handdator

Visa fullständig version : Deff -Allmänna frågor


DjaN
2005-02-28, 23:45
Jag och min kompis ska deffa för första gången om ett par månader inför sommaren. Och eftersom att vi aldrig gjort det här förut så har vi lite frågor.

Hur ska styrketräningen se ut under deffen? Väldigt lätta övningar eller? (typ 15-20 reps?) Eller hur då?

Är det något speciellt man bör undvika äta under deffen? Ska man t.ex dra ner på kolhydrater osv.? Jag vet att man ska ligga en viss del under sin totala energiförbrukning.. Men rent allmänt?

Hur länge ska vi deffa ungefär? Räcker det med 3 veckor? Och hur många kilon på ett ungefär är det möjligt att tappa under en sådan period (under normal deff)?

Tacksam för svar
/mvh Djan

Grisen
2005-02-28, 23:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

BessahWizzah
2005-03-02, 16:36
Suck... nu vet inte jag vad ni har för förutsättningar, men att satsa på 3 veckors deff verkar helt onödigt. Börja NU! Ni ligger redan efter enligt mig. Att deffa tar tid och kräver disciplin.

De tips jag kan ge er är:
* Kör någon form av kardio på morgonen, innan frukost. Det kan vara en promenad, jogging-runda, motionscykel m.m. Drick gärna en kopp kaffe innan.
* Se till att inte få i er för mycket socker och snabba kolhydrater.
* Ät med jämna mellanrum, typ varannan eller var tredje timme. Lagom stora portioner. Ni ska inte bulka!
* Ät mycket protein och långsamma kolhydrater, fibrer.
* Styrketräna ca 4 ggr/vecka.
* Ha max en slarvdag/vecka. MAX!

Lycka till!

King Grub
2005-03-02, 17:15
Börja NU! Ni ligger redan efter enligt mig. Att deffa tar tid och kräver disciplin.

Vet du hans utgångsläge?

DjaN
2005-03-03, 11:29
Vad menar ni med utgångsläge? :)

Hur länge kan man deffa, utan att det blir "skadligt" för musklerna? Jag äter redan nu bra mat, och ingte onödigt.. Det är väl kanske de stora måltiderna som är problemet.. Kanske äter för mycket vid dem. Kan ni säga några bra protein- samt fettkällor? Jag äter mackor med skinka på och såå.. Men det kan knappast vara tillräckligt :D Har inte så stor koll på vad min kost innehåller annars :P

tack

BessahWizzah
2005-03-03, 12:37
Vet inte hans utgångsläge (och det skrev jag), men om han ska deffa, så antar jag att han verkligen behöver det. Och tre veckors deff verkar helt meningslöst.

DjaN
2005-03-03, 12:42
Det är inte så att jag Verkligen behöver det..

Jag har muskler och så, men jag vill att de ska synas mer. Har lite hull här och var. Inte mycket, men tillräckligt för att dölja musklerna lite för mycket. är 180 cm lång och väger en så där 73 kg kanske.. Så jag tror inte att jag behöver tappa så fasligt många kilon.

BessahWizzah
2005-03-03, 12:48
Vad gäller maten, så är det bara tänka logiskt. Viktigt att du får i dig mycket protein för att undvika att du tappar för mycket muskler.
Tips på bra mat (enligt mig):

Protein: Tonfisk, Kyckling, Keso, Ägg.

Kolhydrater: Havregryn, Fullkornsris, Knäckebröd?

Fett: Fisk (om du vet att du inte äter så mycket fisk, så kan du köpa omega-3 tillskott). Undvik mättat fett.

Kom ihåg att alla är olika och det som funkar för mig, kanske inte funkar för dig. Testa dig fram. När jag gick ner ca 10 kg en sommar, så gjorde jag det i princip genom morgonpromenader och att byta ut mina kvällsmackor mot tonfisk och keso.

Lycka till!

BessahWizzah
2005-03-03, 12:49
Oj... låter inte som att du behöver tappa nåt alls, enligt mig, men om du känner att du vill tappa några kilon, så bör du lägga ner mer än tre veckor i alla fall.

DjaN
2005-03-03, 14:11
Om jag gör upp ett schema på det jag äter nu, så kan ni väl ge synpunkter på hur man kan förbättra det till ett deffschema? :) Det är kasst nu, men det ger er en bild iaf.

