handdator

Visa fullständig version : Sveriges Starkaste Man?


Mini_me
2005-03-01, 17:07
hejsan. Undrar vad som krävs för att komma med?

Hur stark måste man vara, och hur måter man om man är kvalificerad tilla tt vara med och tävla? Vad skall man ta i Böj/bänk/mark? Eller det är på annat vis man mäter?

MVH bacon

capoje
2005-03-01, 17:33
Man vet nog själv om man e kvalificerad.

Mini_me
2005-03-01, 17:45
Men det måste ju finnas ett sätt att kvala, det går väl inte att ansöka om man väger typ 15 kg..

Otto GROV
2005-03-01, 17:48
ne de är väl olika kvaltävlingar. alla som vill får inte ställa up

Jompi
2005-03-01, 17:56
Kolla upp i allans länktråd till någon strongman sida där kan du nog anmäla dig till kvaltävlingar..?

Jense
2005-03-01, 18:03
jag tror alla deltagarna gör 250 i bänk och 300+ i mark o böj..

men det spelar mindre roll, se till att va bra på grenarna. sen får man kvallificera sig .. går massa deltävlingar sverige runt

tp_88
2005-03-01, 18:11
jag tror alla deltagarna gör 250 i bänk och 300+ i mark o böj..

men det spelar mindre roll, se till att va bra på grenarna. sen får man kvallificera sig .. går massa deltävlingar sverige runt

Det undrar jag VERKLIGEN faktiskt!

Flera klarade inte ens 1 rep på 180 i frontböj!
120kg push press innebar stooora problem ( I FINALEN!! med vanlig stång! )
Dessutom vända ingen runt det riktigt, mer än Magnus. Vad det berodde på vet jag dock inte...

250 i bänk utan tröja gör knappast de flesta som är med där!

Jense
2005-03-01, 18:17
vad har axelpress med något att göra


ah , jörgen ljungberg gör ju 450 eller ngt i böj, 10a på 300 i mark, jämnstark med samuelsson i bänk

han är sl men de andra kan inte va flera 100kilo efter honom

Griip
2005-03-01, 18:27
Jag tror faktiskt inte många av dem klarar 250 i bänkpress, med tanke på att många av dem tävlar för just strongman framförallt. Magnus tar inte mer än 270(utan tröja) och han är ändå en av världens starkaste män, så skulle bli förvånad om äns hälften av dem tog 250. 300+ i böj å mark låter också lite överdrivet faktiskt.

Jompi
2005-03-01, 18:34
Håller han inte världsklass i Sl enb bänk om man tar 270 utan tröja?

RobbeliRobban
2005-03-01, 18:36
kanske lite svårt med stång över skallen på 120, direkt efter en stock, en stund efter fingals fingers, dagen efter flera grenar däribland fingals fingers igen? tror att den hade gått avsevärt bättre, om den var, första dagen, första grenen.

Varför testar inga OL-lyftare lyckan i strongman? Se på Bergmanis, han är inte direkt dålig.

Allan
2005-03-01, 19:04
Flera klarade inte ens 1 rep på 180 i frontböj!



..och det är en vikt du reppar på, förstår jag?


allan

Jompi
2005-03-01, 19:08
..och det är en vikt du reppar på, förstår jag?


allan

nej men med tanke på att han bara är 16-17 så om några år ska du se:thumbup:

:D

Allan
2005-03-01, 19:09
kanske lite svårt med stång över skallen på 120, direkt efter en stock, en stund efter fingals fingers, dagen efter flera grenar däribland fingals fingers igen? tror att den hade gått avsevärt bättre, om den var, första dagen, första grenen.

Garanterat. Det är ju inte som att reppa på femtio kilo direkt....Emellanåt är det ett elände att folk ena veckan kan glo på den absoluta världseliten, och veckan efter på di svenske. Grabbarna gör en megaprestation, intet tu tal om det - men de är inga världsstjärnor.

Varför testar inga OL-lyftare lyckan i strongman? Se på Bergmanis, han är inte direkt dålig.


För att det inte är kul!

:D


allan

stahlberg
2005-03-01, 19:15
De som tavlar i strongman kan vara ganska olika starka, om man med begreppet "starka" menar att ha maxstyrka. Det ar ju inte maxstyrka som ar avgorande i strongman utan andra egenskaper.

Sakert ar dock att ALLA ar STARKA, och att de sakert utan undantag paborjat sina karriarer i andra grenar som kraver styrka och sedan av olika orsaker gatt over till strongman.

Jag kanner inte Samuelsson och hans resultat, men tror att man far ta hans angivna resultat med en viss nypa salt (precis som firiidrottares och andra idrottsmans pastadda resultat).

Det ar dock betydligt troligare att Samuelsson skulle klarat 270 an att Ben Johnson i tiderna skulle lyft 300.

Det ar dock langt ifran sakert att den (max)starkaste som deltar i en strongman-tavling ar den som vinner tavlingen.

Zakath
2005-03-01, 19:23
De som tavlar i strongman kan vara ganska olika starka, om man med begreppet "starka" menar att ha maxstyrka. Det ar ju inte maxstyrka som ar avgorande i strongman utan andra egenskaper.

