastighet/2pi)=1/perioden
perioden=2pi/vinkelhastigheten

Och det är korrekt igen! Aha, när du skriver det så är det så lätt, kommer inte på sånt sj dock :( Du har koll på grejorna. :bow: Tackar!

erk
2005-03-01, 20:31
Och det är korrekt igen! Aha, när du skriver det så är det så lätt, kommer inte på sånt sj dock :( Du har koll på grejorna. :bow: Tackar!
Man tackar för berömmet.

En sak jag rekommenderar är att du håller fast vid variabler och beteckningar så långt som möjligt, och inte räknar ut numeriska värden förrän i sista steget, om det nu krävs. Det blir dels enklare att hålla koll på dina beräkningar, du minimerar felet och det ser proffsigare ut. I FyB kan det ju för första gången bli en del variabler/parametrar att hålla reda på, och då är det onödigt att ersätta med numeriska närmevärden i ett tidigt skede.

Kan möjligtvis kännas lite svårt första gångerna, men du får snabbt kläm på det (om du nu inte redan gör på detta sätt).

johnnytex
2005-03-01, 20:38
En sak jag rekommenderar är att du håller fast vid variabler och beteckningar så långt som möjligt, och inte räknar ut numeriska värden förrän i sista steget, om det nu krävs. Det blir dels enklare att hålla koll på dina beräkningar, du minimerar felet och det ser proffsigare ut. I FyB kan det ju för första gången bli en del variabler/parametrar att hålla reda på, och då är det onödigt att ersätta med numeriska närmevärden i ett tidigt skede.

Kan möjligtvis kännas lite svårt första gångerna, men du får snabbt kläm på det (om du nu inte redan gör på detta sätt).

Jo, det är verkligen ett bra sätt att minimera risken för slarvfel. Antar du läser något med fysik/kemi inriktning på universitet lr liknande. Du kunde ju det direkt. Inte ens brossan som gjorde kursen för bara något år sedan kom ihåg nåt. Great ;)

erk
2005-03-01, 20:43
Jo, det är verkligen ett bra sätt att minimera risken för slarvfel. Antar du läser något med fysik/kemi inriktning på universitet lr liknande. Du kunde ju det direkt. Inte ens brossan som gjorde kursen för bara något år sedan kom ihåg nåt. Great ;)
Ja, det stämmer, jag läser kemiteknik med fysik. Dock börjar vi inte läsa fysik förrän om ett år :(

Det var inte så avancerad hjälp du fick, allt stod ju i formelsamlingen. Kollar du i fysikboken står det säkert ännu bättre och mer utförligt, säkert någon härledning också.

johnnytex
2005-03-01, 20:53
Ja, det stämmer, jag läser kemiteknik med fysik. Dock börjar vi inte läsa fysik förrän om ett år :(

Det var inte så avancerad hjälp du fick, allt stod ju i formelsamlingen. Kollar du i fysikboken står det säkert ännu bättre och mer utförligt, säkert någon härledning också.

Misstänkte det, din avatar är ju lite avslöjande oxå ;)

Det är precis så det känns, dysik på gymnasiet är rena rama korvstoppningen. Du får ett påstående med några giva variabler, sedan letar du i din formelsamling till du hittar en formel med de variabler du behöver. Sedan stoppar du korv. Man löser talen, men man har egentligen ingen aning om vad man gör. Förståelsen borde vara det primära men tyvär tycker jag det är, som jag sade korvstoppning.

erk
2005-03-01, 21:02
Misstänkte det, din avatar är ju lite avslöjande oxå ;)

Det är precis så det känns, dysik på gymnasiet är rena rama korvstoppningen. Du får ett påstående med några giva variabler, sedan letar du i din formelsamling till du hittar en formel med de variabler du behöver. Sedan stoppar du korv. Man löser talen, men man har egentligen ingen aning om vad man gör. Förståelsen borde vara det primära men tyvär tycker jag det är, som jag sade korvstoppning.
Det är mycket värre korvstoppning hos oss kan jag säga. På gymnasiet tyckte jag att det var ganska slött, men absolut inte nu.

Skillnaden är att vi blir drillade i förståelse på ett annat sätt tycker jag. Kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men på något sätt känns allt mer logiskt nu. Tror det kan ha något att göra med att vi sysslar mycket mer med härledningar och sånt kul nu.

johnnytex
2005-03-01, 21:07
Det är mycket värre korvstoppning hos oss kan jag säga. På gymnasiet tyckte jag att det var ganska slött, men absolut inte nu.