Frukost: 3 dl axa sportflingor + mjölk + 1 bröd (polar extrem) med skinka, paprika, tomat. Jag struntar i smöret och osten: bra?

Lunch (skolan): Kan vara alltmöjligt.. Men man kanske kan äta sallad där? Finns ju sånt. För skolmaten är kanske inte helt optimal annars? :D

När jag tränar så blir det även en proteindrink direkt efter träning.

Middag : Husmanskost. Ex: fullkornspasta med falukorv..

Kvällsmål: 2 polar extrem. Samma pålägg som vid frukosten. har även kört med Müsli + mjölk.. Men har inte gjort det på ett tag nu.. Är det bra o äta, eller ska jag hålla mig till mackor bara?

Jag har även köpt omega-3 som jag tar varje dag nu.

Protein ska jag köpa nytt. Ska jag ta det vid något mål`, och inte bara vid träning?

tacksam för hjälp. tack

DjaN
2005-03-03, 14:15
Angående träning under deffen.. Jag har tänkt att träna som vanligt, dvs. 3-4 gånger i veckan 1.5 timmars pass.. Sedan även springa/promenera så mycket som jag hinner.. Räcker 3-4 gånger i veckan? Jag får nog svårt att promenera innan frukost på vardagarna, med tanke på skolan. Men på helgen kan jag göra det.

BessahWizzah
2005-03-03, 16:33
Jag är verkligen ingen expert, men jag skulle säga att du äter lite för sällan. Du bör äta ca varannan eller var tredje timme (små portioner).

Försök att få i dig mer protein till frukost, t ex. ägg. JAG tycker det är bra att du skippar osten och smöret (andra kanske tycker annorlunda?).

Jag vet att det är svårt att äta rätt i plugget, men jag tycker du bör äta något mer än en sallad till lunch. Ät åtminstone det "protein" som serveras, dvs det kött som serveras.

Falukorv är ingen höjdare för deffen. Väldigt mycket fett. Nu vet jag hur föräldrar kan vara, men försök få dem att laga mer kyckling, fläskkött och fisk istället.

Vad gäller kvällsmålet, vet jag av erfarenhet, att mackor inte är bra. Om du vill gå ner i vikt så skulle jag skippa kolhydraterna helt vid sista målet.

Sammanfattningsvis: Lägg till ett par mål, med mer protein. Ett bra mellanmål kan vara, t.ex Kesella med frukt, eller tonfisk och keso och en knäckebrödsmacka.

BessahWizzah
2005-03-03, 16:36
Träningen...

Om du vill uppnå bästa och snabbaste resultat, så bör du stiga upp tidigare och ta den där promenaden innan skolan, men det är klart att om du verkligen inte pallar, så spring efter plugget istället.

CroCop
2005-03-03, 16:45
Är tung träning (få reps) att föredra under deffen eller går det lika bra med lite högre repsantal, typ 8-12? Känner att det är lite jobbigt att pressa sig på 4-6 reps nu har inte lika mycket kraft helt enkelt. Sen i de flesta byggarfilmerna (ja jag vet dom e ofta fake osv osv osv) så kör dom högrep under deffen, så de borde fungera lika bra?

BessahWizzah
2005-03-03, 16:57
Kör det som känns bäst. Varför skulle det vara bättre med 4-6 reps istället för 8-12?

CroCop
2005-03-03, 17:10
Kör det som känns bäst. Varför skulle det vara bättre med 4-6 reps istället för 8-12?
Läst tidigare på brädan att få reps under deff var att föredra, var någonting med hormonnivåer och sånt men jag kommer inte ihåg hur mycket skillnad det var

BessahWizzah
2005-03-03, 19:18
Det är möjligt att det stämmer, men va fan... pallar du inte köra tungt och det känns bättre att köra lite lättare så...

Man måste känna efter själv och inte följa allt vad man läser och hör.

CroCop
2005-03-03, 19:33
Man måste känna efter själv och inte följa allt vad man läser och hör.
Ibland behöver man fan höra nån säga det aså, blir lite väl manisk med att följa alla optimala saker.

thezet
2005-03-03, 19:38
Är tung träning (få reps) att föredra under deffen eller går det lika bra med lite högre repsantal, typ 8-12? Känner att det är lite jobbigt att pressa sig på 4-6 reps nu har inte lika mycket kraft helt enkelt. Sen i de flesta byggarfilmerna (ja jag vet dom e ofta fake osv osv osv) så kör dom högrep under deffen, så de borde fungera lika bra?

