handdator

Visa fullständig version : Malto + protein beställt... Frågor!


slowpoke
2005-03-01, 02:21
Hej igen, dags för ytterliggare några dumma nybörjarfrågor :em:

Jag deffar/bantar/långpromenerar/stryketränar stenhårt nu och ser grymma resultat.
Tanken att inta massa snabba kolhydrater innan och efter träning tilltalar mig inte.
Jag vet att 'King Grub' med flera sagt att det inte lagras som kroppsfett eftersom det tas upp av musklerna direkt efter passet *men* att det ändå räknas in i dygnets *totala* energiintag.

1. Hur mycket och exakt vad innehåller 95 gram maltodrextin? Är det typ bara druvsocker eller innehåller det annat?

Jag kör nästan lite Atkins just nu och försöker skita i pasta, potatis och ris om det inte är innan träning som läger är idag (under deff) och det verkar fungera bra, inte alls trött och hängig, passen på gymmet går bra etc. Vi alla vet ju att kolhydrater och Atkins teorier = *grr27*

2. Är det 100% att inget av malotot lagras som kroppsfett efter träning, även om man inte rör på sig mer efter passet?

Är jag dum eller är det vettiga frågor?

Tack på förhand!

King Grub
2005-03-01, 06:47
1. Maltodextrin innehåller över 90% kolhydrat.

2. Ja, det är säkert. Men, givetvis räknas den energin in i dygnets totala energiintag, så det måste du fortfarande ha koll på.

Även om inte just energin från själva gainern lagras in som kroppsfett påverkar den vikten utslaget över 24 timmar; överskrider man energibalansnivån kommer något att lagras in som kroppsfett, även om det inte är just kalorierna från drinken.

Ligger man i energibalans och lägger till en gainer efter träning så går man upp i vikt, oavsett vilka kalorier som lagras som överskott.

slowpoke
2005-03-01, 12:51
Ligger man i energibalans och lägger till en gainer efter träning så går man upp i vikt, oavsett vilka kalorier som lagras som överskott.

Tack Grub,

Om man ligger på energiunderskott totalt under dygnet trots intagetet av den hemmagjorda gainern så är det alltså viktminskning som vanligt? Klockrent!

En fråga till, hur många kalorier totalt innehåller drinken om jag kör på 90 gram maltodrextin och 25 gram protein? Så jag kan räkna kalorier lite enklare =)

Tack igen!

kmike
2005-03-01, 12:59
Protein och kolhydrater innehåller väl båda ca 4,1 kcal/gram (har jag rätt king grub?), så med hjälp av det och vilken sorts protein du äter kan du räkna ut energiinnehållet.

slowpoke
2005-03-01, 13:05
Med andra ord 90 + 25 = 115 * 4,1 = 471,5 kcal?

Herre jösses, det blir nog liiiiite mindre malto för min del :(

Fors
2005-03-01, 16:48
Eftersom du valde 90g malto utgår jag från att du väger åtminstone 90 kg? Isf borde du ju ha en nollgräns på runt 4k kcal. Då är 470 inte särskilt mycket?

slowpoke
2005-03-01, 17:30
94kg just nu,

Jag deffar stenhårt och tanken på att vräka i mig äver 470 kcal är skrämmande då jag knappt kan äta något mer sen då jag tränar väldigt sent på kvällen...

Hmmm...

Grub? :)

WHITEFOLKS
2005-03-01, 17:33
da far du ju justera ner resten av dagen ocksa givetvis. du kan ju inte bara "lagga till" gainern.

slowpoke
2005-03-01, 17:48
Det var ju precis det jag skrev ovan... (!)

Och det är just det som inte tilltalar mig såvida inte någon skriver att det är ok att bara käka lite frukt och sånt efter drinken innan läggdags...

GymTT
2005-03-01, 17:56
Jag kör 3/4 dels Deciliter Dextropur, hur mycket väger 1 Deciliter?

MVH TT

drkrupp
2005-03-01, 19:54
Jag kör 3/4 dels Deciliter Dextropur, hur mycket väger 1 Deciliter?

MVH TT
Man brukar påstå att en deciliter dextropur är 60 gram. Så 3/4 dl = 45 gram.

Mac
2005-03-01, 20:00
Ca 60 gram

GymTT
2005-03-01, 21:16
Tack!..

WHITEFOLKS
2005-03-01, 22:20
slowpoke: du kan ju inte bara ha 470kcal plus lite frukt att leka med? du far ju anpassa hela dagen sa att du kan fa in maximalt med naring efter traningen, det om nagot ar det sista du ska dra ner pa.

WHITEFOLKS
2005-03-01, 23:25
det kvittar ju NAR pa dagen du tranar, du far ju anpassa intaget under dagen sa att du har utrymme for gott om kolhydrater och proteiner EFTER traningen, det ar ffa da de behovs.

slowpoke
2005-03-02, 12:56
Så du menar att jag ska typ svälta mig hela dagen och frossa framåt natten?!

WHITEFOLKS
2005-03-02, 14:31
for basta effekt sa ar ju det att rekommendera aven om svalt ar att ta i, sen hur du vill losa det sjalv ar ju en annan fraga.

Arnesson
2005-03-02, 15:01
Skriv ut hur du brukar äta en dag, och när du tränar. Så kan folk komma med mer konkreta förslag på ändringar.

Skriv så noga du kan.

slowpoke
2005-03-02, 15:28
OK, will do my best =)

10.00 - Vaknar, 1-2 koffeintabletter + vatten, morgonpromenad, minst 60 min. Ibland hinns det inte med just en morgonpromenad och då blir det alltid en lååång promenad på kvällen innan läggdags!

11.30 - Fiberberikad havregrynsgröt + en frukt eller två

14.00 - Lite frukt och vatten på jobbet (har helt enkelt ingen matlust mellan gröten och lunchen)

16.00 - Kycklingsallad, pastasallad, kebab med ris eller liknande, ges tyvärr inte många möjligheter där jag arbetar. Dock tänker jag stenhårt på att inte äta fet mat, inga såser eller liknande!

(Här emellan vet jag att det går lite väl lång tid och att jag skulle behöva lite kollisar men dels känner jag att det går bra ändå (har testat Twinlabs 100grams kollis drink och märkte inte ens av den) och dels vill jag skärna ner så mycket som möjligt på kollisar)

20.00 - Stryketräning

21.15 - Fisk, kyckling eller kalkon med broccoli, morötter, sallad, majs etc etc

Om jag blir hungrig innan läggdags - Frukt eller grönsaker med *lite* kalkon/skinka på ett flatbröd eller två.

Jag vet att detta inte är optimalt på långa vägar, har inte fått mitt malto/protein ännu heller tyvärr =(
Idén är att ta lite whey på morgonen och lite Slooow protein på kvällen innan läggdags plus en rejäl malto+proteindrink efter träning vilket kommer ge nästan 500 kcal plus varje dygn, för jag vet nu att jag äter för lite men jag mår inte sämre plus att jag uppnår de resultat jag vill...

*Håller andan och duckar för eventuella kanonskott*