Sakert ar dock att ALLA ar STARKA, och att de sakert utan undantag paborjat sina karriarer i andra grenar som kraver styrka och sedan av olika orsaker gatt over till strongman.

Jag kanner inte Samuelsson och hans resultat, men tror att man far ta hans angivna resultat med en viss nypa salt (precis som firiidrottares och andra idrottsmans pastadda resultat).

Det ar dock betydligt troligare att Samuelsson skulle klarat 270 an att Ben Johnson i tiderna skulle lyft 300.

Det ar dock langt ifran sakert att den (max)starkaste som deltar i en strongman-tavling ar den som vinner tavlingen.



Brian Siders ska ju tävla i Strongman nu så det ska bli VÄLDIGT intressant att se!

J.Saarela
2005-03-01, 19:26
Förra året krävdes väl inte allt för mycket för att kvala,därav var det massa sop resultat.Många gammla namn som lagt av.Sista kvaltävlingen som var innan ssm kvalade alla som var med till och med han som kom sist.Som inte ens ides köra alla grenar *screwy*

Jense
2005-03-01, 19:51
Förra året krävdes väl inte allt för mycket för att kvala,därav var det massa sop resultat.Många gammla namn som lagt av.Sista kvaltävlingen som var innan ssm kvalade alla som var med till och med han som kom sist.Som inte ens ides köra alla grenar *screwy*


på tal om mig, vad gör benny i bänk böj o mark?

J.Saarela
2005-03-01, 20:29
på tal om mig, vad gör benny i bänk böj o mark?


Har inte pratat med han på ett tag men tyckte nån sa nått om att han bänkat 300 på nån uppvisning nyss men vet ej om det stämmer.Reppar på 300kg gjorde han föruti mark iaf,lär ju inte va sämre nu

Griip
2005-03-01, 20:30
Det ar dock langt ifran sakert att den (max)starkaste som deltar i en strongman-tavling ar den som vinner tavlingen.

Väldigt sant och bra att någon påpekar det. Men själv tycker jag faktiskt strongman tävlingar bevisar styrkan bäst, för det gäller inte bara att ha enorma muskler och kunna lyfta vikter i en rak bana utan även att kunna använda dem. Detta är givetvis en personlig åsikt som vem som helst får säga emot ;)

Arne Persson
2005-03-01, 20:48
Arnold Classic är i mitt tycke en ÄKTA (klassisk) strongmantävling där den brutala råstyrkan segrar.

stahlberg
2005-03-01, 20:51
Jag har for min del inte sagt emot. Jag har bara sagt att den som har mest MAXstyrka inte vinner en strongmantavling enbart pga MAXstyrkan, darfor att andra egenskaper ar avgorande.

Daremot haller jag inte nodvandigtvis med Griip om att det ar STYRKA (i alla fall inte maxstyrka) att kunna anvanda styrkan for att vinna en strongmantavling. Man behover egenskaper som uthallighet, uthallighetsstyrka, smidighet, koordinationsformaga, snabbhet,explosivitet, teknik i ifragavarande gren, kroppslangd (i vissa grenar) osv.

Jag tror nog att de som har verklig maxstyrka kan "anvanda" den. Detta ar delvis samma synsatt som den person hade som sa : "En vagarbetare, som orkar grava vagar hela dagen, ar alltid starkare an en styrkelyftare".

Med detta forringar jag ingalunda strongmannens prestationer, de ar bade (max)starka och mangsidiga idrottsman!

z_bumbi
2005-03-01, 21:25
Varför testar inga OL-lyftare lyckan i strongman? Se på Bergmanis, han är inte direkt dålig.

Sverige har väl iofs bara en bra tyngdlyftare i den viktklassen (och med den längd) som krävs så det gör kanske inte så stor skillnad.

Sen är det stor skillnad på utrustningen också.
Det går t ex inte att frivända en fast stång med bra teknik utan att riskera handlederna, när det gäller att pressa stången över huvudet så får många stongman stryk av en tyngdlyftare som väger 30 kg mindre men man ska få upp stången till bröstet först och då krävs det att man har en helt annan sorts träning i grunden. Då har man helt plötsligt två idrotter man måste träna på och då blir det svårt att kombinera, mycket svårare än vad det är för en styrkelyftare t ex.

tp_88
2005-03-01, 21:37
..och det är en vikt du reppar på, förstår jag?

allan


Bara jag som tycker det var en onödig kommentar? :confused:
Givetvis gör jag inte det. Det var ett "argument" emot föregående talare som sa att ALLA gjorde 300+ i böj. Gör man 300+ i bak böj borde man göra 180 i frontböj. Ska jag va ärlig tycker jag det är ett jäkla under betyg till "Sveriges starkaste män" att 2/4 i det heatet inte ens klarar en rep.

Så man kan aldrig tycka att en fotbollsspelare t.ex. gör en dålig insats fast att han fortfarande är mycket bättre än en själv?
Sen så kan man ju undra sen när jag skulle börja jämföra mig med dem som tävlar i en annan sport än jag själv och dessutom tränat "oändligt" mycket längre och är vuxna?