Riktiga bodybuilders kör i allmänhet "högreps" (6-12), deff eller inte. 4-6 reps är för lite för att stimulera de anabola hormonerna. Sedan förstår jag inte vad som skulle vara fake i dokumentärfilmerna. Vilket intresse skulle motivera grabbarna att ge sken av att arbeta med lättare vikter?

DjaN
2005-03-04, 11:19
Vad av Kolhydrater, fetter och proteiner är det man ska ha mest av per dag? eller ska man ha samma mängd av allt?

DjaN
2005-03-04, 12:26
En annan sak.. I Grubbens deff guide finns det en länk till Uppladdningen, där man kan räkna ut hur mkt energi man förbrukar /dag. Men jag har problem med att fylla i dag; var ska man skriva in styrketräningen undeR? finns ju bara konditionsgrejjor :S

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

King Grub
2005-03-04, 13:10
En annan sak.. I Grubbens deff guide finns det en länk till Uppladdningen, där man kan räkna ut hur mkt energi man förbrukar /dag. Men jag har problem med att fylla i dag; var ska man skriva in styrketräningen undeR? finns ju bara konditionsgrejjor :S

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Det är väl bara att välja något som ungefär motsvarar den intensitetsnivå du har på styrkepassen.

CroCop
2005-03-04, 14:13
Riktiga bodybuilders kör i allmänhet "högreps" (6-12), deff eller inte. 4-6 reps är för lite för att stimulera de anabola hormonerna. Sedan förstår jag inte vad som skulle vara fake i dokumentärfilmerna. Vilket intresse skulle motivera grabbarna att ge sken av att arbeta med lättare vikter?
Okej de var verklige någonting nytt för mig! att det stimulerar bättre med högre reps, trodde det var tvärt om :confused: Kalas, då slipper man dåligt samvete för att man går upp lite i repsantal framöver då :hbang:

DjaN
2005-03-05, 13:08
Vid vilken tidpunkt på dagen är det "bäst" att äta kolhydrater, proteiner och fetter? Som ex: ska man äta mer kolhydrater på morgonen än på kvällen? Ni kanske förstår vad jag menar?

King Grub
2005-03-05, 13:19
Ja, din förmåga att ta hand om glukos är som bäst tidigt på dagen, för att försämras allteftersom dagen lider. Kring träning och förmiddagar är det lämpligt att koncentrera kolhydratintaget lite extra. Fett jämnt utspritt över dagen, men inte för mycket direkt på morgon, då det sänker insulinkänsligheten de kommande timmarna, och inte i samband med träning. Protein jämnt utspritt över dagen, men lite extra tonvikt timmarna efter träning.

Scratch89
2005-03-05, 13:35
Ja, din förmåga att ta hand om glukos är som bäst tidigt på dagen, för att försämras allteftersom dagen lider. Kring träning och förmiddagar är det lämpligt att koncentrera kolhydratintaget lite extra. Fett jämnt utspritt över dagen, men inte för mycket direkt på morgon, då det sänker insulinkänsligheten de kommande timmarna, och inte i samband med träning. Protein jämnt utspritt över dagen, men lite extra tonvikt timmarna efter träning.
Måste vara tråkigt att leva om man ska leva "optimalt" efter dina regler ;)

King Grub
2005-03-05, 13:41
Jag svarade bara på frågan. Det är inga regler.

Schture
2005-03-05, 13:42
Jag svarade bara på frågan. Det är inga regler.


Det vore intressant att veta om du själv lever efter din optimalitet? :)

King Grub
2005-03-05, 13:43
Jag äter bra, men absolut inte fanatiskt. Jag har ju flera gånger skrivit upp exempel på precis hur jag både äter och tränar.

Kunskap skadar aldrig. Hur stora delar av den kunskapen man väljer att applicera på sig själv är en sak, men det är aldrig fel att veta hur och hur bra eller dåligt olika val påverkar.

Att många inte verkar kunna ta till sig kunskap utan att se den som regler som slaviskt måste följas är tråkigt. För dom.

Schture
2005-03-05, 13:51
Har du skrivit det? Nån url eller länk?

King Grub
2005-03-05, 14:08
Nej, det minns jag inte när det var. Det får du söka upp själv; trådarna bör finnas begravda någonstans i Kostforumet respektive Träningsforumet.