Skillnaden är att vi blir drillade i förståelse på ett annat sätt tycker jag. Kan inte sätta fingret exakt på vad det är, men på något sätt känns allt mer logiskt nu. Tror det kan ha något att göra med att vi sysslar mycket mer med härledningar och sånt kul nu.

Ah seriöst, trodde jag faktiskt inte. Det känns faktiskt värdelöst när man bara får en formel. Här använd den. Jo kan tänka förståelsen och därmed behållningen ökar när man sj kan härleda de formler man sysslar med, samt förstå vad det verkligen betyder.

abjorn
2005-03-01, 21:27
FyB är fanemej hyfsat svår tycker jag *grr*

erk
2005-03-01, 21:27
Ah seriöst, trodde jag faktiskt inte. Det känns faktiskt värdelöst när man bara får en formel. Här använd den. Jo kan tänka förståelsen och därmed behållningen ökar när man sj kan härleda de formler man sysslar med, samt förstå vad det verkligen betyder.
Men för att ta exemplet med din växelspänning, det måste ju stå lite om effektivvärden i din fysikbok? Vad det är, varför formeln ser ut som den gör och sådant. Det där kommer jag inte ihåg så bra, men jag har för mig det var ngt med glödlampor som ska lysa lika starkt för spänningar och lika stora värmeutvecklingar i resistorer för strömmar.

acke_t
2005-03-01, 21:37
Så här defineras effektivvärde:

(integral från 0 till t ( u(t)^2) / T ) ^(1/2)

utför man beräkningarna får man samma svar som ni kommit fram till.

johnnytex
2005-03-01, 22:12
Men för att ta exemplet med din växelspänning, det måste ju stå lite om effektivvärden i din fysikbok? Vad det är, varför formeln ser ut som den gör och sådant. Det där kommer jag inte ihåg så bra, men jag har för mig det var ngt med glödlampor som ska lysa lika starkt för spänningar och lika stora värmeutvecklingar i resistorer för strömmar.

Jo, det gör det nog. Men det är sådant vi får läsa själva, läraren lägger ingen tid på det. Visst, jag bör ju ta ansvar själv och läsa det, får nog göra det :D

Så här defineras effektivvärde:

(integral från 0 till t ( u(t)^2) / T ) ^(1/2)

utför man beräkningarna får man samma svar som ni kommit fram till.

Ouch. Känner inte alls igen den där, men det stämmer säkert, verkar finnas många Fyisk-genier här :thumbup:

Fatalist
2005-03-01, 22:17
Skoj med Fysik B! Längtar tills dess :D

acke_t
2005-03-02, 06:51
Jo, det gör det nog. Men det är sådant vi får läsa själva, läraren lägger ingen tid på det. Visst, jag bör ju ta ansvar själv och läsa det, får nog göra det :D



Ouch. Känner inte alls igen den där, men det stämmer säkert, verkar finnas många Fyisk-genier här :thumbup:


Vet inte om det gås igenom på gymnasiet. Räcker väl antagligen att veta att för sinusformade spänningar så är faktorn 1/"roten ur 2" som tidigare nämnts.

erk
2005-03-02, 07:54
Så här defineras effektivvärde:

(integral från 0 till t ( u(t)^2) / T ) ^(1/2)

utför man beräkningarna får man samma svar som ni kommit fram till.
Det visste jag inte! Men på gymnasiet går man ju inte igenom vad man får formlerna från, och jag har bara läst fysik (förutom mekanik) där än. Samma som med mekaniken där många formler man använder kommer från enkla integreringar.

Men du behöver ju inte skrämma upp stackarn med riktiga definitioner, man klarar sig bra utan att integrera! :D

acke_t
2005-03-02, 13:01
:)

tog mest upp det för att det är bra att veta var det kommer ifrån eftersom 1/roten ur 2 inte gälller alla spänningar.

adde
2005-03-02, 13:13
... man klarar sig bra utan att integrera! :D

*grr27*

/adde

erk
2005-03-02, 14:15
*grr27*

/adde
...i fallet med effektivvärden i fysik b, kanske ska tilläggas. Jag behövde aldrig integrera i den kursen iaf! Men nu skulle det ju inte gå så bra utan