Allan
2005-03-01, 21:42
Gör man 300+ i bak böj borde man göra 180 i frontböj. Ska jag va ärlig tycker jag det är ett jäkla under betyg till "Sveriges starkaste män" att 2/4 i det heatet inte ens klarar en rep.



Det finns ingen korrelation mellan bak- och frontböjar. Med det menar jag att det finns inget "borde". Det är en satans teknik att böja med stången frampå - själv har jag gjort mer än 180 (en rep ) frampå men jag har inte varit i närheten av 300 i bakböj.


allan

J.Saarela
2005-03-01, 21:55
Det finns ingen korrelation mellan bak- och frontböjar. Med det menar jag att det finns inget "borde". Det är en satans teknik att böja med stången frampå - själv har jag gjort mer än 180 (en rep ) frampå men jag har inte varit i närheten av 300 i bakböj.


allan


:thumbup: tvärt om för mig,fumlade med 110kg fram när jag kunde böja rejäla vikter bakpå.Fick aldrig till det

tp_88
2005-03-01, 22:13
Det finns ingen korrelation mellan bak- och frontböjar. Med det menar jag att det finns inget "borde". Det är en satans teknik att böja med stången frampå - själv har jag gjort mer än 180 (en rep ) frampå men jag har inte varit i närheten av 300 i bakböj.
allan

Man kan ju anta att många strongmens har tränat endel frontböj eftersom den är viktig ( enligt samuelsson iaf ) i t.ex. conans wheel och atlas stenar.

Allt började med att jag ifrågaställde Jenses uttalande om att ALLA som deltog i Sveriges starkaste man gjorde 250 i bänk och 300+ i mark/böj och INTE vad bl.a. jag gjorde i frontböj, eller?

Allan
2005-03-01, 22:30
Jag har några kompisar som tävlat i SSM, och de tränar nästan inga frontböj alls. Oavsett hur jobbiga de andra grenarna är, finns det knappt något som slår böjar som utslagsgivande gren. Där kan man inte kämpa upp eeeeeen till, och eeeeeen till. Där tar det SLUT! Och man dumpar stången. Det har i varje fall de tre jag känner bäst varit öevrens om. Men fråga J. Saarela - han har ju meriter....


allan

-AG-
2005-03-01, 23:30
Det finns bara en som gör några 300+ i böj (fulldjup utan utrustning) i SSM startfältet och det är Jörgen Ljungberg. 300+ markare finns ett par stycken. Hade Jörgen fått göra frontböjarna hade nog Magnus fått historiskt mycket spö, och Lasse Kinch hade satt micken i halsen. Nu var Jörgen så lägligt i den andra gruppen i kvalet, så Magnus behövde inte få spö. Missen i planeringen var väl att Benny spöade Magnus i stockmedleyt... som tur är kan man ju skylla på solen.

-AG-
2005-03-01, 23:35
Och Allan, du får inte glömma att de hade knälindor och bälte när de gjorde frontböjen (vet inte om alla hade det) och då är inte 180 speciellt märkvärdigt för folk som väger 120+

En kompis (125kg) reppar på 220 utan knälindor.

mr_ping2
2005-03-01, 23:35
Frågan är varför man får ha böjjdräkt men inte bänktröja?!

Lillgrabben
2005-03-01, 23:51
Och Allan, du får inte glömma att de hade knälindor och bälte när de gjorde frontböjen (vet inte om alla hade det) och då är inte 180 speciellt märkvärdigt för folk som väger 120+

En kompis (125kg) reppar på 220 utan knälindor.


Jag tycker att 180 låter alldeles ypperligt, iallafall om det var jag som orkade det i frontböjar!

Själv så har man väl en 80 kg kvar eller så till 180, det finns ju inte en chans att hålla kvar stången med korsat grepp & OL greppet är ju totalt omöjligt. :(

Det är väl till att stretcha om man vill kunna frontböja ngt vettigt är jag rädd för.

pellepedal
2005-03-02, 09:02
I USA envisas de med att ha grymt mycket tyngre vikter än i t.ex. WSM.
Men ibland går det för långt.. Vem vill t.ex. se på farmers walk när de bara orkar gå typ 3-4 meter?

Alla som testat strongmangrenarna vet at tdet är en annan sorts styrka mot i SL...Visst har man stor nytta av att vara stark i de tre stora lyften, men det går inte direkt att översätta till strongman... Bara för amn är en duktig SLare, behöver det absolut inte betyda att man blir stark i strongman.

Men det är otroligt kul att träna strongmangrenar.

J.Saarela
2005-03-02, 09:29
Frågan är varför man får ha böjjdräkt men inte bänktröja?!


Hoppas inte det ska börja dras på fåntröjor nu oxå.Fy fan halva gänget är ju helt ur form,inte fan vill jag se dom i bänktröja *spy*

pellepedal
2005-03-02, 10:36
Hoppas inte det ska börja dras på fåntröjor nu oxå.Fy fan halva gänget är ju helt ur form,inte fan vill jag se dom i bänktröja *spy*
Hahaha... Den var rolig.